Asupra recursului de față;
Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:
Prin sesizarea nr. 31425/44D/2002 a Procurorului General Financiar s-a solicitat Colegiului jurisdicțional Arad obligarea SC C. SA Arad la plata către bugetul statului a sumei de 34.189.455 lei, reprezentând T.V.A. aferentă prețului subvențional, plus majorări de întârziere și penalități de întârziere, cu motivarea că societatea a diminuat baza de impozitare fără temei legal, neincluzând prețul subvenționat.
Prin sentința nr. 46/2002 a Colegiului jurisdicțional Arad a fost admisă sesizarea, iar prin decizia nr. 682/2002 a secției jurisdicționale a Camerei de Conturi a fost respins recursul jurisdicțional declarat de SC C. SA Arad.
Împotriva ultimei hotărâri a declarat recurs în termen SC C. SA Arad.
În motivarea recursului s-a arătat că în mod eronat s-a reținut că în baza de calcul se include prețul subvenționat, deoarece dispozițiile art. 14 lit. f) din O.U.G. nr. 17/2000 nu sunt în acest sens.
Verificând cauza, Curtea constată că recursul este fondat.
Din analiza probelor administrate în cauză rezultă următoarele:
În urma controlului efectuat la SC C. SA Arad, având ca obiect verificarea modului de acordare a subvențiilor în anul 2000, s-a reținut săvârșirea unor abateri financiare în activitatea agentului economic privat, constând în aceea că societatea nu a calculat și virat la bugetul de stat T.V.A. de 19% asupra sumei de 179.444.500 lei, ce reprezintă contravaloarea reducerii de preț încasată de la bugetul de stat și acordată producătorului agricol.
Diminuarea bazei de impozitare cu valoarea reducerii de preț, prin neincluderea în facturile fiscale emise beneficiarilor a sumei de 179.444.500 lei, a avut drept consecință diminuarea T.V.A. aferent cu suma de 34.189.500 lei pentru care s-au calculat majorări de întârziere în cuantum de 11.879.932 lei și penalități în cuantum de 854.736 lei, până la data controlului.
S-a reținut că au fost încălcate prevederile art. 2 alin. (2) din H.G. nr. 297/2000, art. 14 lit. a) din O.U.G. nr. 17/2000 și pct. 8.14 lit. a), b) și c) din Normele aprobate prin H.G. nr. 401/2000, care prevăd că reducerea de preț se aplică inclusiv la prețul pentru sămânță, loco depozit furnizor și exclusiv la ambalaj și T.V.A.
Operațiunile analizate s-au desfășurat în contextul derulării unor contracte de vânzare-cumpărare în condițiile H.G. nr. 297/2001, pentru stabilirea nivelului reducerii prețului de cumpărare a semințelor certificate din producția internă provenite de la agenți economici autorizați, folosite la însămânțări în campania agricolă din primăvara anului 2001 și pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea, utilizarea și controlul utilizării sumelor reprezentând reducerea prețului de cumpărare a semințelor certificate, folosite în campania agricolă din primăvara anului 2001.
Conform art. 1 din această hotărâre, nivelul maxim al reducerii prețului de cumpărare a semințelor certificate din producția internă, provenite de la agenții economici autorizați, persoane fizice sau juridice, pentru culturile și categoriile biologice stabilite și folosite la însămânțări în campania agricolă din primăvara anului 2001, se stabilește la 50%, pentru cartof, porumb, floarea-soarelui, sfeclă de zahăr, fasole de câmp, lucernă și trifoi, și la 40%, pentru soia, in, cânepă, fasole de grădină, mazăre de grădină, legume și material săditor.
Art. 4 din hotărâre prevede că suma necesară pentru acordarea reducerii prețului de cumpărare se suportă din alocațiile prevăzute în bugetul Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor pentru anul 2000.
Art. 6 din hotărâre prevede că beneficiarii sumelor, reprezentând reduceri ale prețului de cumpărare a semințelor certificate, sunt:
a) agenții economici autorizați conform legii și care livrează semințele cu preț redus societăților comerciale cu profil agricol, societăților agricole, asociațiilor agricole fără personalitate juridică, producătorilor agricoli individuali, precum și altor proprietari și deținători legali de terenuri agricole;
b) cumpărătorii semințelor, dacă fac dovada că le-au achiziționat la preț integral de la agenții economici autorizați.
Normele metodologice aprobate prin H.G. nr. 297/2001, prevăd, la art. 1, că beneficiarii reducerii prețului de cumpărare a semințelor certificate folosite în campania agricolă din primăvara anului 2001, sunt societățile comerciale cu profil agricol, societățile agricole, asociațiile agricole fără personalitate juridică, producătorii agricoli individuali, precum și alți proprietari și deținători legali de terenuri agricole.
Beneficiarii reducerii prețului de cumpărare a semințelor sunt persoanele fizice sau juridice care beneficiază efectiv de această subvenție, reprezentând reducerea de preț, ei achitând furnizorului semințelor numai 50%, sau 60% din preț, diferența de preț urmând a fi suportată, așa cum menționează și art. 4 din hotărâre, din alocațiile prevăzute în bugetul Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor, pentru anul 2001.
Beneficiarii sumelor reprezentând reduceri ale prețului de cumpărare, sunt cei care furnizează semințele către beneficiarii subvenției, încasând de la aceștia 50%, respectiv 40% din preț, diferența de preț urmând a fi încasată din alocații prevăzute în bugetul Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor.
Ceea ce este de reținut privitor la acești beneficiari ai sumelor reprezentând reduceri ale prețului de cumpărare a semințelor, este faptul că ei încasează integral prețul acestora, dar din două surse:
a) 50%, respectiv 60%, din prețul de vânzare a semințelor, de la beneficiarii cumpărători;
b) diferența de 50%, respectiv 40%, din bugetul Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor.
În raport de aceste precizări, recurenta SC C. SA Arad a avut calitatea de beneficiară a sumelor reprezentând reducerea prețului de cumpărare a semințelor.
Conform art. 14 lit. f) din O.U.G. nr. 17/2000, în vigoare pentru perioada analizată, nu se cuprind în baza de impozitare sumele încasate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale de către contribuabilii înregistrați la organele fiscale ca plătitori de T.V.A. și care sunt destinate acoperirii diferențelor de preț și tarif. De precizat că, față de situația de fapt reținută în procesul-verbal de control, acest text legal are incidență și nu textul menționat la lit. a) a aceluiași articol, text reținut, în mod greșit, în actul de sesizare al Procurorului General Financiar.
SC C. SA Arad a fost beneficiara sumei reprezentând reducerea prețului de cumpărare și dispozițiile art. 14 lit. f) din O.U.G. nr. 17/2000 îi sunt pe deplin aplicabile, deoarece prevăd în mod expres că sumele încasate de la buget, destinate acoperirii diferențelor de preț (preț redus încasat de la cei cărora le-a vândut semințele), nu se includ în baza de calcul a T.V.A.
Instanțele Curții de Conturi au aplicat greșit aceste dispoziții legale interpretându-le în mod eronat, în sensul că art. 14 lit. f) din O.U.G. nr. 17/2000 au incidență numai pentru cei ce sunt beneficiarii reducerii prețului de cumpărare a semințelor. Aceștia din urmă nu încasează subvenția (diferența de preț) de la buget, sumă care este acordată celor care furnizează semințele, cum este și recurenta, tocmai pentru acoperirea diferenței de preț. Cum legea în vigoare pentru perioada controlată – art. 14 lit. f) din O.U.G. nr. 17/2000 – a exclus aceste subvenții de la calculul T.V.A., alte interpretări sunt nelegale.
Pentru considerentele expuse, recursul va fi admis, hotărârile instanțelor Curții de Conturi se vor desființa, iar sesizarea nr. 31425/44D/2002 a Procurorului General Financiar va fi respinsă ca neîntemeiată.
PENTRU ACESTE MOTIVE
ÎN NUMELE LEGII
D E C I D E
Admite recursul declarat de SC C. SA Arad, împotriva deciziei nr. 682 din 5 decembrie 2002 a Curții de Conturi, secția jurisdicțională.
Casează decizia atacată și sentința nr. 46 din 5 septembrie 2002 a Colegiului jurisdicțional Arad și, în fond, respinge sesizarea nr. 31425/44D/2002 a Procurorului General Financiar, ca neîntemeiată.
Pronunțată în ședință publică, astăzi 8 iulie 2003.