Ședințe de judecată: Decembrie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 2/2004

Pronunțată în ședință publică, astăzi  13 ianuarie 2004.

            S-a luat în examinare recursul declarat de N.E. și L.A. împotriva sentinței civile nr.98 din 30 ianuarie 2003 a Curții de Apel București-Secția  contencios administrativ.

            La apelul nominal  s-au prezentat: recurenții-reclamanți   personal, intimatul-intervenient Ministerul Finanțelor Publice, prin consilierul juridic B.E., precum și intimatul-intervenient Ministerul Agriculturii, Pădurilor Apelor și Mediului, prin consilierul juridic A.E., lipsind intimatul-pârât Guvernul României.

            Procedura completă.

            Recurenții-reclamanți N.E. și L.A.,având pe rând  cuvântul, au solicitat admiterea recursului, casarea  hotărârii atacate, iar pe fond admiterea acțiunii așa cum a fost formulată.

            Consilierul juridic B.E. a solicitat respingerea recursului ca nefondat și menținerea ca legală și temeinică a hotărârii atacate.

            Consilierul juridic A.E. a pus concluzii de respingere a recursului ca nefondat, pentru considerentele expuse  pe larg  în notele  scrise depuse la dosar.

            Reprezentanta Ministerului Public a precizat că, în cauză, se  impune administrarea de probe  suplimentare, motiv pentru care  a solicitat admiterea recursului, casarea hotărârii atacate și trimiterea dosarului aceleiași instanțe.

C U R T E A

 

            Asupra recursului de față;

            Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

            N.E. și L.A. au chemat în judecată Guvernul României, solicitând  anularea Hotărârii nr.855 din 16 august 2002 prin care autoritatea publică emitentă a aprobat concesionarea bunurilor din domeniul public al statului ce alcătuiesc obiectul de investiții „Acumularea Lac Văcărești” cu datele de identificare prevăzute  în anexă, în vederea realizării și exploatării unui complex cultural-sportiv.

            In motivarea  acțiunii, reclamanții au arătat  că această hotărâre este nelegală, deoarece suprafața de teren supusă  concesionării include  și terenul de 4200 m.p. care li se  cuvine  în baza testamentului  autentic nr.63.635/1948 și a certificatului de moștenitor nr.S530/1967, eliberat de fostul Notariat de  Stat al Raionului Nicolae Bălcescu București. De asemenea, că terenul nu a trecut în proprietatea statului pe baza unui decret de expropriere sau a altui titlu valabil, fapt  dovedit cu mai multe documente menționate în cerere.

            Hotărârea guvernamentală încalcă  în mod grav prevederile art.1 din Primul Protocol Adițional  la Convenția pentru Apărarea Drepturilor  Omului și a Libertăților Fundamentale, ratificată de România, dispozițiile art.41 ale Constituției, art.481 din Codul civil, art.2 alin.2 și 20 alin.1 din Legea nr.10/2001, art.6 alin.1 și 7 din Legea nr.213/1998, art.34 din Legea nr.1/2000.

            In proces au formulat, ulterior,  cerere de intervenție  în interes propriu și cerere de  intervenție accesorie, Ministerul Finanțelor Publice și respectiv, Ministerul Apelor și Protecției Mediului.

            Invocând apartenența terenurilor ce fac obiectul concesionării, la domeniul public al statului, precum și inexistența unui drept subiectiv legitim al reclamanților care  să fi fost vătămat prin actul administrativ supus controlului jurisdicțional, intervenienții  au solicitat admiterea cererilor de intervenție și pe cale de consecință, respingerea acțiunii principale ca neântemeiată.

            Prin sentința civilă nr.98 din 30 ianuarie 2003, Curtea de Apel București,Secția de  contencios  administrativ a  admis cererile de intervenție și  în fond, a respins acțiunea  principală ca neântemeiată.

            Instanța a reținut că titlul legal de proprietate  al statului asupra terenului în litigiu  îl constituie  decretul de expropriere pentru  cauză de utilitate publică nr.143/1998. Că, nefiind  în posesia reclamanților, aceștia nu pot invoca încălcarea dreptului de proprietate și oricum, acțiunea în revendicare formulată de Asociația Proprietarilor din Zona Lacului Văcărești a fost respinsă de Judecătoria sectorului 4 București prin sentința civilă nr.940 din 31 ianuarie 1999, rămasă irevocabilă.

             Pe de altă parte, din verificarea notei de fundamentare a Hotărârii Guvernului nr.855/2002, rezultă că au fost respectate dispozițiile Legii nr.213/1998 și ale Legiinr.219/1998, „pârâtul dispunând de un bun aflat legal în patrimoniul său”.

            S-a mai reținut că reclamanții, în calitate de persoane fizice, nu au promovat o acțiune în revendicare pe calea dreptului comun, în cadrul căreia să se  procedeze la compararea titlurilor invocate de părți. Ei „au dreptul la despăgubiri în condițiile speciale ale Legii nr.10/2001, în măsura în care  îndeplinesc condițiile speciale  prevăzute  de  acest act normativ”.

            Impotriva  sentinței au declarat recurs reclamanții.  

            Recurenții au susținut că hotărârea a fost pronunțată cu încălcarea gravă a legii, mai precis a normelor juridice  menționate atât  în plângerea administrativă prealabilă, cât și în acțiune. Că în realitate, decretul prezidențial nr.143/1988 nu a fost publicat niciodată în Buletinul Oficial și pentru acest considerent el este un act inexistent care nu poate produce efecte juridice.

            Ca atare, Guvernul a dispus  de terenuri care nu  îi aparțin în baza  unui titlu valabil.

            Sentința  recurată cuprinde motive străine de natura pricinii pentru că obiectul acțiunii introductive nu constă  în revendicarea bunului  imobil, ci  în pretenția reclamanților de control al legalității actului administrativ care  îi vatămă .

            Curtea de apel nu s-a pronunțat  asupra  unor dovezi administrate care  erau hotărâtoare pentru soluționarea corectă a cauzei. Este vorba de Raportul întocmit de Guvernul României- Departamentul Pentru Administrație Publică Socială, Direcția Control,  Informare, Sinteză la data de  19 ianuarie 1998; adresa nr.III/890; 1174 din 21 ianuarie 1998; adresa nr.1458/XXXVI/4 din 3 iulie 1997 emisă de Camera Deputaților; adresa nr.2167 din 19 mai 1992 a Regiei Autonome „Apele Române” R.A; nota nr.15 B/661 din 28 iulie 1993 a Secretariatului General al Guvernului; adresa nr.15B/369 din 10 martie 1994 emisă de aceeași autoritate publică centrală, care confirmă justețea apărărilor lor în legătură cu lipsa titlului de proprietate al statului asupra terenurilor intravilane.

            Recursul este fondat în sensul considerentelor ce se vor expune  în continuare.

            Cum deja se arătat cu prilejul expunerii rezumative a lucrărilor din dosar, obiectul acțiunii în contencios  administrativ introdusă de reclamanții N.E. și L.A.  îl constituie cererea acestora pentru anularea Hotărârii Guvernului nr.855 din 16 august 2002, despre care ei au susținut că le nesocotește dreptul de proprietate asupra unei suprafețe de teren  de 4220 mp situat în București, Zona fostei lucrări „Lacul Văcărești”.

            Condiționarea  admisibilității  unei asemenea acțiuni de valorificarea prealabilă a dreptului pretins pe calea unei acțiuni civile în revendicare este evident eronată și nu justifică soluția primei instanțe de respingere a acțiunii pentru anularea actului administrativ.

            Deși, reclamanții au susținut constant pe parcursul desfășurării procesului că decretul prezidențial nr.143 din 30 mai 1988, privind aprobarea unor măsuri  pentru începerea execuției lucrărilor la obiectivul de  investiții „Lacul Văcărești”, nu a fost publicat  în Monitorul Oficial și nici nu are caracterul unui  veritabil decret de expropriere, instanța a înlăturat  această apărare fără motivare.

            De asemenea, nu a încuviințat cererea reclamanților pentru administrarea probelor cu o serie de înscrisuri indicate atât  în recursul administrativ, cât și în acțiune, acte oficiale despre care au susținut că fac  dovada lipsei decretului de expropriere.

            Procedând  în modul arătat  și omițând să examineze apărările reclamanților, cu referire la numeroasele texte legale invocate, curtea de apel a  pronunțat o hotărâre  nelegală și netemeinică.

            Cât privește rezolvarea dată de Judecătoria Sectorului 4 București prin sentința civilă nr.940 din 31 ianuarie 1994, argumentele curții sunt  străine de natura pricinii și lipsite de relevanță juridică.

            Hotărârea respectivă a fost pronunțată într-un litigiu civil, în care reclamanții N.E. și L.A. nu au avut calitatea de parte și prin urmare, nici posibilitatea de a exercita, în nume propriu, căile legale de atac.

            Sentința civilă mai sus menționată nu va putea fi deci,  opusă acestora cu autoritate de lucru judecat în litigiul de contencios administrativ, al cărei obiect  îl constituie cererea de anulare a unui act administrativ de autoritate, întemeiată pe dispozițiile art.48 din  Constituție și art.1 din Legea nr.29/1990 privind contenciosul administrativ.

            Față de  considerentele expuse urmează a se admite recursul și a fi casată sentința atacată cu trimiterea cauzei spre rejudecare la aceeași instanță de fond, în vederea suplimentării probatoriilor.

            Dacă din  analiza tuturor  probelor va reeși că cerința de formă a publicării Decretului nr.143/1988 nu a fost  îndeplinită, actul trebuie considerat inexistent și neproducător de  efecte juridice.

            In sfârșit, cu prilejul rejudecării pricinii, instanța de  trimitere va aprecia  asupra necesității identificării printr-o expertiză tehnică topografică a  suprafeței de teren pretinsă  de reclamanți în raport de datele înscrise  în anexa hotărârii guvernamentale contestate, în certificatul de moștenitor și testamentul autentic depuse în dosar.

            De asemenea, va stabili dacă și în ce măsură  terenul respectiv a fost inclus în suprafața de teren mai mare, aferentă obiectivului de investiții „Acumulare Lac Văcărești”, precum și destinația  actuală a acesteia.

                                                PENTRU ACESTE MOTIVE

            ÎN NUMELE LEGII

         DECIDE:

 

            Admite  recursul declarat de N.E. și L.A. împotriva  sentinței civile nr.98 din 30 ianuarie 2003 a Curții de Apel București-Secția contencios administrativ.

            Casează sentința atacată și trimite cauza spre rejudecare aceleiași instanțe.         

Pronunțată în ședință publică, astăzi  13 ianuarie 2004.