Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 1026/2019

Şedinţa publică din data de 28 februarie 2019

Asupra conflictului negativ de competenţă de faţă,

Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

Circumstanţele cauzei

Obiectul cererii de chemare în judecată

Prin acţiunea formulată şi înregistrată pe rolul Tribunalului Mureş sub nr. x/2018, la data de 20 august 2018, reclamantul A., a chemat în judecată pe pârâtul Ministerul Afacerilor Interne, solicitând ca prin hotărârea ce se va pronunţa să se dispună:

- recunoaşterea vechimii şi pregătirii dobândite de către reclamant în calitatea de funcţionar public civil cu statut special, respectiv aceea de poliţist, care urmează să fie avută în vedere la acordarea gradului profesional, începând de la data dobândirii calităţii şi funcţiei publice de poliţist, conform art. 1, art. 9, art. 21 alin. (4) din Legea nr. 360/2002 coroborate cu dispoziţiile art. 63, 64, 103 alin. (3) şi art. 117 din Legea nr. 188/1999 republicată şi art. 16 alin. (4) din Legea nr. 53/2003 astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 12/2017;

- anularea în parte a Ordinului Ministrului Afacerilor Interne nr. II/6363/2017, emis de către pârâtul Ministerul Afacerilor Interne, cu privire la încadrarea greşită a reclamantului în gradul profesional de subinspector de poliţie precum şi a actelor subsecvente emise sau încheiate în baza acestuia, ca fiind emise fără a fi avută în vedere vechimea în funcţia publică de poliţist conform art. 1, art. 9, art. 21 alin. (4) din Legea nr. 360/2002 coroborate cu dispoziţiile art. 63, 64,103 alin. (3) şi art. 117 din Legea nr. 188/1999 republicată, şi art. 16 alin. (4) din Legea nr. 53/2003 astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 12/2017;

- obligarea pârâtului Ministerul Afacerilor Interne la emiterea unui nou ordin pentru reclamant, prin care să-i fie acordat reclamantului gradul profesional superior celui de subinspector de poliţie în funcţie de, şi respectiv corespunzător cu pregătirea şi vechimea dobândită în funcţia publică de poliţist şi corespunzătoare studiilor şi calificărilor absolvite;

- obligarea pârâtului Ministerul Afacerilor Interne la încadrarea reclamantului pe funcţie de execuţie la nivel maxim corespunzătoare gradului profesional superior celui de subinspector de poliţie în funcţie de, şi respectiv corespunzător cu pregătirea şi vechimea dobândită în funcţia publică de poliţist conform studiilor şi calificărilor absolvite;

- obligarea pârâtului Ministerul Afacerilor Interne la plata către reclamant a diferenţei de drepturi salariale aferente gradului profesional de ofiţer de poliţie cuvenite conform vechimii în specialitate şi cel de subinspector de poliţie ofiţer IV, debutant.

Hotărârile care au generat conflictul negativ de competenţă

Prin Sentinţa nr. 1041 din 10 februarie 2018, Tribunalul Mureş a admis excepţia necompetenţei materiale invocate din oficiu, declinând competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Curţii de Apel Târgu Mureş.

Pentru a hotărî astfel, Tribunalul a reţinut că petitul principal al acţiunii îl reprezintă anularea în parte a Ordinului Ministrului Afacerilor Interne nr. II/6363/2017, sub aspectul încadrării reclamantului în gradul profesional de subinspector de poliţie, iar ca o consecinţă a anulării acestui ordin, reclamantul a solicitat obligarea pârâtului Ministerul Afacerilor Interne la emiterea unui nou ordin, prin care să fie încadrat în gradul superior celui de subinspector de poliţie şi la plata diferenţei de drepturi salariale aferente gradului profesional de ofiţer de poliţie ofiţer IV debutant. În raport de obiectul cererii, Tribunalul a reţinut că în cauză competenţa se determină în funcţie de criteriile de competenţă prevăzute de art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, mai precis în baza rangului autorităţii emitente a actului administrativ contestat - Ministerul Afacerilor Interne.

Prin Sentinţa nr. 17 din 1 februarie 2019, Curtea de Apel Târgu-Mureş, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal a admis excepţia necompetenţei materiale a Curţii de Apel Târgu-Mureş, şi a declinat în favoarea Tribunalului Mureş, secţia de contencios administrativ şi fiscal competenţa materială de soluţionare a cauzei.

Constatând ivit conflict negativ de competenţă, instanţa, în temeiul art. 134 şi 135 alin. (1) C. proc. civ., a dispus sesizarea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie cu soluţionarea acestuia.

Considerentele Înaltei Curţi asupra regulatorului de competenţă

Înalta Curte reţine că, în cauză competenţa materială de soluţionare a cererii, este determinată de petitul principal al acţiunii.

Obiectul petitului principal al acţiunii nu îl constituie un ordin al ministerului afacerilor interne emis potrivit art. 741 lit. b) din Legea nr. 360/2002, prin care se stabilesc aspecte procedurale cu privire la naşterea, modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de serviciu, ci un ordin care vizează nemijlocit raportul de serviciu al reclamantului.

Actul contestat este emis de ministerul afacerilor interne în exercitarea competenţelor sale care îi revin potrivit art. 15 alin. (2) din Legea nr. 360/2002 privind acordarea gradelor profesionale prin avansare. Chestiunea avansării poliţistului prin acordarea gradelor profesionale nu poate fi apreciată ca fiind exterioară raportului de serviciu al poliţistului, pentru a se exclude incidenţa art. 109 din Legea nr. 188/1999, text care are în vedere cauzele privind orice aspect al raportului de serviciu al funcţionarului public, în lipsa unor norme derogatorii de competenţă.

Prin urmare, în cauză, competenţa nu poate fi stabilită în funcţie de criteriile cuprinse la art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, deoarece aceste din urmă norme de competenţă au caracter general, devenind aplicabile când nu există norme speciale. În cauză însă, prevederile art. 109 sunt norme de competenţă speciale faţă de art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, fiind incidente în cazul în care litigiul priveşte raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici, independent de rangul autorităţii emitente a actului contestat.

Temeiul legal al soluţiei adoptate asupra conflictului de competenţă

Pentru considerentele expuse şi în conformitate cu dispoziţiile art. 135 alin. (4) C. proc. civ., Înalta Curte va stabili competenţa de soluţionare a cauzei, în primă instanţă, în favoarea Tribunalului Mureş, secţia contencios administrativ şi fiscal.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

D E C I D E

Stabileşte competenţa de soluţionare a cauzei privind pe reclamantul A. în contradictoriu cu pârâtul Ministerul Afacerilor Interne, în favoarea Tribunalului Mureş, secţia contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă.

Pronunţată, în şedinţă publică, astăzi 28 februarie 2019.

Procesat de GGC - MM