Ședințe de judecată: Aprilie | | 2024
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 2057/2015

Pronunţată în şedinţă publică, astăzi 18 mai 2015.

Asupra conflictului negativ de competenţă de faţă;

Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

Soluţia pronunţată de Judecătoria Sibiu

Prin cererea înregistrată la data de 5 septembrie 2014 pe rolul Judecătoriei Sibiu creditoarea SC R.A. SRL a solicitat în contradictoriu cu debitoarea Consiliul Local Bârseşti emiterea unei ordonanţe de plată prin care debitoarea să fie obligată la plata sumei de 4.000 RON debit neachitat în temeiul contractului din 14 iunie 2013, cu cheltuieli de judecată.

Prin sentinţa civilă nr. 6858 din 11 noiembrie 2014 instanţa a declinat cauza spre competentă soluţionare Tribunalului Vrancea, secţia a II-a civilă şi de contencios administrativ şi fiscal, apreciind că obiectul cererii vizează emiterea unei ordonanţe de plată în executarea contractului din 14 iunie 2013, act juridic ce intră în categoria contractelor de achiziţie publică, iar faţă de dispoziţiile art. 286 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2006 competenţa aparţine secţiei comerciale a tribunalului în circumscripţia căruia se află sediul autorităţii contractante.

Cauza a fost înregistrată pe rolul Tribunalului Vrancea, secţia a II-a civilă şi de contencios administrativ şi fiscal, la data de 12 decembrie 2014 sub nr. de dosar 3205/91/2014 ca urmare a declinării de competenţă.

Soluţia pronunţată de Tribunalul Vrancea

Prin sentinţa nr. 19 din 22 ianuarie 2015, Tribunalul Vrancea a admis excepţia necompetenţei materiale invocată din oficiu şi a declinat cauza spre competentă soluţionare Judecătoriei Sibiu, constatând ivit conflictul negativ de competenţă.

Instanţa a apreciat că dispoziţiile O.U.G. nr. 34/2006 reglementează procedura de atribuire şi executare a contractelor de achiziţie publică, având ca scop promovarea concurenţei între operatorii economici; garantarea tratamentului egal şi nediscriminarea operatorilor economici; asigurarea transparenţei şi integrităţii procesului de achiziţie publică; asigurarea utilizării eficiente a fondurilor publice, prin aplicarea procedurilor de atribuire de către autorităţile contractante.

În acest sens, instanţa a constatat că din analiza înscrisurilor de la dosar (contract din 14 iunie 2013 şi act adiţional nr. 1) nu reiese natura acestuia de contract atribuit potrivit procedurii reglementate de O.U.G. nr. 34/2006, astfel încât nu este incident art. 286 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2006, competentă fiind potrivit dispoziţiilor art. 1015 C. proc. civ. judecătoria faţă de valoarea cererii de ordonanţă de plată.

3. Soluţia Înaltei Curţi asupra conflictului negativ de competenţă

Înalta Curte, reţine că există conflict de competenţă conform art. 133 pct. 2 din actualul C. proc. civ.

Analizând conflictul negativ de competenţă, se constată că reclamanta a învestit instanţa cu o cerere privind plata sumei de 4.000 RON reprezentând debit neachitat, care rezultă din contractul din 14 iunie 2013, încheiat cu pârâtul Consiliul Local Bârseşti, judeţul Vrancea, invocând ca temei legal dispoziţiile art. 1013 şi urm. C. proc. civ.

Contractul din 14 iunie 2013 încheiat între reclamantă şi pârât, care viza realizarea unei steme şi a unui drapel, este un contract de prestări servicii şi nu un contract care vizează servicii publice.

Prin urmare, nefiind îndeplinite cerinţele prevăzute de art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 554/2004, modificată şi completată, contractul din 14 iunie 2013 nu poate fi apreciat ca fiind un contract administrativ.

De asemenea, din actele ce se află la dosarul cauzei nu rezultă că acesta a fost încheiat urmare a procedurii prevăzute de O.U.G. nr. 34/2006.

Prin urmare, cererii formulată de reclamantă, vizând procedura ordonanţei de plată, îi sunt incidente dispoziţiile art. 1013, 1015 C. proc. civ., potrivit cărora dacă debitorul nu plăteşte, creditorul poate introduce cererea privind ordonanţa de plată la instanţa competentă pentru judecarea fondului cauzei în primă instanţă.

Cum valoarea obiectului cererii este de 4.000 RON, în raport de dispoziţiile art. 94 lit. j), art. 98, art. 101, precum şi art. 111 C. proc. civ., Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie reţine că revine competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Judecătoriei Sibiu.

Faţă de toate considerentele expuse, Înalta Curte, în temeiul art. 13 alin. (1) alin. (4) C. proc. civ., va stabili competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Judecătoriei Sibiu.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

D E C I D E

Stabileşte competenţa de soluţionare a cauzei privind pe reclamanta SC R.A. SRL în contradictoriu cu pârâtul Consiliul Local Bârseşti, în favoarea Judecătoriei Sibiu.

Definitivă.

Pronunţată în şedinţă publică, astăzi 18 mai 2015.