Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Constatarea neconstituționalității unor prevederi legale. Efecte asupra legalității actului administrativ unilateral emis în scopul punerii în aplicare a acestor prevederi.

Legea nr. 24/2000, art. 4 alin.(3)

OMAI nr. 300/2004 privind  activitatea  de  management resurse  umane în unităţile  Ministerului Administraţiei şi Internelor, ca act administrativ unilateral, emis  în materia evaluării  poliţistului, în baza  şi în executarea  Legii nr. 360/2002,  nu mai  poate  produce efecte după înlăturarea, prin admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor  art. 26 alin.(3) din  Legea nr. 360/2002.

Decizia nr. 2481 din 6 octombrie 2016

 

1.      Circumstanţele cauzei. Cererea de chemare în judecată

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti reclamantul D i-a chemat în judecată pe pârâţii Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Dealu Spirii” al Municipiului Bucureşti, A, B şi C, solicitând anularea fişei de evaluare întocmită pe numele său din perioada 01.12.2010-30.11.2011, să fie obligat pârâtul I.S.U. „Dealu Spirii” al Municipiului Bucureşti să emită şi să completeze o nouă fişă de evaluare pentru perioada 01.12.2010-30.11.2011 conţinând note mai mari şi calificativul „Excepţional” sau „Foarte bun”, să fie obligaţi pârâţii să îi plătească daune morale astfel: A 20.000 euro, B 20.000 euro, C 20.000 euro şi I.S.U. „Dealu Spirii” al Municipiului Bucureşti 20.000 euro, precum şi să fie obligaţi pârâţii la plata cheltuielilor de judecată.

Reclamantul a invocat şi excepţia de nelegalitate a ordinului nr. 300 din 21.06.2004, emis de Ministerul Administraţiei şi Internelor, solicitând să se constate nelegalitatea acestuia şi să fie obligat Ministerul Afacerilor Interne să anuleze şi/sau să abroge ordinul atacat.

2.      Hotărârea instanţei de fond

Prin sentinţa civilă nr. 3361 din data de 15.12.2015, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, a respins, ca neîntemeiată, excepţia inadmisibilităţii excepţiei de nelegalitate a OMAI 300/2004 şi, totodată, a fost respinsă, ca neîntemeiată, excepţia de nelegalitate a OMAI 300/2004, formulată de reclamantul D în contradictoriu cu pârâţii Inspectoratul Pentru Situaţii de Urgenţă „Dealu Spirii” al Municipiului Bucureşti, A, B, C şi Ministerul Afacerilor Interne.

Pentru a pronunţa această sentinţă, instanţa de fond a reţinut că, excepţia inadmisibilităţii excepţiei de nelegalitate a OMAI 300/2004, este neîntemeiată.

Astfel, nu a fost reţinut ca fiind întemeiat argumentul invocat de paratul Ministerul Afacerilor Interne în sensul ca, deşi în forma iniţială a art. 4 din  Legea nr. 554/2004, excepţia de nelegalitate putea viza atât acte administrative cu caracter individual, cât şi cu caracter normativ, în forma în vigoare, la momentul de faţă, domeniul de aplicabilitate al excepţiei de nelegalitate a fost restrâns la actele administrative cu caracter individual, apreciindu-se că, în cauză, sunt aplicabile prevederile art. 4 în forma în vigoare la momentul promovării acțiunii, iar nu la momentul invocării excepției.

Acţiunea a fost introdusă pe rolul instanţelor judecătoreşti la data de 19.04.2012, anterior intrării în vigoare a Noului Cod de procedură (lege nr. 134/2010).

Drept urmare, în privinţa excepţiei de nelegalitate, nu au fost avute în vedere modificările aduse art. 4 din Legea nr. 554/2004, prin Legea nr. 76/2012, act normativ care se referă la punerea în aplicare a Noului Cod de procedură civilă şi se aplica proceselor începute după data de 15.02.2013.

În acelaşi sens s-a pronunţat şi Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie prin Soluţia de principiu adoptată în şedinţa Plenului Secţiei de Contencios Administrativ şi Fiscal din data de 20.05.2013, când a hotărât că „Dispoziţiile art.4 din Legea nr.554/2004, astfel cum au fost modificate prin Legea nr.76/2012, se aplică numai în procesele începute după data de 15 februarie 2013, când a intrat în vigoare Codul de procedură civilă aprobat prin Legea nr.134/2010”

In ceea ce priveşte excepţia de nelegalitate a OMAI 300/2004 invocată de reclamantul D, instanţa de fond a constatat că aceasta este neîntemeiată.

Astfel, în ce priveşte nepublicarea actului administrativ cu caracter normativ, s-a reţinut că, la momentul emiterii O.M.A.I. 300/2004, dispoziţiile normative incidente domeniului de referinţă, respectiv, art. 27 alin. 3 din Regulamentul privind procedurile pentru supunerea proiectelor de acte normative spre adoptare Guvernului, aprobat prin H.G. nr. 555/2001, dispuneau în sensul că „nu sunt supuse, regimului de publicare în Monitorul Oficial al României, Partea l, dacă legea nu dispune altfel, ordinele, instrucţiunile şi alte acte cu caracter normativ care au ca obiect reglementări din sectorul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională".

Prevederile legale menţionate au fost preluate ulterior, în art. 35 alin. 3 din Regulamentul privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de acte normative spre adoptare, aprobat prin H.G. nr. 50/2005, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 35 alin. 3 din Anexa la H.G. nr. 50/2005 republicată, vizează excepţiile de la regula publicării în Monitorul Oficial al României Partea I, respectiv „ordinele, instrucţiunile şi alte acte cu caracter normativ care au ca obiect reglementări din sectorul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională", cu precizarea „dacă legea nu dispune altfel".

În legătură cu această ultimă expresie, instanţa a reţinut  că, în mod clar legiuitorul a avut în vedere o lege specială care să dispună in alt sens decât cel referitor la actele exceptate de la publicare şi nu la prevederile legii nr. 24/2000, lege generală.

Cum nu există o asemenea lege specială care să facă inactivă includerea ordinelor M.A.I. în excepţia prevăzută la alin. (3) din art. 35 din H.G. nr. 50/2005, instanţa consideră că nu subzistă concluzia că Ordinele M.A.I. nu şi-au produs efect. Jurisprudenţa Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie în această materie este constantă şi nu sunt motive de fapt şi de drept pentru o altă abordare în momentul de faţă.

Astfel, actul administrativ cu caracter normativ contestat, OMAI 300/2004, fiind emis în baza şi executarea dispoziţiilor cuprinse în acte normative cu caracter special ce privesc domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale, se încadrează în prevederile care statuează posibilitatea nepublicării lui (în vigoare la data emiterii), a cărei raţiune este legată de domeniul de reglementare limitat al acestuia, fiind aplicabil doar unei categorii profesionale delimitate, şi anume personalului M.A.I., situaţie în care nu se impunea să fie adus la cunoştinţa tuturor cetăţenilor prin publicare în Monitorul Oficial al României.

Faţă de toate aceste considerente, instanţa de fond a respins ca neîntemeiată, excepţia inadmisibilităţii excepţiei de nelegalitate a OMAI 300/2004 şi tot ca neîntemeiată  excepţia de nelegalitate a OMAI 300/2004.

3.      Cererea de recurs şi motivele  înfăţişate

Împotriva sentinţei civile nr. 3361 din data de 15.12.2015, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a formulat recurs reclamantul D, criticând-o pentru nelegalitate şi netemeinicie.

În cuprinsul motivelor de recurs, cuprinse într-un amplu document ce conţine, nesistematizat, susţineri, aprecieri şi critici ale sentinţei atacate, recurentul a susţinut în primul rând, excepţia autorităţii lucrului judecat, raportat la împrejurarea că, la data de 8 decembrie 2015 a fost publicată în Monitorul Oficial nr.906, Decizia Curţii Constituţionale nr.637 din 13 octombrie 2015, prin care a fost admisă excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 26 alin.(3) din Legea nr.360/2002 privind Statutul poliţistului. Având în vedere că Ordinul MAI nr.300/2004 a fost emis în temeiul art. 26 alin.(3) din Legea nr.360/2002 care a fost declarat neconstituţional, OMAI 300/2004 este nelegal, nul, în opinia sa.

Cu privire la legalitatea Ordinului Ministerului Administraţiei şi Internelor nr.300 din 21.06.2004, în esenţă, au  fost formulate următoarele critici:

- Ordinul Ministrului Administraţiei şi Internelor nr.300 din 21.06.2004 încalcă art. 11 alin.1, precum şi art. 12 alin.3 din Legea nr.24/2000, deoarece este în vigoare deşi nu a fost publicat în Monitorul Oficial.

- Ordinul Ministrului Administraţiei şi Internelor nr.300 din 21.06.2004 încalcă art. 13 lit. (a) din Legea nr.24/2000 deoarece nu este corelat cu prevederile actului normativ de nivel superior Legea nr.24/2000.

- Ordinul Ministrului Administraţiei şi Internelor nr.300 din 21.06.2004 încalcă articolul 6 pct.3 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului deoarece raportat  la  conţinutul  acestuia, autoritatea  pârâtă nu l-a informat în mod amănunţit asupra naturii cauzei acuzaţiei  împotriva sa. Nu a fost acuzat de nicio faptă, dar a primit calificativul necorespunzător în fişa de evaluare şi cu note neconforme cu realitatea. Consideră că prin încălcarea art. 3, art.6, art. 10 alin.1, art. 14 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, persoanele evaluate nu se pot apăra, nu sunt informate, sunt discriminate, sunt supuse la tratamente inumane, sunt supuse la tratamente degradante.

- Ordinul Ministrului Administraţiei şi Internelor nr.300 din 21.06.2004 încalcă art.31 alin.1 şi alin. 2 din Constituţia României deoarece dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădit.

Pentru aceste motive recurentul a solicitat admiterea recursului, casarea hotărârii atacate, cu consecinţa admiterii acţiunii şi constatarea nelegalităţii Ordinului Ministrului Administraţiei şi Internelor nr.300 din 21.06.2004.

4.Apărările  intimaţilor-pârâţi

Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Dealul Spirii” (ISU) ca şi Ministerul Afacerilor Interne, intimaţii pârâţi, au  formulat  întâmpinări faţă de  recursul recurentului-reclamant prin care, în esenţă, s-a solicitat respingerea recursului, susţinându-se că hotărârea instanţei de fond este legală şi dată cu  corecta  interpretare a  legii, recurentul  nefăcând  decât  să   reia  susţinerile  din cuprinsul cererii de chemare  în judecată.

A fost  reiterată de către intimatul ISU,  şi  în faza  de  recurs, excepţia  inadmisibilităţii cererii, pe  considerentul  că OMAI nr. 300/2004 este un act  administrativ cu  caracter  normativ, fiind  totodată invocată excepţia netimbrării  cererii de   recurs.

Cu privire la această din  urmă excepţie, Înalta Curte  s-a pronunţat, în sensul  respingerii  ca  neîntemeiată, în şedinţa publică  de la  23 septembrie 2016,  argumentele  în susţinerea unei  atare  soluţii  fiind  consemnate  în  încheierea  de la  acea dată.

 În ceea ce priveşte  reiterarea  excepţiei  inadmisibilităţii cererii, aceasta urmează a  fi  examinată  în contextul  analizării  motivelor de  recurs.

5.Soluţia şi considerentele instanţei de control judiciar.

Analizând  sentinţa  atacată prin prisma  criticilor  recurentului-reclamant, raportat  la  prevederile legale aplicabile precum şi la  jurisprudenţa  Curţii Constituţionale, Înalta Curte constată că  se  impune admiterea  recursului de faţă, în  sensul admiterii  excepţiei de  nelegalitate  invocate şi a constatării  nelegalităţii OMAI nr. 300/2004, pentru  considerentele  în continuare  expuse.

Prealabil examinării  criticilor  vizând  excepţia de  nelegalitate propriu-zisă, Înalta Curte  arată că  nu se impune reformarea  hotărârii primei  instanţe  sub  aspectul  soluţiei date  excepţiei  inadmisibilităţii  invocării  excepţiei de  nelegalitate a OMAI nr. 300/2004, în sensul respingerii acesteia ca  neîntemeiată, întrucât  o atare soluţie este  corectă.

În acord cu  cele  arătate de prima instanţă cu referire la  excepţia de  inadmisibilitate invocată  şi contrar susţinerilor  intimatului-pârât ISU, reiterate şi prin  întâmpinarea depusă  faţă de  motivele de  recurs, Înalta Curte  arată că prezenta cauză,începută  anterior  datei de  15 februarie  2013, când au intrat  în vigoare modificările  aduse prin Legea nr. 76/2012, rămâne  supusă  normelor  în vigoare  la data  iniţierii procesului, incluzând  art. 4 din Legea nr. 554/2004, în forma sa anterioară adoptării  Legii nr.76/2012.

Aşa fiind, soluţia primei  instanţe, pe acest aspect, este  justă şi în acord cu jurisprudenţa cristalizată a  Înaltei  Curţi, atât în  perioada de  până la  intrarea  în vigoare  a  Legii nr. 262/2007, cât şi  ulterior acestui  moment, potrivit cu care, în interpretarea  art. 4 din Legea nr. 554/2004, s-a stabilit că  excepţia  de  nelegalitate a actului administrativ, fie  individual, fie normativ,  este admisibilă,  din  considerente ce ţin şi de interpretarea istorico-teleologică a legii, nefiind identificate  argumente evidente pentru  care  legiuitorul, prin modificarea  adusă prin  Legea nr.262/2007 să fi  restrâns  acest  mecanism procesual  numai pentru  cazul actului  individual.

Drept urmare, independent de calificarea dată actului administrativ unilateral, până la  noul context legislativ, creat de  Legea nr. 76/2012, este de reţinut admisibilitatea invocării excepţiei de  nelegalitate  în condiţiile   judicios reţinute şi de  prima instanţă.

Înalta Curte reţine  însă temeinicia  criticilor  recurentului-reclamant în ceea ce  priveşte  excepţia de   nelegalitate a  OMAI nr. 300/2004.

Contrar argumentaţiei  primei instanţe, în sensul  netemeiniciei excepţiei de  nelegalitate  a  acestui act administrativ, pe considerentul  exceptării  actului  de la publicare şi cu referire la jurisprudenţa instanţei supreme în această materie, Înalta Curte  arată, astfel cum a statuat  deja  prin Decizia  nr. 4008 din 11 decembrie 2015,  că survenirea  deciziilor  Curţii Constituţionale nr. 392 din 2 iulie 2014 şi respectiv nr. 637 din  8.12.2015, impun, cel puţin în materia   supusă analizei şi în prezenta cauză, revirimentul şi respectiv nuanţarea  jurisprudenţei anterioare.

            Este adevărat că în jurisprudenţa sa, anterioară datei pronunţării Deciziei  Curţii  Constituţionale nr. 392 din 2 iulie 2014, Înalta Curte a statuat în sensul că „instituirea obligaţiei de publicare a actelor  normative, pentru  ca  acestea  să fie cunoscute de toţi cetăţenii nu se justifică decât atunci când actul normativ are aplicabilitate generală vizând o problemă de interes public”,nepublicarea în acea ipoteză a OMAI nr. 400/2004, nefiind de natură a atrage nelegalitatea  acestuia.

Însă, în mod  simetric, raportat  la  Decizia  ÎCCJ nr.4008/2015 şi în cauza de  faţă, Înalta Curte  reţine că, urmare a  Deciziei  Curţii Constituţionale nr. 637/2015, referitoare  la admiterea  excepţiei de  neconstituţionalitate a  prevederilor  art. 26 alin.(3) din Legea nr. 360/2002, privind  Statutul poliţistului, publicată în M. Of.  Partea I nr. 906 din  8.12.2015,  cu doar o săptămână  înainte  de data  pronunţării  hotărârii atacate  prin  recursul de faţă (15.12.2015) se impunea admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a OMAI nr. 300/2004.

 Raportat la  considerentele  Deciziei  Curţii Constituţionale nr.637/2015, general obligatorii, Înalta Curte apreciază că se impune a fi reţinută nelegalitatea  OMAI nr.300/2004, câtă  vreme, în mod expres  s-a  reţinut, în contextul  examinării  art. 26 alin.(3) din Legea nr. 360/2002, potrivit cu care „metodologia privind evaluarea poliţistului se stabileşte prin ordin al ministrului  administraţiei şi internelor”, că,  în materia  evaluării  poliţistului  a fost emis  OMAI nr. 300/2004, care nu a fost  publicat în Monitorul Oficial al României, partea I.

Curtea a mai observat că ulterior completării art. 26 din Legea nr.360/2002, prin Legea nr. 133/2011, nu a mai fost emis un ordin al  ministrului afacerilor  interne privind  metodologia  de  evaluare a  poliţistului .

În fine, Curtea Constituţională, reţinând că normele  privind  evaluarea  activităţii  şi conduitei poliţistului  trebuie  să respecte  anumite exigenţe de stabilitate, previzibilitate  şi claritate, a constatat  că delegarea  atribuţiei de a stabili aceste  norme către un  membru al  Guvernului, prin   emiterea  unor  acte  administrative cu  caracter  normativ, de  rang infralegal, determină o stare de  incertitudine juridică, soluţia  legislativă prevăzută de  art. 26 alin.(3) din Legea nr. 360/2002 fiind  contrară normelor de  tehnică legislativă.

Prin urmare, în considerarea  argumentaţiei  sus  înfăţişate, general  obligatorie, Înalta Curte  reţine, contrar  primei  instanţe că OMAI nr. 300/2004 privind  activitatea  de  management resurse  umane în unităţile  Ministerului Administraţiei şi Internelor, ca act administrativ unilateral, emis  în materia evaluării  poliţistului,în baza  şi în executarea  Legii nr. 360/2002,  nu mai  poate  produce efecte după înlăturarea, prin admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor  art. 26 alin.(3) din  Legea nr. 360/2002.

Şi aceasta  întrucât, conform  normelor de tehnică  legislativă cuprinse  în art. 4 alin.(3) din Legea nr. 24/2000, actele  date  în executarea  legilor se emit în limitele  şi potrivit  normelor  care  le ordonă.

Concluzionând  aşadar, Înalta Curte, admiţând recursul de faţă în  temeiul  art. 312 alin.1 Cod procedură civilă,  a  modificaT  în  parte  sentinţa  atacată, în sensul admiterii  excepţiei de  nelegalitate şi a constatării  nelegalităţii  OMAI nr. 300/2004, ca act de  reglementare secundară, dată  fiind  declararea neconstituţionalităţii prevederilor art. 26 alin.(3) din Legea nr. 360/2002,  privind  statutul  poliţistului.