Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Cerere de intervenţie principală. Lipsa îndeplinirii condiţiei de a fi pretins pentru sine dreptul dedus judecăţii. Sprijinirea apărării uneia dintre părţi. Obligaţia instanţei de a califica corect cererea.

 Codul de procedură civilă, art. 22, art. 61 şi art. 62

 

În considerarea rolului său activ, consacrat prin art. 22 Cod procedură civilă, instanţa este datoare ca în sistuaţia în care o cerere de intervenţie în interes propriu nu îndeplineşte condiţiile  procedurale  pentru a fi admisă – înţelegând că  finalitatea  acesteia vizează respingerea acţiunii introductive – să califice judicios cererea ca fiind una de intervenţie accesorie, „care sprijină numai apărarea uneia dintre părţi”.

Decizia nr. 71 din 22 ianuarie 2016

 

Prin încheierea  din  9.10.2015, Curtea de Apel Bucureşti- Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a respins ca inadmisibilă cererea de intervenţie principală formulată  de  Judeţul X  şi Consiliul Judeţean X reţinând că  aceştia „nu pretind  pentru sine dreptul  dedus judecăţii sau un alt  drept aflat  în  strânsă legătură cu acesta”, nefiind  îndeplinite  cerinţele  art. 61 şi  62 Cod procedură civilă.

2.Recursul declarat de Judeţul X şi Consiliul Judeţean X

Împotriva sentinţei  curţii de apel  au  formulat apel Judeţul X  şi Consiliul Judeţean X, în temeiul art. 64 alin.(4) Cod procedură civilă, cale de atac calificată de instanţă  în temeiul  art. 97 raportat la  art. 22 alin.(4) şi  152 din Codul de procedură civilă, ca  fiind  recurs.

 Recurenţii au  susţinut că  prima instanţă  nu a luat  în  considerare că sunt beneficiarii HG nr.910/2010, actul  administrativ vizat de acţiunea în anulare formulată de reclamantul   A. În această  calitate este  obligatorie  participarea  lor la  litigiul  pendinte, justificându-şi în cadrul  cererii de  intervenţie atât dreptul, cât şi   interesul de a interveni.

Înalta Curte  constată că  aspectele  invocate  de recurenţi pot fi încadrate  în motivul  de casare  prevăzut  de  art. 488 alin.(1) pct.5 Cod procedură civilă, motiv  care are  ca domeniu de  incidenţă încălcarea regulilor de procedură a căror nerespectare atrage  nulitatea.

3.Considerentele  Înaltei Curţi asupra recursului

Examinând încheierea atacată prin  prisma criticii  recurenţilor, luând în  considerare că intimaţii, deşi  legal citaţi,  nu au  formulat  întâmpinări, Înalta Curte constată că se impune reformarea   acesteia, în  sensul  admiterii  în principiu a cererii de  intervenţie formulată de  Consiliul Judeţean X  şi Judeţul X pentru  considerentele   ce urmează.

Intimatul-reclamant A a învestit instanţa de  contencios administrativ cu o  acţiune  judiciară  având ca  obiect  anularea  parţială a  două hotărâri de  Guvern:

- nr.910/2010 privind  transmiterea  unor  terenuri  din domeniul  privat al statului  şi din  administrarea Agenţiei Domeniilor Statului  în domeniul public al Judeţului X şi  în  administrarea  Consiliului Judeţean X;

- nr. 744/2014 pentru modificarea   art. 3 din  Hotărârea Guvernului nr.910/2010 privind  transmiterea  unor terenuri   din domeniul  privat al statului  şi din  administrarea Agenţiei Domeniilor Statului în domeniul public al Judeţului X şi  în  administrarea  Consiliului Judeţean X.

Cadrul procesual, aşa cum  a fost  conceput de reclamant, a vizat  din  perspectivă procesual  pasivă numai pe  emitentul  actelor  administrative: Guvernul României, nu şi  pe  beneficiarul lor: Judeţul X/Consiliul Judeţean X.

La data de  17.04.2015, anterior primului  termen de  judecată, în cauză au formulat  „cerere de  intervenţie în interes  propriu” Judeţul X şi Consiliul Judeţean X, prin  preşedinte, solicitând respingerea acţiunii (ca inadmisibilă, tardivă ori  neîntemeiată). În justificarea  interesului  lor  procesual, autorii cererii de  intervenţie  au   arătat, în esenţă,  că sunt   beneficiarii  actelor  atacate, că  exercită un drept de  administrare asupra  imobilelor  cuprinse  în anexa  HG nr.910/2010, în scopul  stabilit prin acest act administrativ, respectiv pentru dezvoltarea  turismului  prin  practicarea schiului şi a  altor  sporturi de iarnă în  zona  Y din judeţul X. Au precizat şi că dreptul de proprietate al Judeţului X, ca şi dreptul de  administrare al Consiliului Judeţean au fost întabulate  în Cartea funciară a UAT comuna Z.

Curtea de  apel a  considerat că  această  cerere de  intervenţie nu  poate  trece  de  filtrul  admisibilităţii în principiu,  întrucât, deşi au  indicat  drept  temei al cererii dispoziţiile  art. 62 din Codul de  procedură civilă,  intervenienţii „nu pretind pentru  sine  în tot sau  în parte, dreptul dedus judecăţii sau un drept  strâns legat  de  acesta”, după cum  indică  dispoziţiile art. 61 alin.(2) Cod procedură civilă.

 Într-adevăr, cererea în discuţie nu îndeplineşte condiţiile  procedurale  pentru a fi calificată intervenţie  principală,  neavând  „forma  prevăzută pentru cererea de  chemare în judecată”, mai ales un „obiect” sau „capăt de cerere” (art.194 lit.c raportat  la  art.30 alin.3).

Însă, în temeiul rolului său  activ consacrat prin  art. 22 Cod procedură civilă, înţelegând că  finalitatea  cererii  incidentale  cu care a fost învestită viza respingerea acţiunii introductive, judecătorul cauzei trebuia să califice judicios cererea de  intervenţie, potrivit  alin.4 al  acestui  text de principiu, fiind  evidentă  natura  ei de  intervenţie accesorie, „care sprijină numai” (art. 61 alin.3 Cod procedură civilă) apărarea  Guvernului  României.

Mai mult, în materia  contenciosului administrativ sunt incidente  dispoziţiile art. 161 din Legea nr. 554/2004, instanţa  însăşi putând  pune  în discuţie, din oficiu,  necesitatea  introducerii  în cauză a  beneficiarilor  actului administrativ. În cauza de faţă se  impunea  participarea  recurenţilor la judecată, nefiind de  conceput  derularea  unei  proceduri  care  s-ar putea  finaliza cu anularea  unor  hotărâri de  Guvern prin care  s-au constituit drepturi  în favoarea  lor, fără a  li se  acorda posibilitatea  să-şi formuleze  apărări.

Ca urmare, în temeiul  art. 64 raportat  la  art. 63 şi  61 alin.(3) recursul  declarat de  Judeţul X şi Consiliul Judeţean X a fost admis, se va încheierea recurată a fost casată şi, după rejudecare, a fost admisă în principiu cererea de intervenţie formulată de Consiliul Judeţean X şi Judeţul X.