Ședințe de judecată: Aprilie | | 2024
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Importanţa analizării contextului economic al producerii faptelor reţinute ca fiind anticoncurenţiale. Respingerea ca neconcludentă a probei constând în punctul de vedere al unui specialist. Consecinţe

Cod procedură civilă, art. 255, art. 258, 330 alin. (3) şi 488 alin. (1) pct.5

Legea nr. 21/1996, art. 5 alin.(1) şi art. 8

TFUE, art. 101 alin. (1) şi alin. (3)

Orice restrângere a concurenței, pentru a intra sub incidența prevederilor art. 5 alin.(1) din Legea  concurenței nr. 21/1996 şi art. 101 alin. (1) TFUE trebuie  să fie apreciabilă, adică să aibă un caracter  semnificativ, sarcina  probei acestui caracter semnificativ revenind autorității de  concurență care,  în acest  scop,  trebuie  să definească piaţa relevantă şi să stabilească cotele pe această piaţă ale părţilor participante la înţelegere. De asemenea, întreprinderilor  care  invocă beneficiul art. 101 alin.(3) din TFUE, respectiv al prevederilor art. 8 din Legea concurenţei,  le revine sarcina de a dovedi  că sunt îndeplinite condiţiile  aplicării  acestui  beneficiu.

În condiţiile în care dezlegarea chestiunilor litigioase ale unei cauze de concurenţă implică  o analiză complexă economico-juridică, respingerea de către instanţa de fond, ca neconcludentă, a probei cu expertiza de specialitate menită să servească în analiza  motivelor  cererii  introductive, combinată cu înlăturarea  unora dintre aceste motive fără o argumentare pe fond, reprezintă o încălcare a  dreptului la un proces echitabil al părţii reclamante, vătămarea produsă acesteia atrăgând incidenţa motivului de casare prevăzut de art. 488 alin. (1) pct. 5. din Codul de procedură civilă.

Decizia nr. 4050 din 13 decembrie 2017

 

  1. Circumstanţele cauzei

 

1. Cadrul procesual

Prin cererea înregistrată pe rolul Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII a contencios administrativ şi fiscal la data de 31.03.2014 sub nr.2184/2/2014 reclamanta Compania Naţională „X” SA  în contradictoriu cu pârâtul Consiliul Concurenţei  a solicitat, în principal, anularea Deciziei nr. 53/2013 în ceea ce priveşte sancţionarea sa, iar în subsidiar, anularea în parte a deciziei, în sensul reducerii cuantumului amenzii contravenţionale aplicate.

2. Soluţia instanţei de fond

Prin sentinţa civilă nr.3541 din 19 decembrie 2014, Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a respins, ca nefondată, cererea formulată de reclamanta Compania Naţională „X” S.A., în contradictoriu cu pârâtul Consiliul Concurenţei.

3. Cererea de recurs

Împotriva sentinţei pronunţate de către Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi a încheierii de amânare a pronunţării din data de 12 decembrie 2014, a declarat recurs reclamanta Compania Naţională „X” S.A., întemeiat pe motivele de nelegalitate prevăzute de art. 488 alin.(1) pct.5 şi 8 din Codul de procedură civilă, solicitând casarea hotărârii recurate şi trimiterea cauzei spre rejudecare aceleiaşi instanţe.

Primul motiv de recurs se referă  la încălcarea de către prima instanţă a regulilor de procedură a căror nerespectare atrage sancţiunea nulităţii  hotărârii - art. 488 alin.(1) pc. 5 Cod procedură civilă. Soluţia primei instanţe este  criticată în ceea ce priveşte nerespectarea dispoziţiilor procedurale referitoare la admisibilitatea probelor (art. 255 Cod procedură civilă) şi  încuviinţarea acestora (art. 258 Cod procedură civilă), cu referire la respingerea probei constând în punctul de vedere al unui specialist (art. 330 alin.(3) Cod procedură civilă ).

 Prin  încheierea din data de  12.12.2014 şi prin sentinţa recurate, instanţa de fond a respins proba  cu punctul de vedere al unui specialist, în mod nelegal, cu încălcarea  dispoziţiilor procedurale anterior menţionate, reţinând  că partea nu a solicitat  şi nu a administrat  proba în etapa investigaţiei  în faţa Consiliului Concurenţei.

În cazul  în care o probă nu este  solicitată la un anumit  moment procedural, sancţiunea este  decăderea. Nu există, însă, nicio normă care  să prevadă obligaţia părţii  de a solicita/ administra proba  în etapa investigaţiei.

Recurenta-reclamantă a solicitat să se facă aplicarea unei exceptări, invocând deţinerea unei cote de piaţă nesemnificative şi criticând modul fundamental eronat în care  Consiliul Concurenţei a stabilit cotele de  piaţă ale reclamantei şi partenerului său contractual, pornind de la greşita stabilire a pieţei  relevante, atât sub aspectul pieţei produsului cât şi a pieţei  geografice. Proba cu  punctul de vedere al specialistului era concludentă, având legătură directă cu  obiectul cauzei  şi cu  motivele de anulare  din  cererea  introductivă.

 Prima  instanţă a reţinut  că reclamanta ar fi  solicitat opinia unor avocaţi cu specializarea  în dreptul concurenţei, ceea ce  este  contrar realităţii (numai  unul dintre  experţii propuşi profesează în domeniul juridic, din lista cu cele  şapte propuneri, patru  referindu-se la specialişti în domeniul economic).

Deşi a  respins cererea de probă formulată de reclamantă, prima instanţă a reţinut  că reclamanta nu a solicitat  în etapa administrativă  părerea unui institut terţ de specialitate sau a unui economist ca  să combată analiza economică întreprinsă de  Consiliul Concurenţei în stabilirea cotelor   de piaţă. Rezultă din această motivare  că, în lipsa  încuviinţării probei, reclamanta a fost  lipsită de dreptul la apărare, deşi a formulat cererea de  încuviinţare a probei  în termenul legal şi s-a  conformat  solicitării de a propune mai mulţi specialişti precum  şi obiectivele probei, detaliate  şi motivate  amplu.

 Instanţa a încălcat, astfel,  şi dispoziţiile art. 22 alin. (2) Cod procedură civilă întrucât nu numai  că nu a stăruit în administrarea unui probatoriu adecvat, ba chiar l-a respins pe cel propus, pe un motiv nelegal.

A mai reţinut prima instanţă că reclamanta nu a garantat  lipsa conflictului de  interese  în cazul specialiştilor  propuşi, adică nu a indicat personalităţi care  să prezinte garanţii de  obiectivitate şi care  să nu aibă relaţii economice sau de  serviciu cu părţile. Pe de o parte, legea nu impune în sarcina părţii să  îndeplinească asemenea cerinţe, prin urmare  neîndeplinirea lor nu poate  atrage lipsirea părţii de dreptul la apărare, iar  pe de altă parte, cerinţa stabilită de judecătorul fondului a fost  excesivă  şi imposibil de îndeplinit. Reclamanta a declarat  în faţa  instanţei că niciuna dintre persoanele propuse  nu se afla  în conflict de interese  sau  în relaţii economice sau de  serviciu cu  părţile, dar nu avea cum să facă dovada faptului negativ.

 Pentru aceste  motive, se  impune casarea încheierii  şi a sentinţei  şi trimiterea cauzei spre rejudecare Curţii de Apel Bucureşti- Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.

 Al doilea motiv de recurs se  referă la  pronunţarea  sentinţei  cu încălcarea  sau aplicarea  greşită a normelor de drept material - art. 488 alin.(1) pct.8 Cod procedură civilă.

 Prima instanţă a aplicat greşit norma de drept material care reglementează  piaţa relevantă  - Instrucţiunile Consiliului  Concurenţei emise  în scopul detalierii  principiilor  aplicabile pentru  determinarea pieţei, publicate  în Monitorul Oficial nr. 553/2010.

 Faţă de competitorii Companiei Naţionale “X” SA, obligaţia asumată, de a derula jocul de videoloterie exclusiv în cooperare cu  grupul Y, pe durată de  10 ani, nu are  nici un efect, deoarece pe piaţa exploatării maşinilor electronice cu câştiguri competitorii  Companiei Naţionale “X” SA au  fost  liberi  să-şi aleagă furnizorul de aparate şi soluţii tehnice, faptul păstrării de către reclamantă a unui singur furnizor  de soluţii tehnice neavând nici un impact asupra acestora.

În realitate, piaţa potenţial afectată de obligaţia de  achiziţie exclusivă este  piaţa serviciilor de  integrare a acestor echipamente, grupul furnizor  fiind integrator  de sisteme  de videoloterie, iar nu producător de maşini de jocuri de noroc. Eventual, se putea reţine şi afectarea pieţei din amonte, a producţiei/comercializării de maşini electronice cu  câştiguri.

 Obiectul contractului, respectiv soluţia tehnică integrată de videoloterie nu poate  fi comercializată  pe  piaţa exploatării  maşinilor  electronice cu  câştiguri din România, întrucât această piaţă intermediază  relaţiile comerciale  dintre  operatorii de jocuri de noroc şi jucători. Activitatea de exploatare a sistemelor  de videoloterie se distinge  în mod evident de cea de  furnizare  a sistemelor menţionate, or piaţa relevantă se defineşte, în principal,  în funcţie de  natura activităţii economice care, în speţă, este aceea de furnizare  de soluţii tehnice integrate pentru  jocuri de noroc, iar nu  aceea de exploatare a jocurilor de noroc.

În conformitate cu  art. 3 din Regulamentul nr. 330/2010, în cazul obligaţiilor de achiziţie exclusivă (neconcurenţă), cota de piaţă pe care o deţine furnizorul pe piaţa  pe care vinde bunurile sau  serviciile contractuale şi cota de  piaţă deţinută de cumpărător pe piaţa pe care achiziţionează  bunurile sau  serviciile contractuale este cea care  determină aplicabilitatea  exceptării pe categorii. Rezultă că pentru a aprecia efectele obligaţiei de achiziţie exclusivă este necesară evaluarea părţii din piaţă care a rămas închisă pentru  competitorii grupului Y/Z, respectiv a cotei de piaţă deţinută de reclamantă pe piaţa achiziţiei de astfel de echipamente. Or, Decizia nu conţine nicio analiză  cu privire la poziţia pe piaţă a grupului furnizor şi nicio estimare  cu privire la cota pe piaţa achiziţiilor  deţinută de X. O asemenea analiză  urma a fi  realizată prin  încuviinţarea probei  cu opinia  specialistului.

Cu privire la piaţa produsului, motivarea instanţei  este  contradictorie: pe de o parte reţine că, în opinia Consiliului Concurenţei, soluţia de videoloterie este  diferită de  jocul slot-machine, iar  pe de altă parte, că  atât concurenţii reclamantei cât  şi autoritatea de  concurenţă au  arătat că jocul de videoloterie este  substituibil cu  jocurile de slot-machines.

 Opinia primei instanţe,  care a reţinut  că piaţa relevantă a produsului este piaţa exploatării  maşinilor electronice cu  câştiguri este  rezultatul aplicării greşite a legii întrucât nu au fost  avute în vedere doar acele  elemente care  sunt  relevante pentru caz, aşa cum prevăd  Instrucţiunile.

Mai mult, instanţa nu a argumentat respingerea  susţinerilor reclamantei cu privire la definirea corectă a pieţei relevante.

 Abordarea instanţei a fost greşită şi în privinţa  pieţei geografice. Normele aplicabile nu permit judecătorului  să,pornească de la prezumţia că reclamantul urmăreşte doar diminuarea cotei sale de  piaţă, ci  judecătorul trebuie  să verifice modul concret  în care a fost determinată piaţa geografică, verificare  care impunea administrarea probei cu opinia specialistului.

 Instanţa a reţinut  pe baza  unor  date  neaflate la dispoziţia reclamantei (depuse  pe DVD la camera de valori a instanţei) că  reclamanta ar fi deţinut  în anul 2011 o cotă de  51% din piaţă. Combaterea acestei cote nu putea fi  realizată decât  prin opinia unui specialist.

Reclamanta a argumentat că  dimensiunea geografică a pieţei producţiei  şi furnizării  de maşini electronice cu  câştiguri, precum  şi a pieţei  furnizării de  soluţii tehnice integrate  pentru  jocurile de noroc este  internaţională, invocând ca dovezi ofertele primite de Loterie de-a lungul timpului. Analiza Consiliului din perspectiva dimensiunii  geografice a pieţei este  eronată, neexistând la dosar  dovezi cu privire la specificităţile condiţiilor de  concurenţă din România, care  să determine dimensiunea locală a pieţei.

Prima instanţă a aplicat  greşit dispoziţiile art. 5 din Legea nr. 21/1996 şi art. 101 TFUE, raportat la greşita  definire a pieţei relevante şi greşita stabilire a cotelor  de piaţă.

Nu se poate aprecia că reclamanta nu a contestat analiza cotelor de piaţă în condiţiile în care, atât în etapa observaţiilor în faţa Consiliului Concurenţei, cât şi prin motivele acţiunii  în anulare, a criticat modul de determinare a cotelor de piaţă ale  întreprinderilor  participante la acord.

 Prima instanţă a încadrat greşit clauza, din punct de vedere juridic, drept restricţie prin obiect. O clauză de neconcurenţă/achiziţie exclusivă nu reprezintă o restricţie de concurenţă prin obiect ci, cel mult, o restricţie de concurenţă prin efect. Efectul negativ nu a fost  demonstrat de  Consiliu, iar  prima instanţă nu a realizat  o judecată asupra susţinerilor reclamantei pe acest aspect, respingând nemotivat  susţinerile. În stabilirea unor efecte potenţial negative, instanţa nu se putea baza  pe analize realizate de  Agenţia Naţională de Administrare Fiscală sau Curtea de Conturi  a României, aşa cum a procedat  în speţă.

 Prima instanţă a interpretat  şi aplicat  greşit şi dispoziţiile art. 8 alin.(1) lit.b) şi ale art. 5 alin.(2) din Legea concurenţei nr. 21/1996, respectiv ale art. 101 alin.(3) TFUE, care se referă la  încadrarea  înţelegerii investigate în pragul de minimis sau a exceptărilor pe categorii, care ar fi atras nesancţionarea întreprinderilor pentru clauza de exclusivitate.

 De altfel, instanţa a depăşit limitele investirii, reţinând că respectiva clauză a reprezentat o încălcare  prin obiect, iar nu prin efect.

 Recurenta reia argumentele referitoare  la dimensiunea mondială a pieţei  furnizării de  soluţii tehnice integrate  pentru  jocurile de noroc, piaţă pe care  Z deţine o cotă de aproximativ 1%. De asemenea, cota de piaţă a Companiei Naţionale “X” SA relevantă  în analiză era cota deţinută pe piaţa achiziţiilor de soluţii integrate de videoloterie,  estimată intuitiv tot la 1%, iar nu cota de pe piaţa exploatării jocurilor de noroc.

 Însă, chiar şi raportat la cererea internă de  maşini electronice cu  câştiguri, Compania Naţională a înregistrat  în anul 2011 o cerere de  10,8%, cotă  care  indică o putere de piaţă nesemnificativă pentru a indica  posibile  îngrijorări de natură concurenţială.

 Singura piaţă analizată de  Consiliul Concurenţei  şi reţinută de prima instanţă are la bază date cu caracter incert şi o analiză economică incompletă şi  incorectă a puterii de  piaţă deţinute de X. Astfel, Consiliul a estimat  şi prima instanţă a reţinut cota de  51% în baza  unor date  contestabile, furnizate de  Ministerul Finanţelor Publice. Adresa MFP nr. 558473/14.05.2013 reflectă valoarea taxelor  încasate  de la operatorii de  slot-machines, iar nu valoarea  încasărilor din exploatarea slot-machines în 2011, atâta vreme cât  cifra de afaceri a operatorilor în anul 2012, aşa cum este  raportată de Ministerul Finanţelor Publice este de  4.531.076.730 lei, adică de  7,5 ori mai mare decât în 2011. Cum numărul aparatelor a crescut  în 2012 cu doar  4.967 unităţi, nu este  posibil ca acestea  să genereze încasări de  6,5 ori mai mari decât cele  generate de restul de  51.455 unităţi existente în 2011.

În cadrul motivelor de anulare, reclamanta a invocat aceste  neconcordanţe, însă  instanţa nu  le-a analizat, ci a prezumat, în mod nelegal, că analiza economică a Consiliului Concurenţei ar fi una corectă. Şi  în această privinţă, în cauză, era necesară expertiza de profil.

 Calculul cotei de piaţă a Companiei Naţionale “X” SA în anul 2012, pe baza datelor Ministerului Finanţelor Publice, indică un maxim de  11,09 %, la un număr de terminale care a rămas identic faţă de anul 2011. Rezultă că  era imposibil ca Compania Naţională  să deţină o cotă de  51% din piaţă în 2011.

 Un ultim  motiv de recurs  se referă la aplicarea greşită de  către prima instanţă a  dispoziţiilor legale  referitoare  la  individualizarea sancţiunii, din perspectiva încadrării faptei ca fiind de gravitate  medie, iar nu de gravitate  mică şi  în condiţiile în care  există  o  îndoială rezonabilă cu privire la caracterul contravenţional al  comportamentului reclamantei.

4. Apărările intimatului-pârât Consiliul Concurenţei           

Intimatul-pârât Consiliul Concurenţei a formulat întâmpinare, solicitând respingerea recursului, ca nefondat.

Cât priveşte  încălcarea de către prima instanţă a  normelor  de procedură referitoare  la  încuviinţarea  şi administrarea probelor, arată că  instanţa are libertatea de apreciere asupra admisibilităţii, pertinenţei, utilităţii şi concludenţei probei  solicitate, în strânsă legătură cu  situaţia de  fapt care se tinde să fie dovedită.

 În speţă au  existat  mai multe argumente solide pentru care  instanţa a respins proba solicitată de  reclamantă, în temeiul art. 330 alin.(3) Cod procedură civilă. Date statistice  privind o ipotetică definire mai largă a  pieţelor  geografice relevante nu au  putut  fi identificate de  către autoritatea de concurenţă şi nici nu au  fost  furnizate de  către părţile investigate, deşi acestea au avut  acces la dosarul investigaţiei. Instanţa de fond a constatat  că reclamanta a beneficiat de un termen  rezonabil pentru  pregătirea apărării, în etapa  administrativă. Obiectivele propuse de reclamantă presupuneau un demers de proporţii, dată  fiind  dimensiunea europeană sau  globală a pieţelor  geografice relevante afirmată de către reclamantă, ceea ce ar fi  reprezentat,  în fapt,  o refacere a întregii investigaţii de către un specialist  în concurenţă, ale cărui referinţe profesionale  sau  garanţii de  imparţialitate, în cazul majorităţii  persoanelor  propuse  de reclamantă, nici măcar nu erau probate. De asemenea, ar fi presupus efectuarea expertizei asupra unor  informaţii care  nu au  existat  în cursul investigaţiei, parţial şi datorită lipsei de diligenţă a recurentei-reclamante, în exercitarea  propriului drept la apărare. Reclamantei  îi revenea sarcina probei cât  priveşte  incidenţa exceptării pe categorii sau a incidenţei exceptării individuale, probă care  trebuia făcută chiar din cursul procedurii administrative.

 În acest context, există o deconectare obiectivă între finalitatea expertizei  solicitate şi limitele controlului de  legalitate asupra unei  decizii a  Consiliului Concurenţei.

De asemenea, recurenta-reclamantă nu a dovedit că persoanele propuse ca specialisti  în concurenţă au referinţele profesionale  necesare  şi prezintă  garanţii de imparţialitate. Niciuna dintre  persoanele cu pregătire economică propuse nu era specialist  în concurenţă. Şi în privinţa celorlalte personalităţi propuse  au existat obiecţiuni legate de: participarea ca expert într-un alt  dosar privitor la o altă decizie a Consiliului Concurenţei, deţinerea şi a calităţii de avocat care  reprezintă  părţi investigate  în alte  cauze sau postura de candidat  pentru  un mandat  în Plenul Consiliului Concurenţei.

Cât  priveşte motivul de recurs referitor la  încălcarea sau  greşita aplicare a normelor de drept material, arată că  este  nefondată critica reclamantei privitoare la definirea pieţelor relevante afectate de înţelegerea anticoncurenţială. Reclamanta susţine în mod absurd că efectele  înţelegerii anticoncurenţiale nu s-ar  fi produs şi pe piaţa relevantă  pe care ea însăşi activează, respectiv piaţa exploatării maşinilor  electronice cu  câştiguri. De asemenea, această piaţă are caracter  naţional  prin prisma mai multor factori  specifici, între care cadrul legislativ naţional de reglementare în domeniul jocurilor de noroc, obiceiurile jucătorilor, etc.

Cât  priveşte critica referitoare la calculul greşit al cotelor pe pieţele relevante, recurenta omite că, potrivit  pct. 7 lit.b) din Comunicarea de minimis (2001), relevantă nu este  cota de achiziţii pe o piaţă din amonte, ci pragul general de 15%, fără să se precizeze dacă acesta se aplică achiziţiilor sau  producţiei  cumpărătorului. În plus, pe piaţa din amonte, piaţa furnizării de soluţii integrate pentru videoloterie, reclamanta era singurul achizitor de soluţii integrate la nivel naţional, având o cotă de  100%.

 Reclamanta a încercat  să acrediteze   ideea  unei cote de  piaţă de  9,9%, însă pe baza  unei  raţionament  lacunar, raportat exclusiv la numărul de terminale  operate de Loterie, faţă de numărul total  de maşini electronice cu  câştiguri înregistrat  în România, iar nu şi la alţi factori  relevanţi în analiză, precum  media încasărilor pe terminal.

 Argumentele reclamantei sunt  contradictorii, pe de o parte  susţinând dimensiunea internaţională a pieţei (cât  priveşte stabilirea cotelor de piaţă) , iar  pe de altă parte  susţinând dimensiunea ei naţională (când afirmă că  înţelegerea ar fi  contribuit  la progresul tehnic  prin introducerea sistemului de  vidoeloterie  pe piaţa românească).

Efectele negative produse pe pieţele relevante, atât în privinţa concurenţilor  existenţi sau  potenţiali, cât  şi  în privinţa  consumatorilor  finali sunt  bine documentate în decizia  Consiliului Concurenţei.

 În privinţa aşa-zisei „analize contrafactuale” propuse de reclamantă, arată că aceasta nu reprezintă o obligaţie de diligenţă pentru autoritatea de concurenţă, iar  varianta de analiză propusă de reclamantă este  lacunară, referindu-se numai  la presupusele avantaje ale stipulării clauzei de neconcurenţă în activitatea  Companiei Naţionale “X” SA, nu şi la efectele pozitive ale  acesteia asupra pieţelor  relevante afectate.

 Intimatul  răspunde  şi criticilor  referitoare la  îndeplinirea condiţiilor  cumulative  prevăzute la art. 5 alin. (2) din Legea concurenţei,  care ar fi  permis reclamantei să beneficieze de  o exceptare, dar şi celor  privitoare  la  încadrarea juridică a faptei  ca încălcare prin obiect  sau  prin efect.

 În această  ultimă privinţă, arată că instanţa de fond nu  a schimbat  încadrarea juridică a faptei, dovadă  stând referirile la efectele  clauzei de  neconcurenţă incidente după anul 2007.

 De asemenea, intimatul răspunde criticilor referitoare la ipotetica sancţionare  disproporţionată a  înţelegerii  anticoncurenţiale.

5. La termenul de judecată din 17 mai 2017, intimatul-pârât Consiliul Concurenţei cerut sesizarea Comisiei Europene în vederea formulării unui punct de vedere, în temeiul art. 15 alin. (1) din Regulamentul CE nr. 1/2003 cu privire la punerea în aplicare a normelor de concurenţă prevăzute la art. 81 şi 82 din Tratat, arătând că Decizia Consiliului Concurenţei nr. 53 din 23 decembrie 2013 a făcut obiectul mecanismului de cooperare stabilit între Comisia Europeană şi autoritatea naţională, conform art. 14 alin. (4) Regulamentul CE nr. 1/2003 din 16 decembrie 2002.

În susţinerea cererii arată că recurenta a circumscris  motivului de casare privind încălcarea/greşita aplicare  a normelor de drept material (art. 488 alin. (1) pct.8 Cod procedură civilă) aceleaşi susţineri din cuprinsul cererii de anulare, afirmând că fapta nu are conţinutul anticoncurenţial prevăzut de art. 5 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996 şi de art. 101 (1) TFUE, prin prisma unei  ipotetice greşite definiri a pieţei relevante ca fiind cea din aval, respectiv piaţa exploatării maşinilor electronice cu câştiguri şi a unei presupuse stabiliri eronate a dimensiunii geografice a pieţei din amonte – piaţa soluţiilor integrate pentru jocul de Videoloterie, dar şi a produselor / serviciilor afectate de înţelegere, cât şi a greşitei calculări a cotelor de piaţă atribuite celor 4 întreprinderi participante la înţelegere, acestea fiind în opinia reclamantei, mai mici de 15 % pe oricare dintre pieţele afectate, ceea ce ar plasa înţelegerea în sfera de minimis, prevăzută de art. 8 alin. (1) lit. b) din Legea concurenţei ori a unei exceptări individuale, prin îndeplinirea condiţiilor cumulative prevăzute la art. 5 alin. (2) din lege.

Consideră că pentru asigurarea uniformităţii de aplicare a normelor de concurenţă, în speţă, este utilă consultarea Comisiei Europene în privinţa aspectelor de fond reclamate de  recurentă ca şi motive de anulare a deciziei Consiliului Concurenţei, respectiv definirea pieţei din amonte, atât ca dimensiune geografică cât şi ca piaţă a produsului, cotele de piaţă ale părţilor  pe această piaţă, precum şi aplicabilitatea pragului de minimis, a unei  exceptări pe categorii sau a uneia individuale.

6. La data de 09.06.2017, recurenta-reclamantă a formulat un răspuns cu privire la cererea intimatului-pârât de sesizare a Comisiei Europene în vederea formulării unui punct de vedere, în temeiul art. 15 alin. (1) din Regulamentul CE nr. 1/2003, invocând inadmisibilitatea unei asemenea cereri, faţă de caracterul clar al prevederilor legale incidente, privitoare la definirea pieţei relevante,  sub aspectul produselor / serviciilor şi  a dimensiunii geografice.

7. La solicitarea Înaltei Curţi, intimatul-pârât a formulat la data de 04.10.2017, note scrise, precizatoare ale cererii de sesizare a Comisiei Europene, sub aspectul  întrebărilor care ar trebui adresate  Comisiei Europene, respectiv a chestiunilor punctuale care  necesită interpretarea regulilor de concurenţă ale Uniunii Europene de  către Comisia Europeană:

a) dacă clauza de concurenţă stipulată pentru  toată perioada contractuală (10 ani), prin care  X se obligă să nu achiziţioneze sau dezvolte  soluţii integrate  pentru desfăşurarea jocului de videoloterie, altele decât cele achiziţionate de la partenerul Y-I –Z reprezintă  o încălcare  prin obiect sau  o încălcare prin efect;

b) dacă soluţia integrată pentru  desfăşurarea  jocului de videoloterie furnizată de Z reprezintă  un produs final sau unul intermediar, ţinând seama că aceasta era furnizată ca un sistem „la cheie”, incluzând  şi terminalele de joc (inclusiv jocurile implementate  pe acestea), cu care  avea contact direct  consumatorul final;

c) dacă  părţile care au stipulat o clauză de neconcurenţă cu o durată de  10 ani, pusă  în aplicare  începând cu anul 2003 şi care nu a fost  notificată, în prealabil, Consiliului Concurenţei, în scopul obţinerii dispensei, beneficiază de  aşteptări legitime în privinţa calculului cotelor  de piaţă necesare  încadrării  în sfera de minimis sau  într-o categorie exceptată, dacă  date statistice  din perioada respectivă nu mai  sunt  disponibile la momentul investigaţiei;

d) dacă piaţa din amonte a fost corect definită, din perspectiva produsului, ca fiind piaţa soluţiilor  integrate pentru  videoloterie;

e) dacă  piaţa din amonte a fost  corect  definită din perspectivă geografică, ca fiind  o piaţă naţională;

f) dacă cota de piaţă a Companiei Naţionale “X” SA  Române trebuia calculată  în scopul evaluării  încadrării în pragurile de  minimis, ca şi cotă pe piaţa din aval sau ca şi cotă de achiziţii pe piaţa din amonte;

g) dacă încadrarea  înţelegerii în sfera  de minimis sau a unei  categorii exceptate se poate face  pe baza unor cote de piaţă ipotetice, pe o piaţă din amonte, definită geografic ca având  dimensiune globală, neexistând date  statistice  certe la dosar  din care  să reiasă aceste  cote;

h) dacă cota de piaţă a Companiei Naţionale “X” SA, pe piaţa din aval, trebuia calculată prin raportare la indicatorul GGR (Gross Gambling Revenue) sau ca raport dintre cifra de afaceri aferentă strict jocului de videoloterie şi cifra de afaceri obţinută  de toţi operatorii de pe piaţa din aval din activitatea  de slot-machines (produs substituibil video Companiei Naţionale “X” SA);

i) dacă stipularea clauzei de  neconcurenţă pe o perioadă de  10 ani poate fi considerată ca fiind o restricţionare auxiliară, absolut necesară garantării recuperării investiţiei realizate de  Y, I şi Z, ca şi condiţie de exceptare individuală.

8. Poziţia recurentei  asupra  cererii  intimatului de solicitare a  unui  punct de vedere al Comisiei  Europene a fost în sensul că cererea este  inadmisibilă întrucât nu se încadrează  în premisele art. 15 alin.(1) din Regulamentul 1/2003, respectiv întrebările nu  vizează  informaţii deţinute de  autoritatea europeană de concurenţă şi nici  aplicarea normelor  comunitare de concurenţă, ci aspecte  de fapt  ale cauzei, care  trebuie dezlegate de instanţa naţională.

Apoi, aşa cum a afirmat intimatul, Comisia Europeană s-a pronunţat deja asupra speţei, în cadrul mecanismului de cooperare şi informare reglementat  în temeiul art. 11 din Regulamentul nr. 1/2003.

 Un ultim argument pentru respingerea  cererii este acela că solicitarea unui atare  punct de vedere  este aplicabilă exclusiv în absenţa unei clarităţi legislative  sau jurisprudenţiale, ceea ce nu este  cazul  în speţă.

II. Procedura de soluționare a recursului

1. Cu privire la examinarea recursului  în completul de filtru 

Raportul întocmit în cauză, în condițiile art. 493 alin.(2) și (3) din Codul de procedură civilă, a fost analizat în completul filtru, fiind comunicat părților în baza încheierii de ședință din data de 26 octombrie 2016, în conformitate cu dispozițiile art.493 alin.(4) din Codul de procedură civilă.

Prin încheierea din 22 martie 2017 completul de filtru a constatat, în raport de conținutul raportului întocmit în cauză, că cererea de recurs îndeplinește condițiile de admisibilitate și, pe cale de consecință, a declarat recursul formulat de reclamanta Compania Naţională „X” S.A.  ca fiind admisibil în principiu, în temeiul art.493 alin.(7) din Codul de procedură civilă, fixând termen pentru judecarea lui pe fond.

2.  Cu privire la fondul recursului

          2.1. Argumentele de fapt şi de drept relevante 

Înalta Curte  va analiza mai  întâi motivul de recurs  întemeiat pe prevederile  art. 488 alin.(1) pct.5 Cod procedură civilă -  încălcarea, de către prima instanţă, a  regulilor de procedură a căror nerespectare atrage  sancţiunea nulităţii hotărârii.

 Recurenta se referă, în concret, la nelegala respingere a cererii de probă constând în expunerea punctului de vedere al unui specialist asupra identificării/definirii pieţei/pieţelor relevante, stabilirii cotelor de piaţă ale  părţilor la contract, identificării impactului clauzei de  neconcurenţă, incidenţei pragului de minimis sau a beneficiului unei exceptări.

 Prin notele scrise  depuse la  10.12.2014  reclamanta-recurentă a motivat asupra concludenţei probei  constând în expertiză economică de concurenţă, indicând şi obiectivele propuse.

Asupra cererii de probă menţionate, instanţa de fond s-a pronunţat prin  încheierea din 12.12.2014, care  face  corp comun cu hotărârea atacată, ca încheiere de dezbateri şi amânare a pronunţării asupra fondului cauzei.

Motivând respingerea cererii de  probă, instanţa de fond, prin  încheierea menţionată, a reţinut că  proba nu este  concludentă, respectiv că administrarea ei nu este necesară pentru lămurirea chestiunilor  litigioase ale cauzei. Prin hotărârea pronunţată asupra fondului, această motivare a fost  completată/modificată, instanţa de fond reţinând că reclamanta a avut  posibilitatea  de a prezenta analize economice  în cadrul investigaţiei întreprinse de Consiliul Concurenţei şi nu a uzat de această posibilitate, precum  şi că nu a garantat lipsa conflictului de interese în cazul  persoanelor  propuse ca  specialişti, respectiv nu a indicat personalităţi care  să prezinte  garanţii de obiectivitate în formularea punctului de  vedere.

Luând în considerare cel de-al  doilea rând  de  argumente  (expuse  de instanţa de fond  în cuprinsul  hotărârii) rezultă că cel dintâi motiv reţinut pentru  respingerea cererii de probă  este  unul de  inadmisibilitate, prin prisma neprezentării în cadrul  investigaţiei derulate de  Consiliul Concurenţei a unor analize economice  similare cu cea solicitată în etapa contencioasă şi a neindicării unor specialişti care  să prezinte garanţii de imparţialitate în executarea lucrării de specialitate.

Raportat la prevederile Codului de procedură civilă, ambele motive de inadmisibilitate a probei au  fost  reţinute  greşit. Nu există nicio dispoziţie  în legea procesuală generală sau în legile speciale aplicabile cauzei  care să împiedice administrarea probei cu prezentarea  punctului de  vedere al  uneia sau mai multor personalităţi ori specialişti  în domeniul concurenţei, pe motivul neprezentării de  către parte a unor analize economice în cadrul investigaţiei  derulate de  către autoritatea de concurenţă.

 De asemenea, numirea specialistului/specialiştilor care ar fi urmat să  expună un punct de vedere cu privire la aspectele economice relevante în analiza  faptei  considerată anticoncurenţială era  atributul instanţei de judecată, în raport şi de poziţia părţilor cu privire la persoanele propuse. Dispoziţiile procedurale incidente, art. 330 şi art. 331 Cod procedură civilă, nu stabilesc în sarcina părţilor obligaţii referitoare la indicarea specialiştilor care ar avea competenţa realizării raportului de expertiză. Admisibilitatea  probei se analizează raportat la reglementarea prin legea procesual civilă şi la concludenţă.

Dacă proba este concludentă  în raport de  chestiunile litigioase ce trebuie  dezlegate, iar  instanţa apreciază că persoanele propuse de partea care solicită administrarea probei nu prezintă suficiente garanţii de imparţialitate sau pregătire specifică, are posibilitatea să numească personalităţile/specialiştii pe care îi consideră potriviţi pentru realizarea lucrării de specialitate sau să ceară părţilor  să facă alte propuneri. De altfel, se  constată că, în cauză,  printre persoanele propuse de  partea reclamantă s-a numărat  şi George Musliu, un nume  în privinţa căruia Consiliul Concurenţei nu a indicat vreo obiecţie.

Cât priveşte motivarea subsidiară a respingerii  probei,  ca neconcludentă, Înalta Curte  constată că instanţa de fond  a reţinut, în privinţa motivelor cererii referitoare la dimensiunea geografică a  pieţei relevante, că reclamanta nu a  solicitat  analize suplimentare economice  în faza  investigaţiei  la Consiliul Concurenţei care  să susţină o altă dimensiune  decât  cea naţională a pieţei, iar în privinţa motivelor cererii  referitoare la greşita stabilire a cotelor de piaţă ale părţilor participante la  înţelegere, că reclamanta nu a solicitat  în faţa Consiliului Concurenţei părerea unui  institut terţ de specialitate  sau a unui  economist cu specializare  în calcularea cotelor pe piaţa relevantă, motiv pentru care nu a analizat efectiv argumentele din cererea introductivă referitoare la stabilirea greşită a cotelor de piaţă.

Deşi recurenta nu a invocat, formal, ca motiv de recurs motivarea contradictorie a instanţei de  fond  sau netratarea unora dintre motivele acţiunii  în anulare, în expunerea criticilor  s-a referit şi la aceste  aspecte, care  se confirmă.

Clauza de  neconcurenţă fiind stipulată  în cadrul unui acord vertical, a presupus  o evaluare individuală din partea autorităţii de concurenţă, care a concluzionat că  acordul  a fost de natură să  restrângă concurenţa (prin blocarea pieţei pentru alţi  furnizori) şi  să aducă prejudicii consumatorilor.

 Analiza Consiliului Concurenţei  este  de factură economico-juridică şi stă la baza  constatării existenţei  încălcării  art. 5 alin.(1) din Legea concurenţei  şi respectiv art. 101 alin.(1) TFUE.

 În evaluarea restricţiilor verticale, autorităţii de concurenţă îi revine sarcina de a demonstra că acordul  în cauză încalcă prevederile legale anterior menţionate. Orice restrângere a concurenţei, pentru a intra sub incidenţa prevederilor art. 5 alin.(1) din Legea  concurenţei nr. 21/1996 şi art. 101 alin. (1) TFUE trebuie  să fie apreciabilă, adică să aibă un caracter  semnificativ, sarcina  probei acestui caracter semnificativ revenind autorităţii de  concurenţă care,  în acest  scop,  trebuie  să definească piaţa relevantă şi să stabilească cotele pe această piaţă ale  părţilor  participante la înţelegere.

 De asemenea, întreprinderilor  care  invocă beneficiul art. 101 alin.(3) din TFUE, respectiv al prevederilor art. 8 din Legea concurenţei  le revine sarcina de a dovedi  că sunt îndeplinite condiţiile  aplicării  acestui  beneficiu.

Reclamanta a invocat, prin cererea introductivă, că analiza efectelor anticoncurenţiale ale acordului, întreprinsă de Consiliul Concurenţei, nu a urmărit metodologia aplicabilă pentru verificarea efectelor negative, adică nu ar fi realizată după toate regulile artei.

În aceste  condiţii, instanţa de fond trebuia să examineze argumentele reclamantei în legătură cu analiza Consiliului Concurenţei asupra pieţei relevante şi a cotelor de piaţă, proba cu expunerea punctului de vedere  al  uneia sau mai multor  personalităţi  ori specialişti  în domeniul  concurenţei apărând ca servind  scopului de a lămuri împrejurări de  natură  să ducă la rezolvarea cauzei  şi a căror lămurire necesită cunoştinţe de specialitate. Analiza problemelor legate de concurenţă impune întotdeauna o evaluare a puterii de piaţă, iar o astfel de evaluare nu poate fi realizată fără înţelegerea conceptelor economice implicate.

 Definirea pieţei  relevante (piaţa produsului  şi piaţa  geografică), raportat  la  activităţile presupuse de contractul  părţilor, precum şi stabilirea puterii lor pe piaţă sunt două concepte economice cheie, fundamentale în analiza de concurenţă în practică. Prin urmare, dezlegarea chestiunilor litigioase ale cauzei presupune o analiză complexă economico-juridică, menită să verifice raţionamentul autorităţii de  concurenţă şi probarea  încălcării, iar subsecvent,  îndeplinirea sau nu a condiţiilor  pentru  exceptare.

Respingerea cererii de  probă menită să servească în analiza  motivelor  cererii  introductive, combinată cu înlăturarea  unora dintre aceste motive fără o argumentare pe fond, ci pe motivul  lipsei unor analize  economice  suplimentare, a condus la  încălcarea  dreptului la un proces echitabil al părţii reclamante, care  include şi dreptul de a beneficia de administrarea unei  expertize  la realizarea  căreia să concure specialişti neutri, din afara  autorităţii de concurenţă intimate.

Nu pot fi  primite argumentele  Consiliului Concurenţei potrivit  cărora administrarea probei ar  însemna  refacerea întregii investigaţii. Administrarea probei are ca scop expunerea unui punct de vedere al  specialistului/specialiştilor asupra corectei utilizări a criteriilor economice în probarea caracterului anticoncurenţial al clauzei de neconcurenţă, cu menţiunea că stabilirea obiectivelor lucrării de specialitate este atributul instanţei de judecată.

Desigur, evaluarea  finală revine judecătorului, care  va tranşa toate  chestiunile litigioase ale cauzei, începând cu stabilirea felului încălcării (prin obiect  sau prin efect), continuând cu stabilirea pieţei relevante şi a cotelor  de piaţă şi încheind cu acordarea sau nu a beneficiului vreunei forme de exceptare.

Concludenţa şi utilitatea expunerii punctului de vedere al unui/unor specialişti rezultă şi din  împrejurarea că, autoritatea de concurenţă la  rândul său, în cadrul prezentului recurs, a solicitat punctul de vedere al  Comisiei  Europene asupra problemelor referitoare la aplicarea normelor unionale de concurenţă,  întemeindu-şi cererea pe atributul Comisiei Europene de a expune o opinie avizată, raportat  la expertiza  sa  în materie economică.

În concluzie, Înalta Curte  apreciază că  proba propusă de reclamantă era admisibilă şi, din această perspectivă, prin respingerea ei  s-a produs părţii o vătămare, având  în vedere că, cel puţin stabilirea cotelor de piaţă ale părţilor  participante la înţelegere a presupus un context economic, analizat de Consiliul Concurenţei  şi contestat de partea reclamantă. Prin urmare, analizarea motivelor cererii se impunea se sprijini şi pe administrarea unei astfel de probe. În aceste condiţii, este fondat motivul de casare prevăzut de art. 488 alin. (1) pc. 5, faţă de care hotărârea pronunţată în fond va fi casată, cu trimiterea cauzei spre rejudecare.

Fără a tranşa chestiunile litigioase care se subsumează cazului de nelegalitate  prevăzut de  art. 488 alin.(1) pct.8 Cod procedură civilă, care nu va mai fi analizat datorită primirii  primului motiv de  recurs referitor la  încălcarea  regulilor de procedură a căror nerespectare  atrage  sancţiunea nulităţii  hotărârii, Înalta Curte  remarcă, raportat la piaţa relevantă  definită de intimatul Consiliul Concurenţei prin decizia supusă controlului judiciar şi anume, piaţa naţională a exploatării maşinilor electronice cu  câştiguri,  că reclamanta  a formulat  motive de nelegalitate  referitoare la greşita stabilire a cotei sale de piaţă, atât prin raportare  la metoda utilizată de către autoritatea de concurenţă, cât  şi prin raportare  la datele statistice  pe care  s-a bazat. Aceste  ultime motive au  fost  ignorate de instanţa de fond, deşi  se  întemeiază pe  aspecte  concrete, serioase, respectiv pe erorile cu privire la  datele  econometrice referitoare la cifrele de afaceri ale  competitorilor  Companiei Naţionale “X” SA Naţionale  pe piaţa exploatării maşinilor  electronice cu  câştiguri, transmise de Ministerul Finanţelor Publice  pentru anul 2011. Reclamanta a pus problema conţinutului adresei MFP nr. 558473/14.05.2013, în funcţie de  care  autoritatea de concurenţă a calculat cota de piaţă a Companiei Naţionale “X” SA, arătând că această adresă nu conţine  cifra de afaceri a competitorilor Companiei Naţionale “X” SA (operatorilor de jocuri de noroc tip slot machines) în anul 2011, ci valoarea taxelor  încasate de stat de la aceşti operatori. Astfel, cota de piaţă a fost stabilită greşit, raportându-se cifra sa de afaceri nu la cifra de afaceri a competitorilor pe aceeaşi piaţă, ci la valoarea taxelor plătite de aceştia către stat. Reclamanta a argumentat  asupra acestei  erori faţă de cifra de afaceri a aceloraşi operatori  în anul 2012, din care ar rezulta că era imposibil ca aceasta  să deţină o cotă de 51% din piaţă, la nivelul anului  2011, cifra de afaceri a operatorilor  fiind  exclus să fie  aceea indicată ca valoare totală a taxelor, respectiv 601.016.342 lei.

 Aceste critici distincte din cererea introductivă au rămas complet netratate, motiv pentru care, cu ocazia rejudecării,  instanţa de fond  le va avea în vedere.

Întrucât nu a trecut la analiza  motivului de recurs referitor la greşita aplicare a normelor de  drept material, Înalta Curte  va respinge  cererea  Consiliului  Concurenţei  de  solicitare a unui punct de vedere al Comisiei Europene, în temeiul art. 15 alin. (1) din Regulamentul CE nr. 1/2003, inutil în raport de  soluţia pronunţată asupra recursului, de casare a sentinţei  şi de  trimitere a cauzei spre rejudecare,  instanţei de  fond.

 Instanţa de fond  însă, în rejudecare, va avea  în vedere  şi această  solicitare a intimatului Consiliul Concurenţei, urmând să se pronunţe asupra concludenţei  solicitării unui astfel de  punct de vedere, raportat la chestiunile litigioase  pe care  le implică  pricina de faţă şi asupra cărora trebuie  să se pronunţe.

2.2. Temeiul legal al soluţiei adoptate  în recurs.

          Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 496 raportat la art. 488 alin. (1) pc. 5 din Codul de procedură civilă, Înalta Curte a admis recursul declarat de reclamanta Compania Naţională „X” S.A. împotriva sentinţei civile nr. 3541 din 19 decembrie 2014, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, a casat sentinţa recurată şi a trimis cauza spre rejudecare instanţei de fond, respingând cererea de solicitare a unui punct de vedere al Comisiei Europene, în temeiul art. 15 alin. (1) din Regulamentul CE nr. 1/2003, formulată de intimatul Consiliul Concurenţei.