Ședințe de judecată: Decembrie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 211/2004

Pronunțată în ședință publică, astăzi  23 ianuarie  2004.

            Asupra recursului de față;

            Din examinarea lucrărilor  dosarului, constată următoarele:

            Prin acțiunea formulată la 22 februarie 2002, reclamanta SC S.R. SRL București a chemat în judecată Ministerul Finanțelor Publice și Direcția Generală a Finanțelor Publice a Municipiului București solicitând anularea pc.1 din Decizia  nr.43 pronunțată de Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor la 21 ianuarie 2001 și prin care s-a menținut în sarcina sa obligația  de plată pentru 11.013.400.311 lei, cheltuieli nedeductibile și 420.959.633 lei TVA, stabilite prin procesul verbal nr.19906 din 31 octombrie 2001 al Direcției Controlului Fiscal București, precum și obligarea pârâților la plata  cheltuielilor de judecată.

            In motivarea  cererii sale, reclamanta  a susținut că în mod greșit organele de control au considerat pierderile tehnologice drept cheltuieli nedeductibile fiscal în  condițiile în care  acestea sunt recunoscute ca  fiind inerente procesului de  transport și distribuție al carburanților. In acest sens, reclamanta a invocat Ordinul nr.321/2000 al Ministerului Industriilor și Comerțului care a aprobat  coeficienții maximi de  consumuri tehnologice  specifice activității de depozitare, transport, manipulare – vehiculare a produselor petroliere.

            Faptul că  aceste consumuri tehnologice se evidențiază contabil în listele  de inventariere în mod greșit a  fost interpretat ca dovadă a minusurilor în gestiune.

            In fine, reclamanta  a mai susținut că  aceste cheltuieli s-au  recuperat prin veniturile de  exploatare ceea ce determină caracterul lor  deductibil în conformitate cu dispozițiile O.G. nr.70/1994 republicată și modificată și exclude  în același timp și obligativitatea plății de TVA.

            Criticând măsurile  adoptate prin actul de control al cărui anulare a solicitat-o, reclamanta s-a referit și la suma de 8.041.970.883 lei, cheltuieli  cu articole  promoționale – pentru care s-a făcut dovada  contractelor  încheiate  cu furnizorii de  astfel de produse   achiziționate  în scop de  reclamă și publicitate și care potrivit dispozițiilor art. 4 din O.G. nr.70/1004 sunt deductibile.

            Prin sentința  civilă 1189 din 9 decembrie 2002, a Curții de Apel București, secția contencios  administrativ a respins acțiunea.

            S-a reținut că în ce privește sumele aferente  consumurilor tehnologice, nu pot fi considerate deductibile, întrucât nu s-au  recuperat din veniturile exploatare ale  componentelor  nefiind regăsite  în costul produselor. Referitor la ordinul nr.321/2000, s-a  apreciat ca  nerelevant acesta fiind  emis  exclusiv în favoarea  S.N.P. Petrom.

            Cât privește  cheltuielile pentru reclamă și publicitate efectuate  în perioada  noiembrie 1998 – decembrie 1999 s-a  reținut  ca fiind făcute exclusiv pentru achiziționarea de materiale promoționale.

            In temeiul dispozițiilorart. 304 pct. (8) și (9) C. proc. pen. reclamanta SC S.R. SRL a declarat recurs  împotriva  acestei hotărâri susținând  într-o primă critică că suma reprezentând cheltuieli aferente consumurilor tehnologice  de 2.126.937.298 lei, este deductibilă fiscal, fapt dovedit și cu expertiza contabilă efectuată în cauză, care  analizând sistemul de lucru al societății a demonstrat ca aceste  consumuri se  acordă pentru pierderile determinate de expirarea normală a produselor pe timpul manipulării, transportului și depozitării – fiind recuperate  însă lună de lună prin preț. Constatarea acestor consumuri se face prin evidențierea lor pe listele de   inventariere – neputând  fi însă  asimilată lipsei cantitative – în sensul  minusului în gestiune.

            In al doilea motiv de casare a vizat interpretarea greșită dată cheltuielilor cu titlu de  reclamă și publicitate fiind dovedit în cauză  ca  acestea s-au făcut  în baza unor  contracte  ferme  încheiate cu furnizorii de produse promoționale  în scopul de reclamă și publicitate – situație prevăzută de  dispozițiilor art. 4 din O.G. nr.70/1994 și în raport de  care nu se poate contesta caracterul lor deductibil.

            Cu toate  acestea, organele de  control prin aplicarea dispozițiilor O.U.G. nr.217/1999 – care a modificat  în totalitate provederile art. 4 din O.G. nr.70/1994, au apreciat  aceste cheltuieli ca nedeductibile fără a  ține seama  că  O.U.G. nr.217/1999 a intrat  în vigoare la 1 ianuarie  2000  în perioada  supusă  controlului s-a plasat anterior, respectiv, 1998-1999.

            In fine o ultimă  critică a  avut în vedere,  înlăturarea greșită a concluziilor raportului de  expertiză contabilă efectuată în cauză, fără o motivare explicită, instanța  folosind drept  unic argument, „neconcordanța  lui în actele normative care reglementează natura” fără a  arătat care sunt acestea și în ce constau în drept.

            Analizând legalitatea și temeinicia  sentinței  pronunțate  în raport  de criticile formulate urmează a se  reține ca acestea se justifică, recursul urmând  a fi admis pentru considerentele ce vor fi expuse în continuare.

            In urma  controlului efectuat  de inspectori de specialitate din cadrul Direcției Generale a Finanțelor Publice București prin procesul verbal nr.19906 din 31 octombrie 2001 s-a reținut că  societatea reclamantă figura cu diferențe de inventar în sumă de 2.569.231.298 lei din care  înregistrase pe cheltuieli nedeductibile 442.293.788 lei diferența de 2.126.937.298 lei fiind  considerată   eronat deductibilă fiscal.

            Organul  de control s-a motivat concluzia pe dispozițiile art. 4 alin. (1), (4) și (6)  lit. b)  din O.G. nr.70/1994 privind impozitul pe profit  cu care sunt nedeductibile fiscal „cheltuielile privind  bunurile de natura stocurilor  constatate  lipsă din  gestiune sau degradate  și neimputabile”. Totodată s-a reținut că aceste sume nu pot fi considerate ca aferente  consumurilor tehnologice  specifice,  ele neregăsându-se  în  costul produselor.

            Din analiza  probatoriilor administrate în cauză respectiv documente  contabile și concluzii , raport de  expertiză contabilă coroborată cu dispozițiile legale aplicabile în materie, urmează a se reține  ca nejustificat punctul de vedere al organelor de control.

            Obiectul principal de  activitate al societății  îl constituie  vânzarea cu amănuntul a carburanților, activitate care  alături de  operațiunile de  aprovizionarea, transport și depozitare, implică  un consum tehnologic rezultat din evaporarea acestor produse  sau  aderența lor la vase.

            Aceste consumuri se stabilesc după ce  se face  inventarierea  anuală și se  acordă în limita  plafonului mediu prevăzut  prin calculațiile de preț și lipsuri în gestiune, efective, imputabile  sau neimputabile, dar care nu pot fi  asimilate cu acestea.

            De altfel, existența  consumurilor  tehnologice  a fost recunoscută prin Ordinul nr.321/2000 al Ministerului Industriilor și Comerțului care a aprobat normele tehnologice maxime pentru stabilirea  acestora. Imprejurarea  că acest ordin ar fi fost emis  exclusiv  în favoarea SC ”P ”SA, în mod greșit a fost interpretată de organele de control ca nefiind aplicabilă în cauză, atâta vreme cât  s-a recunoscut identitatea de obiect de activitate  dintre cele două societăți, precum și caracteristica  acestui ordin de unică  reglementare tehnic a  consumurilor tehnologice pentru acest tip de  activitate.

            Astfel fiind, și  cum expertiza  contabilă efectuată în cauză a stabilit, împrejurarea necontestată de altfel, că SC S.R. SRL s-a  încadrat în perioada  verificată în consumurile maxime  admise;  că acestea sau recuperat lună de lună din preț, fiind încasată contravaloarea lor odată cu prețul produsului vândut la  pompă, în mod corect au fost  evidențiate  în contul 607 „cheltuieli privind majorările”, ca fiind deductibile fiscal în conformitate  cu dispozițiile O.G. nr.70/1994 privind  impozitul pe profit  republicată.

             Aplicarea în speță a  dispozițiilor  O.U.G. nr.217/1999 - art.4 alin. (1), (4) și (6)  lit.h) - pentru modificarea și completarea O.G. nr.70/1994 potrivit  cu care nu sunt deductibile  „cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor constatate lipsă din gestiune sau degradate și neimputabile” este vădit greșită față de  împrejurarea  că simpla evidențiere a  consumului tehnologic  în baza  unei liste  de inventariere s-a dovedit  a nu fi  tot una cu lipsa  în gestiune.

            In consecință, urmează a se reține că nici TVA  aferentă cheltuielilor  cu  consumurile tehnologice nu este  datorată.

            Prin același act de  control, Direcția Generală a Finanțelor Publice București a stabilit  ca SC S.R. SRL datorează 8.641.970.883 lei, cheltuieli cu materiale promoționale. S-a reținut ca  în perioada 31 decembrie 1998 – 31  decembrie 1999, societatea a efectuat cheltuieli cu reclamă și publicitate, achiziționând o serie de produse pe care le-a  distribuit  gratuit  în vederea promovării produselor proprii, cheltuieli nedeductibile fiscal conform H.G. nr.402/2000.

            Măsura aplicată este nelegală și netemeinică.

            In conformitate cu dispozițiile art.4 alin.4 din Legea nr.106/1998 privind aplicarea O.U.G. nr.83/1997 pentru modificarea și completarea O.G. nr.70/1994, republicată privind  impozitul pe profit „cheltuielile de reclamă și publicitate efectuate pe bază de contracte scrise sunt deductibile la calculul impozitului pe profit”.

            Expertiza  efectuată în cauză a reținut că  în perioada 31 decembrie 1998 – 31 decembrie 1999, SC S.R. SRL a  achiziționat  pe bază de  contracte scrise,  materiale promoționale  în scop  de reclamă și publicitate, suma  aferentă acestei operațiunii fiind corect  înregistrată ca deductibilă fiscal.

            Deși nu a contestat modalitatea de achiziționare  a  acestor materiale, organul de  control, a invocat drept temei legal instrucțiunile de aplicare a O.U.G. nr.217/1999 aprobate  prin H.G. nr.402/19 mai 2000, care  exclud din categoria cheltuielilor deductibile, cheltuielile de genul celor  efectuate de reclamantă.

            Este evident astfel că încălcând principiul de drept al neretroactivității legii,  organul de  control a  aplicat prevederile H.G. nr.402/2000 unei  perioade anterioare intrării sale în vigoare, fără ca în acest sens să existe  o reglementare expresă și fără a ține seama  că în intervalul ce a făcut  obiectul verificării operațiunile privind  achiziționarea de materiale promoționale pentru  reclamă și publicitate  se supuneau unor reglementări precise și explicite.

            In raport cu  aceste considerente, urmează a se aprecia că hotărârea Curții de Apel București, secția de contencios administrativ este lipsită de  temei legal fiind rezultatul interpretării greșite a  probelor administrate, motiv  pentru care  în raport  cu dispozițiile art.304 pct. (8) și (9) C. proc. pen.

 

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

DECIDE:

 

            Admite recursul declarat de SC S.R.SRL București împotriva  sentinței civile nr.1189  din 9 decembrie 2002 a Curții de Apel București, secția  contencios administrativ.

            Casează sentința atacată și pe fond admite în parte acțiunea.

            Anulează parțial decizia nr.43 din 21 ianuarie 2002 a Ministerului Finanțelor Publice și procesul verbal nr.19906 din 31 octombrie 2001 al Direcției de Control Fiscal București, numai cu privire la deductibilitatea sumei de 11.013.400.311 lei din profitul impozabil.

            Pronunțată în ședință publică, astăzi  23 ianuarie  2004.