Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 1024/2019

Şedinţa publică din data de 28 februarie 2019

Asupra conflictului negativ de competenţă de faţă,

Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

Circumstanţele cauzei

Obiectul cererii de chemare în judecată

Prin cererea înregistrată la data de 6 august 2018 la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, reclamanta A. S.R.L. a formulat contestaţie împotriva procedurii simplificate pentru atribuirea contractului de achiziţie de servicii de pază şi protecţie x-5 Servicii de pază, iniţiată de C. S.A. - Filiala C. S.A, solicitând anularea actelor vătămătoare ale autorităţii contractante, respectiv Procesul-verbal - şedinţă de deschidere din data de 30 iulie 2018 şi adresa Biroului de achiziţii din cadrul autorităţii-"Comunicare rezultatul procedură", emisă sub nr. x din 31 iulie 2018, şi, în continuare, toate actele subsecvente emise, prin care a fost declarată ofertă câştigătoare cea depusă de către operatorul economic B. S.R.L., cu un punctaj total de 97,66 puncte şi o valoare de 1.797.120 RON fără TVA şi, pe cale de consecinţă, să fie obligată autoritatea contractantă la reluarea procedurii de atribuire a contractului, la reanalizarea ofertelor, informaţiilor şi documentelor depuse, la aplicarea corectă şi reevaluarea criteriilor de calificare şi atribuire în raport de documentaţia de atribuire, de dispoziţiile legale şi principiile incidente în materie, potrivit art. 68 alin. (2) lit. b), art. 7 alin. (2) şi art. 2 alin. (2) din Legea nr. 98/2016, măsuri ce urmează a fi adoptate de către autoritatea contractantă înăuntrul unui termen ce rămâne la aprecierea suverană a Consiliului, respectiv la obligarea autorităţii contractante la finalizarea procedurii prin atribuirea contractului aplicând criteriile prevăzute de lege şi enunţate în fişa de date şi specificaţiile stabilite prin caietul de sarcini şi, în subsidiar, în măsura în care "actul vătămător" nu mai poate fi remediat, anularea procedurii de atribuire a contractului.

Hotărârile care au generat conflictul negativ de competenţă

Prin Decizia nr. 2254/C2/2520 din 10 august 2018 emisă de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a fost declinată competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Alba, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal.

Cauza a fost înregistrată pe rolul Tribunalului Alba la data de 22 august 2018 în dosar nr. x/2018.

Prin Sentinţa nr. 692/CAF/2018 a Tribunalului Alba a fost declinată competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Bucureşti, secţia a II-a contencios administrativ şi fiscal.

Prin Sentinţa nr. 5831 din 1 octombrie 2018 a Tribunalului Bucureşti, secţia a II-a contencios administrativ şi fiscal a fost declinată competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Alba, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal.

Constatând ivit conflict negativ de competenţă, instanţa, în temeiul art. 134 şi 135 alin. (1) C. proc. civ., a dispus sesizarea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie cu soluţionarea acestuia.

Considerentele Înaltei Curţi asupra regulatorului de competenţă

Înalta Curte reţine că, potrivit art. 49 alin. (2) din Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţii publice, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor:

"Competenţa de soluţionare a contestaţiilor privind procedurile de atribuire prevăzute la art. 68 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, de art. 82 din Legea nr. 99/2016 sau de art. 50 din Legea nr. 100/2016 aparţine tribunalului în a cărui arie de competenţă teritorială se află sediul autorităţii contractante, secţia de contencios administrativ şi fiscal, prin complete specializate în achiziţii publice".

Legea nr. 101/2016 este o lege specială, în raport de Legea nr. 554/2004, astfel că dispoziţiile acesteia se aplică cu prioritate.

În litigiile vizând achiziţiile publice, indiferent dacă este vorba de procedura de atribuire a contractului asimilat actului administrativ/nulitatea contractului sau de litigii ulterioare (executare de contract), competenţa este una exclusivă la tribunalul de la sediul autorităţii contractante. În urma modificărilor aduse art. 53 din Legea nr. 101/2016, prin Legea nr. 212/2018, s-a stabilit o competenţă funcţională partajată între secţiile tribunalului (contencios administrativ sau civil), însă competenţa teritorială este una exclusivă la sediul autorităţii contractante.

În cauza de faţă, cum sediul pârâtei-autoritate contractantă se află în Cugir, judeţul Alba, rezultă că Tribunalul Alba este instanţa competentă să soluţioneze cauza.

Temeiul legal al soluţiei adoptate asupra conflictului de competenţă

Pentru considerentele expuse şi în conformitate cu dispoziţiile art. 135 alin. (4) C. proc. civ., Înalta Curte va stabili competenţa de soluţionare a cauzei, în primă instanţă, în favoarea Tribunalului Alba, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

D E C I D E

Stabileşte competenţa de soluţionare a cauzei privind pe reclamanta A. S.R.L. în contradictoriu cu pârâta C. S.A.- Filiala C. S.A. în favoarea Tribunalului Alba, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă.

Pronunţată, în şedinţă publică, astăzi 28 februarie 2019.

Procesat de GGC - MM