Ședințe de judecată: Iunie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 128/2004

Pronunțată, în ședința publică, astăzi 20 ianuarie 2004.

            Asupra recursului de față;

            Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

            Prin sentința nr.103 din 13 decembrie 2002, Colegiul jurisdicțional Ialomița al Curții de Conturi a stabilit în sarcina E.D.,  fost director general al Casei de Asigurări de Sănătate a Județului Ialomița o amendă civilă egală cu două salarii, în baza art.71  alin.2, raportat la art.129 și  127 lit.b din Legea nr.941992, republicată și modificată prin Legea nr.77/2002.

            S-a reținut  că urmare a controlului efectuat de către  controlorii financiari ai D.C.F.U. Ialomița, au fost constatate  abateri financiar–contabile, consemnate în raportul de control  nr.404/46 din 12 iunie 2002.

            Una  dintre ele se  referă la faptul că nu a fost organizată și condusă evidență contabilă sintetică și analitică a  obligațiilor de plată  la fondul de  asigurări sociale de sănătate în contul 220 „Debitori”,nesocotindu-se prevederile art.15 din Legea nr.82/1991, republicată și modificată prin O.G. nr.61/2001.

            Pe de altă parte, la împlinirea termenului fixat pentru aducerea la îndeplinire a măsurii dispuse prin decizia nr.9 din 25 iunie 2002, s-a constatat că atât directorul general, cât și directorul adjunct economic nu au luat nici o măsură în acest sens.

            Prin decizia nr.138 din 4 martie 2003, Curtea de Conturi, Secția Jurisdicțională a respins recursul jurisdicțional declarat de D.E.

            S-a reținut, în esență, că  trăsătura caracteristică a  conturilor  extrabilanțiere  constă în aceea că înregistrarea se realizează în partidă  simplă și nu în partidă dublă,cum este cazul conturilor bilanțiere așa încât încasările unor eventuale creanțe  înregistrate în asemenea  conturi nu vor avea conturi corespondente iar  o eventuală încasare nu poate fi evidențiată.

            Având în vedere că recurenta nu a luat nici o măsură în vederea  aducerii la îndeplinire a deciziei nr.9 din 25 iunie 2002 (care nu a fost contestată de  C.J.A.S. Ialomița prin  conducerea sa, în termenul legal), colegiul jurisdicțional a procedat corect la aplicarea amenzii în baza  art.127 lit.b și 129, raportat la  art.40 din Legea nr.94/1992.

            In sfârșit, s-a apreciat că opiniile  de   principiu sau punctele de vedere exprimate de  unele autorități ale administrației publice nu pot  completa dispozițiile cu caracter imperativ conținute în planul de conturi.

            Totodată, invocarea unor dificultăți și  inconveniente de ordin practic la punerea în aplicare a deciziei nu poate constitui un argument pentru eludarea reglementărilor legale în materie.

            Impotriva  ambelor hotărâri ale organelor Curții de Conturi a declarat recurs D.E.

            Recurenta a susținut că  aceste acte administrativ-jurisdicționale sunt nelegale și netemeinice deoarece:

            -în funcția de conducere pe care a deținut-o în perioada supusă controlului, a manifestat interes maxim pentru executarea măsurii dispuse, dar  era  imposibil ca din toată țara,  numai Casa de Asigurări de Sănătate Ialomița  să înregistreze debitorii în contul 220, iar restul caselor județene să îi păstreze în evidența din afara bilanțului – contul 979;

            -la data de 15 august 2002, nici o casă de  asigurări de sănătate din țară nu înregistrase debitorii în activul bilanțului;

            -Casa de Asigurări de Sănătate Ialomița este  singura  autoritate a  administrației publice de specialitate la care, organele Curții de Conturi au dispus o atare sancțiune civilă cu caracter patrimonial.

            Ulterior, în cadrul unui motiv de casare suplimentar, recurenta  a invocat neregularitatea sesizării, arătând  că aceasta a fost făcută de o persoană necompetentă și anume, directorul Direcției de Control Financiar Ulterior Ialomița al Curții de Conturi și nu de  către procurorul financiar.

            Criticile sunt întemeiate.

            Potrivit art.51 alin.1 din Legea  nr.94/1992, în vigoare la data de 16 octombrie 2002, Colegiul jurisdicțional se investește prin încheierea de sesizare a completului constituit conform art.31 alin.1, prin actul de sesizare al procurorul  financiar, prin contestația introdusă de persoana obligată la  plată  împotriva  deciziei emise, potrivit art.95 alin.1, de șefii compartimentelor de  control ale  camerelor de conturi județene.

            In speță, sesizarea  Colegiului jurisdicțional al Camerei de Conturi Ialomița a fost făcută de  către directorul Direcției de Control Financiar al Județului Ialomița prin adresa 679 din 16 octombrie 2002, adică de o persoană care nu avea această competență materială.

            Ignorând împrejurarea respectivă,care vizează neregularitatea sesizării organului administrativ-jurisdicțional, atât  colegiul jurisdicțional, cât și Secția Jurisdicțională a Curții de Conturi au pronunțat în cauză hotărâri cu încălcarea esențială a legii.

            Ele sunt și netemeinice pentru că, așa cum rezultă din probele cu acte administrate, în urma intervențiilor făcute  de recurenta D.E. la Ministerul Finanțelor Publice, Direcția  Contabilității Publice a emis adresa nr.172.669 din 3 iulie 2002, în care s-a arătat că urmează  să fie elaborate norme metodologice privind înregistrarea în contabilitate a creanțelor  bugetare (impozite, taxe, contribuții,dobânzi, etc), după implementarea măsurilor cuprinse în programul de reformă privind administrarea veniturilor și contribuțiilor sociale.  

            De asemenea, în cadrul termenului de realizare a dispoziției primite, recurenta a depus la Direcția de Control Ulterior a Camerei de Conturi Ialomița cu adresa nr.3035 din 14 august 2002, răspunsul dat de Ministerul Finanțelor Publice privind reglementarea problemei în discuție.  

            Mai mult, ca urmare a sesizărilor formulate la nivel național, Casa Națională de Asigurări de Sănătate a decis, ulterior termenului stabilit prin decizia nr.9/2002 a Camerei de Conturi Ialomița, înregistrarea provizorie a debitelor din contribuții, inclusiv majorările și penalitățile aferente, în conturile 220 „Debitori”, respectiv 531-„Venituri”de realizat.

            Operațiunea s-a efectuat de  către Casa de Asigurări de Sănătate Ialomița, începând  cu situațiile  financiare încheiate la data de 30 septembrie 2002, astfel cum rezultă din balanța sintetică de verificare la  30 septembrie 2002, anexată ca act  nou în recurs. 

            In aceste condiții, în mod greșit controlorii financiari și  apoi, organele administrativ-jurisdicționale investite cu soluționarea cauzei, au considerat că în unitatea supusă verificării, condusă atunci de D.E., nu s-a organizat și condus evidența contabilă și sintetică privind obligația de plată către fondul de  asigurări sociale de sănătate.

            In lipsa oricăror elemente pe baza cărora  să se rețină vinovăția  recurentei în săvârșirea pretinsei abateri, nu se justifică sancționarea acesteia cu amenda civilă egală două salarii.

            Față de  considerentele  expuse urmează a se admite recursul, cu consecința  desființării hotărârilor atacate și în fond, a respingerii sesizării nr.679 din 16 octombrie 2002 a Direcției de Control Financiar Ulterior Ialomița.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

DECIDE:

 

            Admite recursul declarat de D.E. împotriva  deciziei nr.138 din 4 martie 2003 a Curții de Conturi-Secția  Jurisdicțională.

            Desființează decizia atacată și sentința nr.103 din 13 decembrie 2002 a Colegiului Jurisdicțional Dâmbovița și, în fond respinge sesizarea nr.679 din 16 octombrie 2002 a Direcției de Control Financiar Ulterior a Județului Ialomița.

            Pronunțată, în ședința publică, astăzi 20 ianuarie 2004.