Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Contract de prestări servicii încheiat în procedura de derulare a unui proiect finanţat din fonduri europene. Declararea ca neeligibilă a sumei achitate prestatorului. Lipsa de eficacitate a clauzei compromisorii în ceea ce priveşte stabilirea competenţei de soluţionare a cauzei având ca obiect recuperarea de la beneficiar a sumei rambursate.

Codul de procedură civilă, art. 608 alin. (1) lit. b)

 

O acţiune având ca obiect cererea de restituire a  unei  sume care a fost declarată neeligibilă printr-un act administrativ  nu poate fi soluţionată pe calea arbitrajului, aceasta fiind  de competenţa instanţei de contencios administrativ  indiferent dacă restituirea  sumei  a fost solicitată sau nu şi în cadrul litigiului în care se analizează cererea privind anularea  actului  administrativ.

Într-o astfel de situaţie, clauza compromisorie inserată în contract  este inoperantă iar hotărârea arbitrală se impune a fi anulată, în acord cu dispoziţiile art. 608 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură civilă.

Decizia nr. 1193 din 23 martie 2017

 

Cererea de chemare în judecată

Prin cererea formulată, reclamantul Ministerul Fondurilor Europene, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, a solicitat, în contradictoriu cu pârâţii S.C. A  S.A., Ministerul Transporturilor şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, anularea sentinţei arbitrale nr. 132 din 09.07.2013, pronunţată de Curtea de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României, prin care s-au dispus următoarele:

- s-a admis în parte acţiunea arbitrală formulată de reclamanta S.C. A  S.A., astfel cum aceasta a fost precizată;

- au fost obligaţi pârâţii, în solidar, la plata sumei de 2.832.041,70 euro, reprezentând capătul 1 din cerere;

- a respins celelalte capete de cerere;

- a admis în parte cererea privind cheltuielile de arbitrare;

- a obligat în solidar la plata sumei de 150 euro, taxa de înregistrare a dosarului, a sumei de 156.603,37 euro, reprezentând taxa arbitrală (pro rata) şi a sumei de 25.550 euro, reprezentând onorariu de avocat (parte aferentă procedurii arbitrale, pro rata).

Soluţia instanţei de fond

Prin sentinţa civilă nr. 2880 din 28.10.2014, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a dispus următoarele:

- a respins excepţia lipsei dovezii calităţii de reprezentant a Ministerul Fondurilor Europene, ca neîntemeiată;

- a respins cererea de suspendare a judecăţii formulată de Ministerul Fondurilor Europene;

- a respins acţiunea în anulare formulată de Ministerul Transporturilor, ca inadmisibilă;

- a admis în parte acţiunea formulată de Ministerul Fondurilor Europene, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, în contradictoriu cu pârâţii S.C. A S.A. şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România S.A. (C.N.A.D.N.R. - S.A.);

- a anulat în parte sentinţa arbitrală nr. 132/09.07.2013 şi a reţinut spre soluţionare în fond cererea reclamantei A S.A. de obligare a pârâţilor Ministerul Fondurilor Europene şi Ministerul Transporturilor la plata sumei de 2.832.041,70 Euro către reclamantă şi a accesoriilor acestei sume (penalităţi de întârziere şi dobânda legală), de la data executării prin compensare a actului administrativ - Raportul oficial din 04.02.2010 - până la data plăţii şi a cererii de intervenţie forţată a C.N.A.D.N.R.;

- a înaintat dosarul la Registratură, pentru a fi înregistrat un dosar cu număr nou, având obiectul şi părţile menţionate mai sus şi repartizat aleatoriu unui complet de fonduri;

- a respins cererea de obligare a pârâtelor la plata cheltuielilor de arbitrare;

- a menţinut în rest hotărârea arbitrală.

Cererea de recurs

Împotriva sentinţei civile nr. 2880 din 28.10.2014, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, a declarat recurs pârâta S.C. A S.A., invocând dispoziţiile art. 488 alin. 1 pct. 1, 4, 5, 6, 7 şi 8 din Noul cod de procedură civilă.

În motivarea  recursului se  arată următoarele:

  1. Greşita dezlegare dată excepţiei lipsei calităţii de reprezentant a Ministerului Finanţelor Publice pentru Ministerul Fondurilor Europene.      Curtea de Apel a dezlegat greşit excepţia invocată de subscrisa privind lipsa calităţii de reprezentant a Ministerului Finanţelor Publice pentru Ministerul Fondurilor Europene. Deşi a reţinut că SC A SRL avea dreptate, în sensul în care la data formulării acţiunii Ministerul Finanţelor Publice nu avea calitate de reprezentant, Curtea de Apel reţine concluzia greşită că, intrarea în vigoare - în cursul judecării procesului - a O.U.G. nr. 107/2013 poate fi "asimilată confirmării mandatului". O atare motivare nu poate fi posibilă faţă de prevederile principiului neretroactivităţii legii şi faţă de dispoziţiile art. 2016 C.civ. Aşadar, hotărârea Curţii de Apel este supusă casării sub aspectul motivelor de casare prevăzute la art. 488 alin. 1 pct. 4 şi 8 C.proc.civ. - pag. 6-12 din prezentul recurs.
  2. Încălcarea cadrului procesual stabilit de reclamantul ministerul finanţelor publice.

Curtea de Apel a încălcat cadrul procesual stabilit de reclamantul Ministerul Finanţelor Publice prin aceea că a pronunţat o hotărâre din care se înţelege că a reţinut situaţia de fapt şi de drept aferentă unui motiv de anulare neinvocat de reclamant [respectiv cel prevăzut la art. 608 alin. 1 lit. a) C.proc.civ.]. Procedând astfel, Curtea de Apel a încălcat norme procedurale imperative (respectiv art. 400 C.proc.civ.), întrucât trebuia să repună dosarul pe rol pentru a pune în discuţia părţilor incidenţa acestui motiv suplimentar de anulare, precum si posibilitatea de a-l invoca peste termenul de formulare a acţiunii în anulare. Aşadar, hotărârea Curţii de Apel este supusă casării sub aspectul motivelor de casare prevăzute la art. 488 alin. 1 pct. 5, 6 şi 8 C.proc.civ.

  1. Greşita dezlegare dată efectelor pe care le are în speţă transmiterea legală a calităţii procesuale.

 Curtea de Apel a dezlegat greşit efectele pe care transmiterea legală a calităţii procesuale le are în speţă. Instanţa de fond a considerat în mod greşit că, în arbitraj, Ministerul Fondurilor Europene era îndreptăţit la acordarea unui termen suplimentar pentru pregătirea apărării, deşi acesta preluase de drept calitatea procesuală a Ministerului Finanţelor Publice încă de la data de 19.02.2013 (şi oricum a primit termenul solicitat). Curtea de Apel ignoră voinţa clar exprimată de reprezentantul Ministerului Fondurilor Europene în cadrul primei şedinţe de judecată în arbitraj - reprezentant care atunci a declarat expres că tribunalul arbitral este competent să soluţioneze cauza (încheierea de şedinţă din 09.04.2013 din dosarul de arbitraj). Mai mult decât atât, în procedura de creare a aparenţei de admisibilitate a motivului de anulare invocat de M.F.P. în acţiunea în anulare [art. 608 alin. 1 lit. b) C.proc.civ.], Curtea de Apel face în mod greşit aplicarea dispoziţiilor Vechiului Cod de Procedură Civilă (deşi acţiunea în anulare este un proces nou - fapt statuat de însăşi I.C.C.J. prin hotărârea nr. 1594 / 2014 emisă tot în această cauză); cu această ocazie Curtea de Apel a încălcat normele procedurale imperative prevăzute de art. 608 alin. 2 raportat la art. 592 alin. 1 si 3 C.proc.civ. Curtea de Apel reţine greşit că în speţă există un concurs de legi în timp în ceea ce priveşte posibilitatea de invocare a excepţiei de necompetenţă a tribunalului arbitral, deşi în Legea nr. 76/2012 privind punerea în aplicare a Noului Cod de Procedura Civilă, nu se regăseşte nicio dispoziţie care să reglementeze un eventual concurs de legi în timp în ceea ce priveşte acţiunea în anularea sentinţelor arbitrale. în acest context, hotărârea Curţii de Apel este supusă casării faţă de motivele prevăzute la art. 488 alin. 1 pct. 5, 6 şi 8 C.proc.civ. - pag. 15 »- 21 din prezentul recurs.

  1. Greşita dezlegare dată problemei arbitrabilităţii disputei soluţionate de curtea de arbitraj.

 Curtea de Apel a dezlegat greşit problema arbitrabilităţii disputei soluţionate de Curtea de Arbitraj. Din analiza considerentelor - care sunt contradictorii în variate ocazii (a se vedea, în principal, pag. 27 - 29 din sentinţa recurată) - nu rezultă clar opinia instanţei cu privire la faptul că disputa soluţionată în arbitraj putea face sau nu obiectul acestei proceduri. Curtea de Apel decide totuşi - vădit greşit - că disputa nu ar fi putut face obiectul arbitrajului, ocazie cu care încalcă voinţa părţilor clar exprimată prin clauza compromisorie (deşi reţine competenţa strictă a arbitrajului pentru soluţionarea disputelor născute din sau în legătură cu contractul), precum şi prevederile art. 550 alin. 3, art. 553 C.proc.civ. şi cele ale art. 1 alin. 1 din legea nr. 554/2004 (stabilind în mod greşit că disputa era una de competenţa contenciosului administrativ); de aici, instanţa de fond trage concluzia greşită după care clauza compromisorie ar fi inoperantă. Curtea de Apel a asimilat în mod greşit situaţia de fapt pe care o reţine (tot greşit vezi pct. III), respectiv că tribunalul arbitral nu ar fi fost competent să soluţioneze disputa [motiv de anulare prevăzut la art. 608 alin. 1 lit. a) C.proc.civ.] cu situaţia clauzei arbitrale inoperante; pe temeiul că tribunalul arbitral nu ar fi competent, nu se poate reţine incidenţa motivului de anulare după care clauza arbitrală era inoperantă [adică cel de la art. 608 alin. 1 lit. b)J. Pe scurt, Curtea de Apel a încadrat juridic o situaţie de fapt (greşit reţinută) la lit. b) din art. 608 alin. 1 C.proc.civ., deşi această situaţie (dacă ipotetic ar subzista în speţă) s-ar încadra în mod normal la lit. a) din acelaşi art. 608 alin. 1 C.proc.civ. În acest context, hotărârea Curţii de Apel este supusă casării faţă de motivele prevăzute la art. 488 alin. 1 pct. 5, 6 şi 8 C.proc.civ..

V.Aspecte suplimentare de nelegalitate a sentinţei recurate

  1. Curtea de Apel nu s-a pronunţat în legătură cu acţiunea în anulare formulată de Ministerul Transporturilor.

 Curtea de Apel nu s-a pronunţat asupra acţiunii în anulare formulată de Ministerul Transporturilor. Aşadar, instanţa a încălcat art. 22 alin. 6 C.proc.civ. fiind obligată conform acestui text să se pronunţe asupra a tot ceea ce s-a cerut. Din analiza considerentelor, se observă că instanţa de fond, practic, admite apărările noastre - în sensul că Ministerul Transporturilor nu susţine motivul de anulare invocat, ci doar reiterează fondul cauzei soluţionate în arbitraj. Cu toate acestea, deşi considerentele lasă în mod clar să se anticipeze o soluţie de respingere a acţiunii în anulare a Ministerului Transporturilor faţă de motivul reclamantei  A, totuşi Curtea de Apel decide să nu se pronunţe pe această acţiune. Curtea de Apel trebuia să se pronunţe şi asupra acţiunii în anulare formulată de Ministerul Transporturilor, în acelaşi mod în care a avut în vedere şi a respins cel de-al doilea motiv de anulare din acţiunea M.F.P. (respectiv după cum a respins motivul de anulare prevăzut la art. 608 alin. 1 lit. c) C.proc.civ. invocat de M.F.P. Pentru aceste aspecte, hotărârea Curţii de Apel este supusă casării pe motivele prevăzute de art. 488 alin. 1 pct. 5, 6 şi 7 C.proc.civ.

  1. Curtea de Apel nu a redactat sentinţa aici recurată conform art. 425 alin. 1 lit. b) C.proc.civ. în redactarea hotărârii recurate.

            Curtea de Apel nu a reţinut poziţia exprimată de reclamantă cu privire la efectele transmiterii calităţii procesuale; de asemenea, în hotărârea recurată nu se regăsesc apărările acesteia faţă de acţiunea în anulare formulată de Ministerul Transporturilor. În acest context, instanţa de fond nu a respectat dispoziţiile art. 425 alin. 1 lit. b) C.proc.civ. referitoare la conţinutul obligatoriu al hotărârilor judecătoreşti. Aşadar, hotărârea recurată este supusă casării pentru motivul prevăzut de art. 488 alin. 1 pct. 6 C.proc.civ. - pag. 32 din prezentul recurs.

Cu privire la menţinerea valabilităţii sentinţei arbitrale cu privire la celelalte capete de cerere formulate.

 Curtea de Apel - deşi a declarat că Tribunalul Arbitral nu era competent să soluţioneze disputa arbitrală  - reţine totuşi că decizia tribunalului arbitral de a respinge celelalte capete de cerere este validă. Curtea de Apel dispune: "Menţine în rest hotărârea arbitrală." Rezultă aşadar că sentinţa civilă aici recurată este susceptibilă de casare pentru motivele prevăzute la art. 488 alin. 1 pct. 5, 6 şi 8 C.proc.civ. .

Cu privire la respingerea cheltuielilor de arbitrare.

Curtea de Apel în mod greşit s-a pronunţat asupra unei cereri inexistente atunci când a dispus respingerea cheltuielilor de arbitrare. Mai mult decât atât, procedând astfel, Curtea de Apel a intrat pe fondul cauzei, depăşind cadrul procesual special al acţiunii in anulare. O pronunţare asupra cheltuielilor de arbitrare poate avea loc numai la rejudecarea disputei arbitrale in fond şi strict pe baza cererii părţilor. Aşadar, hotărârea recurată este supusă casării pentru motivul prevăzut de art. 488 alin. 1 pct. 5, 6 şi 7 C.proc.civ.

Cu privire la competenţa secţiei de contencios administrativ şi fiscal de a soluţiona acţiunea în anularea unei sentinţe arbitrale.

Curtea de Apel - secţia de contencios administrativ şi fiscal - a soluţionat acţiunea în anulare deşi o atare acţiune este un proces nou, de sine stătător, al cărui obiect se limitează strict la analiza incidenţei motivelor de anulare a sentinţei arbitrale, astfel cum acestea sunt prevăzut la art. 608 alin. 1 C.proc.civ. Litigiul prin care se soluţionează acţiunea în anulare nu este un litigiu de contencios administrativ. Aşadar, competenţa de soluţionare aparţinea în mod corect secţiei civile a curţii de apel, nu celei de contencios administrativ. Sub acest aspect, hotărârea recurată este supusă casării pentru motivul prevăzut de art. 488 alin. 1 pct. 1 C.proc.civ. –

Cu privire la termenul stabilit de instanţa de fond pentru formularea recursului.

Curtea de Apel - prin dispozitivul hotărârii recurate - a stabilit în mod greşit că recursul trebuie declarat în termen de 15 zile. Având în vedere că procesul având ca obiect acţiunea în anularea unei sentinţe arbitrale este unul de sine stătător, nefiind un litigiu de contencios administrativ, termenul legal de declarare a recursului este de 30 de zile, hotărârea recurată fiind supusă casării pentru motivul prevăzut de art. 488 alin. 1 pct. 4 şi 5 C.proc.civ.

Soluţia  şi considerentele instanţei de recurs

 Înalta Curte constată că recursul  este  nefondat astfel că îl va respinge ca atare  pentru  considerentele  în continuare arătate.

I.Motivul  de recurs privind  greşita dezlegare dată excepţiei lipsei calităţii de reprezentant a Ministerului Finanţelor Publice pentru Ministerul Fondurilor Europene

Înalta Curte  constată că mandatul Ministerului Finanțelor Publice  nu se putea  întemeia pe dispozițiile art. II alin.4 din OUG nr. 6/2013, așa cum a remarcat  și instanța de fond,  textul legal menționat referindu-se  la litigii aflate  pe rolul instanțelor  judecătorești, iar  litigiul  în discuție  s-a aflat pe rolul tribunalului arbitral.

Înalta  Curte nu  împărtășește însă opinia instanței amintite în sensul că la data  exercitării dreptului de chemare  în judecată  de către Ministerul Finanțelor Publice, situația  continuând  până la data  intrării  în vigoare a OUG nr. 107/2013, respectiv 13.12.2013, acest  minister  nu avea  împuternicire de a introduce acțiunea la instanța  de judecată din partea Ministerului  Fondurilor Europene. Contractul de mandat este , de regulă, un contract  consensual, care  ia naștere  prin simplul acord de voință al părților  fără a fi supus vreunei  forme speciale, astfel că poate  fi  dat  în formă scrisă sau  chiar  verbală, ori  în mod tacit, așa cum rezultă  expres  din dispozițiile  art. 2013 alin.2 din Codul civil. În speță, contractul de mandat dintre Ministerul  Fondurilor Europene, în calitate de mandant, și Ministerul Finanțelor  Publice, în calitate de mandatar, este  un contract consensual întrucât legea nu revede în această ipoteză o anumită formă pentru încheierea acestuia.

Între cele două ministre s-a purtat  o corespondență având ca obiect necesitatea promovării unei acțiuni în justiție vizând o acțiune în anulare a  hotărârii arbitrale. În concret, este vorba despre adresa nr.2720/624955/30.07.2013 și adresa nr. 2603/624833/24.07.2013, ambele ale  Direcției Instrumente  Financiare Nerambursabile. Astfel, în adresa Direcției respective din subordinea Ministerului Fondurilor Europene, nr.2720/624955/30.07.2013, învederându-se  necesitatea formulării unei  acțiuni  în anulare, se precizează  în mod expres împuternicirea dată Ministerului Finanţelor Publice de a reprezenta  în acest  demers Ministerul Fondurilor Europene. Chiar  dacă  în corespondența respectivă se face  trimitere la prevederile OUG nr. 6/2013, act normativ ce nu era acoperitor într-o astfel de  situație, acest  lucru  este  irelevant în raport de voința titularului acțiunii în justiție de a-l împuternici  pe celălalt minister să acționeze în numele său, în condițiile  în care nu exista nicio dispoziție legală care să interzică acest lucru. Prin urmare, în opinia instanței supreme, în conținutul celor două adrese menționate se materializează oferta de mandat judiciar a Ministerului Fondurilor  Europene, expres formulată, ofertă acceptată de Ministerul Finanțelor  Publice  în mod tacit având  în vedere  că a promovat  acțiunea în justiție.

În consecință, la data promovării  în justiție a acțiunii ce vizează anularea sentinței arbitrale nr.132/9/07.2013 pronunțată de  Curtea de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României, Ministerul Finanțelor Publice a acționat  în calitate de mandatar al Ministerului Fondurilor  Europene. OUG nr. 107/2013 nu a  făcut  decât  să  consacre legislativ ceea ce  în speță cele două ministere  au stabilit  pe cale  consensuală. În condițiile în care instanța de recurs, pentru motivele anterior arătate, reține legala reprezentare a Ministerului Fondurilor  Europene de către Ministerul Finanțelor  Publice încă  din momentul promovării acțiunii în anulare a hotărârii arbitrale, contrar  primei instanțe, nu se mai justifică examinarea  argumentelor  invocate de către  recurent cu privire la încălcarea  principiului neretroactivității legii.

II.Motivul de recurs privind încălcarea cadrului procesual stabilit de reclamantul Ministerul Finanţelor Publice.

Conform recurentei, prima instanță a pronunțat  o  hotărâre nelegală în condițiile în care  a reținut  situația de  fapt și de drept aferentă unui motiv de anulare  neinvocat  de reclamant - art. 608 alin.1  lit.a din Codul de procedură civilă, încălcând normele procedurale  imperative, întrucât  trebuia să  repună dosarul pe rol pentru  a pune  în discuția părților  acest motiv suplimentar  de anulare, precum și posibilitatea de  a-l invoca  peste  termenul de  invocare  a acțiunii  în anulare.

Contrar recurentei, Înalta Curte consideră că prima instanță în argumentele expuse s-a  întemeiat  pe motivul prevăzut de  art. 608 alin.1 lit.b) și nu pe motivul de la art. 608 alin.1 lit.a). Mai  exact, instanța de fond chiar  dacă nu indică în motivare textul legal menționat se referă la ipoteza  de la lit.b) din Codul de  procedură civilă, arătând expres la fila 28 a sentinței atacate  cu recurs în prezenta cauză că era inoperantă clauza arbitrală deoarece pretențiile solicitate  reprezintă, de fapt, demersul de recuperare a unei  sume ce fusese rambursată în executarea  unui act administrativ: ”Curtea apreciază că, în raport de situaţia concretă, clauza arbitrală era inoperantă în ceea ce priveşte pretenţiile care au ca obiect suma stabilită ca obligaţie de plată în sarcina A printr-un act administrativ: 2.832.041,70 Euro, respectiv accesoriile acestei sume (penalităţi de întârziere şi dobânda legală), calculate de la data executării prin compensare a actului administrativ – Raportul oficial din 04.02.2010- până la data plăţii.”

Așadar, instanța de fond  a examinat chiar  ipoteza invocată  prin acțiunea  în anularea hotărârii arbitrale, respectiv art. 608 alin.1 pct.b) din Codul de  procedură civilă.

III. Motivul de recurs referitor la greşita dezlegare dată efectelor pe care le are în speţă transmiterea legală a calităţii procesuale

În opinia recurentei, în mod greșit a considerat  prima instanță că, în arbitraj, Ministerul Fondurilor  Europene era îndreptățit la acordarea  unui termen suplimentar pentru  pregătirea apărării , deși acesta preluase de drept calitatea procesuală a Ministerului Finanțelor Publice  încă de la data de 19.02.2013. Mai mult  decât  atât, arată recurenta, în procedura de creare a aparenței de  admisibilitate  a motivului de anulare invocat de  Ministerul Finanțelor  Publice  în acțiunea în anulare, art. 608 alin.1 lit.b) Cod procedură civilă, Curtea de apel face în mod greșit aplicarea  dispozițiilor Codului de procedură civilă din 1865, deși acțiunea în anulare  este supusă regulilor  noului Cod   de procedură civilă, astfel cum a statuat însăși Înalta  Curte de Casație și Justiție  prin decizia civilă nr. 1594 /2014. Recurenta a mai  arătat că, Curtea de  apel a reținut  de asemenea  greșit în sensul că  în speță este  vorba de un concurs de legi în timp în ceea ce privește posibilitate de  invocare a excepției  de necompetență a  Tribunalului arbitral, deși în Legea nr. 76/2012 privind punerea  în aplicarea noului Cod de procedură civilă nu se  regăsește  nicio dispoziție care  să reglementeze un astfel de  concurs de legi  în timp cu privire la acțiunea  în anularea  sentințelor  arbitrale.

Înalta  Curte nu împărtășește  nici această critică formulată de  către  recurentă.

Pentru a lămuri chestiunea privind acordarea unui termen pentru  pregătirea apărării în favoarea  Ministerului Fondurilor  Europene trebuia luat  în considerare, așa cum de altfel a procedat instanța de fond, că  între momentul  promovării acțiunii arbitrale  și primul termen de judecată fixat de tribunalul arbitral la data de 9.04.2013, s-au produs modificări legislative cu  implicații în  privința cadrului procesual din acel dosar (adoptarea OUG nr. 6/2013), respectiv, prin voința legislatorului, Ministerul Fondurilor  Europene a preluat calitatea procesuală a Ministerului Finanțelor  Publice.

În aceste  condiții, pe bună dreptate instanța de fond a considerat că Ministerul Fondurilor  Europene era îndreptățit la acordarea  unui termen  pentru pregătirea apărării, deoarece  substituirea a unui minister cu celălalt chiar  dacă s-a produs prin voința legislatorului aceasta nu  înseamnă că Ministerul Fondurilor Europene introdus în cauza pe care o judeca tribunalul arbitral nu putea  să  formuleze propriile apărări în cauză. Chiar dacă ambele ministre fac parte din structura de organe ale statului, totuși e vorba de entități diferite, astfel că, firesc, Ministerului Fondurilor  Europene trebuia să i se asigure posibilitatea exercitării efective a  drepturilor  procesuale, în calitate de parte litigantă, într-un litigiu despre care  nu avea  cunoștință  până la momentul respectiv. Corect, la termenul din 9.04.2013 tribunalul arbitral i-a pus  în vedre  Ministerului Fondurilor  Europene să depună întâmpinare cu 5 zile  înainte de următorul termen de judecată, astfel  că acesta  din urmă era în poziția de a formula, în condițiile  prescrise de tribunalul arbitral, excepțiile cu privire la cererea reclamantului, de asemenea, răspunsul  în fapt și  în drept  la respectiva cerere, precum  și probele pe care le solicita  în apărare. Însă, cum tribunalul arbitral, la același termen, a statuat  asupra  competenței sale, încheierea din 9.04.2013 nu mai putea fi atacată, așa cum a reținut și prima instanță,  decât prin acțiune  în anulare în justiție, astfel  cum prevedea art. 3433 din Codul de procedură civilă la de la1865. În consecință, în acord cu cele reținute de judecătorul fondului, Înalta  Curte apreciază că Ministerul Fondurilor  Europene nu a decăzut din dreptul de a invoca  excepția de necompetență a tribunalului arbitral în cadrul acțiunii  în justiție împotriva  hotărârii arbitrale.

În ceea ce privește aplicarea în speță a dispozițiilor  noului Cod de procedură civilă, așa cum a statuat Înalta  Curte de Casație  și Justiție în dosarul nr.5823/2/2013, este  indiscutabilă, în condițiile în care acțiunea  vizând anularea  hotărârii arbitrale a fost  promovată după intrarea  în vigoare  a acestui cod. Instanța  nu a pronunțat o hotărâre nelegală sub acest aspect, așa cum susține recurenta. În realitate, instanța  a aplicat regulile de procedură instituite de noul Cod de procedură civilă, iar nu cele ale  codului de la 1865. Ceea ce a făcut  instanța, perfect  legal, constată instanța de recurs, a fost  să  examineze respectarea  regulilor de procedură de către tribunalul arbitral de la momentul în care  acesta  a judecat cererea cu care a fost  învestit. Or, evident că la momentul  pronunțării  hotărârii  arbitrale  regulile  aplicabile  erau cele instituite  prin Codul de procedură civilă de la 1865, instanța de judecată a verificat dacă  regulile respective , în materie  de competență a tribunalului arbitral, au fost sau  nu respectate  de către acesta din urmă. În esență,  instanța de fond a făcut o corectă aplicare a principiului tempus regit actum, raportându-se la normele juridice ce erau în vigoare la momentul  pronunțării  hotărârii arbitrale. Așadar, critica  recurentei  în sensul că  au  fost  încălcate normele procedurale imperative, prevăzute  de  art. 608 alin.2 raportat la art. 592 alin.1 și 3 din Noul Cod de  procedură civilă, este  nefondată.

IV. Motivul de recurs privind greşita dezlegare dată problemei arbitrabilităţii disputei soluţionate de curtea de arbitraj

Contrar  celor   arătate de recurentă (filele 27-29 ale memoriului de recurs) instanța de judecată nu a dezvoltat  argumente contradictorii atunci când a tranșat chestiunea referitoare la  „problema arbitrabilităţii disputei”, în termenii utilizaţi de către A. În realitate, instanţa  a examinat clauzele  contractuale referitoare la clauza compromisorie, observând că între dispoziţiile contractuale din art. 11 pct.2 şi din art. 40 nu există  o contradicţie, că acestea  se  interpretează coroborat, însă, totodată, a sesizat că pretenţiile pretinse  de către A de la Ministerul Fondurilor  Europene şi  Ministerul Transporturilor în cuantum de  2.832.041,70 euro sumă plătită reclamantei, ca preţ al  prestaţiilor furnizate  în baza  contractului de prestări servicii, reprezintă  o sumă ce a fost declarată neeligibilă printr-un act administrativ, astfel că cererea reclamantei din prezenta cauză nu poate fi  soluţionată pe calea arbitrajului.

Înalta  Curte constată că raţionamentul  judecătorului fondului este  corect, fiind pronunţată în cauză o soluţie legală. Înalta Curte  împărtăşeşte  opinia instanţei de fond că suma pretinsă de către A nu poate  fi  obţinută pe baza unei  cereri  adresate  unui tribunal arbitral, chiar dacă părţile din contractul de prestări servicii au inserat o clauză compromisorie în care  au stabilit că disputele ce decurg în legătură cu acel contract  vor  fi supuse  arbitrajului.

Între părţile  litigante  din prezenta cauză a fost  încheiat  Contractul de  prestări  servicii nr. RO2004/0016-772.03.14.02.02 având ca obiect „Asistenţa tehnică pentru măsuri de siguranţă rutieră finanţate prin  fonduri structurale” finanţat  de  la bugetul UE. În cursul anului  2010 au fost efectuate  verificări  asupra modului de utilizare a fondurilor  europene, constatându-se că suma de 2.832.041,70 euro, plătită societăţii A SA, este  neeligibilă, astfel că au fost emise Raportul nr. 1486/4.02.2010 şi  Decizia nr. 622187/12.04.2010, prin care respectiva societate a fost  obligată să ramburseze  suma respectivă. Este în afara  oricărei discuţii, aşa cum constata prima instanţă, că obligaţia A de a rambursa 2.832.041,70 euro este stabilită prin acte administrative, iar anularea acestora este de competenţa instanţelor de contencios administrativ şi nu a jurisdicţiei  cu  caracter privat.  Prima instanţă a reţinut  corect  că cererea de restituire a sumei de bani în discuţie, în condiţiile existenţei actelor administrative amintite care  au statuat asupra  caracterului neeligibil a acesteia, nu poate fi soluţionată pe calea arbitrajului, fiind  tot de competenţa instanţei de contencios administrativ, indiferent dacă A a solicitat  sau nu restituirea  sumei în litigiul în care se analizează cererea privind anularea acelor  acte  administrative. Acesta este motivul pentru care  instanţa de fond a apreciat că, în raport de  situaţia concretă, clauza arbitrală era inoperantă, şi de aceea a anulat  hotărârea arbitrală şi a reţinut  spre competentă  soluţionare cererea  reclamantei  din prezenta cauză de a fi  obligaţi  pârâţii să îi restituie suma în discuţie.

Înalta Curte a indicat la pct. II din prezenta decizie care  sunt  motivele pentru care nu se poate  reţine că instanţa de fond a  încălcat  cadrul procesual stabilit  de Ministerul Finanţelor Publice, respectiv că  nu a făcut aplicarea  art. 608 alin.(1) lit. a) din Codul de procedură civilă, aşa cum susţine recurenta.

V. Motivul privind aspecte  suplimentare

a)Contrar celor susţinute de recurentă, Curtea de apel a soluţionat  cererea în anulare  formulată de Ministerul Transporturilor, în sensul că a respins-o ca inadmisibilă, motivele  pentru care a făcut aceasta  fiind expuse  la pagina 29 din sentinţă. De asemenea, această  soluţie se  regăseşte în dispozitivul hotărârii primei instanţe.

b)Curtea de  apel a exprimat cu claritate raţionamentul său cu privire la efectele  transmiterii calităţii procesuale de la Ministerul Finanţelor Publice  la Ministerul Fondurilor  Europene, după cum rezultă   şi din considerentele acestei decizii, raţionament ce oferă un răspuns reclamantei, astfel  încât nu se poate  reţine că au fost  încălcate prevederile art. 425 alin.(1) lit.b) din Codul de procedură civilă. Astfel, instanţa  a făcut  o expunere  a situaţiei de fapt, apoi, argumentând pe larg de ce Ministerul Fondurilor  Europene era îndreptăţit la acordarea  unui termen pentru  pregătirea apărării şi de ce acesta nu a decăzut din dreptul de a invoca necompetenţa tribunalului arbitral, nu se poate  susţine cu temei că textul legal din Codul de procedură civilă, la care  se referă recurenta, nu a fost respectat de către instanţă. În mod constant, în practica judecătorească precum și  în doctrină s-a subliniat că judecătorul este obligat  în hotărâre să  demonstreze de  ce s-a oprit  la soluția pe care a pronunțat-o, însă   totuși pentru ca  hotărârea să fie  considerată motivată, judecătorul nu trebuie să  răspundă în mod special tuturor  argumentelor  invocate  de părți, fiind  suficient  ca din întregul  hotărârii  să rezulte că a răspuns acestor  argumente  în mod implicit. În speță, reține  Înalta Curte,  judecătorul fondului  a pronunțat o  hotărâre motivată în acord cu  exigențele art. 425 din Codul de procedură civilă.

c)Referitor la menţinerea  în parte a sentinţei arbitrale, observă  Înalta  Curte, având în vedere că , aşa cum a arătat  judecătorul fondului, capetele de cerere 2,3,4 şi 5, ce au fost soluţionate  de către tribunalul arbitral, în sensul că  le-a respins ca neîntemeiate (2, 3 şi 5), respectiv ca netaxat (capătul de cerere nr. 4), nu au făcut obiectul acţiunii în anulare promovată  la instanţa de judecată, motiv pentru care nu puteau  fi  cenzurate de  curtea de apel în cadrul litigiului de faţă, astfel  că soluţia tribunalului arbitral a fost  menţinută în parte.

d)Cheltuielile de arbitrare  fuseseră acordate de către tribunalul arbitral în considerarea  faptului că cererea fusese admisă în parte cu privire la restituirea sumei de 2.832.041,70 euro, astfel  încât din moment ce hotărârea arbitrală a fost anulată de către instanţa de judecată, firesc, a fost  înlăturată şi obligaţia de plată a respectivelor  cheltuieli.

e) Cu privire la competenţa secţiei de contencios administrativ şi fiscal de a soluţiona acţiunea în anularea unei sentinţe arbitrale

Conform art. 610 din Codul de procedură civilă competența de a judeca acțiunea în anulare a hotărârii arbitrale revine Curții de apel  în circumscripția căreia a avut loc arbitrajul. Așa cum rezultă din considerentele  prezentei decizii dezvoltate sub pct. IV, obligaţia A de a rambursa 2.832.041,70 euro este stabilită prin acte administrative, iar anularea acestora este de competenţa instanţelor de contencios administrativ şi nu a jurisdicţiei  cu  caracter privat.  Prima instanţă a statuat  corect  că cererea de restituire a sumei de bani în discuţie, în condiţiile existenţei actelor administrative amintite care  au statuat asupra  caracterului neeligibil a acesteia, nu poate fi soluţionată pe calea arbitrajului, fiind  tot de competenţa instanţei de contencios administrativ, indiferent dacă A a solicitat  sau nu restituirea  sumei în litigiul în care se analizează cererea privind anularea acelor  acte  administrative. Cum hotărârea arbitrală a tranșat asupra  cererii A de restituire a sumei în discuție, date  fiind  cele de mai sus, litigiul este de competența instanței de contencios administrativ, după cum  se degajă fără echivoc și din dispozițiile art. 8 alin.2 din Legea nr. 554/2004 și ale  art. 286 din OUG nr. 34/2006, care se referă  explicit la competența acestei instanțe în legătură cu litigiile referitoare la încheierea modificarea, interpretarea, executarea și încetarea contractelor administrative .

f)Cu privire la termenul stabilit de instanţa de fond pentru formularea recursului

Indicarea  greșită a termenului de recurs de  către instanță, este  lipsită  de orice semnificație juridică deoarece o astfel de  mențiune greșită  în dispozitivul  hotărârii nu  produce nicio consecință vătămătoare pentru  niciuna dintre părțile  litigante, deoarece, așa cum s-a  statuat  constant în jurisprudența instanțelor de judecată, calea de atac și condițiile exercitării acesteia sunt fixate  prin lege, iar instanțele de control judiciar se raportează la termenele legale  atunci  când examinează hotărârea atacată și nu la mențiunile greșite din cuprinsul unei astfel de  hotărâri.

Prin urmare, nici această critică  formulată de recurentă nu  poate fi primită, având în vedere că nu i s-a produs nicio vătămare prin menționarea  greșită a termenului  în care  a putut declara recurs împotriva sentinței curții de apel.

Faţă de cele ce preced, Înalta  Curte, în temeiul dispoziţiilor  art. 496  Cod procedură civilă şi ale art. 20 din Legea nr. 554/2004, a respins,  ca nefondat,  recursul formulat de  pârâta S.C. „A” S.A.