Ședințe de judecată: Decembrie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Notificare formulată în temeiul Legii nr. 10/2001. Teren afectat de detalii de sistematizare. Caracterul obligatoriu al atribuirii de bunuri în compensare în cazul în care sunt disponibile și susceptibile de atribuire, reparația în echivalent sub forma despăgubirilor fiind subsidiară atribuirii de bunuri în compensare.

 

Cuprins pe materii : Drept civil. Drepturi reale. Drept de proprietate.

Index alfabetic : imobil

   - notificare

  -  măsuri reparatorii

                                                                          Legea nr. 10/2001, art. 26

 

În cazul formei de reparație prin echivalent cuvenită persoanei îndreptățite în temeiul Legii nr. 10/2001, este vorba de un raport juridic de natură legală, în care aceasta are calitatea de „creditor” al obligației de reparație aflată în sarcina statului, prin organismul abilitat de lege în acest sens, respectiv, deținătorul imobilului, iar nu de un raport juridic convențional pentru a se pune problema dării în plată.

În ipoteza în care notificatorul optează pentru o anumită formă de reparație, care este și posibilă potrivit legii, nu există niciun impediment la acordarea acesteia, refuzul pârâților în acest sens îmbrăcând forma unui abuz de drept.

Cât privește natura obligației stabilită în sarcina deținătorului imobilului, conform art. 26 din Legea nr. 10/2001, dacă se constată că notificatorul este îndreptățit la măsuri reparatorii în temeiul acestei legi și acesta optează pentru o anumită formă de reparație, posibilă din perspectiva actului normativ, obligația de a acorda exact forma de reparație cerută nu este una „de mijloace”, ci una „de rezultat”, persoana notificată fiind obligată să execute întocmai obligația respectivă.

 

Î.C.C.J, Secția civilă și de proprietate intelectuală, decizia nr.  3529 din 15 aprilie 2011

 

 

Tribunalul Cluj, Secția civilă, prin sentința nr.780 din 7 decembrie 2009, a respins excepția lipsei calității procesuale pasive a pârâtului Consiliul local al municipiului Cluj-Napoca, a admis acțiunea formulată de B.L., decedat în cursul procesului, continuată de moștenitorii B.E., K.J., B.L. și W.A. și, în consecință:

A dispus anularea dispoziției nr.2039/2006 emisă de Primarul municipiului Cluj-Napoca, în favoarea reclamantului B.L.

A dispus atribuirea, în favoarea reclamantului, în compensare pentru suprafața de teren în litigiu, a unei alte suprafețe de teren situate în municipiul Cluj-Napoca.

A dispus acordarea de despăgubiri în temeiul Titlului VII din Legea nr. 247/2005, pentru diferența valorică constatată între cele două terenuri, respectiv între terenul revendicat, mai valoros, și terenul atribuit în compensare.

            Tribunalul a reținut calitatea de persoană îndreptățită la stabilirea de măsuri reparatorii potrivit Legii nr.10/2001 a reclamantului, în calitate de descendent al foștilor proprietari, B.L. și B.I.T.

Terenul și construcția au fost înscrise inițial în CF nr.3506 Cluj, în favoarea antecesorilor reclamantului.

Ulterior, în baza Decretului de expropriere nr. 301/1989, terenul a trecut în proprietatea Statului Român.

Construcția a fost demolată, iar terenul a fost reînscris în CF nr.56267 Cluj, cu destinația de loc pentru construirea de blocuri, alei și spații verzi.

Prin dispoziția atacată, notificarea reclamantului a fost respinsă având în vedere că imobilul a trecut în proprietatea Statului cu despăgubiri, iar terenul este situat în zonă sistematizată, fiind realizate obiectivele pentru care s-a dispus exproprierea.

Instanța a verificat starea de fapt a terenului, dispunând efectuarea unui raport de expertiză. Potrivit raportului de expertiză topografică, pe terenul în litigiu se găsesc spații verzi, alei betonate și trotuare.

Din totalitatea suprafeței înscrisă sub numărul topografic menționat, expertul a identificat o suprafață de 282 m.p., care ar putea fi restituită în natură.

Ulterior efectuării raportului de expertiză, ca urmare a formulării de obiecțiuni, în cauză, de către pârâți, expertul a identificat terenul în litigiu ca făcând parte din domeniul public al Municipiului Cluj-Napoca.

Prin urmare, terenul solicitat de către reclamant nu poate fi restituit în natură, având în vedere apartenența acestuia la domeniul public.

Rămâne în discuție posibilitatea de a restitui un teren echivalent celui în litigiu sau stabilirea de despăgubiri în condițiile Titlului VII din Legea nr.247/2005.

Deși pârâtul Primarul municipiului Cluj-Napoca a arătat că, la nivelul Municipiului Cluj-Napoca, nu au fost identificate bunuri sau servicii care să poată fi oferite în compensare, instanța a constatat că reclamantul deține cu titlu de închiriere o suprafață de teren de 303 m.p., situată în Cluj-Napoca, suprafață aferentă actualei sale locuințe.

Prin urmare, acest teren a fost solicitat în compensare de către reclamant, iar instanța a constatat că-l poate acorda.

Potrivit raportului de expertiză efectuat pentru evaluarea celor două terenuri, a rezultat că terenul revendicat este mai valoros cu aproximativ 40% decât terenul oferit în compensare. Așadar, instanța a considerat că, pe lângă terenul acordat în compensare, reclamantul este îndreptățit să beneficieze și de despăgubiri, acordate în temeiul Titlului VII din Legea nr. 247/2005.

            Față de împrejurarea că terenul oferit în compensare, este proprietatea privată a Municipiului Cluj-Napoca, pentru opozabilitate, instanța a apreciat că nu se impune admiterea excepției lipsei calității procesuale pasive a pârâtului Consiliul local al municipiului Cluj-Napoca.

Împotriva acestei sentințe au declarat apel Primarul municipiului Cluj-Napoca și Consiliul local al municipiului Cluj-Napoca.

Curtea de Apel Cluj, Secția  civilă, de muncă și asigurări sociale, pentru minori și familie, prin decizia nr.175/A din 11 iunie 2010, a respins apelurile, ca nefondate.

Pentru a verifica susținerile făcute în cuprinsul motivelor de apel, instanța, din oficiu, a întreprins demersuri atât la furnizorii de utilități, pentru a se stabili dacă și în ce măsură terenul situat administrativ în Cluj-Napoca, este traversat de utilități, cât și la Primăria municipiului Cluj-Napoca, pentru a stabili dacă terenul este amplasat în zonă sistematizată.

Totodată, s-au făcut verificări pentru a se stabili dacă terenul atribuit în compensare este în patrimoniul Statului Român sau al unei persoane fizice.

În urma acestor demersuri, a reieșit că, pe amplasamentul respectiv, există rețea electrică aeriană de distribuție publică a energiei electrice.

Totodată, Primăria municipiului Cluj-Napoca, prin Direcția Patrimoniului Municipiului, a comunicat că zona în care este amplasată parcela  atribuită în compensare, nu a fost sistematizată.

În fine, potrivit extrasului CF nr.8544 Cluj, asupra imobilului în suprafață de 386 m.p., cu nr. top.10498/2/2, proprietar tabular este Statul Român.

Din ansamblul celor arătate, reiese că terenul este liber în sensul prevederilor art.10 din Legea nr.10/2001, fiind susceptibil de a fi atribuit în natură. Terenul face obiectul unui contract de închiriere încheiat chiar cu antecesorul reclamanților, B.L. (decedat în timpul procesului).

Acest contract, chiar dacă nu este semnat de către locatar, în fapt, și-a produs efectele de la data încheierii, fiind, ulterior, prelungit, cu consecința folosirii terenului de către antecesorul reclamanților, aspect ce rezultă și din adresa nr.31441/45/2009 emisă de Primăria municipiului Cluj-Napoca.

Împrejurarea că antecesorul reclamanților nu a semnat contractul de închiriere nu prezintă relevanță în speță, întrucât acest act nu este contestat și nu se pune sub semnul întrebării valabilitatea sa.

Existența acestui contract este, însă, relevantă întrucât încheierea sa și prelungirea efectelor până în prezent contrazic afirmația cuprinsă în anunțul aferent lunii ianuarie 2009, făcut în baza art. 1 alin. (5) din Legea nr. 10/2001, potrivit căreia Primăria municipiului Cluj-Napoca nu deține bunuri sau servicii disponibile, care să poată fi acordate în compensare revendicatorilor care au depus cereri în temeiul Legii nr. 10/2001.

În situația în care Primăria deține, în patrimoniul său, imobile ce fac obiectul unor contracte de locațiune, arendare, concesiune sau altor acte juridice prin care se transmite posesia și folosința către terțe persoane, este evident că aceste bunuri pot fi acordate în compensare.

Măsura compensării cu alte bunuri sau servicii este, în ierarhia reglementată de art. 1 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, cea de-a doua măsură reparatorie, după cea a restituirii în natură, prevalând măsurilor subsecvente, constând în despăgubiri.

Excepția lipsei calității procesuale pasive, invocată de Consiliul local al municipiului Cluj-Napoca, a fost respinsă întrucât terenul atribuit în compensare este în proprietatea statului și în administrarea acestui pârât, aspect ce îi conferă calitate procesuală pasivă în cauză.

Împotriva acestei decizii au declarat recurs Primarul municipiului Cluj-Napoca și Consiliul local al municipiului Cluj-Napoca, care au criticat hotărârea pentru următoarele motive, comune în ceea ce privește fondul cauzei, cel de-al doilea pârât criticând și modul de soluționare a excepției lipsei calității procesuale pasive, astfel:

               Referitor la respingerea excepției lipsei calității procesuale pasive a Statului Român, prin Consiliul local al municipiului Cluj-Napoca, recurentul sus-menționat a reiterat această excepție, raportat la dispozițiile art. 26 alin. (4) coroborat cu art. 21 alin. (4) din Legea nr. 10/2001, republicată.

Imobilele deținute de către unitățile administrativ-teritoriale se restituie în natură sau prin echivalent persoanei îndreptățite, prin dispoziție motivată a primarilor. În consecință, Statul Român, prin Consiliul local al municipiului Cluj-Napoca, nu are calitate procesuală pasivă față de cererea privind emiterea unei dispoziții de către primar.

Pe fond, recurenții au susținut că imobilul în litigiu a trecut în proprietatea statului în baza

Decretului de expropriere nr.301/1989, cu plata despăgubirilor legale în suma de 53.700 lei, iar terenul este situat în zona sistematizată, realizându-se obiectivele exproprierii.

Așadar, au fost respectate prevederile art. 11 alin. (4) din Legea nr. 10/2001, republicată, potrivit căruia, în cazul în care lucrările pentru care s-a dispus exproprierea ocupă funcțional întregul teren, măsurile reparatorii se stabilesc în echivalent pentru întregul imobil, în condițiile art. 11 alin. (6) și alin. (7) și art. 7 alin. (2) din aceeași lege.

Hotărârea pronunțată de către instanța de apel este nefondată, având în vedere că măsura reparatorie referitoare la compensare cu alte bunuri sau servicii oferite în echivalent nu este o măsură cu caracter obligatoriu, ci este o posibilitate pe care Legea nr. 10/2001, respectiv H.G. nr. 250/2007, o lasă la latitudinea entității învestite cu soluționarea notificării, alternativ cu acordarea de despăgubiri.

 În acest sens, recurenții invocă dispozițiile art. 1 lit. a din Legea nr. 10/2001 coroborate cu prevederile pct. 1.7. din H.G. nr. 250/2007.

În temeiul deciziei XX/2007, instanța poate soluționa, pe fond, cererea de revendicare, însă nu se poate pronunța în locul autorității, proprietară asupra bunurilor sale, dacă există bunuri disponibile.

Cu privire la faptul că reclamantul (în prezent, moștenitorii acestuia) dețin cu titlu de închiriere o suprafață de teren de 303 m.p., situată în Cluj-Napoca, suprafață aferentă locuinței acestora, în mod greșit a reținut instanța de apel că acest teren poate fi acordat în compensare pentru terenul în litigiu, întrucât acordarea de despăgubiri în alte bunuri sau servicii este de fapt o aplicație particulară a dării în plată, rămânând la latitudinea unității deținătoare să decidă dacă are posibilitatea să facă o astfel de ofertă persoanei îndreptățite.

De asemenea, terenul mai sus-menționat are destinația de spațiu verde, este traversat parțial de utilități și, nu în ultimul rând, se află în exteriorul aliniamentului construcțiilor, respectiv a imobilelor din zonă, unde coeficientul de poluare are valoarea de: - Pe -O.

Pe de altă parte, raportat la faptul că, pe terenul în speță, există rețea electrică de distribuție a energiei electrice, potrivit Legii energiei electrice nr.13/2007, art. 41, alin.(4), „terenurile pe care se situează rețele electrice de distribuție existente la intrarea în vigoare a prezentei legi, sunt și rămân în proprietatea publică a Statului”.

Mai susțin recurenții că dreptul de proprietate privată al Statului Român este ocrotit prin Constituție.

Analizând decizia civilă recurată din perspectiva criticilor formulate și a dispozițiilor art. 304 pct. 9 Cod procedură civilă, Înalta Curte constată că recursurile sunt nefondate, pentru următoarele considerente:

1. În ceea ce privește excepția lipsei calității procesuale pasive, invocată de recurentul pârât Consiliul local al municipiului Cluj-Napoca, în mod corect Curtea de Apel a menținut soluția primei instanțe, de respingere a acestei excepții.

În primul rând, Curtea a reținut calitatea procesuală pasivă în persoana pârâtului Consiliul local al municipiului Cluj-Napoca, ca organism care aparține de structura organizatorică a unității administrativ-teritoriale, iar nu a Statului Român, prin Consiliul local respectiv.

Pe de altă parte, fiind vorba despre un bun acordat în compensare moștenitorilor reclamantului, aflat în patrimoniul Municipiului Cluj-Napoca, Consiliul local al Municipiului îndeplinește atribuții și în legătură cu acest bun. Conform art. 36 alin. (2) lit. c cu referire la alin.(5) lit. b din Legea nr. 215/2001 a administrației publice locale, pentru bunurile din domeniul privat al unității administrativ teritoriale, consiliul local hotărăște vânzarea, concesionarea sau închirierea lor. Atribuirea unui bun în proprietate, prin compensare, ca formă de reparație în echivalent, este, la rândul său, un act de dispoziție, asimilabil vânzării în privința efectelor produse.

În același sens, conform art. 123 alin. (1) din Lege, consiliile locale hotărăsc vânzarea bunurilor din domeniul privat al unității administrativ teritoriale, de interes local, în condițiile legii.

De asemenea, potrivit art. 122, toate bunurile aparținând unității administrativ-teritoriale se inventariază anual, primarul fiind obligat să prezinte consiliului local un raport asupra situației gestionării lor.

Prin urmare, Consiliul local, fiind direct implicat în efectuarea actelor de dispoziție sau de administrare în legătură cu bunurile din domeniul privat al Municipiului, a fost corect păstrat în proces, prin decizia Curții de Apel, pentru opozabilitatea hotărârii pronunțate în legătură cu un bun din domeniul unității administrativ teritoriale, chiar dacă nu este emitentul direct al dispoziției de acordare a măsurii reparatorii în temeiul Legii nr. 10/2001, către persoana îndreptățită.

În consecință, motivul de recurs care vizează lipsa calității procesuale pasive a pârâtului respectiv nu este întemeiat, neputându-se reține încălcarea art. 21 alin. (4) și art. 26 alin. (4) din Legea nr. 10/2001, prin participarea Consiliului local în procesul de față, nefiind incident, așadar, motivul de nelegalitate prevăzut de art. 304 pct. 9 Cod procedură civilă.   

            2. Nici criticile pe fondul cauzei nu sunt întemeiate.

            În privința modalității de preluare, prin expropriere, cu plata despăgubirilor aferente, și, raportat la aceasta, a realizării obiectivelor exproprierii, ceea ce ar conferi reclamantului și, respectiv, moștenitorilor lui, dreptul doar la forma de reparație în echivalent, aceste susțineri sunt lipsite de relevanță, atât timp cât o asemenea reparație a fost dispusă în cauză, prin decizia recurată, persoanele îndreptățite necontestând-o.

            În ceea ce privește caracterul obligatoriu al atribuirii de bunuri în compensare, contrar susținerilor recurenților, această formă de reparație în echivalent este obligatorie pentru unitatea deținătoare, în cazul în care există bunuri disponibile, susceptibile de atribuire către cel interesat.

            Reparația în echivalent sub forma despăgubirilor acordate în condițiile legii speciale de stabilire și acordare a acestora, respectiv Titlului VII din Legea nr. 247/2005, este subsidiară atribuirii de bunuri sau servicii în compensare.

Aceasta rezultă atât din interpretarea gramaticală a dispozițiilor art. 1 alin. (2) și art. 26 alin. (1) din Legea nr. 10/2001, în forma actuală, care plasează reparația prin despăgubiri ulterior celei prin compensare, dar și din însuși scopul legiuitorului, care a urmărit, pe cât posibil, reparația în natură pentru cel deposedat abuziv în perioada regimului politic trecut, iar în cazul în care nu este posibilă, atribuirea de bunuri în compensare. O asemenea formă de reparație în echivalent, prin efectele produse, și anume stabilirea dreptului de proprietate cu toate atributele specifice, în favoarea persoanei îndreptățite, este comparabilă cu restituirea în natură a bunului preluat și permite o mai bună și rapidă reparație către fostul proprietar, decât cea sub forma despăgubirilor potrivit Titlului VII.

De asemenea, reparația prin atribuirea de bunuri în compensare nu este lăsată la aprecierea exclusivă a unității deținătoare, instanța de judecată având posibilitatea să cenzureze un eventual abuz de drept din partea acesteia, de a nu declara anumite bunuri ca fiind disponibile, pentru a le exclude la atribuirea în compensare către cei interesați

Astfel, în cadrul procedurii judiciare, instanța este abilitată, conform art. 26 din Legea nr. 10/2001, în forma actuală (art. 24 în forma de la data intrării în vigoare), să analizeze cererea reclamantului (moștenitorilor lui) sub toate aspectele de legalitate și temeinicie, inclusiv în ceea ce privește categoria măsurilor reparatorii ce i se cuvine, măsură ce se înscrie în sfera ei de competență (potrivit plenitudinii de jurisdicție) și nu reprezintă o ingerință în atribuțiile organelor administrative.

Pe de altă parte, conform art. 1 alin. (5) din legea specială, în forma actuală, primarii sau, după caz, conducătorii entităților învestite cu soluționarea notificărilor au obligația să afișeze lunar, în termen de cel mult 10 zile calendaristice calculate de la sfârșitul lunii precedente, un tabel care să cuprindă bunurile disponibile și/sau, după caz, serviciile care pot fi acordate în compensare.

În cazul în care deținătorul imobilului pretinde că nu are bunuri disponibile pentru a fi acordate în compensare, astfel cum au declarat pârâții, este fără dubiu că reclamantul are obligația de a individualiza, în mod concret, bunuri cu privire la care consideră că pot fi acordate în compensare. El este partea care a optat pentru această formă de reparație și este persoană interesată în probarea existenței unor bunuri disponibile în patrimoniul deținătorului imobilului ce nu poate fi restituit în natură, conform art. 1169 Cod civil, ceea ce, în speță, a și făcut.

În consecință, nu se poate reține că, procedând la verificarea susținerilor reclamantului în legătură cu bunul solicitat în compensare și, în final, la atribuirea lui către această parte, instanțele ar fi încălcat dreptul de dispoziție al pârâților, precum și dispozițiile art. 1 alin. (5) din Legea nr. 10/2001, al căror conținut a fost redat mai sus, și pct. 1.7. din H.G. nr. 205/2007, privind posibilitatea deținătorului de a oferi, în echivalent, bunuri sau servicii disponibile.

Referitor la încălcarea art. 1 lit. a din Legea nr. 10/2001, un asemenea text de lege nu există, art. 1 având mai multe alineate, nefiind structurat pe litere.

Au mai menționat recurenții că terenul deținut de reclamant cu contract de închiriere nu poate fi atribuit în compensare deoarece această formă de reparație reprezintă o aplicație particulară a dării în plată, instanța neputând cenzura poziția pârâților.

Contrar celor afirmate mai sus, nu se poate pune semnul egalității între cele două instituții.

Darea în plată constituie un mod de stingere a obligației, prin care debitorul execută către creditorul său o altă prestație decât cea la care s-a obligat la încheierea raportului juridic obligațional și care presupune, în mod necesar, consimțământul creditorului, conform art. 1100 Cod civil.

Așadar, în acest caz, este vorba despre un raport juridic stabilit de părți, despre un act juridic convențional, voluntar, supus unui anumit regim juridic în ceea ce privește condițiile de validitate și efectele juridice, inclusiv modurile de stingere a obligațiilor convenite, în raport de care voința părților este foarte importată. Aceasta deoarece voința părților a dat naștere unui anumit raport juridic și este firesc ca aceeași voință să contribuie, în mod determinant, la modificarea, respectiv stingerea raportului obligațional.

În cazul formei de reparație prin echivalent cuvenită persoanei îndreptățite în temeiul Legii nr. 10/2001, este vorba de un raport juridic de natură legală, în care aceasta are calitatea de „creditor” al obligației de reparație aflată în sarcina statului, prin organismul abilitat de lege în acest sens, în speță, deținătorul imobilului.

În ipoteza în care notificatorul optează pentru o anumită formă de reparație, care este și posibilă potrivit legii, nu există niciun impediment la acordarea acesteia, refuzul pârâților în acest sens îmbrăcând forma unui abuz de drept.

Prin urmare, nu se poate reține paralela juridică la care au recurs pârâții, aceea cu instituția dării în plată, în fundamentarea criticii privind imposibilitatea cenzurării poziției pârâților cu privire la caracterul disponibil sau nu al unui bun solicitat în compensare.

Cât privește natura obligației stabilită în sarcina deținătorului imobilului, conform art. 26 din Legea nr. 10/2001, contrar aprecierii recurenților, dacă se constată că notificatorul este îndreptățit la măsuri reparatorii în temeiul acestei legi și acesta optează pentru o anumită formă de reparație, posibilă din perspectiva actului normativ, obligația de a acorda exact forma de reparație cerută nu este una „de mijloace”, ci una „de rezultat”, persoana notificată fiind obligată să execute întocmai obligația respectivă.

În ceea ce privește acele caracteristici ale imobilului, care l-ar face impropriu acordării în compensare (gradul de poluare din zonă) sau chiar l-ar exclude, din perspectiva legii, de la această formă de reparație (zonă verde, utilități publice), susținerile recurenților sunt, în parte, nerelevante, în parte neîntemeiate.

Astfel, gradul de poluare din zonă, pretins ridicat, reprezintă o chestiune de fapt, care nu poate fi cercetată direct în recurs, față de actuala structură a acestei căi de atac, ce nu mai permite reevaluarea aspectelor de fapt, ca urmare a abrogării art. 304 pct. 11 Cod procedură civilă, prin art. I pct. 112 din O.U.G. nr. 138/2000.

Pe de altă parte, această caracteristică a terenului, chiar reală dacă ar fi, nu reprezintă, din perspectiva Legii nr. 10/2001, un impediment la acordarea bunului către un particular, care, oricum, solicitând un asemenea bun, își asumă riscul preluării lui, cu toate caracteristicile, inclusiv situarea într-o zonă poluată, dacă este cazul.

În ceea ce privește art. 71 din O.U.G. nr. 195/2005 privind protecția mediului, acest text de lege nu este incident în cauză, neputându-se reține, deci, încălcarea lui, deoarece se referă la operațiuni juridice interzise în legătură cu terenuri amenajate ca spații verzi sau prevăzute ca atare în documentațiile de urbanism.

Or, în cauză, s-a reținut că terenul acordat în compensare este aferent construcției înstrăinate către reclamant în temeiul Legii nr. 112/1995, fiind deținut de acesta în baza contractului de închiriere nr.140 din 19 februarie 2002 și având destinația de grădină.

Prin urmare, terenul respectiv nu poate fi considerat „spațiu verde”, în sensul de amenajare de utilitate publică potrivit pct.10.3. din H.G. nr. 250/2007 privind Normele metodologice de aplicare unitară a Legii nr. 10/2001, deoarece asemenea spații se referă la amenajări cu această destinație din jurul blocurilor de locuit, parcuri și grădini publice, în consecință, spații destinate a deservi nevoile comunității. Terenul cu destinație de grădină, din jurul locuinței unui particular și folosit de acesta în scop individual nu se încadrează în categoria amenajărilor de utilitate publică și, ca atare, nu este exclus de la forma de reparație solicitată de reclamanți.

Cum s-a arătat, nici art. 71 din O.U.G. nr. 195/2005, care se referă la spații verzi, cu aceeași destinație, de utilitate publică, nu este incident în speță.

Au susținut recurenții că terenul atribuit în compensare ar fi traversat de rețele electrice, ceea ce l-ar exclude de la această formă de reparație, fiind vorba, de asemenea, de o utilitate publică, în sensul textului de lege sus-menționat, și ar atrage incidența art. 41 alin. (4) din Legea energiei electrice nr. 13/2007, care califică terenurile traversate de asemenea rețele ca fiind proprietate publică a statului.

Susținerile sunt neîntemeiate, instanța de apel reținând, în raport de relațiile comunicate de Electrica Distribuție Transilvania Nord S.A., că, pe strada unde este situat terenul, există o rețea electrică aeriană de distribuție publică a energiei electrice, care alimentează consumatorii de pe această stradă, la nr.19, fiind doar un branșament electric aerian. Aceasta înseamnă o instalație de joasă tensiune destinată alimentării cu energie electrică a unui consumator, executată de la linia electrică de distribuție pana la contorul electric de la acel consumator.

Prin urmare, nu este vorba despre o utilitate publică în sensul pct. 10.3. din H.G. nr. 250/2007, care se referă la rețele de electricitate de mare calibru, ci la o linie electrică destinată a deservi consumului individual al reclamantului, terenul afectat de aceasta nefiind exclus de la atribuire.

Pentru aceleași considerente, nici art. 41 alin. (4) din Legea energiei electrice nu este incident în cauză. De altfel, s-a reținut, de către instanțele anterioare, că terenul se află în domeniul privat al unității administrativ teritoriale, aspect necontestat de recurenți.

În ceea ce privește încălcarea dreptului de proprietate privată al statului, ocrotit de Constituția României, în mod egal, ca și în cazul particularilor, prin dispozițiile art. 44, susținerea nu este întemeiată.

Astfel cum a reținut, în mod corect și Curtea de Apel, o asemenea încălcare nu subzistă, din moment ce statul rămâne proprietar asupra imobilului care a aparținut autorilor reclamantului, preluat prin expropriere și imposibil de restituit în natură, iar terenul acordat în compensare nu reprezintă decât un bun asupra căruia operează o formă de reparație prevăzută de lege. Reglementarea unei asemenea forme de reparație implică, deci, tot voința statului, prin organismul său competent în materie, respectiv puterea legiuitoare.

Pentru aceste considerente, Înalta Curte a constatat că nu subzistă niciuna dintre criticile formulate de reclamanți și întemeiate pe motivul de nelegalitate prevăzut de art.304 pct.9 Cod procedură civilă, astfel încât, în baza art.312 alin. (1) din același cod, a respins recursurile declarate de pârâți, ca nefondate.