Ședințe de judecată: Decembrie | | 2024
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Tratament diferențiat. Relevanța criteriului aplicat.

O.G. nr. 137/2000, art. 2 alin. (1)

 

Existenţa unei diferenţieri nu implică, de plano, existenţa unei discriminări, diferenţa de tratament devenind discriminare doar în condițiile în care se  bazează  pe o  caracteristică sau  un criteriu interzis.

Decizia nr. 2473 din 12 iunie 2015

 

Prin sentinţa nr,207 din  7 noiembrie  2013, Curtea de Apel Piteşti – Secţia a II-a Civilă, de Contencios Administrativ şi Fiscal a respins ca neîntemeiată  acţiunea  reclamanţilor A, B, C şi D, având ca  obiect anularea  hotărârii  nr. 75/2013 emisă de  pârâtul Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării şi obligarea pârâtei SC A SA la plata despăgubirilor  în cuantum egal cu  8 salarii  medii nete.

Împotriva  sentinţei  primei instanţe  au  formulat recurs doi dintre  cei patru  reclamanţi, respectiv A şi B, invocând  motivul de casare  prevăzut de  art. 488 alin.(1) pct.8 din Codul de  procedură civilă.

Recurentele au  susţinut că  au fost  încălcate  dispoziţiile art. 14 din  Convenţia Europeană, art. 16 alin.(1) din Constituţie, art.1 alin.(2) lit.i),  art. 2 alin.(2) şi (3) din OG nr. 137/2000 şi  art. 5, art. 39 alin.(1) din Codul muncii, sub următoarele aspecte:

•refuzul pârâtei SC A SA de a prezenta  decizia internă nr.2785/20.06.2008 trebuia sancţionat  prin  aplicarea  dispoziţiilor art.295 Cod procedură civilă, cu consecinţa  considerării acestui fapt drept o recunoaştere a existenţei discriminării;

•simpla împrejurare că pârâta  angajatoare a  negociat cu  unii salariaţi acordarea  unor  plăţi compensatorii mai mari decât  cele  arătate  în art. 21 din  contractul colectiv de muncă la nivel de  unitate iar cu recurentele nu a negociat deloc constituie  discriminare, atât  în sensul  art. 2 din OG nr.137/2000, cât  şi  în sensul  art. 5 din Codul muncii;

•nu s-a observat că au  fost  favorizaţi salariaţii din „direcţia de resurse umane” şi defavorizaţi cei din  „direcţia producţie”;

•instanţa nu a  sancţionat  refuzul SC A SA de a răspunde la întrebările  nr. 6 şi 9 din  interogatoriu şi nu a  aplicat  dispoziţiile art. 358 din Codul de  procedură civilă.

În recurs  au  formulat  întâmpinări SC A SA şi Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, solicitând  respingerea căii de  atac exercitate, ca nefondate.

Intimata SC A SA a  susţinut  că în cauză nu se pune problema existenţei unui tratament  discriminatoriu în privinţa recurentelor, câtă vreme din înscrisurile administrate la fondul cauzei a rezultat că la încetarea  contractului de muncă  în  temeiul art.55 lit.b) din Codul muncii, au  existat  salariaţi care  nu au  primit nicio  sumă cu titlu compensatoriu, după cum  au  existat  persoane care au primit  echivalentul a  3, 6, 13, 14 şi 15  salarii medii nete pe  unitate, aceste  sume fiind  exclusiv rezultatul  negocierii individuale dintre angajator şi fiecare  salariat  în parte. A mai  subliniat că recurentele  şi-au  manifestat opţiunea  lor personală de a înceta  contractul de  muncă  prin  acord, acceptând  la  momentul  respectiv, fără  nicio constrângere, prima oferită de angajator.

La rândul său, CNCD a reiterat principalele  considerente ale  sentinţei, punctând că probele administrate  în cauză nu sunt apte   să demonstreze nici criteriul de discriminare utilizat de către  persoana reclamată şi nici poziţia de discriminare/inferioritate în care recurentele s-ar fi găsit prin comparaţie cu persoane aflate în situaţii  similare.

Răspunzând la întâmpinări, recurentele au arătat că în urma  unui  control  pe care  ITM Argeş l-a efectuat  la  intimata  SC A SA s-a constatat că în baza deciziei nr. 2785/20.06.2008 a societăţii, în categoria salariaţilor care  beneficiază de plăţi compensatorii sunt  incluşi  şi salariaţii al  căror  contract individual de muncă încetează  în baza  art. 55 lit.b) din Codul Muncii.

 Deşi  s-au aflat în aceeaşi situaţie cu  salariaţii de la  resurse umane, recurentele nu au  avut posibilitatea  să negocieze numărul de salarii compensatorii, fiind  discriminate în raport de  aceştia.

Prin încheierea  pronunţată la 6 martie  2015,  Înalta Curte a  admis  în  principiu recursul declarat de  A şi B, însuşindu-şi punctul de vedere al raportorului privind  judecarea cauzei potrivit dispoziţiilor art. 493 alin.(7) Cod procedură civilă.

Examinând sentinţa  curţii de  apel   prin prisma  motivului de casare formulat,  Înalta Curte  constată că  recursul este  nefondat pentru argumentele  care  urmează.

În esenţă, recurentele-reclamante au supus  controlului de  legalitate  pe calea  prevăzută de  art. 20 alin.(9) din OG nr.137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea faptelor de discriminare Hotărârea nr.75 din 19.02.2013, prin care CNCD statuat că „neacordarea  în mod egal a  salariilor compensatorii  la desfacerea  contractului de muncă nu reprezintă faptă de  discriminare conform  art. 2 al OG nr.137/2000”(pct.1) şi, în consecinţă, a clasat dosarul (pct.2).

Pe baza ansamblului probator administrat, care a cuprins înscrisuri, interogatoriu şi declaraţia  martorului II, lider de sindicat la societatea intimată, prima instanţă a ajuns la  concluzia  că nu sunt  îndeplinite  condiţiile  pentru  a se reţine  în sarcina pârâtei SC A SA existenţa  unei fapte de discriminare.

Această  concluzie  este  corectă, fiind  adoptată şi de  instanţa de control judiciar în urma propriului demers de aplicare a  cadrului normativ incident  la  situaţia de fapt relevată  de probele  administrate.

 Răspunzând punctual la criticile formulate de recurente, Înalta Curte  oAervă mai întâi că, într-adevăr, decizia internă nr. 2785/20.06.2008 nu a fost prezentată de  societatea  intimată, aceasta comunicând instanţei de fond (cu actul nr.KCJ/99/ 30.10.2013, fila 176, dosar fond) că „nu a  fost  găsită  în arhiva  societăţii”.

Potrivit dispoziţiilor  art. 295 din Codul de  procedură civilă, în această ipoteză „instanţa va  putea  socoti  ca  dovedite  afirmaţiile  făcute  cu privire la  conţinutul  acelui  înscris de partea care a  cerut înfăţişarea”.

Recurentele au  susţinut, pe baza  informaţiilor furnizate  de  ITM Argeş (prin actul  nr. P 175/1/2095/16.11.2012, fila 12, dosar fond), că  prin decizia în  discuţie  s-a stabilit să se  includă  în categoria salariaţilor  care  beneficiază de plăţi compensatorii şi salariaţii al  căror  contract individual de muncă încetează  în baza  art. 55 lit.b) din Codul Muncii (prin acordul părţilor).

 În contextul analizat, Înalta Curte constată că există  argumente consistente pentru a considera, ca efect al aplicării  prevederii legale citate,  că afirmaţiile recurentelor  cu privire la  acest  înscris corespund realităţii. Cu alte  cuvinte, trebuie reţinut, contrar  primei instanţe, că acordarea  salariilor  compensatorii la încetarea  contractului de muncă în  condiţiile  art. 55 lit.b) din Codul Muncii nu  era o facultate  a angajatorului (si voluero), ci o obligaţie asumată  unilateral printr-un  document intern pe care  a refuzat să-l  prezinte instanţei de  judecată. Acest  considerent  nu are  însă  aptitudinea de a  determina  schimbarea soluţiei   primei instanţe, câtă vreme, contrar  susţinerilor  recurentelor, aplicarea dispoziţiilor   art. 295 din Codul de procedură civilă nu determină „recunoaşterea existenţei discriminării”, ci doar  clarifică  premisele factuale ale  pretinsei  fapte de  discriminare.

În acord cu soluţia exprimată prin actul administrativ jurisdicţional analizat,  Înalta Curte  constată că  diferenţierea  reală  existentă între angajaţi ai diverselor compartimente ale  societăţii intimate sub  aspectul numărului de salarii  compensatorii  acordate  la desfacerea contractului de  muncă a fost rezultatul negocierii părţilor iar nu al  aplicării  vreunui  criteriu discriminatoriu.

Potrivit  dispoziţiilor  art. 2 alin.(1) din OG nr.137/2000 prin  discriminare se înţelege „orice  deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă, pe bază de rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, sex, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasă, infectare HIV, apartenenţă la o categorie defavorizată, precum şi orice alt criteriu care are ca scop sau efect restrângerea, înlăturarea recunoaşterii, folosinţei sau exercitării, în condiţii de egalitate, a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege, în domeniul politic, economic, social şi cultural sau în orice alte domenii ale vieţii publice”.

Rezultă din definiţia legală citată anterior, că diferenţa de tratament  devine  discriminare dacă se  bazează  pe o  caracteristică sau  un criteriu interzis. Înalta Curte  a statuat în jurisprudenţa  sa că  sintagma „orice alt criteriu”nu înseamnă lipsa  criteriului, fiind  de  neconceput existenţa unei  fapte de discriminare fără un  anumit  criteriu identificabil (e.g. deciziile  nr. 1075/2011, nr.4147/2011).

În cauza de faţă recurentele au afirmat că criteriul de  discriminare l-a reprezentat secţia în care şi-au desfăşurat activitatea angajaţii, fiind avantajaţi aceia din sectoarele  neproductive (ex. resurse umane) care   au primit  până la  22 salarii  compensatorii, în timp ce  ele, care  au lucrat  într-un  sector productiv au  obţinut numai  14.

Curtea de apel a  stabilit  însă cu  temei că  din  înscrisurile  administrate a  rezultat  o diversitate  de  situaţii, în  care  angajaţii  de la  diferite  compartimente, inclusiv neproductive, au primit mai puţine salarii compensatorii decât  reclamanţii sau  chiar nu au  primit  nicio  compensaţie la desfacerea  contractului de  muncă  prin acordul părţilor.

Într-adevăr, intimata SC A SA a depus la dosarul de fond mai multe  decizii prin care  în  aceeaşi  perioadă de referinţă a  încetat contractele individuale de muncă pe perioadă  nedeterminată ale mai  multor  angajaţi de la  compartimente  neproductive ( logistică, centrală, resurse umane, etc.),  acordând un număr  diferit de  salarii compensatorii, în general  între  0-14 salarii,  un caz cu  15 salarii şi un caz cu 22.

Prin decizia  nr. 1339/2.09.2011, angajatului  X de la resurse umane, persoană cu  o vechime de 33 de ani 8 luni şi  27 zile (similară recurentelor) i s-au acordat  acelaşi număr de  salarii ca şi recurentelor: 14.

Simplul fapt  că unii  angajaţi  au  obţinut  compensaţii  mai mari decât recurentele nu poate avea semnificaţia unei  discriminări a acestora. Contextul analizat şi „acordurile” încheiate  cu unii angajaţi din diverse  sectoare  de  activitate converg către concluzia exprimată de Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării în hotărârea atacată, că sumele  primite cu titlu de compensaţii au  fost rezultatul  negocierii  dintre părţi.

Afirmaţia recurentelor că nu li s-a  permis să  negocieze  nu are  suport probator. Dimpotrivă, modul în care au acţionat conferă  consistenţă considerentului  fondului  potrivit  căruia şi-au  pus  problema  discriminării şi, implicit, a  faptului  că nu au  negociat, după  ce au  aflat  că alte  persoane  aflate în situaţia lor au obţinut sume mai mari cu acest  titlu.

În fine, referitor la   aprecierea  răspunsurilor  intimatei-pârâte SC A SA la interogatoriu, Înalta Curte  reţine că nu  erau îndeplinite condiţiile  legale pentru  a fi incidentă prezumţia de la  art. 358 din Codul de  procedură civilă, pentru că intimata a răspuns  la întrebările  nr. 6 şi 9.

Conchizând, Înalta Curte a constatat că nu există elemente  apte să conducă la  reformarea  hotărârii atacate, astfel că, în  temeiul  art. 496 Cod procedură civilă, a respins  recursul ca nefondat.