Ședințe de judecată: Decembrie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 260/2003

Pronunțată în ședință publică, astăzi 24 ianuarie 2003.

Asupra conflictului negativ de competență de față;

Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

S.A., în contradictoriu cu Spitalul Orășenesc Năsăud, a solicitat anularea deciziei de imputare nr. 168/2002 emisă de pârât, prin care i s-a imputat suma de 4.022.429 lei drepturi salariale încasate necuvenit pe perioada iunie 2001 – 30 aprilie 2002.

Tribunalul Bistrița Năsăud, secția civilă, prin sentința nr. 356/F2002 din 6 septembrie 2002, în baza art. 158 C. proc. civ., raportat la art. 41 din Legea nr. 94/1992, a declinat competența de soluționare a cauzei în favoarea Colegiului jurisdicțional de pe lângă Camera de Conturi a județului Bistrița Năsăud.

Pentru a hotărî astfel, s-a reținut că la baza emiterii deciziei a stat raportul de control interimar din 31 mai 2002 al Direcției de Control Ulterior din cadrul Camerei de Conturi a județului Bistrița Năsăud și că spitalul este o unitate publică ce se încadrează în categoria persoanelor supuse controlului Curții de Conturi conform art. 18 lit. e) din Legea nr. 94/1992, el gestionând resurse ale sectorului public, pe lângă cele ale bugetului statului.

Că spitalul funcționează pe principiul autonomiei financiare, conducerii acesteia în calitate de ordonator de credite îi revine răspunderea principală pentru producerea prejudiciului, dar acesta s-a realizat prin contribuția întregului personal al spitalului, care a beneficiat de diferențe de salarii.

Față de situația dată, pentru egalitate de tratament, dispozițiile art. 41din Legea nr. 94/1992, sunt aplicabile atât în cazul răspunderii pentru paguba produsă prin vinovăție în condițiile art. 102 C. muncii, cât și în cazul obligației de restituire, când culpa acestor persoane lipsește (art. 106 C. muncii).

Colegiul jurisdicțional al Camerei de Conturi Bistrița Năsăud, prin sentința nr. 117/2002 din 22 octombrie 2002, a declinat competența de soluționare în favoarea Tribunalului Bistrița Năsăud și constatând existența conflictului negativ de competență a înaintat cauza la Curtea Supremă de Justiție pentru emiterea regulatorului.

S-a reținut că în cauză, lipsește criteriul calității persoanei fizice răspunzătoare care potrivit art. 40 și 41 din Legea nr. 94/1992 trebuie să fie administrator, gestionar sau contabil la persoana juridică supusă controlului. Alte persoane pot fi judecate la instanțele Curții de Conturi numai dacă au participat la producerea unui prejudiciu unic împreună cu administratorul, gestionarul sau contabilul angajați la persoana juridică controlată, situație ce nu are suport în cauză.

Conform art. 20 C. proc. civ., există conflict negativ de competență:

1. când două sau mai multe instanțe se declară deopotrivă competente să judece aceeași pricină;

2. când două sau mai multe instanțe se declară deopotrivă necompetente să judece aceeași pricină;

Examinând conflictul negativ de competență ivit între Tribunalul Bistrița Năsăud și Colegiul jurisdicțional al Camerei de Conturi Bistrița Năsăud, Curtea va stabili că acest din urmă organ cu activitate jurisdicțională este competent să judece cauza.

Astfel, conform art. 18 din legea nr. 94/1992, republicată la 16 martie 2000, sunt supuse controlului Curții de Conturi, statul și unitățile administrativ teritoriale, în calitate de persoane juridice de drept public cu serviciile și instituțiile publice autonome sau neautonome, Banca Națională a României, regiile autonome, societățile comerciale la care statul, unitățile administrativ teritoriale, instituțiile publice sau regiile autonome dețin singure sau împreună, integral sau mai mult de jumătate din capitalul social, organismele autonome de asigurări sociale sau de altă natură, care gestionează bunuri, valori sau fonduri, într-un regim legal obligatoriu, în condițiile în care prin lege sau prin statutele lor se prevede acest lucru.

Art. 1 din Legea nr. 146/1999, privind organizarea și funcționarea spitalelor, arată că spitalele se constituie în unități publice și private.

În speță, Spitalul Orășenesc Năsăud este o unitate publică supusă controlului Curții de Conturi, ea fiind finanțată cu sume de la bugetul de stat și de la bugetul asigurărilor sociale de sănătate.

Potrivit art. 41 din Legea nr. 94/1992, Colegiul jurisdicțional judecă în primă instanță, contestațiile introduse împotriva actelor de imputație de către administratorii, gestionarii, contabilii, precum și de către ceilalți participanți care au participat, împreună cu aceștia la producerea pagubelor persoanelor juridice prevăzute la art. 18, în legătură cu formarea, administrarea și întrebuințarea resurselor financiare ale statului și ale sectorului public, precum și cu gestionarea patrimoniului public și privat al statului și al unităților administrației teritoriale.

Spitalul funcționează pe principiul autonomiei financiare; conducerea unități este ordonator de credite și acesteia îi revine răspunderea principală pentru producerea prejudiciului, dar acesta s-a realizat și prin contribuția întregului personal, care a beneficiat de diferențe de salarii.

Dispozițiile art. 41 din Legea nr. 94/1992, se aplică atât în cazul răspunderii pentru paguba produsă cu vinovăție (în condițiile art. 102 C. muncii), cât și în cazul obligației de restituire (art. 106 C. muncii, art. 992 și 1092 C. civ.).

Competența soluționării în primă instanță a contestației împotriva deciziei de imputare privind drepturi salariale încasate necuvenit revine Colegiului jurisdicțional Bistrița Năsăud întrucât, prin plata acestor drepturi, s-a creat un prejudiciu în resursele financiare ale unității publice, constatate de organele de control ale Curții de Conturi, de care se face răspunzător în principal ordonatorul de credite, care are calitatea de administrator, dar și contestatoarea care, deși nu are culpă, a beneficiat de aceste drepturi, aceasta în temeiul obligației de restituire.

În consecință, se va înainta dosarul spre competentă soluționare Colegiului jurisdicțional Bistrița Năsăud a Camerei de Conturi.

 

 

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

D E C I D E

 

 

Stabilește competența soluționării cauzei privind pe S.A. și Spitalul Orășenesc Năsăud în favoarea Colegiului jurisdicțional Bistrița Năsăud

Pronunțată în ședință publică, astăzi 24 ianuarie 2003.