Ședințe de judecată: Decembrie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 1070/2003

Pronunțată în ședință publică, astăzi 18 martie 2003.

            S-a luat în examinare recursul declarat de A.M.B. împoriva sentinței civile nr.31 din 14 ianuarie 2002 a Curții de Apel București – Secția de contencios administrativ.

            La apelul nominal s-a prezentat intimata pârâtă Agenția Națională a Funcționarilor Publici prin consilier juridic fără delegație, lipsind recurenta reclamantă A.M.B.

            Procedura completă.

            Reprezentanta Agenției Naționale a Funcționarilor Publici a pus concluzii de respingere a recursului ca nefondat.

C U R T E A

            Asupra recursului de față;

            Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

Prin acțiunea înregistrată sub nr.1200/2001, reclamanta A.M.B. în contradictoriu cu Agenția Națională a Funcționarilor Publici a solicitat anularea  Ordinului nr.152/2001 emis de Președintele Agenției cu obligarea pârâtei la reîncadrarea petentei în funcția de consilier juridic cu plata drepturilor salariale cuvenite și cheltuiali de judecată.

            In motivarea acțiunii s-a arătat că ordinul contestat este nelegal întrucât reorganizarea s-a făcut cu încălcarea dispozițiilor Legii nr.188/1999 – a art.62 și 92.

            Prin sentința nr.31/14.01.2002 s-a respins ca nefondată acțiunea.

            Pentru a pronunța astfel, instanța a avut în vedere:

            Reclamanta a avut funcția de consilier juridic.

            Conform Legii bugetului pentru anul 2001 numărul de posturi aprobate  și finanțate a fost redus de la 200 la 85.

            S-a susținut un test profesional în urma căruia 17 funcționari publici au fost eliberați din fucnții printre care și reclamanta.

            Fiind declarată respinsă nu mai poate face parte din corpul funcționarilor publici conform Legii nr.188/1999 ordinul de eliberare din funcție fiind legal.

            Impotriva sentinței a formulat recurs reclamanta A.M.B. criticând-o astfel:

            Instanța de fond a reținut ca temei al reorganizării din cadrul agenției notariale a funcționarilor pulici, testul profesional care nu este prevăzut de Legea nr.188/1999.

            Testul pe criterii sctrict profesionale este un concurs examen de ocupare a unei funcții publice prin care se atestă cunoștințele profesionale.

            Potrivit art.52-62 Cap.VII evaluarea activității funcționarilor publici – coroborate cu dispozițiile art.103 Legea nr.188/1999 – nu se face prin test profesional ci prin evaluarea anuală a activității.

            Instanța nu a verificat condițiile cerute de Legea nr.188/1999 pentru reorganizarea unei instituții publice și eliberarea din funcție a funcționarilor  publici – care trebuie făcută prin evaluare.

            Analizându-se actele și lucrările dosarului constată:

            Intr-adevăr prin acțiune reclamanta a pretins că reorganizarea agenției s-a făcut cu încălcarea dispozițiilor art.62 alin.3 și 92 litera d din Legea nr.188/1999 privind Statutul Funcționarilor Publici   cu modificările și completările ulterioare.

            Instanța nu a analizat susținerile reclamantei privind condițiile în care se poate face reorganizarea într-o instituție publică – testul profesional nefiind o modalitate prevăzută de lege în acest caz prin evaluarea activității anuale a funcționarilor publici.

            Potrivit art.261 Cod procedură civilă hotărârea printre alte cerințe obligatorii prevede „motive de fapt și de drept care au format convingerea instanței cum și cele pentru care s-au înlăturat cererile părților”.

            Constatându-se că sentința este nemotivată în fapt și în drept, se va admite recursul se va casa sentința și se va trimite cauza spre rejudecare aceleiași instanțe când se vor verifica și apărările din recurs.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

DECIDE:

            Admite recursul declarat de A.M.B. împoriva sentinței civile nr.31 din 14 ianuarie 2002 a Curții de Apel București – Secția de contencios administrativ.

            Casează sentința atacată și trimite cauza spre rejudecare la aceeași instanță.

            Pronunțată în ședință publică, astăzi 18 martie 2003.