Ședințe de judecată: Decembrie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 235/2004

Pronunțată în ședință publică, astăzi  23 ianuarie  2004.

            Asupra recursului de față;

            Din examinarea lucrărilor  dosarului, constată următoarele:

            Prin acțiunea formulată la 13 august 2003, reclamanta SC Casa de schimb valutar „N.E.” SRL a solicitat în contradictoriu cu B.N.R. anularea hotărârii nr.14 din 14 iulie 2003 prin care s-a menținut sancțiunea cu suspendarea pentru 30 de zile  a autorizației de  funcționare  ce i-a fost aplicată prin Ordinul viceguvernatorului B.N.R. emis cu nr. 18 din 10 aprilie 2003.

            In motivarea cererii sale, reclamanta  a susținut că sancțiunea este mult prea gravă, față de împrejurarea că nu a mai fost sancționată  niciodată și o  împovărează din punct de  vedere financiar cu cheltuielile pentru  plata obligațiilor salariale, a acțiunilor și a  dărilor către  bugetul de stat. Totodată reclamanta a mai susținut că toate problemele  reținute  de  echipele de  control în luna noiembrie 2002  au fost  remediate, personalul, reinstruit și atenționat în legătură cu aplicarea strictă a prevederilor din  NMR.V.2 la Regulamentul nr.3/1977.

            Din analiza  actelor depuse la dosar se reține că prin procesul verbal din 20 noiembrie2002 încheiat de inspectori aii B.N.R., sucursala Bacău s-au consemnat o serie de nereguli în activitatea reclamantei – inclusiv a punctelor de  schimb valutar din  județul Neamț.

            S-a reținut astfel că prin nerespectarea prevederilor autorizației B.N.R. II/3/II/5312/1 din 7 septembrie  2000, de la data  autorizării  și până  în octombrie 2002, reclamanta nu a informat  Sucursala Bacău a B.N.R. cu privire la modificarea sediului social, astfel încât  la 1 octombrie 2000 se regăsesc două certificate de inmatriculare  pentru aceeași societate  cu adrese diferite.

            Tot astfel s-a reținut că nu s-au respectat prevederile  Regulamentului  Valutar  nr.3/1977 în sensul  raportării eronate  a listei lunare  cuprinzând amplasamentele unde  se efectuează operațiuni de  schimb valutar pentru persoanele fizice.

            Din verificarea  prin sondaj a raporturilor bancare privind operațiunile de schimb valutar, organele de  control au reținut raportări eronate, în sensul că la  situația  raportată pentru operațiuni efectuate  în luna septembrie 2002, rubrica „Total disponibilități bănești în echivalent  lei la data raportării” nu cuprindea sumele  existente  în contul  deschis la B.C.R.,sucursala Piatra Neamț precum și pe cele din soldul final corect al casieriei.

            Prin nerespectarea prevederilor Regulamentului valutar nr.3/1977 cu modificările ulterioare, Casa de schimb valutar „N.E.” SRL în perioada  25 octombrie 2002 – 7 noiembrie 2002, nu a  întocmit  bonuri fiscale cu ajutorul aparatelor  electronice fiscale  și a emis  buletine  de schimb valutar ; după 7 noiembrie 2002, bonurile fiscale emise nu purtau seria, semnătura casierului și ștampila punctului de  schimb valutar, iar la rubrica „denumirea emitentului” era menționat numele  societății pentru că la  rubrica „adresa emitentului” să figureze adresa  punctul  punctului de  schimb valutar.

            Aceleași act de control a mai reținut nerespectarea Regulamentului nr.3/1977 și în situațiile   încetării definitive  a unor puncte de  schimb valutar  când reclamanta a omis să notifice B.N.R. acest aspect  în termen de 5 zile de la data  încetării activității  deficiența remediată până la finalizarea controlului.

            Pentru neregulile constatate prin ordinul nr.58 din 10 aprilie 2003 al viceguvernatorului B.N.R. s-a dispus sancționarea reclamantei cu suspendarea pentru 30 de zile a autorizării de funcționare.

            Măsura a fost menținută de  Consiliul de Administrației al B.N.R. prin hotărârea nr.14 din 14 iulie 2003.

            Contestând  această hotărâre, SC Casa de schimb valutar „N.E.” SRL a reiterat în fapt motivele invocate în contestația depusă la Consiliul de Administrație  al  B.N.R.

            Astfel, reclamanta nu a contestat  împrejurarea că după  aproape doi ani de la  înscrierea mențiunii referitoare la  schimbarea sediului său social a încunoștiințat B.N.R., dar a  considerat că vinovat  se face Registrul Comerțului Neamț care a  înscris odată greșită pe certificatul de înmatriculare. Susținerea reclamantei este nefondată și de  altfel, corect înlăturată prin Hotărârea nr.14 din 14 iulie 2003,  întrucât  ei îi revenea obligația  de a solicita  îndreptarea erorii materiale în timp util pentru a putea fi comunicată B.N.R., obligație de care însă nu s-a  achitat.

            Tot astfel, reclamanta se face vinovată și de nerespectarea dispozițiilor Cap. III pct. (8) din  NRV 2 la Regulamentul B.N.R. nr.3/1997, în sensul că nu a urmărit cum și dacă s-au notificat B.N.R. încetarea  activității unor puncte de  schimb valutar.

            Referitor la perioada 15 octombrie 2002- 7 noiembrie 2002 pentru care s-a reținut  că nu s-au emis  bonuri fiscale cu ajutorul aparatelor electronice, reclamanta a invocat lipsa  funcționarilor autorizați pentru  instalarea acestor aparate și care în perioada respectivă s-ar fi aflat într-un  program de instruire   la B.N.R. Or, obligația  emiterii unor astfel de bonuri a fost introdusă prin Circulara B.N.R. 37/2002, publicată în M. Of.700 din 25 septembrie 2002 și care a intrat în vigoare la 30  de zile de la publicare, timp  suficient pentru a da posibilitatea dotării corespunzătoare.

            In ce privește  constatările organelor de  control cu privire la faptul că   bonurile fiscale nu  conțin toate elementele prevăzute  de pct. (30) NRV 2 la Regulamentul privind efectuarea operațiunilor valutare, reclamanta a  susținut  că aceasta se datorează faptului că programul  ce  emite bonul  fiscal nu cuprinde  aceste elemente, precum și  că ele ne sunt  necesare, Ministerul Finanțelor însușindu-și acest program.

            Or, pentru asemenea situații, direcția de  specialitate a indicat modalitatea prin care să se asigure respectarea prevederilor legale și anume aplicarea pe fiecare bon fiscal emis a semnăturii casierului, a ștampilei cu codul statistic aferent punctului  de schimb.

            Referitor la calculul disponibilităților casei se schimb,  în conformitate  cu dispozițiile pct. (3.2) și anexa 2 la NRV 2, disponibilitățile  existente  în conturi deschise la  bănci se includ  în disponibilitățile totale  ale casei.  Astfel fiind, calculul realizat  de reclamantă prin excluderea acestor  conturi, în mod justificat a fost apreciat ca nelegal.

            In raport  de  aceste  considerente, urmează  a se reține  că sancțiunea aplicată reclamantei se justifică  în raport de faptele consemnate  în actul de control cu atât mai mult cu cât  reclamanta însăși a recunoscut că toate deficiențele semnalate au fost  remediate pe parcursul controlului.

           

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

DECIDE:

            Respinge  recursul declarat de SC Casa de schimb valutar „N.E.” SRL Piatra Neamț împotriva   Hotărârii nr.14 din 14 iulie 2003 a Consiliului de Administrației al Băncii Naționale a României, ca nefondat.

            Pronunțată în ședință publică, astăzi  23 ianuarie  2004.