Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Cariera magistraţilor. Cerere de transfer în concurs cu o cerere de valorificare a rezultatului la concursul de promovare. Corecta interpretare a dispoziţiilor hotărârii Plenului CSM de reglementare a priorităţii dintre astfel de cereri.

Legea nr. 317/2004, art. 29 alin.(7)

 

Prin  Hotărârea Plenului  CSM  nr. 298/2007 s-a stabilit că cererile de valorificare formulate de candidaţii la concursul de promovare au prioritate atunci când vin în concurs cu cereri de transfer ale candidaţilor care au fost admişi pentru promovarea pe loc la concurs şi nu au prioritate atunci când vin în concurs cu alte cereri de transfer, formulate de alţi judecători decât aceia care au promovat pe loc în urma concursului.

Prioritatea la care face referire această hotărâre trebuie înţeleasă ca o „prioritate  de  soluţionare  a  cererilor” şi  nicidecum nu semnifică admiterea   automată a  unor  astfel de cereri, în lipsa  verificării respectării dispoziţiilor legale  şi  regulamentare incidente.

 

Decizia nr. 949 din 25.03.2016

 

1.Circumstanţele cauzei. Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii  (Plenul CSM) supusă examinării

            Prin  Hotărârea  nr. 829 din 24 august  2015, Plenul CSM  a  respins  contestaţia  formulată de  dna. A, judecător cu grad profesional de  curte de apel la Tribunalul Bihor, împotriva  Hotărârii nr.352 din  19.05.2015 a Secţiei  pentru  judecători a CSM, prin care  a fost respinsă  cererea acesteia de  transfer  de la Tribunalul Bihor la  Curtea de  Apel  Oradea.

            Pentru a  hotărî astfel, Plenul CSM  a constatat  că cererea de transfer formulată de doamna judecător A a fost respinsă în şedinţa Secţiei pentru judecători din data de 19.05.2015, prin Hotărârea nr. 352, avându-se în vedere motivele invocate de către doamna judecător, situaţia Tribunalului Bihor, instanţă care se confruntă cu dificultăţi de ocupare a posturilor de judecător, un număr mare de posturi temporar vacante, precum şi situaţia incertă a acestora, în condiţiile în care încărcăturile pe judecător şi pe schemă s-au situat în perioada de referinţă analizată cu mult peste mediile naţionale, dar şi avizul nefavorabil exprimat de Curtea de Apel Oradea.

            Art. 3 din Regulamentul privind transferul şi detaşarea judecătorilor şi procurorilor, delegarea judecătorilor, numirea judecătorilor şi procurorilor în alte funcţii de conducere, precum şi numirea judecătorilor în funcţia de procuror şi a procurorilor în funcţia de judecător, aprobat prin Hotărârea nr. 326/2006 a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, cu modificările şi completările ulterioare, prevede mai multe criterii ce trebuie avute în vedere, cumulativ, la analizarea cererilor de transfer formulate de judecători şi procurori, fără a se stabili o ordine prioritară a acestora.

            Plenul a constatat că în hotărârea contestată, Secţia pentru judecători a reţinut situaţia posturilor vacante şi încărcătura pe schemă şi pe judecător înregistrate la Tribunalul Bihor şi la Curtea de Apel Oradea, existente la data analizării solicitării de transfer formulată de doamna judecător A, respectiv 19.05.2015.

            Astfel, Secţia pentru judecători a constatat că la Tribunalul Bihor, instanţă de la care se solicită transferul, din cele 38 de posturi de judecător prevăzute în schema de personal erau ocupate 36 de posturi şi 2 posturi erau vacante. Totodată, la această instanţă erau 3 posturi de judecător temporar vacante. La acest tribunal, în anul 2014, încărcătura medie/judecător a fost de 1078 de cauze, faţă de media naţională de 627 de cauze/judecător, iar încărcătura medie/schemă a fost de 880 de cauze, spre deosebire de media naţională de 560 de cauze/schemă.

            La Curtea de Apel Oradea, instanţa la care se solicită transferul, la aceeaşi dată, din cele 35 de posturi de judecător prevăzute în schemă erau ocupate 32 de posturi, fiind vacante 3 posturi. Totodată, la această instanţă erau 2 posturi de judecător temporar vacante. La această curte de apel, în anul 2014, încărcătura medic/judecător a fost de 346 de cauze, faţă de media naţională de 378 cauze/judecător, iar încărcătura medic/schemă a fost de 316 cauze, spre deosebire de media naţională de 353 de cauze/schemă.

            Totodată, Plenul a constatat că Secţia pentru judecători a avut în vedere, alături de motivele invocate de către doamna judecător, şi avizul nefavorabil exprimat de Curtea de Apel Oradea.

            Plenul a apreciat că normele care reglementează instituţia transferului au caracter supletiv şi conferă doar o vocaţie în sensul arătat, fără a crea în mod automat un drept al solicitantului.

            Plenul Consiliului Superior al Magistraturii observă că, astfel cum rezultă din hotărârea atacată, Secţia pentru judecători a analizat situaţia concretă a doamnei judecător, în acord cu reglementările în vigoare din Hotărârea nr. 193/2006 a Consiliului Superior al Magistraturii, avându-se în vedere şi considerentele de ordin personal ale doamnei judecător, şi s-a procedat la analiza criteriilor prevăzute de art. 3 din Regulament, referitoare la volumul de activitate al instanţei de la care s-a solicitat transferul şi al instanţei la care s-a solicitat transferul, numărul posturilor vacante şi al posturilor temporar vacante la instanţele implicate, precum şi avizele exprimate de către instanţele implicate.

            Plenul a apreciat că la soluţionarea unei cereri de transfer nu poate fi analizată exclusiv situaţia deosebită a unui magistrat, cu ignorarea criteriilor regulamentare.

            Astfel, se remarcă că Plenul Consiliului Superior al Magistraturii nu poate acorda prioritate doar acestui criteriu regulamentar, cu ignorarea celorlalte, deoarece acestea trebuie avute în vedere simultan, nefiind prestabilită o ordine.

            Secţia pentru judecători a analizat în mod efectiv criteriile subiective reglementate de art. 3 din Regulament, care au fost coroborate cu datele obiective privind situaţia posturilor de judecător de la instanţele implicate în procedura transferului si necesitatea asigurării bunei funcţionări a acestor instanţe.

            În consecinţă, Plenul a constatat că Secţia pentru judecători a reţinut în special situaţia deosebită a Tribunalului Bihor, instanţă la care există de mai mulţi ani dificultăţi grave de ocupare a posturilor de judecător vacante şi temporar vacante, precum şi faptul că încărcătura pe judecător şi pe schemă s-au situat cu mult peste mediile naţionale, şi faţă de  acest considerent a reţinut că Hotărârea nr. 352/19.05.2015 a Secţiei pentru judecători este temeinică şi legală, şi a respins contestaţia formulată de doamna A, judecător cu grad profesional de curte de apel la Tribunalul Bihor.

            2.Recursul  formulat împotriva  Hotărârii Plenului  Consiliului Superior al Magistraturii şi calificarea juridică a căii de atac exercitate de  către Înalta Curte

            La data de 12.10.2015, dna. A a înregistrat  pe rolul  ÎCCJ – SCAF  „recursul”  declarat  împotriva  Hotărârii nr. 829/24.08.2015 a Plenului CSM, indicând ca temei de drept al căii de  atac exercitate prevederile art. 488 pct.8 Cod procedură civilă.

            La termenul  de  judecată acordat  în şedinţă  publică, Înalta Curte, a pus  în discuţia părţilor prezente  calificarea  căii de  atac promovate  de  contestatoare,  raportat la dispoziţiile  art. 29 alin.(7)  din Legea nr. 317/2004, republicată, cu  modificările  ulterioare.

            Potrivit  acestui text  de lege,  hotărârile  Plenului CSM privind  cariera  şi  drepturile  judecătorilor  şi  procurorilor  pot  fi  atacate  cu  contestaţie  la  Înalta Curte de  Casaţie şi Justiţie-Secţia contencios administrativ şi fiscal, în  termen de  15 zile de la  comunicare sau publicare.

            Întrucât hotărârea  atacată, prin care a  fost  soluţionată  o cerere de  transfer  este  o  hotărâre privind  cariera  şi drepturile  judecătorilor şi procurorilor, în sensul dispoziţiilor  legale  sus-arătate, demersul  procesual al  contestatoarei a fost calificat ca având  natura juridică a  unei „contestaţii”, sens în care  au  pus  concluzii  şi părţile  din cauză.

            În aceste  coordonate  se  reţine  aşadar că, prin  contestaţia  formulată, contestatoarea  a  criticat hotărârea prin  care  i-a  fost respinsă  cererea de transfer  de la Tribunalul Bihor la  Curtea de  Apel Oradea, susţinând, în esenţă, următoarele aspecte de nelegalitate ale  actului atacat:

            •a doua zi după  respingerea cererii sale de transfer, printr-o altă  hotărâre (nr.491/20.05.2015) Plenul CSM a hotărât promovarea  la  Curtea de  Apel Oradea  a dnei. judecător B ca urmare a valorificării rezultatului obţinut la un concurs de  promovare, deşi tot Plenul CSM a hotărât, cu  valoare de  principiu, că cererile de promovare nu au  prioritate atunci când vin în concurs cu  cereri de  transfer formulate de alţi judecători;

            •contestaţia  sa  şi  motivele  invocate  au  fost analizate  pur formal, nefiind justificată susţinerea în sensul creării unui  dezechilibru semnificativ în activitatea  tribunalului, în ipoteza admiterii  transferului, cu  atât mai mult  cu  cât  în cazul  celorlalte  persoane promovate nu  s-a mai  pus  problema  unui  atare dezechilibru;

            •avizul negativ al  Curţii de Apel  Oradea nu  poate  constitui o justificare, întrucât  are  caracter  consultativ, selecţia  în mod  clar  s-a  făcut  subiectiv, aceasta fiind  de  altfel a 7-a cerere a sa de  transfer, respinsă.

            Contestatoarea a  invocat, cu titlu de  precedent judiciar relevant în cauză, Decizia ÎCCJ nr.2532/16.06.2015 prin care  au fost  soluţionate  cereri  similare  de  transfer  ale  altor  judecători.

            3.Apărările  intimatului

            Prin întâmpinarea depusă la dosar, Consiliul Superior al Magistraturii  a solicitat  respingerea contestaţiei ca neîntemeiată, răspunzând  punctual  susţinerilor contestatoarei.

În esenţă, intimatul Consiliul Superior al Magistraturii a  arătat că  în speţă, contestatoarea  nu a criticat  nerespectarea  dispoziţiilor  legale  şi  regulamentare  incidente, unicul  motiv fiind cel referitor la încălcarea Hotărârii Plenului CSM nr. 298/2007, vizând  reglementarea condiţiilor în care operează prioritatea acordată cererilor de  valorificare  formulate de  candidaţii la concursul de  promovare.

4.Considerentele Înaltei Curţi asupra  contestaţiei

 Examinând  şi evaluând  legalitatea  hotărârii Plenului CSM  prin prisma susţinerilor contestatoarei ca şi faţă de  normele juridice  aplicabile cauzei, Înalta Curte constată că nu este întemeiată  contestaţia  de  faţă.

Raportat la  conţinutul  actului atacat, Înalta Curte  reţine că  dispoziţiile  legale  şi  regulamentare incidente  în cauză sunt  cele  cuprinse în art. 60 din Legea nr. 303/2004, privind statutul  judecătorilor  şi procurorilor, precum  şi  în Regulamentul  privind transferul  şi detaşarea  judecătorilor şi procurorilor, aprobat prin  Hotărârea Plenului CSM nr.193/2006.

Astfel, conform cu dispoziţiilor art. 60 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, „transferul judecătorilor şi procurorilor de la o instanţă la altă instanţă sau de la un parchet la alt parchet ori la o instituite publică se aprobă, la cererea celor în cauză, de Consiliul Superior al Magistraturii".

Potrivit prevederilor art. 3 din Regulamentul privind transferul şi detaşarea judecătorilor şi procurorilor, delegarea judecătorilor, numirea judecătorilor şi procurorilor în alte funcţii de conducere, precum şi numirea judecătorilor în funcţia de procuror şi a procurorilor în funcţia de judecător, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 193/2006, cu modificările şi completările ulterioare, „La soluţionarea  cererilor de transfer ale judecătorilor şi procurorilor la alte instanţe sau parchete vor fi avute în vedere următoarele criterii:

-volumul de activitate al instanţei sau parchetului de la care se solicită transferul şi la care se solicită transferul, numărul posturilor vacante şi al posturilor temporar vacante la instanţele ori parchetele implicate şi dificultăţile de ocupare a acestora;

-vechimea efectivă in funcţia de judecător sau procuror;

-vechimea la instanţa sau parchetul de la care se solicită transferul;

-vechimea in gradul aferent instanţei, respectiv parchetului la care se solicită transferul;

specializarea judecătorului/procurorului, specializările complementare, vechimea în cadrul secţiei/completului corespunzător specializării, precum şi disponibilitatea de a activa in alte secţii/complete decât cele corespunzătoare specializării ale instanţei/parchetului la care solicită transferul, în raport cu cerinţele acesteia;

-domiciliul solicitantului:

-locul de muncă al soţului sau soţiei;

-distanta dintre domiciliul şi sediul instanţei sau parchetului la care funcţionează judecătorul ori procurorul şi posibilităţile reale de navetă, inclusiv timpul afectat acesteia;

- starea de sănătate şi situaţia familială ".

De asemenea, în ceea ce priveşte dreptul la valorificare, este de arătat că, potrivit art. 30 alin. (1) din Regulamentul privind organizarea şi desfăşurarea concursului de promovare
a judecătorilor şi procurorilor, aprobat prin Hotărârea nr. 621 din 21 septembrie 2006 a Consiliului Superior al Magistraturii, cu modificările şi completările ulterioare, „Judecătorii şi procurorii care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 27, dar care nu au
fost promovaţi ca urmare a lipsei posturilor vacante pot fi promovaţi în posturile ce se vacantează la instanţele şi parchetele pentru care au optat la înscriere, în termen de 3 luni de la data validării concursului".

În acord cu  cele  sesizate  şi de  către  intimatul CSM , Înalta Curte reţine că  motivul  principal de  nelegalitate  susţinut   de  contestatoare a vizat încălcarea de către CSM  a  hotărârii nr. 298/2007, referitoare la modalităţile distincte în care  se  acordă prioritate cererilor de  valorificare  formulate de  candidaţii la concursul de  promovare, apreciind  însă că, în cauză,  în contextul factual existent, atare  critici nu  sunt  întemeiate.

Prin  Hotărârea Plenului  CSM  nr. 298/2007 s-a reţinut că cererile de valorificare formulate de candidaţii la concursul de promovare au prioritate atunci când vin în concurs cu cereri de transfer ale candidaţilor care au fost admişi pentru promovarea pe loc la concurs şi nu au prioritate atunci când vin în concurs cu alte cereri de transfer, formulate de alţi judecători decât aceia care au promovat pe loc în urma concursului.

Ipoteza avută în vedere de Plen la emiterea hotărârii de principiu se referă la cazul în care pentru acelaşi post vacant se formulează atât cereri de transfer, cât şi cereri de valorificare. Potrivit acestei hotărâri, se analizează cu prioritate cererile de transfer, urmând ca în funcţie de soluţiile date, să fie analizate cererile de valorificare.

Interpretarea contestatoarei este  eronată, aceasta înţelegând   că prioritatea analizării cererilor de transfer este sinonimă cu admiterea acestora, iar cererile de valorificare trebuie respinse de plano.

O atare  susţinere  nu poate fi  împărtăşită întrucât contravine, pe de o parte, spiritului  şi sensului  reglementării  sus-evocate, iar  pe de altă parte, întrucât acreditează ideea  soluţionării, în lipsa  exercitării controlului îndeplinirii tuturor cerinţelor legale, a „cererilor  de  transfer”, prioritare.

Prioritatea  menţionată şi vizată de  textul  arătat se referă la  „prioritatea  de  soluţionare  a  cererilor” şi  nicidecum nu semnifică admiterea   automată a  unor  atare  cereri, în lipsa  verificării respectării dispoziţiilor legale  şi  regulamentare incidente.

Or, din această perspectivă, este  de  arătat că  cererea  de  transfer a contestatoarei  a fost, în  adevăr, examinată  cu  prioritate, însă a  fost  respinsă  urmare  analizei  întreprinse cu  privire la  îndeplinirea  criteriilor  legale prevăzute  de  regulament.

 Prin urmare, dispoziţiile  Hotărârii  Plenului CSM  nr. 298/2007 au  fost  respectate  întocmai, criticile  referitoare la acest  aspect neputând fi  primite,  întrucât  nu  sunt  întemeiate.

Neîntemeiate sunt  în opinia  Înaltei Curşi şi celelalte  critici  ale  contestatoarei  vizând  analiza  întreprinsă de Plenul  CSM  cu privire la  îndeplinirea  în cauză a  criteriilor  prevăzute de  art. 3 din Regulamentul aprobat prin Hotărârea Plenului CSM nr.193/2006, cu modificările  ulterioare.

Prealabil înfăţişării, în concret, a argumentelor  de fapt  şi de  drept pe care Înalta Curte îşi întemeiază concluzia în sensul   netemeiniciei criticilor  contestatoarei, Înalta Curte reaminteşte, astfel cum statuat deja  în jurisprudenţa sa, că, în exercitarea  atribuţiilor  lor, Consiliul Superior al Magistraturii sa de  altfel şi entităţile  administrative  în general, dispun de o marjă de apreciere, astfel că, în situaţia în care nu pot fi identificate motive de nelegalitate formală ori elemente din care să rezulte că emitentul actului administrativ, prin conduita lui, s-a îndepărtat de la scopul legii ori a încălcat principiul proporţionalităţii  între interesul public şi cel privat, o evaluare a substanţei măsurilor dispuse, făcută de instanţa de contencios administrativ însăşi, ar constitui o  ingerinţă nepermisă  în atribuţiile administraţiei publice.

Analizând conţinutul actului administrativ atacat în cadrul coordonatelor astfel configurate, Înalta Curte constată că hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii  respectă limitele şi scopul prevederilor legale  în executarea cărora a fost adoptată, iar măsura adoptată a fost amplu şi adecvat motivată, neexistând elemente pe baza cărora să poată fi decelată o exercitare abuzivă a dreptului de apreciere, în sensul art.2 alin.(1) lit.n) din Legea nr.554/2004.

Astfel, este de  remarcat  că, în cauză, întreaga procedură s-a desfăşurat cu respectarea prevederilor art. 60 din Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările ulterioare, referitoare la transferul judecătorilor şi procurorilor, a prevederilor Legii nr. 317/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la atribuţiile Consiliului şi a prevederilor regulamentare sus-menţionate.

            Raportat la raţiunile şi necesităţile sistemului judiciar, analiza cererilor de transfer s-a făcut prin prisma acestor criterii, tocmai pentru a asigura luarea unei decizii obiective, în condiţii de legalitate şi oportunitate şi în raport de circumstanţele concrete ale fiecărei solicitări, cu menţinerea unui echilibru între interesul public pe care Consiliul Superior al Magistraturii are obligaţia să-l ocrotească în exercitarea rolului său de garant al independenţei justiţiei şi interesul legitim privat.

            Din modalitatea de reglementare a articolului 3 din Regulament, rezultă că primul şi cel mai important criteriu avut în vedere este cel care vizează asigurarea desfăşurării activităţii la instanţele şi parchetele implicate în această procedură.

            Secţia pentru judecători a reţinut astfel, în mod corect, că situaţia Tribunalului Bihor era una foarte dificilă la momentul analizării cererii de transfer. Astfel, la data de 30 aprilie 2015, la Tribunalul Bihor erau 2 posturi vacante şi 3 posturi de judecător temporar vacante, iar în anul 2014 încărcătura medie /judecător a fost de 1078 de cauze, faţă de media naţională de 627de cauze/judecător, încărcătura medie/schemă fiind de 880/cauze, spre deosebire de media naţională de 560 de cauze/schemă.

            La Curtea de Apel Oradea, în anul 2014, încărcătura medie/judecător a fost de 346 de cauze, faţă de media naţională de 378 cauze/judecător, iar încărcătura medie/schemă a fost de 316 cauze, spre deosebire de media naţională de 353 de cauze/schemă.

            În acest  context, Înalta Curte  reţine aşadar ca fiind  deplin pertinentă explicaţia  oferită de intimat în sensul că admiterea  cererii contestatoarei (chiar dacă  au  mai  existat  alte 7 cereri similare, pe care le-a formulat anterior) ar fi  îngreunat în mod efectiv situaţia de  la  Tribunalul  Bihor, sens în care, în respectiva  sesiune  de  transfer au  fost  respinse toate cererile formulate de judecători de la   Tribunalul Bihor.

            Justificată apare ca fiind şi explicaţia, respectiv răspunsul  intimatului cu referire la  admiterea  cererilor  de  valorificare formulate de  judecători de la  Tribunalul Bihor, în cazul    cărora CSM este  obligat  de a dispune promovarea, cu  condiţia  existenţei  posturilor  valorificabile şi a  notelor  care  să asigure preeminenţa  candidaţilor, nefiind  efectuată  astfel o analiză  profundă, de oportunitate.

            Înalta Curte reţine, totodată, contrar susţinerilor  contestatoarei,  că în motivarea  actului atacat s-au  făcut referiri  şi la celelalte  criterii  prevăzute  în art. 3 din  regulamentul  cu privire la  cererile  de  transfer.

            În fine, Înalta Curte  arată că  nu poate  primi nici  susținerile  contestatoarei referitoare la relevanța deciziei ÎCCJ nr.2623/16.06.2015,  privind  situaţia unei  alte  judecătoare ce a formulat  mai multe cereri de  transfer, întrucât, oricâte posibile similitudini ar fi   identificate, în mod  evident elementele de fapt  concrete  sunt  diferite  şi au  generat, în  consecință,  evaluări distincte.

            În acest  sens, în cauza de faţă prezintă relevanță şi în opinia  Înaltei  Curţi împrejurarea că, Curtea de Apel  Oradea  a transmis avizul  negativ cu privire la  cererea de  transfer a  contestatoarei, iar  Tribunalul  Bihor a  comunicat  avizul favorabil, însă condiţionat de  admiterea  concomitentă  a  unei  alte  cereri de  transfer la Tribunalul Bihor.

            Concluzionând, în considerarea aspectelor evocate, Înalta Curte constată că nu subzistă motive de nelegalitate ale Hotărârii Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 829/2015, respectiv ale Hotărârii Secţiei pentru judecători nr. 352/2015 invocate, actele administrative atacate fiind emise în limitele competențelor prevăzute de lege (art. 40 lit. i) din Legea nr. 317/2004, privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu modificările ulterioare), cu respectarea dispoziţiilor legale şi regulamentare incidente, motiv pentru care a fost respinsă ca neîntemeiată contestaţia formulată de doamna judecător A, în temeiul art. 29 alin.(7) din Legea nr.317/2004, republicată.