Ședințe de judecată: Decembrie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Investigație asupra săvârșirii unor fapte anticoncurențiale. Decizie a Preşedintelui  Consiliului Concurenţei prin care  s-a  dispus respingerea  caracterului  protejat  al  unor documente ridicate de inspectorii de concurență. Legalitate.

Legea nr. 21/1996, art. 36 alin. (8)- (10)

Condiţia obligatorie pentru a beneficia de caracterul protejat al  comunicării  între societatea investigată pentru încălcarea prevederilor legale în materie de concurență  şi avocatul acesteia este aceea ca respectiva  comunicare  să fie realizată în scopul exclusiv  al exercitării  dreptului la apărare. Aşadar, comunicarea trebuia realizată ulterior declanşării procedurii de investigaţie sau, în situaţia  în care aceasta era anterioară, era necesar să aibă legătură cu  obiectul  procedurii.

Prin urmare, documente conţinând  o serie de informaţii  economice, ce  au  un  caracter de  sine stătător faţă de  emiterea  unor  opinii  juridice (informaţiile  conţinute  ţinând mai mult de o analiză  sintetică, strict contabilă sau de   marketing, ce nu are  legătură  cu  competenţa juridică a  avocatului) și din conținutul cărora nu reiese  că scopul exclusiv al  întocmirii  lor este  acela al  obţinerii  unui  punct de vedere juridic cu privire la incidenţa normelor de concurenţă, nu intră sub incidența privilegiului legal acordat  comunicărilor întreprindere-avocat, conform art.36 alin.(8) din Legea concurenţei.

ÎCCJ, SCAF – Decizia nr. 3294 din 13 iunie 2019

1. Cererea de chemare în judecată

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, reclamanta A a solicitat, în contradictoriu cu pârâtul Preşedintele Consiliului Concurenţei următoarele:

  1. Să se anuleze Decizia Preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 5/03.03.2014 şi, pe cale de consecinţă, se  constate caracterul privilegiat al documentelor indicate în anexa nr. 1 la Procesul-verbal de sigilare nr. RG 324/15.01.2014;
  2. Să fie obligat Consiliul Concurenţei la rambursarea cheltuielilor de judecată generate de prezentul litigiu.

 2. Soluţia instanţei de fond

Prin Încheierea  din data de  9 martie 2016, Curtea de Apel București-Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal a respins cererea de  sesizare a  Curţii de  Justiţie a Uniunii Europene cu  întrebările preliminare  formulate de  reclamantă.

Reclamanta a propus următoarele întrebări spre a fi transmise Curţii de Justiţie a Uniunii Europene pe calea trimiterii preliminare:

4.1. Clarificarea standardului de probă în privinţa demonstrării scopului în care au fost întocmite documentele interne pentru a putea beneficia de privilegiu, prin raportare la dreptul la apărare şi dreptul la un proces echitabil. Analiza proporţionalităţii standardului de probă.

• întrebarea nr. 1:

Dreptul la apărare şi dreptul la un proces echitabil ale societăţii investigate în cadrul unei proceduri de concurenţă desfăşurată de autoritatea naţională de concurenţă (şi) în temeiul art. 102 TFUE potrivit Regulamentului CE nr. 1/2003, inclusiv art. 27 alin. (2) din Capitolul VIII, şi astfel cum aceste drepturi sunt definite, circumstanţiate şi garantate de art. 47, 48 din Carta drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene, trebuie interpretate în sensul că se opun unei reglementări naţionale şi unei practici a autorităţii de concurenţă în sensul că beneficiază de privilegiu, şi sunt exceptate de la ridicare şi folosite ca probe în investigaţie, acele documente pregătite intern de către societatea investigată anterior declanşării investigaţiei, numai dacă această societate demonstrează dincolo de orice dubiu că respectivele documente au fost întocmite în scopul exclusiv al solicitării unei opinii juridice unui avocat extern şi exclusiv în scopul dreptului la apărare, iar exclusivitatea scopului nu ar fi demonstrată dincolo de orice dubiu dacă:

(i) documentele pregătite intern conţin date economice ori financiare (spre exemplu situaţii de vânzări), având în vedere că aceste date pot avea şi o existenţă de sine stătătoare şi pot fi folosite intern şi în scopuri comerciale, statistice iar nu numai în scopul exercitării dreptului la apărare, chiar dacă aceste date sunt pregătite în forma şi/sau conţinutul cerut de avocatul extern şi pot fi puse în mod separat la dispoziţia autorităţii de concurenţă în forma brută neprelucrată sau în forma specificată de autoritatea de concurenţă, fără să fie necesară ridicarea documentului pregătit la solicitarea avocaţilor externi;

(ii) documentele pregătite la nivel intern sunt redactate în urma sfatului avocatului extern dar nu sunt transmise avocaţilor externi sau sunt transmise fără o solicitarea expresă şi formală de a emite o opinie juridică în legătură cu aspecte punctuale de dreptul concurenţei, chiar dacă în urma corespondenţei respective avocatul emite un sfat juridic întrucât datorită uzanţelor stabilite între părţi, avocatul urma să emită un sfat juridic asupra tuturor aspectelor care îi erau aduse la cunoştinţă?

• întrebarea nr. 2

O interpretare precum cea expusă mai sus, şi cuprinsă în art. 36 alin. (8) din Legea nr. 21/1996, trebuie considerată o ingerinţă nejustificată în dreptul la apărare al întreprinderii investigate, şi, pe cale de consecinţă, în dreptul la un proces echitabil, incompatibilă cu art. 27 alin. (2) din Regulamentul CE nr. 1/2003 şi art. 52 şi 53 din Carta Drepturilor Fundamentale ale Uniunii Europene, având în vedere că sarcina probei scopului în care a fost întocmit un document intern este disproporţionat de oneroasă pentru întreprindere şi imposibil de atins de către aceasta deoarece scopul, element esenţialmente psihologic şi fără o existenţă materială, nu poate fi, în mod obiectiv, dovedit dincolo de orice dubiu, mai ales în ipoteza în care documentul este pregătit intern la nivelul întreprinderii investigate şi (i) nu conţine (în mod obiectiv) în textul său vreo referire la scopul în care a fost întocmit, (ii) poate fi pregătit de persoane care executa o instrucţiune de serviciu şi care nu cunosc efectiv motivele pentru care respectivul document este întocmit?

• întrebarea nr. 3

Reglementarea procedurilor de investigaţie în materie de concurenţă desfăşurate de autorităţile naţionale de concurenţă (şi) în temeiul art. 102 TFUE potrivit Regulamentului CE nr. 1/2003, inclusiv art. 27 alin. (2) din Capitolul VIII, coroborat cu dreptul la apărare şi la un proces echitabil al întreprinderii investigate prevăzute de Carta drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene, trebuie interpretate în sensul că standardul de probă pentru ca un document pregătit la nivel intern să poată beneficia de privilegiul avocat-client, poate fi considerat îndeplinit în situaţia în care întreprinderea investigată probează că (i) au existat comunicări (scrise sau verbale) cu avocatul extern anterior întocmirii documentului intern, cu privire la informaţiile regăsite în documentul intern, (ii) au existat comunicări (scrise sau verbale) cu avocatul extern ulterior întocmirii documentului intern şi cu privire la informaţiile regăsite în documentul intern, (iii) modalitatea de lucru implementată de întreprindere cu avocatul extern (de-a lungul unei perioade de timp semnificative) presupunea ca acesta să analizeze tipul de informaţii la care se referă documentul intern şi să emită opinii juridice de dreptul concurenţei pe baza şi cu privire la informaţiile comunicate de întreprindere, înainte de implementarea unei decizii comerciale?

4.2. Clarificarea sferei de aplicare a privilegiului în privinţa documentelor pregătitoare interne

• întrebarea nr. 4:

Reglementarea procedurilor de investigaţie în materie de concurenţă desfăşurate de autorităţile naţionale de concurenţă (şi) în temeiul art. 102 TFUE potrivit Regulamentului CE nr. 1/2003, inclusiv art. 27 alin. (2) din Capitolul VIII, coroborat cu dreptul la apărare şi la un proces echitabil al întreprinderii investigate prevăzute de art. 47 şi 48 din Carta drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene, trebuie interpretate în sensul că se bucură de privilegiu avocat - client şi corespondenţa internă derulată de personalul tehnic la nivelul întreprinderii investigate, în vederea colectării, coroborării şi verificării informaţiilor ce urmau a fi transmise spre analiză avocatului extern în urma unei solicitări a acestuia?

• întrebarea nr. 5:

Reglementarea procedurilor de investigaţie în materie de concurenţă desfăşurate de autorităţile naţionale de concurenţă (şi) în temeiul art. 102 TFUE potrivit Regulamentului CE nr. 1/2003, inclusiv art. 27 alin. (2) din Capitolul VIII, coroborat cu dreptul la apărare şi la un proces echitabil prevăzute de art. 47 şi 48 din Carta drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene, trebuie interpretată în sensul că beneficiază de privilegiu avocat-client întregul document ridicat în cadrul investigaţiei de către autoritatea de concurenţă, inclusiv informaţiile de natură comercială, financiară, tehnică, în forma inclusă în respectivul document, chiar dacă aceste informaţii pot avea o existenţă de sine stătătoare sub o alta formă, atâta timp cât informaţiile au fost pregătite într-un format special la solicitarea avocatului?

4.3. Clarificarea momentului de început al dreptului la apărare al întreprinderii investigate, anterior declanşării formale a investigaţiei de către autoritatea de concurenţă

• întrebarea nr. 6:

Reglementarea procedurilor de investigaţie în materie de concurenţă desfăşurate de autorităţile naţionale de concurenţă (şi) în temeiul art. 102 TFUE potrivit Regulamentului CE nr. 1/2003, inclusiv art. 27 alin. (2) din Capitolul VIII, coroborat cu dreptul la apărare şi la un proces echitabil prevăzute de art. 47 şi 48 din Carta drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene, trebuie interpretată în sensul că pentru scopul cercetării aplicabilităţii privilegiului avocat - client unor documente, momentul de început al dreptului la apărare al unei întreprinderi poate fi considerat momentul de la care întreprinderea a putut prefigura sau a luat cunoştinţă de îngrijorările pe care o anumită practică le poate ridica autorităţii/autorităţilor de concurenţă competente, chiar dacă acest moment este anterior declanşării formale a investigaţiei de către autoritatea de concurenţă?

4.4. Clarificarea sferei de aplicare a privilegiului în privinţa documentelor interne care reiau sau rezumă sfatul avocatului

• întrebarea nr. 7:

Reglementarea procedurilor de investigaţie în materie de concurenţă desfăşurate de autorităţile naţionale de concurenţă (şi) în temeiul art. 102 TFUE potrivit Regulamentului CE nr. 1/2003, inclusiv art. 27 alin. (2) din Capitolul VIII, coroborat cu dreptul la apărare şi la un proces echitabil prevăzute de art. 47 şi 48 din Carta drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene, trebuie interpretată în sensul că beneficiază de privilegiu avocat-client documentele interne în care este reluat sfatul primit din partea avocatului extern şi diseminat la nivelul întreprinderii investigate, indiferent dacă acest sfat este copiat în mod servil sau este rezumat conţinutul său, şi indiferent de modalitatea prin care acest sfat este diseminat la nivelul întreprinderii, inclusiv prin redirecţionare a corespondenţei electronice ce conţine un astfel de sfat?

• întrebarea nr. 8:

Reglementarea procedurilor de investigaţie în materie de concurenţă desfăşurate de autorităţile naţionale de concurenţă (şi) în temeiul art. 102 TFUE potrivit Regulamentului CE nr. 1/2003, inclusiv art. 27 alin. (2) din Capitolul VIII, coroborat cu dreptul la apărare şi la un proces echitabil prevăzute de art. 47 şi 48 din Carta drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene, trebuie interpretată în sensul că beneficiază de privilegiu avocat-client toate comunicările electronice rezultate ca urmare a retransmiterii multiple şi succesive a sfatului avocatului extern, chiar dacă prin retransmitere succesivă (forward) conţinutul comunicării primite de la avocatul poate fi rezumat, sau numai prima astfel de comunicare electronică poate beneficia de privilegiu?

• întrebarea nr. 9:

Reglementarea procedurilor de investigaţie în materie de concurenţă desfăşurate de autorităţile naţionale de concurenţă (şi) în temeiul art. 102 TFUE potrivit Regulamentului CE nr. 1/2003, inclusiv art. 27 alin. (2) din Capitolul VIII, coroborat cu dreptul la apărare şi la un proces echitabil prevăzute de art. 47 şi 48 din Carta drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene, trebuie interpretată în sensul că beneficiază de privilegiu avocat-client întregul document ridicat în cadrul investigaţiei de către autoritatea de concurenţă, chiar dacă numai o parte a unui astfel de document conţine efectiv sfatul avocatului extern?

Prin Sentinţa civilă nr. 1749 din 25 mai 2016, Curtea de Apel Bucureşti – secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal  a respins acţiunea promovată de reclamanta A S.R.L., în contradictoriu cu pârâtul Preşedintele Consiliului Concurenţei, ca neîntemeiată.

3. Recursul exercitat în cauză

Împotriva sentinţei civile nr. 1749 din 25 mai 2016, dar şi a Încheierii din 9 martie 2016, pronunţate de  Curtea de Apel București-Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal, a declarat recurs reclamanta A S.R.L., criticând-o pentru nelegalitate şi netemeinicie din perpsectiva motivelor de casare prevăzute de art. 488 alin. 1 punctele 6 şi 8 din Codul de procedură civilă.

În dezvoltarea motivelor  de  recurs se arată următoarele:

Contrar  concluziilor instanţei de  fond, Documentul nr. 1 se încadrează  atât în categoria comunicărilor  anterioare cu avocaţii externi (e-mailul din data de  21.08.2013 fiind o corespondenţă adresată de  A către  avocaţii externi), cât şi  în categoria  documentelor pregătitoare interne, pe care  avocaţii  externi  au fost  instruiţi să le revizuiască.

Arată recurenta că  în mod eronat  instanţa de fond  a reţinut că proiectul de  răspuns către  B a fost pregătit intern pentru a  se  obţine  acordul pe linie ierarhică, iar nu pentru a  fi transmis avocaţilor externi, pentru  ca aceştia  din urmă  să poată  analiza  implicaţiile  de concurenţă.

 Personalul  operaţional  din cadrul C care a primit B (lanţ de  farmacii nemulţumit de  implementarea  Proiectului DTP şi de  cotele  primite  în cadrul acestuia  şi care a  formulat  plângere  la Consiliul Concurenţei, pe baza  căreia  s-a  deschis investigaţia) a transmis departamentului juridic documentul   pregătit  intern pentru a fi mai departe transmis  avocaţilor  externi, iar nu  superiorului ierarhic pe linie operaţională, cum  greşit a  reţinut instanţa de fond.

 De asemenea, se  arată că  personalul operaţional  nu avea  cunoştinţă  de modalitatea de  organizare a asistenţei  juridice  de  dreptul  concurenţei pentru a  transmite direct avocaţilor externi solicitarea de revizuire a implicaţiilor  concurenţiale şi de  adaptare  a răspunsului  către  B, punctul de centralizare a  documentelor  pregătite intern spre a fi transmise  avocaţilor  externi fiind  departamentul  juridic al  A. Aşa cum s-a  reţinut  şi  în cauza Akzo „pentru  ca o persoană să poată  în mod  efectiv să consulte un avocat  fără constrângeri şi pentru  ca acesta  din urmă să  îşi  poată  în mod  efectiv îndeplini atribuţiile şi  furniza asistenţa  juridică în scopul exercitării  efective a dreptului la apărare, poate  fi  necesar  în anumite  circumstanţe, ca clientul să pregătească documente de lucru sau rezumate, în special ca mecanism de colectare a unor  utile şi esenţiale pentru  înţelegerea  de către  avocat  a contextului, naturii şi sferei de  cuprindere a faptelor   pentru care  i se solicită asistenţă. Pregătirea  unor  astfel de documente  poate fi  în mod  deosebit necesară în ceea ce  priveşte  chestiuni  care  implică un volum mare  de informaţii complexe, aşa cum este adeseori cazul procedurilor 82 TCE. În aceste circumstanţe, Curtea consideră că  analizarea acestor documente de  către Comisie în contextul unei investigaţii poate prejudicia dreptul la apărare al societăţii investigate şi interesul  public al certitudinii că fiecare client îşi poate  consulta  avocatul  fără  constrângeri”.

 Or, este evident că în cazul de faţă A a organizat la nivel intern un mecanism de  colectare a  informaţiilor utile în vederea  transmiterii  către  avocaţii externi specializaţi în dreptul concurenţei, mecanism care presupune centralizarea  informaţiei  la nivelul departamentului juridic al A, fiind nerezonabil să se  susţină în acest context că transmiterea către departamentul juridic are semnificaţia  aprobării  interne pe linie ierarhică, din moment  ce toate informaţiile  cu  privire la  Proiectul DTP erau  transmise  către  avocaţii externi în vederea  analizei  prin  intermediul  departamentului  juridic al A.

În privinţa  Documentului  nr. 2 (o succesiune de  10 e-mailuri) instanţa de fond a considerat că acesta reprezintă un document în care se reia sfatul avocatului extern, însă numai în ceea ce priveşte cele 4 e-mail-uri ulterioare celor două emailuri în privinţa cărora oricum Consiliul Concurentei recunoscuse acest privilegiu, nu şi în privinţa celor 4 e-mail-uri anterioare e-mailurilor recunoscute ca privilegiate de către Consiliu.

Prin urmare, pe baza considerentelor instanţei de fond, 6 e-mail-uri ar fi trebuit  să fie considerate documente privilegiate, cu toate acestea, instanţa, în mod inexplicabil şi contradictoriu, nu a admis acţiunea nici în privinţa acestora, considerentele instanţei de fond fiind în mod evident în contradicţie cu dispozitivul sentinţei de respingere în totalitate a acţiunii subscrisei, fiind incident motivul de recurs prevăzut de art. 488 alin. (1) pct. 6 Cod Proc. Civ.

În orice caz, având în vedere că autoritatea de concurenţă a ridicat toate cele 10 emailuri care conţin opinia avocaţilor externi distribuită la nivelul personalului comercial relevant al A, ca fiind un singur document, toată corespondenţa care include prin asociere opinia avocaţilor externi trebuie să se bucure de privilegiul legal, iar nu doar parte a acesteia, o asemenea distincţie nefiind operată nici de art. 36 (8) din Legea concurenţei şi nici în jurisprudenţa CJUE, iar itbi lex non distinguit nec nos distinguere debemus.          

În privinţa Documentelor nr. 3, 4, 5, 6, 7, 8 şi 9 - instanţa a reţinut în esenţă că analiza acestor documente conţinând date economice cu privire la cantităţile de Xxxxx şi Avodart alocate farmaciilor, nu pot fi considerate ca fiind documente pregătite intern în vederea solicitării opiniei avocaţilor în probleme de dreptul concurenţei deoarece: (i) conţinutul acestor documente excede cunoştinţelor avocaţilor externi specializaţi pe dreptul concurenţei, fiind de resortul contabililor, economiştilor şi specialiştilor în marketing şi prin urmare acestea nu aveau cum să fie pregătite intern pentru a fi transmise avocaţilor în vederea solicitării unei opinii juridice din partea acestora, (ii) simpla analiză a cantităţilor alocate farmaciilor nu ar fi fost relevantă pentru avocaţii specializaţi în dreptul concurenţei pentru a identifica un eventual comportament anticoncurenţial de limitare a comercializării, şi (iii) nu rezultă fără echivoc că ar fi fost întocmite exclusiv pentru solicitarea unei opinii juridice din partea avocaţilor externi în exercitarea dreptului la apărare în domeniul concurenţei.

Considerentele instanţei de fond sunt nelegale şi nu iau în considerare specificul consultanţei de dreptul concurenţei care presupune cu necesitate analizarea datelor economice financiare, chestiune care nu excede competenţelor avocaţilor specializaţi în acest domeniu după cum nu excede nici cunoştinţelor instanţei de judecată chemată să analizeze efectiv incidenţa unui pretins abuz de poziţie dominantă care presupune analiza atentă a efectelor în piaţă iar nu însuşirea servilă a analizelor efectuate de autoritatea de concurenţă.

În orice caz, instanţa de fond nu a clarificat totuşi de ce avocaţii specializaţi în concurenţă solicitau să vadă aceste date economice cu privire la alocările de produse către farmacii, dacă oricum nu ar fi avut cunoştinţele necesare să le înţeleagă relevanţa şi de ce A ar fi plătit o astfel de consultanţă. Mai mult, instanţa de fond nu oferă nicio explicaţie cu privire la faptul că avocaţii externi specializaţi în concurenţă au primit în fapt aceste date, le-au analizat şi au şi transmis clientului opinia lor cu privire la modalitate a îmbunătăţire a sistemului de alocare pentru a nu ridica îngrijorări Consiliului Concurenţei, dacă nu au înţeles oricum datele comunicate.

Contrar susţinerilor instanţei de fond, datele financiare erau indispensabile analizei de concurenţă efectuată de avocaţii externi specializaţi în acest domeniu pentru furnizarea opiniei juridice, aceştia din urmă având cunoştinţele şi experienţa necesară înţelegerii acestor date

Informaţiile privind vânzările înregistrate de A anterior implementării Proiectului DTP sau preconizate a fi înregistrate în viitor, precum şi datele cu privire la vânzările în piaţă comunicate de D sau E (societăţi specializate în colectarea acestor informaţii care serveau subscrisei la aprecierea cererii reale de medicamente de pe piaţa din România), erau necesare avocaţilor externi:

(a) anterior implementării Proiectului DTP - pentru structurarea şi definitivarea metodologiei de alocare a cantităţilor de medicamente către farmacii, pentru a se asigura că (i) metodologia conduce la alocarea medicamentelor în funcţie de cererea reală de la pacienţi, pentru a se asigura spre exemplu că stocul de medicamente nu este epuizat de marile lanţuri de farmacii în detrimentul farmaciilor mici, şi (ii) nu dezavantajează nicio farmacie, neproducând astfel efecte negative în piaţă, ci din contră, efecte pozitive pentru pacienţii care vor putea găsi medicamentele în toate farmaciile în stocuri suficiente, sau, în orice caz vor putea accesa medicamente în cel mai scurt timp prin intermediul sistemului de alertă Pacientul pe Primul Loc (denumit PPL sau PCF în corespondenţă);

(b) după 01.01.2013, ulterior implementării Proiectului DTP, pentru a se asigura că alocările efective se fac în fiecare trimestru în acord cu cererea reală de pe piaţă, iar pacienţii au acces la medicamente, neproducându-se efecte negative în piaţă, sau, în orice caz, efectele pozitive resimţite la nivelul pacientului justificând eventualele nemulţumiri ale distribuitorilor tradiţionali care s-au văzut excluşi din distribuţia celor două medicamente.

Astfel, contrar concluziilor instanţei de fond, analizele cu privire la vânzări versus cererea de pe piaţă erau foarte relevante în determinarea atât a eventualelor efecte pozitive cât şi a eventualelor efecte negative ale Proiectului DTP în piaţă. Modul în care au fost structurate aceste informaţii a fost realizat de asemenea la solicitarea avocaţilor externi pentru a permite o astfel de analiză juridică.

În mod logic, dacă aceste date nu ar fi folositoare pentru analiza juridică, nu sunt relevante nici pentru autoritatea de concurenţă, care nu ar fi avut deci nicio justificare să le ridice cu ocazia inspecţiei inopinate. Or, aşa cum am menţionat, datele cuprinse în aceste analize au fost ridicate ca atare în mod separat de Consiliul Concurenţei care a solicitat în mod specific copii ale situaţiilor financiare şi ale registrelor de vânzări.

Astfel cum s-a reţinut şi în jurisprudenţă Akzo (paragraful 122) documentele pregătitoare interne în materia  dreptului  concurenţei  presupun strângerea  şi prelucrarea  unor date   variate şi complexe, de cele mai multe  ori din  mai multe  surse.

 Prin urmare, nu numai documentele care conţin naraţiuni ale  evenimentelor  se pot bucura de  privilegii, ci  şi  documentele  care   presupun o prelucrare de  date  complexe precum cele  financiare.

 Din analiza documentului  nr. 3, varianta neconfidenţializată, rezultă că  această comunicare  priveşte   metodologia de  alocare  în cadrul  Proiectului DTP pentru  Trimestrul III 2013. Documentul nr. 3 trebuia  în mod corect  calificat ca  fiind document pregătitor intern în vederea obţinerii unei opinii juridice, în contextul dreptului la apărare al A prin raportare la eventualele riscuri concurenţiale  şi la poziţia Consiliului Concurenţei faţă de funcţionarea unui sistem  DTP în România.

 Concluzionează recurenta-reclamantă în sensul că toate documentele  menţionate  au caracter privilegiat, întrucât au fost pregătite în vederea  transmiterii  către  avocaţii  externi pentru obţinerea unei  opinii juridice cu privire la  fiecare  aspect specific şi determinant al Proiectului DTP, în vederea pregătirii unei  apărări corespunzătoare în ipoteza demarării unei investigaţii de către Consiliul Concurenţei, având în vedere că autoritatea de concurenţă îşi făcuse  cunoscută poziţia  circumspectă faţă de  implementarea  unui sistem DTP în România.

4.Considerentele  Înaltei Curţi asupra  recursului

Examinând sentinţa atacată prin prisma motivelor invocate circumscrise  motivelor de casare prevăzute de  art. 488 alin.1 pct.6 şi 8 Cod procedură civilă, Înalta Curte  va respinge  recursul pentru  considerentele  arătate  în continuare.

Recurenta-reclamantă a investit instanţa de contencios administrativ şi fiscal pe calea prevăzută de art. 36 alin 11 din Legea nr. 21/1996 cu examinarea  legalităţii Deciziei nr. 5/3.03.2014 a Preşedintelui  Consiliului Concurenţei prin care  s-a  dispus respingerea  caracterului  protejat  al  Documentelor  identificate  cu  nr. 1,2,3,4,5,6,7,8,9 în Anexa 1 la procesul-verbal de sigilare nr.RG 324/14.01.2014, pe motivul  că acestea  nu  întrunesc condiţiile prevăzute  de  art. 36 alin.1  din Legea nr. 21/1996.

 În esenţă, prin Ordinul Preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 715/17.12.2013 a fost declanşată  o investigaţie  privind  o posibilă încălcare de  către  A a prevederilor  art. 6 alin.1  din Legea nr. 21/1996 republicată şi a  prevederilor  art. 102 TFUE.

 La data de 15.01.2014 în cadrul unei inspecţii inopinate desfăşurate la sediul reclamantei A, în contextul investigaţiei declanşate, reclamanta a  invocat faptul că anumite documente beneficiază de privilegiul legal acordat  comunicărilor întreprindere-avocat, conform art.36 alin.(8) din Legea concurenţei.

Curtea de apel, soluţionând cauza, a respins  acţiunea  ca neîntemeiată reţinând că din probele administrate nu rezultă faptul că avocaţii externi au  evaluat riscurile aferente fiecărui scenariu din perspectiva  normelor de  concurenţă sau  faptul că varianta  implementată începând cu 1 ianuarie este cea  cu  privire la  care  s-a  apreciat  că respectă normele de  concurenţă  ca urmare a  consultanţei  juridice acordate  de  avocaţii  externi.

Soluţia instanţei de fond este împărtăşită de instanţa de control judiciar pentru că  reflectă interpretarea  şi aplicarea corectă a  dispoziţiilor legale incidente  cauzei  la  situaţia factuală.

Potrivit dispoziţiilor art. 36 alin.8-10 din Legea nr. 21/1996, în temeiul cărora  a fost  emisă  decizia  contestată în prezenta cauză:

„(8) Comunicările dintre întreprinderea sau asociaţia de întreprinderi investigate şi avocatul acestora, realizate în cadrul şi în scopul exclusiv al exercitării dreptului la apărare al întreprinderii, respectiv după deschiderea procedurii administrative în baza prezentei legi ori anterior deschiderii procedurii administrative, cu condiţia ca aceste comunicări să aibă legătură cu obiectul procedurii, nu pot fi ridicate ori folosite ca probă, în cursul procedurilor desfăşurate de Consiliul Concurenţei. Nu pot fi ridicate ori folosite ca probă documentele pregătitoare întocmite de întreprinderea sau asociaţia de întreprinderi investigate în scopul exclusiv al exercitării dreptului ia apărare.

 (9)       Atunci când întreprinderile nu dovedesc caracterul protejat al unei comunicări, pentru ca aceasta să cadă sub incidenţa alin. (8), inspectorii de concurenţă care desfăşoară inspecţia vor sigila şi vor ridica comunicarea în cauză, în dublu exemplar.

 (10)     Preşedintele Consiliului Concurenţei va decide, de urgenţă, pe baza probelor şi argumentelor prezentate. în condiţiile în care preşedintele Consiliului Concurenţei decide să respingă caracterul protejat al comunicării, desigilarea documentului poate avea loc doar după expirarea termenului în care decizia poate fi contestată, potrivit prevederilor alin. (11) sau, în cazul în care decizia este contestată, după ce hotărârea instanţei devine definitivă şi irevocabilă."

Condiţia obligatorie pentru a beneficia de caracterul protejat al  comunicării  între societatea reclamantă şi avocatul acesteia este aceea ca respectiva  comunicare  să fie realizată în scopul exclusiv  al exercitării  dreptului la apărare. Aşadar, comunicarea trebuia realizată ulterior declanşării procedurii de investigaţie sau  în situaţia  în care aceasta era anterioară era necesar să aibă legătură cu  obiectul  procedurii.

 În ceea ce priveşte  recursul declarat  împotriva  încheierii  din data de  9 martie 2016

 Potrivit jurisprudenţei  europene  în materie, beneficiază, de  asemenea, de protecţie  faţă de ridicare/utilizare şi acele  documente pregătitoare întocmite de o întreprindere  investigată  în scopul  exclusiv al  exercitării  dreptului la apărare.

În acest sens, judecătorul fondului  a menţionat cauza AM&S, primul caz în care s-a recunoscut confidenţialitatea faţă de Comisie a comunicărilor avocat-întreprindere, cauza Hilti Aktiengesellschaft şi cauza Akzo Nobel Chemicals Ltd.

 În acest context, instanţa a reţinut  în mod  corect  prin  încheierea din data de 9 martie 2016 că întrebările formulate de recurenta-reclamantă tind la  obţinerea  unei veritabile  decizii de  îndrumare şi că  vizează  în fapt aspecte are ţin de modalitatea concretă în care instanţa naţională investită cu  soluţionarea litigiului va raporta cadrul legal incident şi principiile din jurisprudenţa europeană circumstanţelor specifice cauzei deduse judecăţii.

Or, aşa cum  subliniază  şi judecătorul fondului, cererea de  pronunţare a  unei  hotărâri preliminare poate avea ca  obiect numai soluţionarea  unor probleme de  drept, iar nu  aplicarea  dreptului  european la situaţia de  fapt ce face  obiectul  acţiunii  principale, aceasta  intrând în  atribuţiile  judecătorului  naţional.

 Cu privire la calea de atac exercitată împotriva sentinţei nr. 1749/25.05.2016 a Curţii de Apel București-Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal  Înalta Curte  reţine următoarele:

Documentul nr. 1, contrar celor  afirmate de  recurenta-reclamantă în sensul că  a solicitat  avocaţilor  externi  o opinie juridică în privinţa unui document pregătit la  nivel intern cu privire la  Proiectul DTP ce urma să fie transmis  B, în realitate, din  conţinutul documentului  rezultă  că scopul întocmirii  corespondenţei era obţinerea acordului decidentului pe scara ierarhică/ organizatorică.

Scopul întocmirii acestui document nu s-a dovedit a fi obţinerea  unei  opinii juridice pentru exercitarea dreptului la apărare. În acest sens judecătorul fondului a menţionat că în raport de scopul exclusiv al  obţinerii  unei  opinii  juridice raportat la jurisprudenţa în cauza Azko în care a fost  recunoscută pentru  prima dată protecţia documentelor pregătitoare interne din perspectiva privilegiului legal, nu  poate fi  primită susţinerea  recurentei-reclamante  potrivit  căreia  jurisprudenţa  europeană nu ar prevedea  un astfel de  scop calificat  prin  exclusivitate, ci  doar textul  naţional, care  ar fi  neconform cu  principiile  europene.

Referitor la  Documentul nr.2 constituit dintr-o succesiune de  10 e-mail-uri, dintre care  doar  pentru  două a fost recunoscut caracterul  protejat, judecătorul fondului  în mod judicios a reţinut că existenţa  unor e-mail-uri subsecvente  celor  două care au caracter protejat nu implică automat faptul că acele e-mail-uri  subsecvente  sunt, în mod obligatoriu o copiere a conţinutului celor  două e-mail-uri  protejate.

 Opinia  juridică a avocaţilor externi  cu privire la societatea  Alro (cuprinsă în două e-mail-uri protejate) este  urmată de  o procedură de patru e-mail-uri, dar este  şi procedată  de  o succesiune de patru e-mail-uri cu  subiectul „Distribution meeting”.

În cazul în care în scopul unei succesiuni de e-mail-uri există atât  corespondenţa anterioară, cât şi corespondenţa subsecventă unor e-mail-uri protejate, invocarea privilegiului legal, în sensul difuzării unei opinii juridice protejate nu se poate  raporta, în mod logic, decât la corespondenţa subsecventă e-mail-urilor protejate.

Însă, faptul că există o corespondenţă electronică ulterioară unei corespondenţe protejate nu implică, de plano, existenţa în corespondenţa subsecventă a unei preluări a textului  corespondenţei protejate.

De asemenea, din corespondenţa subsecventă nu reiese fără dubiu că aceasta conţine o preluare a textului corespondenţei protejate.

Astfel, corect judecătorul fondului  a reţinut  că nu pot beneficia de  caracter  protejat nici cele  4 e-mail-uri anterioare, întrucât acestea  nu ar putea conţine  difuzarea unei opinii juridice cuprinse  în două e-mail-uri cu  existenţa  ulterioară şi nici cele patru e-mail-uri subsecvente, deoarece  din cuprinsul acestora  nu  reiese  cu  certitudine că ar reprezenta  o difuzare a  consultanţei juridice din cele  două e-mail-uri protejate.

Referitor la  Documentele 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 instanţa reţine  că acestea  constituie o corespondenţă internă a  reclamantei referitoare la  date   economice reprezentând  o corespondenţă internă a  reclamantei A.

- Documentul nr. 3 este format dintr-o succesiune de 3 e-mailuri, purtate între angajaţi ai companiei, în data de 12 iunie 2013, având ca subiect: „Q3 allocation proposal".

- Documentul nr. 6 este format dintr-o succesiune de e-mailuri purtate între angajaţi ai companiei, în data de 23 august 2012, având ca subiect: „RE: Pharmacy Allocation Methodology".

- Documentul nr. 5 reprezintă o corespondenţă internă a A, între reprezentanţi ai companiei din perioada 14 august-24 august 2012; mai mult, subiectul e-mailului este "FW: vânzări cant. Xxxxx aug 2011- iul 2012.xlsx", acesta conţinând ataşat un tabel în format Excel cu vânzările cantitative de Xxxxx realizate de A în perioada august 2011- iulie 2011.

- Documentul nr. 9 reprezintă un e-mail intern al A din data de 6 septembrie 2012, având subiectul "Xxxxx Analysis for Distribution Project'. E-mailul conţine, de asemenea, fişierul ataşat: "Analysis Xxxxx Sales.xlsx".

- Documentul nr. 7 este format dintr-o succesiune de e-mailuri purtate între membri ai personalului întreprinderii A, înglobata în e-mailul trimis de dna X către dna Y, în data de 20 septembrie 2013, având subiectul: "RE: Proposals on YY DtP Allocations".

E-mailul include fişierul ataşat Romania YY EAS Xxxxx_20_Sep.xlsx.

- Documentul nr. 8 este format dintr-o succesiune de e-mailuri purtate între membri ai personalului A, înglobată în e-mailul trimis de dna  Y către domnii M, N, O, P, în data de 23 septembrie 2013, având subiectul: "RE: YY Allocation". E-mailul include fişierul ataşat: SD250 October July MQT wout PCF.xlsx. Primul e-mail din cadrul documentului este un e-mail din data de 23 septembrie 2013, trimis de dna Y către domnii M,N, O, P, având subiectul: "0.4 Allocation".

- Documentul nr. 4 este format dintr-o succesiune de două e-mailuri interne în cadrul A, cuprinzând un e-mail iniţial din data de 24 septembrie 2013 trimis de dl. F către dna G, dna Y; dna X şi alţii, având subiectul: "Romania -YY'13EAS Allocations"; un e-mail trimis de dna Y către dna H, dl I, dna J, în data de 03 octombrie 2013, având subiectul: "FW: Romania - 04'13EAS Allocations". E-mailul include fişierul ataşat: Vânzări A 03.xlsx.

În esenţă, recurenta-reclamantă a susţinut  că  aceste  documente  conţin  informaţii cu caracter  comercial şi financiar ce au fost  prelucrate de  întreprindere  pentru a fi transmise avocaţilor în vederea obţinerii unor opinii juridice din  perspectiva compatibilităţii cu normele  de concurenţă ale  unui  comportament determinat.

Este real că documentele în dispută conţin  informaţii  economice (vânzările  A, alocarea cantităţilor  către  farmacii, date  privind mecanismul EAS), dar  acestea  au  un  caracter de  sine stătător faţă de  emiterea  unor  opinii  juridice. Nu reiese  că scopul exclusiv al  întocmirii  acestora este  acela al  obţinerii  unui  punct de vedere cu privire la incidenţa normelor de concurenţă, întrucât  informaţiile  conţinute  ţin mai mult de o analiză  sintetică, strict contabilă sau de   marketing, ce nu are  legătură  cu  competenţa juridică a  avocatului.

Prin prisma  argumentelor  reţinute  în jurisprudenţa europeană (cauza Akzo, paragrafele 122-123) rezultă  că se  încadrează  în sfera  corespondenţei protejate documentele de lucru care îndeplinesc condiţii precum: să fie  elaborate/circulate  în cadrul societăţii, să aibă aptitudinea de a ajuta avocatul la înţelegerea  contextului, naturii şi domeniului  în legătură  cu care  îi este  solicitată  asistenţa, să fie elaborate cu unicul scop de a obţine consultanţa juridică în contextul exercitării dreptului la apărare faţă de obiectul unei eventuale investigaţii a autorităţii de concurenţă, respectiv în scopul de a evalua o conformitate cu  dreptul  concurenţei a unei practici determinate  sau o posibilitate de  a lua în considerare formularea  unei cereri de clemenţă.

Totodată, din această  jurisprudenţă, rezultă că sunt protejate ca documente pregătitoare documentele de lucru sau de sinteză, în sens de rezumat al unor informaţii complexe elaborate exclusiv pentru ca avocatul să înţeleagă comportamentul supus analizei şi sa emită o opinie juridica din perspectiva aplicabilităţii normelor de concurenţă, ceea ce, aplicat în speţa dedusă judecăţii, ar presupune că documentele în litigiu ce conţin date economice ar reprezenta un rezumat al unor informaţii complexe ce ar fi fost indispensabile avocatului pentru a stabili daca reclamanta, prin comportamentul său, înfrânge sau nu regulile în materie de concurenţă.

Însă în cauză nu sunt îndeplinite aceste cerinţe. Evidenţele privind cantităţile  de produse  livrate farmaciilor  nu sunt  prin ele însele apte să conducă la emiterea unei opinii juridice privind existenţa unui potenţial comportament anticoncurenţial  de limitare a  comercializării.

 Pentru niciunul dintre documentele analizate nu rezultă cu certitudine  scopul şi destinaţia elaborării lor sau împrejurarea că  au fost  întocmite  pentru  societatea de avocaţi, în vederea obţinerii unei opinii juridice, nefiind astfel îndeplinite  cerinţele art.36 alin.8 din Legea nr. 21/1996.

Pentru considerentele expuse, reţinând că Decizia Preşedintelui Consiliului Concurenţei  este  emisă cu respectarea  dispoziţiilor  legale, în temeiul  art. 496 Cod procedură civilă, Înalta Curte  a respins  recursul declarat împotriva Încheierii din 9 martie 2016 şi al Sentinţei civile nr. 1749 din 25 mai 2016 a Curţii de Apel Bucureşti  - Secţia a VIII-a  contencios administrativ şi fiscal, ca nefondat.