Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Contract de achiziţie publică. Criteriu de calificare şi selecţie. Aprecierea îndeplinirii cerinţelor legale.

O.U.G. nr.34 /2006, art. 178 alin. (2)

Este legală cerinţa impusă ofertanţilor de a dispune de resurse financiare  confirmate de bancă înainte de depunerea  ofertelor - cu posibilitatea de demonstrare  a cerinţei  la o anumită dată aleasă de către ofertant –  această cerinţă fiind  în consonanţă deplină cu art. 7  din HG nr. 925/2006 pentru că tinde să demonstreze potenţialul financiar al participanţilor la procedură, respectiv, posibilitatea lor concretă de a îndeplini contractul şi de a rezolva eventualele dificultăţi legate de îndeplinirea acestuia.

Creând prezumţia faptului că ofertanţii vor avea la dispoziţie resursele financiare şi la momentul executării contractului, o astfel de cerinţă nu este de natură să ofere un caracter restrictiv şi nu este contrară prevederilor art. 178 alin. (2) din O.U.G. nr.34 /2006.

Decizia nr. 1593 din 24 mai 2016

Notă: O.U.G. nr. 34/2006 a fost abrogată începând cu data de 26.05.2016, prin Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, publicată in M. Of. nr. 390 din 23/05/2016.

 

 

I. Circumstanţele cauzei

1. Obiectul litigiului dedus judecăţii

Prin cererea înregistrată la data de 5 iulie 2013 sub nr.619/57/2013, pe rolul Curţii de Apel Alba Iulia – Secţia contencios administrativ şi fiscal, reclamantul Municipiul X reprezentat prin Primar a solicitat în contradictoriu cu pârâtul Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice - Direcţia Generală Constatare şi Stabilire Nereguli Fonduri Europene, Serviciul Constatare şi Stabilire Nereguli -POR:

1.Suspendarea executării Notei de Constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare nr. CA - 11542/12.02.2013 şi a deciziei nr.138/24.04.2013;

2. Anularea Notei de Constatare a neregulilor şi de stabilire a  corecţiilor financiare nr. CA -11542/12.02.2013;

3. Anularea Deciziei nr. 138/24.04.2013;

4.Exonerarea Municipiului X de la plata creanţei bugetare stabilita prin actele administrative atacate.   

În drept, reclamanta a invocat dispoziţiile art. 1, 7, 8, 10 alin.(11), 11 alin.(1) şi (2), art. 14 şi art. 15 din Legea nr. 554/2004; OUG nr. 34/2006 în forma de la data desfăşurării achiziţiei publice; H.G. nr. 925/2006 în forma de la data desfăşurării achiziţiei publice; O.U.G. nr. 66/2011.

 

2. Hotărârea primei instanţe

Prin Sentinţa   nr. 112/2014 pronunţată în data de 22 aprilie 2014, Curtea de Apel  Alba Iulia – Secţia contencios administrativ şi fiscal a  admis acţiunea în contencios administrativ formulată de reclamantul Municipiul X, în contradictoriu cu pârâtul  Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, a anulat Nota de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare nr.CA – 11542/12.02.2013, emisă de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice - Direcţia Generală Constatare şi Stabilire Nereguli şi Decizia nr.138/24.04.2013 emisă de Serviciul Soluţionare Contestații Nereguli Fonduri Europene din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administrației Publice, respingând cererea de suspendare a executării Notei de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare nr.CA – 11542/12.02.2013 şi a Deciziei nr.138/24.04.2013.

II. Recursul şi motivele de casare invocate

Împotriva sentinţei atacate a declarat recurs pârâtul Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, care invocând prevederile art.488 alin.(1) pct. 8  Cod procedură civilă a solicitat admiterea recursului, casarea sentinţei şi pe fond respingerea acţiunii ca netemeinice. 

În esență, recurentul a arătat  următoarele:

Cerinţa de calificare privind situaţia economico-financiară a intimatei a fost  solicitată  în cadrul  fişei de date a achiziţiei, pct.3, fiind justificată prin aceea că ofertantul care va fi declarat  câştigător nu trebuie să fie dependent  din punct de vedre economic şi trebuie  să aibă suficientă stabilitate financiară pentru derularea contractului ce urmează să fie atribuit. Nu sunt menţionate însă justificări privind obligarea ofertanţilor să facă dovada că dispun de  aceste resurse cel puţin în perioada cuprinsă între data publicării  invitaţiei de participare şi data limită de depunere a ofertelor, deci privind relevanţa demonstrării  deţinerii resurselor în perioada de până la  depunerea ofertelor.

În legătură cu condiţionarea  precizată  în fişa de date,  cel puţin în perioada cuprinsă între data publicării invitaţiei de participare şi data  limită de depunere a ofertelor a fost  formulată  contestaţia de către  A SRL, iar ca urmare a acestei  contestaţii autoritatea  contractantă a  decis să remedieze  solicitarea din fişa de date.

Pe cale de consecinţă, a fost menţinută cerinţa impusă ofertanţilor de a dispune de resurse financiare  confirmate de bancă înainte de depunerea  ofertelor dând posibilitatea de demonstrare  a cerinţei  la o anumită dată aleasă de către ofertant. În fapt, din analiza  documentelor de calificare  depuse  de ofertanţi rezultă că  au fost  confirmate  de bancă  resurse financiare în valoare mai mare  faţă de suma solicitată, dar fără a exista certitudinea că aceste  resurse  vor fi utilizate  pentru  susţinerea  execuţiei  lucrărilor.

Prin raportare  la prevederile ar. 7 din HG nr. 925/2006 rezultă că ofertanţii au fost  obligaţi să facă dovada că dispun de resurse pentru susţinerea lucrărilor  în perioada cuprinsă între publicarea  invitaţiei de participare şi atribuirea contractului, deci  înainte de  câştigarea  contractului  în cauză, condiţie ce nu este  strict necesară pentru a se asigura că ofertantul este în măsură de a îndeplini contractul şi de a rezolva eventualele dificultăţi legate de executarea acestuia.

În mod evident, mai mulţi operatori puteau demonstra că dispun de resurse într-o anumită zi dar acest  lucru nu reprezintă o asigurare pentru autoritatea contractantă că resursele ar fi disponibile pentru  executarea viitorului contract.

Prin urmare, cerinţa impusă nu era necesară pentru executarea  contractului, fiind stabilite  obligaţii pentru  ofertanţi pentru  o perioadă anterioară depunerii ofertelor.

III. Derularea procedurii judiciare în faţa instanţei de recurs şi analiza motivelor de casare

1. Procedura de filtrare

Raportul întocmit în cauză, în condițiile art. 493 alin. (2) și (3) C.proc.civ., a fost analizat în completul de filtru și a fost comunicat părților în baza încheierii de ședință din data de 22 septembrie 2015, în conformitate cu dispozițiile art. 493 alin. (4) din același act normativ.

Prin încheierea de ședință din data de 16 februarie 2016, completul de filtru a constatat, analizând conținutul raportului întocmit, că memoriul de recurs îndeplinește condițiile de admisibilitate și, pe cale de consecință, a admis în principiu recursul, în temeiul prevederilor art. 493 alin. (7) C.proc.civ., și a fixat termen de judecată a fondului recursului, în ședință publică, pentru data de 24 mai 2016.

2. Analiza motivelor de casare

Recursul este  nefondat.

            Contrar celor susţinute de recurent, dar în deplin acord cu concluziile instanţei de fond, Înalta Curte consideră că cerinţa minimă de calificare privind situaţia economico-financiară a ofertanţilor nu este restrictivă, respectiv nu este contrară prevederilor art. 178 alin. 2 din OUG nr.34 /2006. Textul legal menţionat interzice în termeni categorici ca autoritatea contractantă să solicite îndeplinirea unor cerinţe minime relative la situaţia economică financiară care să restricţioneze participarea la procedura de atribuire. Corect, prin cerinţa pretinsă autoritatea  contractantă  a  urmărit ca ofertantul care va fi  declarat  câştigător să aibă suficientă stabilitate financiară pentru executarea contractului ce urma să fie  atribuit. Cerinţa a fost  solicitată pentru asigurarea unui cash-flow de 500.000 lei, necesare execuţiei lucrărilor  pentru  o perioadă de  2-2,5 luni consecutive.

Aşa cum nota instanţa de fond , criteriul de atribuire amintit   s-a aplicat ofertelor admisibile, iar nici unul din ofertanți nu a fost eliminat din competiţie datorită neîndeplinirii acestei cerințe de calificare.

            De asemenea , în acord cu instanţa de fond , instanţa de recurs apreciază că prin fixarea de către autoritatea contractantă a acestei cerinţe de calificare nu s-a restricţionat concurenţa, scopul, deplin  legitim de altfel, fiind acela de a selecta ofertanţi care să posede capacitatea financiară de a îndeplini în bune condiţiuni obligaţiile contractuale. Astfel, contrar opiniei  recurentului, criteriul în discuţie este  în consonanţă deplină cu art. 7  din HG nr. 925/2006 pentru că tinde să demonstreze potenţialul financiar al participanţilor la procedură, posibilitatea concretă a acestora  de a îndeplini contractul şi de a rezolva eventualele dificultăţi legate de îndeplinirea acestuia. Sub acest aspect, MDRAP critică soluţia instanţei de  fond considerând  cerinţa impusă  ca nefiind  necesară pentru executarea contractului deoarece ofertanţii puteau demonstra că dispun de resurse doar în perioada de până la depunerea  ofertelor, la un anumit moment ales de aceştia, dar acest lucru nu reprezintă o asigurare pentru autoritatea contractantă că resursele vor fi  disponibile pentru executarea  viitorului contract.

Critica formulată este nefondată, Înalta Curte achiesând la opinia  instanţei de fond. Aşa cum bine arăta prima instanţă o  cerinţă de calificare nu poate fi satisfăcută decât până la data  depunerii ofertei, iar nu pentru o perioadă ulterioară acestui moment. Corect a mai  arătat judecătorul fondului că o dovadă valabilă pentru segmentul de timp cuprins între data publicării  invitaţiei de participare şi data depunerii ofertelor nu garantează la modul absolut că resursele financiare de care dispune la acel moment vor fi avute la dispoziţie şi în perioada derulării contractului de lucrări. Cu toate acestea, aşa cum bine a raţionat  judecătorul fondului, opinie  împărtăşită pe deplin de instanţa de recurs, se demonstrează că ofertanţii posedă capacitatea financiară de a îndeplini în bune condiţiuni obligaţiile  contractuale, creând astfel prezumţia   că aceşti ofertanţi vor avea la dispoziţie resursele financiare şi la momentul executării contractului.

În speţă, nu au existat operatori economici interesaţi de atribuirea contractului de servicii, aflaţi în situaţia de a fi nevoiţi să abandoneze intenţia de participare la procedura de atribuire, consecinţă a faptului că nu ar fi îndeplinit cerinţa de atribuire în discuţie . Sub acest aspect, critica recurentului apare ca lipsită de orice relevanță, întrucât, chiar dacă la un moment dat fusese formulată o contestaţie de către A SRL. Solicitarea iniţială de a dispune de resurse financiare  înainte de data depunerii  ofertelor a fost  contestată pe motivul că nu are  legătură cu îndeplinirea contractului, fiind de natură să îngrădească posibilităţile ofertanţilor de a dispune de  resurse  în perioada de elaborare  a ofertelor. Contestatoarea a solicitat modificarea  documentaţiei  în sensul ca cerinţa să fie îndeplinită la data  depunerii ofertelor. Autoritatea contractantă a corectat cerinţa în discuţie în sensul  că a pretins ca aceasta să fie îndeplinită  în orice moment în perioada  dintre  data  publicării invitaţiei de  participare şi data  limită de depunere a ofertelor. Aşa fiind, împrejurarea  că fusese formulată  contestaţie de către A SRL este  lipsită de orice relevanţă din moment  ce critica Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei  Publice pe baza  căreia a fost fundamentată Nota de constatare  a neregulilor  şi de  stabilire a corecţiilor financiare nr. CA-11542/12.02.2013 vizează cerinţa astfel cum a fost  formulată după remedierea ce s-a produs în urma contestaţiei.

În fine, deşi este corectă observaţia recurentului în sensul că  existenţa unei abateri nu este  condiţionată  de eventuale contestaţii formulate  fie  de potenţialii ofertanţi, fie de terţi, totuşi chestiunea apare ca irelevantă în condiţiile în care ideea formulată de judecătorul fondului în acest sens are valoarea unui dictum , care nu serveşte la fundamentarea deciziei, nefiind  o etapă necesară pentru a justifica soluţia  la care a ajuns judecătorul cauzei.

Faţă de cele ce preced, Înalta  Curte, în temeiul dispoziţiile  art. 496 Cod procedură civilă, a respins ca nefondat recursul formulat de  către pârâtul Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice.