Ședințe de judecată: Aprilie | | 2024
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Act emis de şeful unei misiuni civile a Uniunii Europene. Lipsa caracterului de act administrativ.

Legea nr. 554/2004, art. 2 alin. (1) lit.c)

 

O misiune civilă organizată în cadrul PSAC (Politici de Securitate şi Apărare Comune) a UE, fără personalitate juridică, subordonată Serviciului European de Acţiune Externă, neavând calitatea  juridică  de  organism sau  instituţie  europeană, nu deţine capacitate  juridică administrativă pentru a putea fi  asimilată  unei  autorităţi publice în sensul  art. 2 alin.(1) lit.b)  din Legea  nr. 554/2004, astfel încât actul emis de şeful misiunii prin care unei persoane detaşate în cadrul acesteia i s-au comunicat unele aspecte legate de  plata  indemnizaţiei pentru  concediul  medical  nu poate fi apreciat drept act administrativ în sensul legii contenciosului administrativ.

Decizia nr. 84 din 22 ianuarie 2016

1.Sentinţa curţii de  apel

Prin sentinţa civilă nr. 1729 din 2.06.2013, Curtea de Apel Bucureşti- Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a respins  ca inadmisibilă acţiunea  formulată  de  reclamantul AA împotriva  pârâţilor Ministerul Afacerilor Externe, Uniunea Europeană, Serviciul European de Acţiune Externă, Capacitatea Civilă de Planificare şi Conducere a UE, European Union Police Mission In Afghanistan, BB- Comandantul Operaţiilor Civile PSAC ale UE, CC - Şeful Misiunii EUPOL Afganistan, DD -Adjunctul Şefului Misiunii EUPOL Afganistan, EE - Consilierul Juridic al Şefului Misiunii EUPOL Afganistan, Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, având ca obiect:

•anularea Deciziei intitulate „Several Requests" emisă la data de 26.03.2013 de către Şeful Misiunii EUPOL Afganistan, CC;

•obligarea pârâţilor la plata sumei de 6910,4 Euro cu titlu de despăgubiri pentru repararea prejudiciului material şi 20.000 Euro pentru prejudiciul de natură morală, cu dobânda legală aferentă de la data introducerii acţiunii şi până la data plăţii efective.

2.Recursul  declarat de  AA

Împotriva sentinţei curţii de apel a declarat recurs reclamantul, invocând   motivul de casare  prevăzut de  art. 488 alin.(1) pct.8 Cod procedură civilă.

Recurentul a  susţinut că  legalitatea actelor  şefului  misiunii  trebuie  analizată din punctul de vedere al Planului Operaţional  - act normativ adoptat în ianuarie  2013 printr-o decizie a Consiliului  UE – care constituie legea, în sensul art. 2 lit.c) din Legea nr. 554/2004, fiind  asumat de  statul  român faţă de EUPOL. Conform  pct. 5.2.2 pag 32-33 din Planul Operaţional, personalul  secondat rămâne sub autoritatea  totală a  statului secondant iar  potrivit  art. 5 alin.4  din Decizia  2010/279/PESC a Consiliului din 18 mai 2010 privind Misiunea de Poliţie a UE în Afganistan (EUPOL Afganistan) toţi membrii personalului  detaşat  rămân în totalitate  sub comanda autorităţilor naţionale ale statului, fiind  transferat  comandantului  operaţiunii  civile controlul  operaţional.

Decizia  intitulată „Several Requests”, mai  afirmă recurentul, are natura  unui act  administrativ emis  în baza  transferului  de autoritate  din  partea  statului  român, în temeiul  Planului  Operaţional. Şeful misiunii a acţionat ca  reprezentant al  statului  român, în baza autorităţii  cu care a  fost  învestit de  statul român.

Recurentul a  mai  subliniat că  potrivit  art. 8 alin.(2) din Decizia  2010/279/PESC statul  răspunde  de   soluţionarea oricăror  plângeri legate de  detaşare, formulate  de personal, competenţa  aparţinând  instanţelor naţionale.

În fine, recurentul  mai arată că  în  măsura  în care  instanţa  considera că  litigiul  supus  judecăţii  nu este  unul de  contencios administrativ, trebuia să  procedeze  la o calificare  corectă a  cauzei  şi să  indice  instanţa  competentă  potrivit  dispoziţiilor  art. 131, 132 Cod procedură civilă.

3.Apărările intimaţilor

În recurs au  formulat  întâmpinări  intimaţii  Ministerul Public-Parchetul de pe lângă Înalta Curte de  Casaţie şi Justiţie, Uniunea Europeană, Serviciul European de Acţiune Externă, Capacitatea Civilă de Planificare şi Conducere a  Uniunii Europene, Misiunea de Poliţie a Uniunii Europene în Afganistan, BB, Comandantul  Operaţiunilor Civile ale Uniunii Europene, CC, Şeful Misiunii EUPOL Afganistan, DD, Consilierul Juridic al Şefului Misiunii EUPOL Afganistan şi Ministerul Afacerilor Externe, solicitând respingerea recursului ca nefondat.

Intimaţii au susţinut  că actul atacat nu  îndeplineşte  condiţiile pentru a  fi  considerat act  administrativ, nici calitatea emitentului şi nici scopul  ori efectele  sale  neputând conduce la  o atare  concluzie.

A fost combătut argumentul referitor la „transferul  de  autoritate” de la  Statul  Român către structurile  misiunii EUPOL , arătându-se  că recurentul  confundă  controlul  operaţional specific structurilor  de tip militar, cu  competenţa de a emite acte administrative.

4. Procedura  derulată în recurs

 Prin raportul  întocmit de  magistratul  asistent  în temeiul  art. 493 alin.(2) din  Codul de  procedură civilă s-a conchis în sensul admisibilităţii  căii de atac, prefigurându-se   incidenţa dispoziţiilor alin.(6) al aceleiaşi prevederi legale,  întrucât problema de drept care se pune în  recurs nu este  controversată.

Niciuna dintre  părţi nu a  formulat  punct de  vedere asupra  raportului.

În recurs nu s-au  administrat  înscrisuri noi.

5.Considerentele  Înaltei Curţi  asupra recursului

 Examinând sentinţa atacată prin prisma criticilor  recurentului şi a  apărărilor din  întâmpinări, Înalta Curte  constată  că recursul  este nefondat.

 Recurentul-reclamant AA a supus controlului de  legalitate pe calea  comună prevăzută de  art. 1 alin.(1), 8 alin.(1) şi  18 alin.(1) din Legea nr. 554/2004 decizia  intitulată „Several Requests” emisă la data de 26.03.2013 de către  şeful  Misiunii  EUPOL Afganistan, CC.

Curtea de  apel a respins acţiunea ca  inadmisibilă, reţinând  că decizia  atacată nu este un act  administrativ în sensul  art. 2 alin.(1) lit.c) din Legea nr. 554/2004, nefiind  emisă de  o  autoritate  publică în regim de  putere  publică.

Această soluţie este  corectă.

Potrivit definiţiei legale  din art. 2 alin.(1) lit.c al  Legii nr. 554/2004, actul administrativ este „actul unilateral cu caracter  individual  sau  normativ emis de o autoritate  publică, în regim de putere  publică, în vederea  organizării  legii  sau a  executării în concret a legii, care  dă naştere, modifică sau  stinge  raporturi juridice”.

Recurentul-reclamant AA, procuror în cadrul  Parchetului de  pe lângă Tribunalul X, a fost  detaşat în cadrul  Misiunii EUPOL Afganistan  începând cu  data de  15.11.2010, pe o perioadă  de  1 an, prin  Hotărârea  CSM – Secţia  pentru procurori nr. 1xx/2010; prin hotărâri succesive s-a prelungit perioada detaşării până la  data de  11.11.2014.

Misiunea  EUPOL Afganistan este  o  misiune  PSAC (Politici de Securitate şi Apărare Comune), face parte din structurile  Capacităţii Civile de Planificare şi Conducere a UE (CPCC), organism din cadrul  Serviciului  European de Acţiune Externă,  aflat sub autoritatea Înaltului Reprezentant pentru  Afaceri  Externe şi  Politici de  Securitate (vicepreşedinte al CE),  cât şi a Comitetului de Politici de  Securitate (PSC- organism al  Consiliului UE).

Misiunea EUPOL  Afganistan a fost  înfiinţată prin  Acţiunea Comună 2007/369/PESC adoptată de Consiliu la 30.05.2007, pentru o perioadă de 3 ani, modificată ulterior prin deciziile Consiliului2010/279/PESC şi 2013/240/PESC.

Decizia 2010/279/PESC stabileşte obiectivele  şi structura  de comandă şi control  a EUPOL, precum  şi  regulile referitoare la  personalul misiunii, care poate fi personal  detaşat de  Statele Membre sau de instituţiile  UE  şi personal civil local.

 Conform art. 7(3) din decizie, fiecare stat membru  al UE suportă  costurile legate de personalul detaşat de către acesta, inclusiv salariile, asigurarea  medicală şi  indemnizaţiile, altele decât  diurnele  şi sporurile  pentru condiţii dificile  de  lucru  şi de risc.

Totodată, art. 5(4) şi art. 6 din acelaşi  act normativ, statuează  că personalul detaşat rămâne în totalitate sub comanda  autorităţilor Statului care îl detaşează fiind transferat Şefului  Misiunii EUPOL, prin  mijlocirea  structurilor  care  au  înfiinţat misiunea, numai „controlul operaţional” asupra personalului  detaşat.

În scopul bunei derulări a activităţilor în teatrul de  operaţiuni, Şeful Misiunii EUPOL Afganistan exercită comanda şi controlul asupra personalului; emite instrucţiuni privind conducerea  efectivă a misiunii, inclusiv în relaţia cu personalul detaşat; este  responsabil  de disciplina în cadrul  misiunii, însă  acţiunile  disciplinare pot fi exercitate  numai  de  către autorităţile  Statului  Membru.

În acest  cadru, Înalta Curte  constată că, prin  actul atacat, Şeful Misiunii EUPOL i-a comunicat  recurentului că  plata  indemnizaţiei pentru  concediul  medical  în care  s-a aflat în cursul  anului 2012 este  limitată la  un număr de  20 de zile conform OPLAN 2010 şi OPLAN 2013 (documente emise de Consiliului Uniunii Europene  pentru EUPOL Afganistan). Raţiunea  acestei reglementări  a fost explicată  pe larg de  intimaţi şi  rezidă în necesitatea  asigurării  efectivităţii  operaţionale a  misiunii, în contextul  specific  zonei  în care  funcţionează; în plus, Ministerul Public a comunicat că legislaţia  naţională permite plata unei  compensaţii  pentru  cele  24 zile  concediu medical neplătit de  EUPOL.

Contrar  recurentului, Înalta Curte nu poate  îmbrăţişa  teza  potrivit căreia  actul  atacat  este  emis de  o structură administrativă căreia  i s-ar fi  transferat  anumite  prerogative de  realizare a  administraţiei  publice de către Statul Român prin  actul de  înfiinţare al misiunii.

 Actul de înfiinţare  a  misiunii  demonstrează  că aceasta este  o misiune civilă, fără personalitate juridică, subordonată Serviciului European de Acţiune Externă, dar  fără a  avea  calitatea  juridică  de  organism sau  instituţie  europeană; misiunea nu are  capacitate  juridică administrativă şi nu  poate fi  asimilată  unei  autorităţi publice în sensul  art. 2 alin.(1) lit.b)  din Legea  nr. 554/2004. Statul român a transferat numai  controlul  operaţional  din  teatrul de  operaţiuni, păstrându-şi, cum s-a arătat,  toate  celelalte  prerogative în privinţa   personalului detaşat.

În fine, nici  reproşul referitor la  omisiunea  instanţei de  fond de a  califica  acţiunea  şi de  a-şi declina  competenţa potrivit  art. 131 şi 132 Cod procedură civilă,  nu poate fi  primit, în condiţiile  în care  practicaua  sentinţei atacate  demonstrează  că  prima  instanţă a  pus  în discuţie  natura  actului atacat şi  inadmisibilitatea  acţiunii  iar  reconfigurarea  judiciară a  pretenţiilor  reclamantului impunea  schimbarea  obiectului şi cauzei cererii  iniţiale.

Ca urmare, în temeiul art. 20 alin.(1) din Legea nr. 554/2004 şi al  art. 496 alin.(1) din  Codul de  procedură civilă,  recursul a fost respins ca nefondat.