Ședințe de judecată: Aprilie | | 2024
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia Penală

Decizia nr. 450/2020

Decizia nr. 450

Şedinţa publică din data de 31 iulie 2020

Deliberând asupra cauzei de faţă,

În baza actelor şi lucrărilor dosarului, constată următoarele:

Prin încheierea din data de 20 iulie 2020 a Curţii de Apel Bacău, secţia penală şi pentru cauze cu minori şi de familie, s-a admis sesizarea formulată de Biroul SIRENE România privind prelungirea duratei arestării preventive privind persoana solicitată A..

A luat act că predarea persoanei solicitate A. către autoritatea judiciară emitentă a mandatului european de arestare din Irlanda a fost dispusă prin sentinţa definitivă 49/26 mai 2020 pronunţată de Curtea de Apel Bacău în dosarul nr. x/2020.

A constatat că persoana solicitată a fost reţinută 24 h la data de 26.05.2020, arestată în vederea predării pe o durată de 30 de zile, până la data de 25.06.2020, ulterior măsura arestării fiind prelungită cu 30 de zile, până la data de 23.07.2020

În temeiul art. 104 alin. (9) şi 10 raportat la art. 113 alin. (2) din legea 302/2004 privind cooperarea judiciară în materie penală, cu modificările şi completările ulterioare, a dispus prelungirea arestării preventive a persoanei solicitate A., pe durata de 30 de zile, cu începere de la 24 iulie 2020 şi până la data de 22 august 2020, inclusiv, în vederea predării acesteia către autoritatea judiciară din Irlanda, predarea urmând a se efectua cu respectarea termenului prevăzut de art. 113 alin. (2) C. proc. pen.

Pentru a se pronunţa în acest sens, Curtea de Apel a reţinut următoarele:

Prin sentinţa penală nr. 49/26.05.2020 pronunţată de Curtea de Apel Bacău, rămasă definitivă prin decizia penală 323/2020 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, s-a dispus în temeiul dispoziţiilor din Legea nr. 302/2004 modificată şi completată, admiterea cererii autorităţilor judiciare irlandeze pentru executarea mandatului european de arestare emis la data de 18.05.2020, privind persoana solicitată A..

S-a dispus predarea persoanei solicitate autorităţilor judiciare din Irlanda.

În temeiul art. 103 alin. (6) şi 10 din Legea nr. 302/2004, s-a dispus arestarea persoanei solicitate în vederea predării către autorităţile din Irlanda, cu respectarea termenelor prevăzute de Legea nr. 302/2004, pentru o durată de 30 de zile, începând cu data de 27.05.2020 şi până la data de 25.06.2020.

S-a constatat că persoana solicitată a fost reţinută pentru 24 de ore la data de 26.05.2020 prin ordonanţa de reţinere nr. 3965/II/5/2020.

Ulterior, prin încheierea din 22.06.2020 a Curţii de Apel Bacău, definitivă prin decizia penală nr. 397/03.07.2020 a Î.C.C.J., a fost admisă sesizarea Biroului Sirene - Interpol şi a fost prelungită măsura arestării cu 30 de zile, până la data de 23.07.2020.

Prin sesizarea Biroului Sirene - Interpol din 13.07.2020 privind persoana solicitată s-a solicitat Curţii de Apel Bacău să dispună asupra unei noi prelungiri a măsurii arestării în vederea predării întrucât predarea efectivă nu poate avea loc mai înainte de data de 27.07.2020, urmare a restricţiilor de călătorie impuse.

Potrivit dispoziţiilor art. 113 alin. (1) şi alin. (2) din Legea nr. 302/2004 republicată predarea se realizează în termen de 10 zile de la rămânerea definitivă a hotărârii iar dacă din motive independente de voinţa autorităţilor române sau ale statului emitent, predarea nu se poate efectua în termenul stabilit, aceasta va avea loc în 10 zile de la noua dată convenită.

Iar în conformitate cu dispoziţiile art. 103 alin. (9) instanţa verifică periodic, dar nu mai târziu de 30 de zile, dacă se impune menţinerea arestării în vederea predării, aceasta putând fi prelungită până la 180 zile.

Prin urmare, faţă de împrejurarea că procedurile privind predarea persoanei solicitate nu au fost până în prezent finalizate, că executarea mandatului european de arestare a fost dispusă printr-o hotărâre definitivă, ocazie cu care a fost dispusă şi arestarea în vederea predării, temeiurile avute în vedere iniţial fiind pe deplin valabile şi în prezent, Curtea a apreciat că se impune prelungirea arestării în vederea predării pentru 30 de zile.

La aprecierea asupra oportunităţii prelungirii arestării preventive a avut în vedere şi gravitatea acuzaţiilor reţinute în sarcina persoanei solicitate prin mandatul european de arestare, respectiv viol şi furt.

Totodată, faţă de solicitările apărătorului persoanei solicitate, privind înlocuirea arestării cu măsura arestului la domiciliu, a reţinut că, în conformitate cu prevederile art. 104 din Legea 302/2004, în situaţia admiterii cererii de punere în executare a mandatului european de arestare, arestarea este măsura necesară pentru dispunerea predării persoanei solicitate.

Din moment ce în cauză, printr-o hotărâre judecătorească definitivă, a fost admisă cererea de punere în executare a mandatului european de arestare şi a fost dispusă arestarea în vederea predării, Curtea a apreciat că nu este posibilă la acest moment procesual înlocuirea măsurii arestării cu o măsură preventivă mai uşoară.

Împotriva acestei încheieri, persoana solicitată A. a formulat contestaţie.

În esenţă, a solicitat admiterea contestaţiei şi înlocuirea măsurii arestării preventive cu o măsură preventivă mai uşoară.

Examinând contestaţia formulată, în baza actelor şi lucrărilor de la dosar, Înalta Curte constată că aceasta este nefondată, urmând a o respinge pentru următoarele considerente:

Potrivit art. 84 alin. (1) din Legea nr. 302/2004, mandatul european de arestare este o decizie judiciară prin care o autoritate judiciară competentă a unui stat membru al UE solicită arestarea şi predarea de către un alt stat membru a unei persoane, în scopul efectuării urmăririi penale, a judecăţii sau executării unei pedepse ori a unei măsuri de siguranţă privative de libertate.

Potrivit art. 84 alin. (2) din aceeaşi lege, mandatul european de arestare se execută pe baza principiului recunoaşterii şi încrederii reciproce, în conformitate cu dispoziţiile Deciziei - cadru a Consiliului nr. 2002/584/JAI din 13 iunie 2002, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 190/1 din 18 iulie 2002.

În cauză, predarea şi arestarea persoanei solicitate se întemeiază pe existenţa unui mandat european de arestare din data de 18.05.2020 emis de autorităţile judiciare din Irlanda.

Înalta Curte constată că prin sentinţa penală nr. 49 din data de 26 mai 2020 pronunţată de Curtea de Apel Bacău, rămasă definitivă prin decizia penală nr. 323 pronunţată în data de 09 iunie 2020 de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, secţia Penală, s-a dispus admiterea cererii de punere în executare a mandatului european de arestare privind persoana solicitată A..

S-a dispus predarea persoanei solicitate autorităţilor judiciare din Irlanda.

În temeiul art. 103 alin. (6) şi 10 din Legea nr. 302/2004, s-a dispus arestarea persoanei solicitate în vederea predării către autorităţile din Irlanda, cu respectarea termenelor prevăzute de Legea nr. 302/2004, pentru o durată de 30 de zile, începând cu data de 27.05.2020 şi până la data de 25.06.2020.

S-a constatat că persoana solicitată a fost reţinută pentru 24 de ore la data de 26.05.2020 prin ordonanţa de reţinere nr. 3965/II/5/2020.

Prin sesizarea din data de 13.07.2020, Biroul Naţional Sirene-Interpol a solicitat prelungirea măsurii arestării în vederea predării persoanei solicitate A., întrucât preluarea acesteia, nu poate avea loc mai înainte de data de 27.07.2020, urmare a restricţiilor de călătorie impuse.

Potrivit art. 104 alin. (9) din Legea nr. 302/2004 modificată, instanţa verifică periodic, dar nu mai târziu de 30 de zile, dacă se impune menţinerea arestării în vederea predării. În acest sens, instanţa se pronunţă prin încheiere motivată, ţinând seama de termenele prevăzute la art. 112 din Legea 302/2004.

În conformitate cu art. 104 alin. (10) teza a II a din Legea nr. 302/2004 modificată, durata iniţială a arestării nu poate depăşi 30 de zile, iar durata totală, până la predarea efectivă către statul membru emitent, nu poate depăşi în niciun caz 180 de zile.

Înalta Curte constată că în mod corect s-a dispus prelungirea măsurii arestării preventive, atât în scopul asigurării executării mandatului european de arestare, emis de autorităţile judiciare din Irlanda, cât şi pentru a se preveni un eventual risc al sustragerii persoanei solicitate de la procedurile judiciare care o vizează. În cauză nu există garanţii suficiente pentru a lua faţă de persoana solicitată una din măsurile preventive neprivative de libertate, prevăzute de art. 202 alin. (4) lit. b), c) C. proc. pen., dată fiind natura acuzaţiilor pentru care s-a emis mandatul european de arestare.

Instanţa de control judiciar, în acord cu judecătorul primei instanţei, constată că durata totală a detenţiei persoanei solicitate nu prezintă un caracter excesiv, durata detenţiei persoanei solicitate nefiind cauzată de lipsa de diligenţă a autorităţii de executare sau autorităţilor statului solicitant.

Faţă de natura infracţiunilor menţionate în mandatul european de arestare emis pe numele persoanei solicitate de autorităţile din Irlanda, având în vedere şi durata pedepsei ce ar putea fi aplicată persoanei solicitate, Înalta Curte apreciază că măsura arestării persoanei solicitate se impune pentru buna desfăşurare a procedurii de executare şi recunoaştere a mandatului european de arestare, ce are la bază principiului recunoaşterii şi încrederii reciproce.

Astfel, pentru a împiedica sustragerea persoanei solicitate de la această procedură, Înalta Curte, similar Curţii de Apel Bacău, constată că în raport de circumstanţele personale ale persoanei solicitate, de gravitatea presupuselor infracţiuni săvârşite, precum şi de faza în care se află cooperarea judiciară nu se impune luarea unei măsuri preventive neprivative de libertate, aceasta nefiind în măsură a oferi o garanţie fermă a desfăşurării în condiţii optime a procesului penal.

Pentru aceste considerente, va respinge contestaţia formulată de persoana solicitată A. împotriva încheierii din data de 20 iulie 2020 a Curţii de Apel Bacău, secţia penală şi pentru cauze cu minori şi de familie pronunţată în dosarul nr. x/2020.

Va obliga contestatorul persoană solicitată la plata sumei de 200 RON, cu titlu de cheltuieli judiciare către stat.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

D E C I D E

Respinge contestaţia formulată de persoana solicitată A. împotriva încheierii din data de 20 iulie 2020 a Curţii de Apel Bacău, secţia penală şi pentru cauze cu minori şi de familie pronunţată în dosarul nr. x/2020.

Obligă contestatorul persoană solicitată la plata sumei de 200 RON, cu titlu de cheltuieli judiciare către stat.

Onorariul cuvenit apărătorului desemnat din oficiu, în sumă de 554 RON, rămâne în sarcina statului.

Definitivă.

Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 31 iulie 2020.