Ședințe de judecată: Decembrie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Persoană strămutată. Măsură administrativă cu caracter politic.Dreptul la acordarea de despăgubiri pentru prejudiciul moral suferit prin dislocarea și stabilirea de domiciliu obligatoriu.

 

Cuprins de materii: Drept civil. Obligații. Răspunderea civilă delictuală.

Index alfabetic : prejudiciu moral

-          persoană deportată

-          despăgubiri

-          masură administrativă cu caracter politic

 

                                                                       Legea nr. 221/2009, art. 3, art. 5

 

 Legea nr. 221/2009 conferă dreptul la despăgubiri pentru prejudiciul moral nu doar în cazul condamnărilor cu caracter politic, ci și în cazul măsurilor administrative cu caracter politic.

A distinge între cele două categorii de măsuri cu caracter politic - condamnări și măsuri administrative, sub aspectul naturii prejudiciului supus reparării - moral sau material, ar însemna crearea unui cadru juridic discriminatoriu pentru persoane aflate în situații similare, întrucât atât condamnările cu caracter politic, cât și măsurile administrative cu caracter politic sunt măsuri abuzive ale regimului comunist, care au generat prejudicii materiale și morale celor care s-au împotrivit, sub diverse forme, regimului totalitar comunist.

 Prin urmare, recunoscând persoanelor care au fost supuse unei astfel de măsuri administrative cu caracter politic,  dreptul la acordarea de despăgubiri pentru prejudiciul moral suferit prin dislocarea și stabilirea de domiciliu obligatoriu, măsură administrativă cu caracter politic prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. e din Legea nr. 221/2009, instanțele de judecată  pronunță o hotărâre cu aplicarea corectă a dispozițiilor art. 5 alin.(1) lit. a din această lege.

 

Î.C.C.J, Secția civilă și de proprietate intelectuală, decizia nr.  3536 din 15 aprilie 2011.

 

Prin sentința civilă nr. 237 din 18 februarie 2010, Tribunalul Caraș-Severin a luat act de renunțarea reclamanților B.C. și B.A. la judecarea capătului de cerere având ca obiect despăgubiri materiale.

A admis, în parte, acțiunea formulată de reclamanți împotriva Statului Român, prin Ministerul Finanțelor Publice, reprezentat prin D.G.F.P. Caraș-Severin și, în consecință a obligat pe pârât să plătească reclamantei B.C. echivalentul în lei al sumei de 125.000 Euro și reclamantului B.A. echivalentul în lei al sumei de 20.000 Euro.

Tribunalul a reținut că reclamanta B.C., împreună cu soțul, mama și bunica a fost strămutată, prin decizia MAI nr. 200/1951, din localitatea de domiciliu, Vrani, în localitatea Roșeți din Câmpia Bărăganului, începând cu data de 18 iunie 1951 și până la data de 20 decembrie 1955.

Reclamantul B.A. s-a născut în timpul strămutării, în Bărăgan, în anul 1955.

Prin hotărârile nr.1140/1990 și nr.011442/1990, emise de Comisia județeană Caraș-Severin de aplicare a Decretului-lege nr. 118/1990, s-a acordat reclamantei B.C. o indemnizație lunară de 924 lei și reclamantului B.A. o indemnizație lunară de 924 lei.

Din declarațiile martorilor rezultă că strămutarea a avut consecințe negative pe plan psihic și fizic asupra celor deportați, asupra situațiilor materiale, precum și asupra urmașilor acestora, născuți ulterior venirii din Câmpia Bărăganului.

Astfel, reclamanta, împreună cu restul familiei, au fost nevoiți, în decurs de câteva ore, sub intervenția și presiunea brutală a organelor represive, să-și abandoneze toate bunurile materiale  și să se deplaseze la vagoanele de marfă în care au fost îmbarcați și transportați  spre o destinație necunoscută.

Deplasarea s-a făcut în condiții improprii, cu vagoane de vite, pe o durată de o săptămână, iar la domiciliul impus a fost debarcată într-un câmp, unde nu avea locuință, alimente, apă, asistență medicală.

Condițiile găsite la domiciliul forțat au cauzat acesteia un grav prejudiciu fizic și psihic, cu atât mai mult cu cât a fost separată de familia sa.

Din declarațiile martorilor audiați rezultă că reclamanta, împreună cu familia au fost nevoiți să-și construiască un bordei în pământ, acoperit cu stuf, iar, ulterior, o cameră din pământ, nebeneficiind de asistență medicală, fiind izolată de localnici, ca și întreaga comunitate de deportați, prin garduri de sârmă, pază armată.

Această măsură, prin condițiile concrete în care s-a desfășurat, a avut echivalentul unei condamnări privative de libertate.

Limitarea libertății de mișcare reprezintă o privare de libertate, strămutarea, din cauza naturii, duratei, modalității de executare, poate fi considerată ca afectând, în mod determinant, situația reclamantei.

Pe perioada strămutării, aceștia au lucrat forțat într-o gospodărie agricolă, aflată în apropierea comunității de strămutați, pentru a-și procura bani pentru alimente.

După încetarea măsurii impusă de autorități, la data reîntoarcerii în localitatea de unde au fost deportați, reclamanta nu a mai găsit niciunul dintre bunurile materiale lăsate la data deportării.

La reîntoarcerea în comunitate persoanele deportate au fost, în continuare, izolate de restul localnicilor, găsindu-și foarte greu un loc de muncă și acela inferior pregătirii ori mult mai prost plătit decât al altor persoane.

Din probele administrate nu rezultă că reclamanții au beneficiat de altă măsură reparatorie, în afară de cea stabilită în baza Decretului-lege nr.118/1990.

Față de dispozițiile art.3, art. 5 alin. (1) din Legea nr. 221/2009, art. 6 și  art. 8 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului, jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului (cauza Kudla vs Polonia), a respectării art.1 din Protocolul nr.1, în conformitate cu art. 41 din Convenție, instanța a considerat că, atât timp cât reclamanta a făcut dovada prejudiciului moral suferit, are dreptul de a beneficia de o reparație echitabilă și nediscriminatorie în raport cu alte categorii de beneficiari ai Legii nr. 221/2009.

Având în vedere cele mai sus expuse, ținând seama de dispozițiile art.3 și ale art. 5 alin. (l) din Legea nr.221/2009, de perioada supusă deportării, 18 iunie 1951-20 decembrie 1955, instanța a admis, în parte, acțiunea reclamantei și a obliga pe pârât să plătească contravaloarea în lei a sumei de 125.000 Euro, la data executării.

Cu privire la reclamantul B.A., fiul reclamantei B.C., născut în timpul în care familia sa era deportată în Câmpia Bărăganului, în data de 14 noiembrie 1955, instanța a constatat că Legea nr. 221/2009 acordă despăgubiri urmașilor celor deportați, condiționat de invocarea și dovedirea unui prejudiciu moral determinat de faptul deportării antecesorului, nefiind suficientă invocarea doar a calității de succesor.

În lipsa unor astfel de dovezi, instanța poate institui o prezumție simplă referitoare la existența unui prejudiciu moral, constând în suferințele psihice ale succesorilor, suferințe determinate de condițiile extrem de grele în care au trăit părinții și bunicii în Câmpia Bărăganului, prezumție, însă, care determină concluzia existenței unui prejudiciu moral mai mic decât cel care ar fi rezultat din alte probe sau decât cel avut de persoanele care au fost deportate.

Față de prejudiciile morale suferite de acest reclamant, instanța a apreciat că suma de 20.000 Euro reprezintă o echitabilă despăgubire.

Având în vedere aceste considerente, ținând seama de dispozițiile art. 3, ale art. 5 alin. (1) din Legea nr. 221/2009, instanța a admis, în parte, acțiunea reclamantului B.A. și a obligat pe pârât să plătească contravaloarea în lei a sumei de 20.000 Euro.

Curtea de Apel Timișoara, Secția civilă, prin decizia nr.202 A din 9 iunie 2010, a respins apelul declarat de Statul Român, prin Ministerul Finanțelor Publice, împotriva sentinței sus-arătate, cu următoarea motivare:

Susținerile apelantului potrivit cu care daunele morale s-ar cuveni doar persoanelor condamnate sau, după caz, descendenților acestora, sunt nefondate.

Această interpretare contravine atât normelor legale (art.5 alin. (1) din Lege), cât și scopului adoptării Legii nr. 221/2009, cel de reparare a prejudiciilor cauzate prin condamnări și măsuri administrative asimilate acestora.

Pe de altă parte, cum în mod corect a reținut prima instanță, măsurile restrictive impuse persoanelor strămutate și metodele folosite pentru asigurarea strămutării echivalează cu o adevărată privare de libertate.

Tribunalul s-a referit, în concret și pe larg, la toate împrejurările ce se constituie în criterii de evaluare a daunelor morale cuvenite reclamantei, aspect ce rezultă cu evidență din considerentele sentinței apelate.

În ceea ce privește cuantumul despăgubirilor acordate, nici sistemul legislativ românesc și nici normele comunitare nu prevăd un mod concret care să repare pe deplin daunele morale, iar acest principiu, al reparării integrale a unui eventual prejudiciu, nu poate avea decât un caracter estimativ, fapt explicabil în raport de natura neeconomică a respectivelor daune, imposibil de a fi echivalate bănesc.

În schimb, se poate acorda victimei o indemnizație cu caracter compensatoriu, ce ar tinde la oferirea unui echivalent care, prin excelență, poate fi chiar și o sumă de bani, de natură a permite acesteia să-și aline, prin anumite avantaje, rezultatul faptei ilicite exercitate împotriva sa. De aceea, ce trebuie în concret evaluat nu este prejudiciul ca atare, ci doar despăgubirea ce vine să compenseze acest prejudiciu, drept pentru care instanța sesizată cu o astfel de cerere, de reparare a unui prejudiciu nepatrimonial, trebuie să încerce să stabilească o sumă necesară, nu pentru a pune victima într-o situație similară cu acea avută anterior, ci de a-i procura acele satisfacții de ordin moral, susceptibile de a înlocui valoarea de care a fost privată.

La cuantificarea sumei ce s-a acordat, instanța a pus accentul pe importanța prejudiciului din punct de vedere chiar al victimei, în mod repetat jurisprudența Înaltei Curți statuând că cea mai în măsură a cuantifica un astfel de prejudiciu este chiar persoana în cauză, victima unui asemenea prejudiciu.

În cauză, prima instanță a avut în vedere toate criteriile mai sus enunțate și, reducând despăgubirile solicitate la sumele acordate, a făcut o corectă aplicare a principiilor echității și proporționalității, astfel încât criticile apelantului sunt neîntemeiate.

Împotriva acestei decizii a declarat recurs Statul Român, prin Ministerul Finanțelor Publice, reprezentat de Direcția Generală a Finanțelor Publice Caraș-Severin, criticând decizia pentru următoarele motive:

 În conformitate cu art.5 lit. a din Legea nr. 221/2009, numai persoana care a suferit o condamnare cu caracter politic poate beneficia de daune morale în temeiul acestei legi, nu și persoana care a suferit o măsură administrativă cu caracter politic, neputându-se adăuga la lege.

Dispozițiile art.1 alin.(1) și alin. (2) din actul normativ sus-menționat arată, fără echivoc, ce înseamnă condamnări cu caracter politic, și anume, cele dispuse printr-o hotărâre judecătorească.

În speță, reclamanta și familia acesteia nu au suferit o condamnare, ci au făcut obiectul unei măsuri administrative cu caracter politic. Prin urmare, nu sunt îndeplinite condițiile prevăzute de lege pentru a primi despăgubiri pentru prejudicial moral suferit.

 Daunele morale sunt definite ca fiind atingerile aduse uneia dintre prerogativele care constituie atributul personalității umane, ele nefiind susceptibile de evaluare bănească.

 Pe de altă parte, acordarea daunelor morale nu se justifică având în vedere faptul că înseși drepturile prevăzute și acordate în temeiul Decretului lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările și completările ulterioare, reprezintă măsuri cu caracter reparatoriu pentru persoanele care au fost persecutate din motive politice.

 Suma acordată prin decizia recurată, reprezentând daune morale, este nejustificată în raport de întinderea prejudiciului real suferit, având în vedere că nu se poate transforma intr-un izvor de îmbogățire fără just temei a celor ce se pretind prejudiciați.

Prejudiciile morale pot fi apreciate, dar nu în bani, ci după criterii nepatrimoniale, specifice naturii prejudiciului.

El nu poate fi dovedit cu probe certe, existând doar criterii generale, lăsate la aprecierea instanței de judecată, care va stabili cuantumul bănesc al prejudiciului suferit.

Cu privire la cuantificarea prejudiciului moral, este de reținut că aceasta nu este supusă unor criterii precise de determinare.

Cuantumul se stabilește prin apreciere, urmare aplicării, de către instanța de judecată, a criteriilor referitoare la consecințele negative suferite de cel în cauză.

La repararea daunelor morale, instanța trebuie să țină cont și de criteriul echității.

În privința prejudiciului moral, instanța de judecată apreciază de la caz la caz dacă repararea trebuie să se facă în formă bănească și cuantumul acesteia sau, dimpotrivă, dacă nu trebuie reparat pentru că gravitatea sa nu justifică o asemenea măsură.

Analizând decizia recurată din perspectiva criticilor formulate de pârât și a dispozițiilor art. 304 pct. 9 C.proc.civ., Înalta Curte a constatat că recursul declarat este nefondat, pentru următoarele considerente:

1. Contrar susținerilor recurentului, Legea nr. 221/2009 conferă dreptul la despăgubiri pentru prejudiciul moral nu doar în cazul condamnărilor cu caracter politic, ci și în cazul măsurilor administrative cu caracter politic, criticile în acest sens nefiind întemeiate.

Astfel, potrivit art. 5 alin. (1) din Lege, „orice persoană care a suferit condamnări cu caracter politic în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989 sau care a făcut obiectul unei măsuri administrative cu caracter politic, precum și, după decesul acestei persoane, soțul sau descendenții acesteia până la gradul al II-lea inclusiv, pot solicita instanței de judecată, în termen de trei ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, obligarea statului la: a) acordarea unor despăgubiri pentru prejudiciul moral suferit prin condamnare…”.

Într-adevăr, la lit. a din textul redat mai sus, se face referire expresă doar la prejudiciul moral suferit prin condamnare, astfel încât, raportat strict la criteriul argumentului gramatical, susținerea recurentului este întemeiată.

Instanța de apel a procedat însă, în mod corect, atunci când, în soluționarea cauzei, nu s-a rezumat doar la interpretarea gramaticală, ci a avut în vedere și perspectiva interpretării logico-sistematice și teleologice, reținând, în urma corelării mai multor dispoziții din cuprinsul actului normativ cu art. 5 alin. (1) lit. a, că această normă se aplică și în cazul măsurilor administrative cu caracter politic.     

Astfel după cum rezultă chiar din titlul legii, aceasta se aplică atât condamnărilor cu caracter politic, cât și măsurilor administrative asimilate acestora, pronunțate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989.

De asemenea, în mod corect, Curtea a corelat dispoziția de la lit. a a art. 5 alin. (1) cu cea din preambulul acestui alineat, care deschide calea acțiunii în justiție pentru repararea prejudiciului suferit atât ca urmare a unor condamnări cu caracter politic, cât și ca urmare a unor măsuri administrative cu caracter politic.

În urma acestei corelări, Curtea a ajuns la concluzia corectă că intenția legiuitorului a fost de a despăgubi pentru prejudiciul moral suferit atât persoanele care au fost condamnate politic, cât și pe cele care au suferit măsuri administrative din aceleași motive.

Scopul legiuitorului în sensul amintit a fost confirmat, ulterior, prin adoptarea O.U.G. nr. 62/2010 care, la art. I pct. 1, prevedea că „La articolul 5, alineatul 1, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:

    „a) acordarea unor despăgubiri pentru prejudiciul moral suferit prin condamnare în cuantum de până la:

    1. 10.000 de euro pentru persoana care a suferit condamnarea cu caracter politic în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 sau care a făcut obiectul unor măsuri administrative cu caracter politic…”.

            Chiar dacă art. I pct. 1 din O.U.G. nr. 62/2010 a fost declarat neconstituțional prin decizia nr. 1354/2010 a Curții Constituționale, el este concludent pentru rezolvarea problemei de drept ce formează obiect de critică la primul motiv din cererea de recurs a pârâtului.

            Din expunerea motivelor prezentată în partea introductivă a ordonanței de urgență menționate, aceasta a fost adoptată în scopul instituirii unui regim echitabil în acordarea despăgubirilor, care să mențină echilibrul bugetar la un nivel optim, iar nu în scopul de a extinde sfera persoanelor beneficiare a despăgubirilor pentru prejudiciul moral suferit, prevăzute în Legea nr. 221/2009 în forma inițială. În caz contrar, însuși scopul Ordonanței, de a limita cuantumul despăgubirilor în funcție și de cel care le solicită (victima opresiunii, soțul supraviețuitor sau descendenții până la gradul II inclusiv) pentru a evita afectarea echilibrului bugetar, nu s-ar mai regăsi în cazul în care sfera persoanelor beneficiare ar fi fost extinsă prin actul normativ în discuție.

Așa fiind, categoriile de despăgubiri - morale și materiale, enumerate în continuare, la lit. a și a lit. b, nu pot fi înțelese decât ca vizând persoanele care au suferit oricare dintre măsurile cu caracter politic menționate la alin. 1, adică fie condamnări, fie măsuri administrative.

Pe de altă parte, a distinge între cele două categorii de măsuri cu caracter politic - condamnări și măsuri administrative, sub aspectul naturii prejudiciului supus reparării - moral sau material, ar însemna crearea unui cadru juridic discriminatoriu pentru persoane aflate în situații similare, întrucât atât condamnările cu caracter politic, cât și măsurile administrative cu caracter politic sunt măsuri abuzive ale regimului comunist, care au generat prejudicii materiale și morale celor care s-au împotrivit, sub diverse forme, regimului totalitar comunist.

 Prin urmare, recunoscând reclamanților dreptul la acordarea de despăgubiri pentru prejudiciul moral suferit prin dislocarea și stabilirea de domiciliu obligatoriu, măsură administrativă cu caracter politic prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. e din Legea nr. 221/2009, instanța de apel a pronunțat o hotărâre cu aplicarea corectă a dispozițiilor art. 5 alin.(1) lit. a din această lege.

În consecință, din acest punct de vedere, nu sunt întrunite, în speță, condițiile cazului de modificare prevăzut de art. 304 pct. 9 C.proc.civ.

2. Este adevărat că, în timp ce drepturile patrimoniale au un conținut economic, evaluabil în bani și, ca atare, prejudiciul este ușor de determinat, drepturile nepatrimoniale au un conținut care nu poate fi exprimat bănește, având în vedere că ele vizează drepturi ale personalității umane (dreptul la viață, la integritate fizică, la onoare și demnitate).

Cu toate acestea, despăgubirea bănească acordată pentru repararea unui prejudiciu nepatrimonial fiind, prin însăși destinația ei - aceea de a ușura situația persoanei lezate, de a-i acorda o satisfacție, o categorie juridică cu caracter special, nu poate fi refuzată din cauza imposibilității, cu totul firești, de stabilire a unei concordanțe valorice exacte între cuantumul său și gravitatea prejudiciului la a cărui reparare este destinată să contribuie.

Repararea daunelor morale este și trebuie să fie înțeleasă într-un sens mai larg, nu atât ca o compensare materială, care fizic nici nu este posibilă, ci ca un complex de măsuri nepatrimoniale și patrimoniale, al căror scop este acela ca, în funcție de particularitățile fiecărui caz în parte, să ofere victimei o anumită satisfacție sau ușurare – pe căi indirecte oarecum – pentru suferințele îndurate.

            Banii trebuie admiși printre măsurile de reparare a daunelor morale pentru același motiv pentru care sunt admise și așa-zisele mijloace adecvate de natură nepatrimonială, adică pentru faptul că, deși nu compensează nimic în sensul propriu al termenului, ei pot oferi persoanei lezate o anumită compensație pentru răul suferit, o anumită satisfacție sau ușurare, care poate fi nu atât un efect al cuantumului sumei acordate – deși nici acest aspect nu este de neglijat – cât al simplului fapt că despăgubirea i-a fost recunoscută și acordată. De altfel, art. 5 alin. 1 lit. a din Legea nr. 221/2009 prevede, în mod expres, acordarea de despăgubiri, ca modalitate de reparație a prejudiciului moral suferit prin condamnarea cu caracter politic.  

            Este motivul pentru care, în speță, instanțele anterioare nu s-au limitat la măsura nepatrimonială a constatării caracterului politic al măsurii administrative dispuse, prin decizia M.A.I. nr.200/1951, ci au acordat reclamanților despăgubiri bănești pentru suferințele psihice îndurate în urma aplicării acestei măsuri.

            O atare soluție este în concordanță și cu jurisprudența în materie a Curții Europene a Drepturilor Omului, care nu limitează reparația pentru prejudiciul moral încercat prin condamnare și arestare pe nedrept doar la constatarea încălcării Convenției, ci recunoaște și dreptul la despăgubiri bănești echitabile, care nu înseamnă, însă, o sumă modică, cum, neîntemeiat, se pretinde în recurs.

3. Contrar susținerii recurentului-pârât nu sunt excluși de la acordarea despăgubirilor morale pe temeiul Legii nr. 221/2009 cei care au primit deja o reparație conform Decretului-lege nr. 118/1990, această din urmă situație urmând a fi avută în vedere doar la determinarea cuantumului daunelor morale.

Astfel, potrivit art. 5 alin. (1) din Legea nr. 221/2009, care circumstanțiază sfera de aplicare a actului normativ, poate solicita asemenea despăgubiri „orice persoană care a suferit condamnări cu caracter politic în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989 sau care a făcut obiectul unor măsuri administrative cu caracter politic”, iar, potrivit art. 5 alin. (11), „la stabilirea cuantumului despăgubirilor prevăzute la alin. (1), instanța judecătorească va lua în considerare, fără a se limita la acestea, … măsurile reparatorii deja acordate în temeiul Decretului-lege nr.118/1990 …”.

Rezultă că este vorba de un criteriu de cuantificare a daunelor morale (de care ambele instanțe de fond au ținut seama), iar nu de o condiție de admisibilitate a acțiunii, așa cum este ea înfățișată prin criticile recurentului-pârât.

            Legea nr. 221/2009 are caracter de complinire a actelor normative emise anterior în scopul reparării prejudiciilor suferite de victimele regimului comunist, cum este și actul normativ invocat în recurs.

În consecință, nici această critică nu îndeplinește cerințele art. 304 pct. 9 C.proc.civ.

            4. Recurentul a contestat și cuantumul daunelor morale, susținând că acordarea acestora trebuie să respecte criteriul echității și principiul proporționalității daunei cu despăgubirea acordată.

Rezultă că, ceea ce se impută instanței de apel nu este ignorarea criteriilor  de cuantificare a daunelor morale, ci aprecierea dimensiunii acestor daune prin raportare la criteriile aplicabile în materie, deci, o chestiune de fapt, care pune în discuție temeinicia, iar nu legalitatea hotărârii atacate.

Cea mai mare parte dintre susținerile recurentului reprezintă chestiuni de ordin general, pur teoretic, cu privire la imposibilitatea evaluării prejudiciului moral în raport de probe certe și la necesitatea judecării cauzei în echitate, cu respectarea proporționalității între prejudiciu și reparația acordată.

Recurentul nu arată, însă, argumentele pentru care suma acordată de instanța de apel ar fi disproporționată și inechitabilă, în raport de criteriile legale și jurisprudențiale consacrate pentru determinarea prejudiciului moral, neinvocând ignorarea, de către instanță, a vreunuia dintre aceste criterii (valorile lezate prin măsura deportării și stabilirii domiciliului obligatoriu, durata acestei măsuri, repercusiunile asupra vieții reclamantei și, respectiv, a antecesorilor reclamantului, în timpul în care au locuit în localitatea unde au fost mutați și ulterior întoarcerii în localitatea de domiciliu, despăgubirile deja acordate prin Decretul – lege nr.118/1990).

Deși se referă la necesitatea respectării principiului proporționalității daunei cu despăgubirea acordată, la criteriul echității și al gravității prejudiciului, recurentul nu arată, în mod concret, care sunt greșelile comise de instanța de apel în sensul nerespectării acestor principii și nu face nicio referire la situația particulară a reclamanților.   

Cenzurarea temeiniciei unei hotărâri nu mai este, însă, posibilă în recurs față de actuala configurație a art. 304 C.proc.civ., care permite reformarea unei hotărâri în această cale extraordinară de atac numai pentru motive de nelegalitate, nu și de netemeinicie.

Pe cale de consecință, criticile legate de aprecierea cuantumului daunelor morale nu se încadrează în niciunul dintre cazurile de nelegalitate expres și limitativ prevăzute de art. 304 C.proc.civ. pentru exercitarea controlului judiciar în recurs, astfel că nu pot fi analizate, iar prezenta instanță nu poate proceda la reducerea cuantumului fixat de Curtea de Apel.

Pe de altă parte, recurentul a mai susținut că solicitantul trebuia să indice un minimum de argumente din care să rezulte în ce măsură i-au fost lezate drepturile personale nepatrimoniale, ceea ce, în speță, a și avut loc, instanța ținând seama, în raport și de susținerile reclamanților, la stabilirea întinderii compensației materiale, de indemnizația primită de aceștia în temeiul Decretului-lege nr. 118/1990, de durata strămutării și de suferința fizică și psihică produsă prin însuși faptul strămutării, din care derivă toate restricțiile de libertate și umilințele la care au fost supuși reclamanta și antecesorii reclamantului.

Prin urmare, și cu privire la aceste critici, cea mai mare parte se subsumează nu unor motive de nelegalitate, ci unei aprecieri subiective a recurentului în legătură cu cuantumul acordat, instanța de apel ținând seama de criteriile legale și jurisprudențiale în cuantificarea daunelor acordate.

În concluzie, în baza art. 312 alin. (1) C.proc.civ., Înalta Curte a respins recursul declarat de pârât, ca nefondat.