Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Bunuri  de capital  trecute  în conservare (perioada 2009-2012). Analiza legalității stabilirii obligației de ajustare a TVA dedusă inițial pentru aceste bunuri pentru perioada cuprinsă  între momentul  trecerii  în conservare şi momentul ieşirii din această stare, prin casare sau vânzare.

Codul fiscal, art. 149 alin. (4) lit. d)

Directiva 2006/112/CE, art. 187

Este nelegal actul administrativ-fiscal prin care, prin raportare la dispoziţiile art. 149 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, ale pct. 54 alin.9 din Normele  metodologice de  aplicare a Codului fiscal şi ale art. 127 alin. (2) Cod fiscal (forma în vigoare în perioada de referinţă 2009-2012) organul fiscal a reținut că se impunea calcularea şi înregistrarea TVA ajustată în favoarea statului pentru  bunurile de capital trecute  în conservare, ulterior casate şi valorificate ca deşeuri, ori puse  în funcţiune ori demontate în vederea înlocuirii  cu alte bunuri de capital, considerându-se că respectivele bunuri nu mai sunt alocate utilizării şi realizării de operaţiuni economice din sfera de aplicare a TVA, întrucât nu mai participă la  obţinerea  de venituri impozabile.

În acord cu jurisprundența CJUE, trecerea în conservare a bunurilor de capital nu semnifică întrebuinţarea  acestora în altă activitate din care societatea să fi  obţinut  vreun  beneficiu, ci doar  neutilizarea temporară a acestor bunuri, pentru ca ulterior să fie vândute, repuse în funcţiune sau folosite în activitatea societăţii, în scopul efectuării de operaţiuni taxabile.

În situația bunurilor trecute în conservare şi ulterior înlocuite cu bunuri de capital noi, nu se întrerupe legătura directă care există între achiziţionarea bunurilor respective în amonte, pe de o parte, şi activităţile economice realizate ulterior de persoana impozabilă, pe de altă parte, pentru aceste bunuri neimpunându-se ajustarea TVA.

În privinţa bunurilor trecute în conservare şi ulterior casate prin  dezmembrare şi valorificate ca deşeuri, având în vedere că dispozițiile Codului fiscal erau diferite de cele cuprinse în Directiva 2006/112/CE (Directiva TVA),  în vederea conformării cu dispozițiile art. 288 ultimul paragraf al TFUE, se impunea ca ajustarea taxei pentru bunurile de capital să fie realizată în conformitate cu prevederile art. 187 din respectiva directivă, iar nu prin raportare la prevederile fiscale naționale.

 

ÎCCJ-SCAF, Decizia nr. 3264 din 8 iulie 2020

 

Notă: Instanța de recurs a avut în vedere dispozițiile Codului fiscal adoptat prin Legea nr. 571/2003 (în prezent abrogată), în forma aflată în vigoare la momentul nașterii raporturilor juridice de drept fiscal supuse judecății.

 

1. Cererea de chemare în judecată.

Prin acţiunea înregistrată la data de 14.07.2017 pe rolul Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a  contencios administrativ şi fiscal, reclamanta A SA, a chemat în judecată pârâţii Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili  şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Direcţia Generală de Soluţionare a Contestaţiilor „DGSC solicitând ca prin hotărârea ce se va pronunţa să se dispună anularea Deciziei nr.106/13.04.2016 emisă de pârâta DGSC şi comunicată reclamantei la data de 20.04.2016 („Decizia de Soluţionare"), prin care a fost respinsă contestaţia fiscală formulată de A împotriva Deciziei de impunere nr.F-MC 2102/24.08.2015 („Decizia de Impunere") şi a Raportului de inspecţie fiscală nr.F-MC 231/24.08.2015 („RIF") emise de pârâta DGAMC şi, pe cale de consecinţă, anularea în parte a Deciziei de impunere şi a RIF cu privire la obligaţiile fiscale stabilite suplimentar de plată în sarcina A, în cuantum total de 1.878.747 lei, reprezentând: Taxa pe valoarea adăugată („TVA") stabilită suplimentar de plată în sumă totală de 977.985 lei; Dobânzi/Majorări de întârziere aferente TVA stabilită suplimentar de plată, în sumă totală de 897.858 lei; Penalităţi de întârziere aferente TVA stabilite suplimentar de plată, în sumă totală de 2.904 lei; obligarea pârâtelor la plata cheltuielilor de judecată ocazionate ca urmare a soluţionării prezentei cauze.

            2.Hotărârea instanţei de fond

Prin sentinţa civilă nr.5127 din data de 21.12.2017, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a admis în parte cererea astfel cum a fost formulată de reclamanta A Romania SA, în contradictoriu cu pârâţii Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală-Direcţia Generală de Soluţionare a Contestaţiilor, a anulat în parte Decizia de impunere nr.F-MC 2102/24.08.2015, Raportul de inspecţia fiscală nr.F-MC 231/24.08.2015 şi Decizia de soluţionare a contestaţiei nr.106/13.04.2016 în sensul anulării obligaţiilor de plata stabilite suplimentar în cuantum de 930.982,96 lei reprezentând TVA şi în cuantum de 887.148,61 lei reprezentând majorări/dobânzi şi a respins în rest cererea ca neîntemeiată.

De asemenea, a obligat pârâtele la plata cheltuielilor de judecată către reclamantă în cuantum de 3150 lei şi a admis cererea de suplimentare a onorariului de expert, stabilind onorariu definitiv expert în cuantum de 3000 lei.

            3.Calea de  atac exercitată

Împotriva sentinţei civile nr.5127 din data de 21.12.2017, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal au declarat recurs pârâtele Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi au  solicitat admiterea recursului, casarea în parte a sentinţei recurate şi respingerea în totalitate a acţiunii, ca neîntemeiată.

Împotriva aceleiaşi sentinţei a formulat recurs incident şi reclamanta A Romania SA solicitând admiterea recursului, casarea în parte a sentinţei civile nr.5127/2017, în ceea ce priveşte respingerea ca neîntemeiate a criticilor de ordin procedural formulate de societate prin cererea de chemare în judecată, rejudecarea cauzei cu privire la aceste critici şi, pe cale de consecinţă, admiterea cererii de chemare în judecată astfel cum a fost formulată.

3.1. În dezvoltarea criticilor întemeiate pe  dispoziţiile art. 488 alin.1 pct.6 şi 8 Cod procedură civilă, recurenta-pârâtă Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili a susţinut, în esenţă, că instanţa de fond nu a analizat argumentele invocate de autoritatea fiscală, limitându-se doar la preluarea  punctului de vedere al reclamantei.

De asemenea, instanţa de fond a  reţinut în mod eronat incidenţa  în cauză a  dispoziţiilor art.  185 alin.1, art. 186, art. 187 şi art.188 din Directiva 2006/112/CE, în condiţiile în care, prin apărările  formulate, recurenta-pârâtă a precizat că în cauză sunt aplicabile dispoziţiile art. 149 alin.4 lit.d) din Codul fiscal cu referire la  ajustarea taxei  deductibile pentru bunurile   de capital.

 În opinia recurentei-pârâte, prin trecerea  în conservare a bunurilor de capital, decizie care are ca efect întreruperea utilizării bunurilor respective pe o perioadă îndelungată de timp, determinată sau nedeterminată, se consideră că bunul de capital nu mai este alocat utilizării pentru realizarea de operaţiuni economice din sfera de aplicare a TVA, acestea nemaiparticipând la obţinerea de venituri impozabile.

Referitor la bunurile casabile înregistrate în contabilitate a arătat că societatea reclamantă nu a calculat şi înregistrat TVA ajustat în favoarea statului, deşi  prevederile  art.  149 alin.4 lit.d)  impun ajustarea  TVA deduse  pentru  un bun  de capital care în perioada  de  ajustare este  ori vândut în regim de  scutire, ori este  casat, ori îşi încetează  existenţa  în cadrul  activităţii  companiei respective.

Recurenta-pârâtă a formulat critici şi cu privire la aplicarea greşită a  dispoziţiilor  art. 453 din Codul de  procedură civilă, în sensul că  autoritatea fiscală nu se află în culpă procesuală şi nu se poate reţine nici reaua credinţă sau  exercitarea abuzivă a drepturilor procesuale pentru a fi obligată la plata  cheltuielilor  de judecată.

 În subsidiar, a solicitat diminuarea onorariului solicitat în raport de  complexitatea  cauzei şi a activităţii  depusă  în cauză.

3.2. Recurenta-pârâtă Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a invocat dispoziţiile  art. 488 alin.1 pct.8 Cod procedură civilă, susţinând  aceleaşi critici de nelegalitate  ca şi recurenta-pârâtă Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili în ceea ce priveşte  aplicarea  greşită a dispoziţiilor  art. 149 din  Legea nr. 571/2003.

 În opinia  recurentei-pârâte, ca urmare a casării sau vânzării bunurilor, nu se mai poate retine intenţia societăţii de a realiza operaţiuni impozabile după trecerea bunurilor în conservare, beneficiul intenţiei fiind materializat la achiziţia/producerea acestor bunuri pentru care societatea a beneficiat iniţial de exercitarea dreptului de deducere a TVA, ajustarea TVA deductibilă în favoarea statului efectuându-se numai după ce societatea a trecut bunurile în conservare, operaţiune care confirmă încetarea existenţei acestor bunuri dar şi faptul că acestea nu mai au cum să fie utilizate în scopul operaţiunilor taxabile ale societăţii.

Întrucât  societatea  reclamantă a  decis casarea  bunurilor  de capital înainte de expirarea duratei normale de funcţionare a acestora, organul de soluţionare a contestaţiei a stabilit că nu se pot aplica prevederile legale referitoare la livrarea către sine ci prevederile legale referitoare la ajustare ţinând cont de faptul că bunurile şi-au încetat existenţa în cadrul perioadei de ajustare.

Autoritatea recurentă a  criticat sentinţe recurată şi sub aspectul obligaţiei de plată a  cheltuielilor de judecată în sensul că, în speţă, nu este   îndeplinită condiţia cuantumului  rezonabil al cheltuielilor de judecată.

3.3. Recursul incident declarat de recurenta-reclamantă, întemeiat pe dispoziţiile art. 488 alin.1 pct.8 Cod, vizează neregularităţile de ordin procedural, respectiv depăşirea  duratei maxime a inspecţiei  fiscale şi stabilirea  nelegală de obligaţii accesorii de plată pentru perioada care depăşeşte durata maximă a inspecţiei fiscale.

 În opinia recurentei-reclamante, instanţa de fond a interpretat greşit dispoziţiile art. 104 alin.2 din OG nr. 92/2003 care reglementează durata  inspecţiei  fiscale, termenul de  şase luni fiind un termen imperativ, a cărui nerespectare atrage   nelegalitatea inspecţiei fiscale.

Suspendarea  inspecţiei fiscale invocată de  organul de  control  nu poate fi  considerată legală, întrucât decizia de suspendare nu este  motivată, aspect de natură să atragă nelegalitatea  măsurii dispuse.

De asemenea, a învederat că  regimul  juridic al  accesoriilor  trebuia  raportat la normele generale în materie, depăşirea duratei maxime a inspecţiei fiscale, producând societăţii o vătămare prin stabilirea nelegală a obligaţiilor suplimentare  de  plată şi a  accesoriilor aferente.

 Astfel, nu poate fi reţinută culpa societăţii recurente pentru întârzierea cu care organele de inspecţie fiscală au efectuat controlul şi au emis titlul de creanţă, astfel încât nu poate fi justificată sancţionarea acesteia prin impunerea unor obligaţii fiscale accesorii pentru perioada ulterioară împlinirii termenului în care trebuia finalizată inspecţia fiscală, respectiv pentru perioada 18.03.2014 -14.08.2015 sau, în măsura în care s-ar considera că suspendarea inspecţiei fiscale a fost dispusă în mod legal, pentru perioada cuprinsă între 18.09.2014 si 14.08.2015.

4. Apărările formulate în cauză.

4.1. Prin întâmpinarea depusă la dosar la data de 18.06.2018, recurenta-reclamantă A Romania SA a invocat excepţia nulităţii recursului declarat de recurenta-pârâtă Agenţia Naţională de Administrare Fiscală dintr-o dublă perspectivă, respectiv depunerea  cererii de recurs la o altă instanţă decât cea a cărei hotărâre se atacă şi indicarea greşită a numărului hotărârii recurate în cuprinsul  cererii de  recurs.

Pe fondul recursurilor a solicitat respingerea acestora ca nefondate,  răspunzând punctual criticilor   formulate  în cele două memorii de recurs.

În esenţă,  a arătat că  sentinţa recurată este  temeinic motivată sub aspectul  analizei dispoziţiilor legale  incidente ajustării  TVA dedusă iniţial pentru bunurile  de capital.

 În opinia recurentei-reclamante, trecerea în conservare a bunurilor de  capital  se  circumscrie  activităţii  economice , iar  depozitarea  şi stocarea acestora la fel ca şi angajarea  de costuri  şi realizarea  de  investiţii  constituie  activităţi  preparatorii, circumscrise  activităţii  economice  a persoanei  impozabile, în sensul art. 127 alin.2 Cod procedură civilă fiscal.

Totodată, jurisprudenţa  relevantă a  CJUE cu privire la  ajustarea TVA – cauzele  C-234/11 şi  C-257/11 – susţine pe deplin  interpretarea  dată  de instanţa de fond.

În privinţa  cheltuielilor de judecată, a arătat că  dispoziţiile  art. 453 Cod procedură civilă nu condiţionează acordarea cheltuielilor de judecată de  soluţionarea  definitivă a cauzei, iar suma  acordată cu acest titlu este  formată  din taxa de timbru şi onorariul  de  expert, al căror cuantum, conform art. 453 alin.4 Cod procedură civilă, nu poate fi micşorat.

4.2. Prin întâmpinările depuse la dosar la 19.07.2018, recurentele-pârâte  autorităţi fiscale au  solicitat respingerea recursului incident ca nefondat, subliniind  faptul că  termenul  de şase luni prevăzut de art. 104 Cod procedură fiscală este  un  termen de  recomandare, iar  nu de decădere.

 Au mai arătat că, indiferent de data stabilirii obligaţiilor fiscale suplimentare de plată dacă aceste obligaţii datorate bugetului de stat sunt stabilite înlăuntrul termenului de prescripţie prevăzut de Codul de procedură fiscală, reclamanta datorează accesorii potrivit art. 119 alin.(1), art.120 alin.(1) şi alin.(2) şi art.120^1 alin.(1) din Ordonanţa Guvernului nr.92/2003 privind Codri de procedură fiscală, accesoriile reprezentând o sancţiune pentru neplata la scadenţă a obligaţiilor datorate bugetului general consolidat.

5. Procedura derulată în recurs

În cauză, au fost avute în vedere modificările aduse prin Legea nr. 2012/2018 dispoziţiilor art. din Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ în sensul că procedura de filtrare a recursurilor, reglementată prin dispoziţiile art. 493 Cod procedură civilă, este incompatibilă cu specificul domeniului contenciosului administrativ şi fiscal, precum şi cu măsurile luate prin Hotărârea Colegiului de Conducere nr. 106 din data de 20 septembrie 2018 prin care s-a luat act de hotărârea Plenului judecătorilor Secţiei de contencios administrativ şi fiscal a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie adoptată la data de 13 septembrie 2018 în sensul că procedura de filtrare a recursurilor, reglementată prin dispoziţiile art. 493 Cod procedură civilă, este incompatibilă cu specificul domeniului contenciosului administrative şi fiscal.

Faţă de aceste aspecte, în temeiul art. 494, raportat la art. 475 alin. (2) şi art. 201 din Codul de procedură civilă, astfel cum au fost completate prin dispoziţiile XVII alin. (3), raportat la art. XV din Legea nr. 2 /2013 privind unele măsuri pentru degrevarea instanţelor judecătoreşti, precum şi pentru pregătirea punerii în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă şi dispoziţiile art. 109 din Regulamentul de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti, s-a fixat termen de judecată la data de 8 aprilie 2020. 

La termenul din data de 8 aprilie 2020 s-a constatat suspendarea de plin drept a cauzei, iar prin  rezoluţia completului  investit cu soluţionarea  cauzei din 21.05.2020 s-a fixat termen pentru  redeschiderea  judecăţii la data de  8.07.2020.

În raport de dispoziţiile art.415 pct.4 Cod procedură civilă coroborate cu  prevederile art. 42 alin.8 din Decretul nr.195/2020 privind instituirea stării de  urgenţă  pe teritoriul României şi art. 63 alin.13 din  Decretul nr.240/2020 privind  prelungirea stării de urgenţă pe teritoriul României s-a fixat termen pentru redeschiderea judecăţii la data de 8 iulie 2020.

6.Considerentele Înaltei Curţi asupra recursurilor

Examinând cu prioritate excepţia inadmisibilităţii recursului, în raport de dispoziţiile art. 248 Cod procedură civilă , Înalta Curte reţine că  este  nefondată, întrucât, din cuprinsul  cererii de  recurs (fila 16 dosar  recurs) rezultă că recurenta-pârâtă  Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a indicat hotărârea care  se atacă.

 Este adevărat că, în cuprinsul cererii de  recurs este  indicată o altă  hotărâre (nr. 8/8.01.2018), însă acest număr este  tăiat şi  menţionat  nr. 5127/21.12.2017.

În acest  context se impune precizarea că sancţiunea nulităţii cererii de  recurs nu operează în situaţia  în care  se menţionează dosarul în care  a fost  pronunţată şi instanţa emitentă, elemente suficiente pentru identificarea hotărârii recurate, obiect al recursului.

Examinând legalitatea  sentinţei recurate prin prisma  criticilor  formulate, a apărărilor  din  întâmpinare şi dispoziţiilor legale incidente, Înalta Curte  constată că  recursurile  sunt nefondate, pentru considerentele  care vor  fi  arătate în continuare.

Recurenta-reclamantă A SA a supus controlului de  legalitate pe calea prevăzută de art. 218 alin.2 Cod procedură fiscală decizia nr.106/13.04.2016 emisă de  Direcţia Generală de  Soluţionare a Contestaţiilor  prin  care a fost respinsă contestaţia fiscală formulată de recurenta-reclamantă împotriva Deciziei de impunere nr. F-MC 2102/24.08.2015 şi a Raportului de inspecţie fiscală nr.F-MC 231/24.08.2015 cu privire la  obligaţii fiscale suplimentare de  plată în cuantum de 1.878.747 lei  reprezentând TVA în sumă de  977.985 lei, majorări de  întârziere în valoare de  897.858 lei  şi penalităţi  de întârziere  în sumă de 2.904 lei.

În esenţă, verificând activitatea  societăţii  recurente desfăşurată  în perioada  1.07.2009-31.07.2013, organele de inspecţie fiscală au  constatat că urmare lipsei comenzilor, a excedentului de utilaje şi tehnologii de producţie, societatea a decis trecerea în conservare a unor bunuri de capital constând în imobile şi utilaje. În consecinţă, în baza Hotărârii Consiliului de Administraţie nr.264/16.06.2009, s-a decis ca fabrica de placaj a societăţii să fie oprită începând cu 01.07.2009, iar personalul angajat să fie disponibilizat, în conformitate cu prevederile legale.

De asemenea, organele fiscale au constatat şi faptul că ulterior, o parte din bunurile trecute în conservare au fost fie casate, fie vândute iar pentru altele s-a decis repunerea in funcţiune începând cu data de 01.01.2013.

Întrucât recurenta-reclamantă nu a efectuat ajustarea taxei pe valoare  adăugată pentru bunurile de capital în perioada cuprinsă  între momentul  trecerii  în conservare şi momentul ieşirii din această stare, prin casare sau vânzare, organul  fiscal a stabilit obligaţii suplimentare  de plată  de natura  taxei  pe valoare adăugată şi a accesoriilor  aferente.

 Soluţia  primei instanţe  de  anulare  în parte a  actelor  administrativ fiscale contestate, cu consecinţa anulării obligaţiilor de plată stabilite suplimentar în  cuantum de 930.982,96 lei reprezentând TVA şi a sumei de 887.148,61 lei reprezentând majorări/dobânzi reflectă interpretarea şi aplicarea corectă a  dispoziţiilor legale incidente în raport de starea de fapt fiscală reţinută în sentinţă, fiind analizată punctual cu argumente de fapt şi de drept legalitatea obligaţiilor fiscale  contestate.

Reevaluând ansamblul probator administrat în cauză pentru a răspunde criticilor formulate prin  cele trei memorii de recurs, Înalta Curte reţine următoarele:

6.1. În ceea ce  priveşte recursurile  declarate de  recurentele-pârâte Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Înalta Curte  constată că  sunt nefondate, cu  precizarea  că, fiind comune, criticile întemeiate pe dispoziţiile art. 488 alin.1 pct.8 Cod procedură civilă vor fi  analizate  împreună şi li se va răspunde prin  argumente  comune.

 Referitor la critica  vizând  nerespectarea  de către judecătorul fondului a dispoziţiilor art. 425 alin.1 lit.b) Cod procedură civilă, în sensul că argumentele cuprinse  în considerente sunt preluate din  cererea de chemare  în judecată, Înalta Curte  constată că  este  nefondată.

Preluarea unor considerente din argumentaţia uneia dintre părţi nu echivalează cu lipsa motivării, atâta timp cât argumentele expuse  în considerentele  sentinţei recurate corespund modului de interpretare şi aplicare a dispoziţiilor legale incidente în cuprinsul actelor administrative fiscale, precum şi  în apărările  formulate.

Or, în speţă, judecătorul fondului a indicat situaţia de  fapt fiscală reţinută pe baza probelor administrate, precum şi motivele pe care şi-a întemeiat soluţia,  raţionamentul fiind  expus logic şi clar.

Constatând că hotărârea  recurată a fost motivată cu respectarea  exigenţelor  art. 425 alin.1 lit.b) Cod procedură civilă, critica  întemeiată  pe dispoziţiile art. 488 alin1 pct.6 Cod procedură civilă, formulată de recurenta-pârâtă  Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili urmează a fi respinsă ca nefondată.

 Din perspectiva motivului de  recurs prevăzut de  art. 488 alin.1 pct.8 Cod procedură civilă, criticile recurentei-pârâte vizează interpretarea şi aplicarea  greşită a dispoziţiilor  legale care  reglementează ajustarea  TVA dedusă iniţial pe  bunurile de capital trecute  în conservare, ulterior casate şi valorificate ca deşeuri, ori puse  în funcţiune ori demontate în vederea înlocuirii  cu alte  bunuri de capital.

Autorităţile  fiscale au  reţinut  că, prin  trecerea în conservare a bunurilor  de capital se  consideră că  respectiv bun nu mai este  alocat utilizării  şi realizării de operaţiuni economice  din sfera de  aplicare a  TVA, întrucât nu mai  participă la  obţinerea  de venituri impozabile, impunându-se calcularea  şi  înregistrarea TVA ajustat în favoarea statului.

Această abordare a stării de fapt fiscale s-a realizat prin raportare la  dispoziţiile  art. 149 alin.4 lit. d) din Codul fiscal, pct. 54 alin. 9 din Normele  metodologice de  aplicare a Codului fiscal şi art. 127 alin.2 Cod fiscal (forma în vigoare în perioada  de  referinţă 2009-2012).

 Astfel, potrivit art. 149 alin.4 lit.d) Cod fiscal: „Ajustarea taxei deductibile prevăzute la alin. (1) lit. d) se efectuează:

d) în situaţia în care bunul de capital îşi încetează existenţa cu excepţia cazurilor în care se dovedeşte că respectivul bun de capital a făcut obiectul unei livrări sau unei livrări către sine pentru care taxa este deductibilă;"

Potrivit pct. 54 alin. (9) din Normele metodologia de aplicare a Codului fiscal, valabile în perioada 2009 - 2012 (ultimul an al casărilor) „ Ajustarea taxei deductibile prevăzute la art. 149 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal se efectuează pentru toată taxa aferentă perioadei rămase din perioada de ajustare, incluzând anul în care apare obligaţia ajustării, şi este de până la o cincime sau, după caz, o douăzecime pe an din valoarea taxei deduse iniţial fiind operată în decontul TVA aferent perioadei fiscale în care bunurile de capital îşi încetează existenţa, cu excepţia situaţiilor prevăzute la alin. (7). Casarea unui bun de capital înainte de expirarea duratei normale de funcţionare a acestuia nu este considerată livrare către sine, dar se aplică prevederile referitoare la ajustare, dacă bunul îşi încetează existenţa în cadrul perioadei de ajustare” în timp ce  dispoziţiile art. 127 alin.2 Cod fiscal fac referire la  noţiunea de  activitate economică, definită ca „exploatarea   bunurilor corporale sau necorporale în scopul obţinerii de venituri cu caracter de continuitate”.

 Raportat la  acest  cadru  normativ indicat  în actele administrativ fiscale contestate, prima instanţă a stabilit în mod corect că trecerea în conservare  a bunurilor  de capital  nu semnifică întrebuinţarea  acestora în altă  activitate  din care societatea să fi  obţinut  vreun  beneficiu, ci doar  neutilizarea  temporară a bunurilor de capital, pentru ca ulterior să fie vândute, repuse în funcţiune sau  folosite în activitatea societăţii recurente, în scopul efectuării de operaţiuni taxabile.

Contrar  susţinerilor recurentei-pârâte, Înalta Curte reţine că trecerea în conservare a bunurilor  de  capital se circumscrie activităţii economice a societăţii  recurente, având în vedere că  în perioada  conservării  bunurile  respective  nu au  fost folosite în alte scopuri decât activitatea economică a societăţii, fiind  alocate  în continuare acestei activităţi, chiar dacă temporar nu au fost  utilizate în mod efectiv, nefiind  necesară ajustarea TVA dedusă  iniţial.

Această concluzie se impune  şi din perspectiva  jurisprudenţei CJUE, potrivit căreia, dreptul de deducere a TVA se păstrează dacă din  motive ce nu ţin de  persoana în cauză, persoana impozabilă nu a folosit niciodată acele bunuri şi servicii în derularea de operaţiuni taxabile (CauzaC-37/95 Ghent Coal Terminal NV, paragrafele 22 şi 24).

Or, în speţă, trecerea în conservare a activelor societăţii recurente-reclamante  s-a produs ca urmare a  unor  motive obiective, respectiv ca urmare a  condiţiilor  economice nefavorabile – lipsă comenzi, excedent de utilaje şi tehnologii de producţie – aspect menţionat de organele de control în cuprinsul actelor   administrativ fiscale contestate.

În dezlegarea pe care  a dat-o chestiunii de drept în dispută, judecătorul fondului a  făcut distincţie  între  bunurile  de capital  trecute  în conservare care  ulterior  au fost puse  în funcţiune sau  demolate şi  înlocuite  cu bunuri  de  capital  noi, respectiv bunurile trecute în conservare care ulterior au fost casate prin  dezmembrarea şi valorificate  prin vânzare ca deşeuri.

Astfel, în privinţa primei categorii de bunuri, în acord cu judecătorul fondului, instanţa de  control judiciar reţine că repunerea  în funcţiune a activelor  reprezintă o reconfirmare a intenţiei  societăţii de  a folosi bunurile de capital  în operaţiuni taxabile.

 În privinţa bunurilor  trecute  în conservare şi ulterior demolate şi înlocuite cu bunuri de  capital noi, Înalta Curte  reţine că, într-o astfel de  situaţie  nu se  întrerupe legătura  directă care  există  între  achiziţionarea  bunurilor  respective în amonte, pe de o parte,  şi activităţile economice  realizate ulterior de  persoana impozabilă, pe de altă parte, neimpunându-se  ajustarea  TVA-ului pentru aceste  bunuri.

Concluzia instanţei de  fond este  în concordanţă cu  jurisprudenţa  CJUE din cauzele  C-234/11 Tets Haskovo AD şi C-257/11 Gran Via Moineşti.

 Conform deciziei  pronunţate  în cauza  C-234/11, art. 185 alin.1  din Directiva  2006/112/CE trebuie interpretat în sensul că o distrugere, precum cea în discuție în acțiunea principală, a mai multor clădiri destinate producerii de energie și înlocuirea lor cu clădiri moderne având aceeași destinație nu constituie o modificare, apărută după întocmirea declarației privind TVA-ul, a factorilor utilizați la stabilirea cuantumului deducerii TVA ului efectuate pentru taxa achitată în amonte și, prin urmare, nu dă naștere unei obligații de regularizare a respectivei deduceri.

În această privință, într-o situație precum cea din acțiunea principală, înlocuirea structurilor vetuste cu clădiri moderne având aceeași funcție și, pe cale de consecință, utilizarea acestora din urmă în vederea unor operațiuni impozabile în aval nu întrerup nicidecum legătura directă care există între achiziționarea clădirilor respective în amonte, pe de o parte, și activitățile economice realizate ulterior de către persoana impozabilă, pe de altă parte. Achiziționarea imobilelor în cauză și distrugerea lor ulterioară în vederea modernizării pot fi considerate astfel ca fiind o serie de operațiuni legate între ele având ca obiect realizarea de operațiuni taxabile în aceeași măsură ca și achiziționarea de imobile noi și utilizarea lor directă.

Decizia din  cauza C-234/11 a fost  întărită prin  emiterea deciziei în cauza  C-257/11 Gran Via Moineşti, Curtea de  Justiţie a Uniunii Europene statuând, prin  răspunsul la a 2-a întrebare adresată că, art. 185 din Directiva TVA trebuie  interpretat în sensul că, în împrejurări precum cele  în discuţie în cauza  principală, demolarea unor construcţii achiziţionate împreună cu  suprafeţele de teren pe care au fost edificate, efectuată în vederea realizării  unui  complex rezidenţial în locul  acestor  construcţii, nu determină o obligaţie de ajustare a deducerii iniţiale a TVA aferente achiziţionării  construcţiilor  demolate.

Contrar susţinerilor recurentelor-pârâte, jurisprudenţa CJUE sus menţionată  se impune cu forţă obligatorie şi în prezenta cauză, cum în mod corect a concluzionat şi instanţa de fond.

 În privinţa  celei  de-a doua categorii de  bunuri, respectiv bunurile trecute în  conservare şi ulterior casate prin  dezmembrare şi valorificate ca deşeuri, Înalta Curte reţine că, în mod corect judecătorul fondului a reţinut că,  pentru bunurile  casate în  perioada 2009-2012, ajustarea TVA trebuia  făcută în conformitate cu dispoziţiile art. 187 din Directiva TVA, potrivit căruia:

„(1)   În cazul bunurilor de capital, regularizarea este operată pe o perioadă de cinci ani, incluzând anul în care bunurile au fost achiziționate sau fabricate.

Cu toate acestea, statele membre își pot baza regularizarea pe o perioadă de cinci ani compleți de la data la care bunurile sunt utilizate prima dată.

În cazul bunurilor imobile achiziționate ca bunuri de capital, perioada de regularizare poate fi prelungită până la 20 de ani.

(2)   Regularizarea anuală se efectuează numai pentru o cincime din TVA aplicată bunurilor de capital sau, în cazul prelungirii perioadei de regularizare, pentru o fracțiune corespunzătoare din TVA.

Regularizarea prevăzută la primul paragraf se efectuează în funcție de modificările dreptului de deducere în anii următori față de anul în care bunurile au fost achiziționate, fabricate sau, după caz, utilizate prima dată”.

Aceasta întrucât,  prevederile  art. 149 alin.4 lit.d) Cod fiscal sunt diferite de prevederile Directivei TVA, instanţa naţională fiind obligată să interpreteze  dreptul naţional în  lumina textului  şi  finalităţii Directivei  TVA pentru  a atinge rezultatul  urmărit de aceasta şi, prin urmare, să se  conformeze art. 288 ultimul  paragraf TFUE.

În acord cu judecătorul fondului, Înalta Curte reţine că, o astfel de obligaţie, impusă autorităților unui stat, inclusiv celor judecătorești, a fost dezvoltată prin afirmarea principiului interpretării conforme, în doctrină precizându-se că reprezintă principala formă de a conferi efect directivelor, fie că au fost corect transpuse, fie că au fost insuficient transpuse, sau nu au fost transpuse. Aceasta întrucât, dreptul Uniunii cere ca rezultatul impus de către o directivă să fie obţinut de legem şi de facto, interpretarea juridică şi aplicarea efectivă a normelor fiind, de regulă, decisive pentru a se stabili dacă un stat membru a transpus în mod corect o directivă.

Prin urmare, ajustarea taxei pentru bunurile de capital trebuie realizată potrivit art. 187 din Directiva TVA şi nu potrivit prevederile Codului fiscal, care conţin prevederi diferite de cuprinse în Directiva 2006/112/CE.

Aşadar, până la data emiterii raportului de inspecţie fiscală, societatea recurentă-reclamantă trebuia să ajusteze o sumă totală de 47.002,04 lei în favoarea statului român, diferenţa de 135.802,52 lei reprezentând TVA dedusă iniţial aferentă bunurilor de capital casate în perioada 2011-2012 trebuind să fie regularizată anual în perioada 2015-2027.

Prin urmare, organele fiscale trebuiau să calculeze majorări /dobânzi de întârziere pe perioada 2009-2014 aferentă sumei de 47.002,04 lei, totalul acestora fiind de 10.709,39 lei şi penalităţi de întârziere tot cu privire la aceeaşi sumă, totalul fiind de 6.183,40 lei.

În fine, ambele recurente au  criticat  sentinţa cu privire la  cheltuielile de judecată la care au fost obligate, susţinând că  nu  erau  îndeplinite  dispoziţiile art. 453 alin.1 Cod procedură civilă, potrivit  cărora „partea care  pierde procesul va fi  obligată, la cererea părţii care a câştigat, să îi plătească  acesteia cheltuieli de judecată”.

În speţă, fundamentul culpei procesuale care dă dreptul părţii adverse la cheltuieli rezidă în însăşi emiterea unor acte administrativ-fiscale nelegale, infirmate în cadrul exercitării controlului judecătoresc de către instanţa de  contencios administrativ şi fiscal, nefiind condiţionat de atitudinea în cursul  derulării procesului, aşa cum susţine recurenta-pârâtă Direcția Generala Regionala a Finanțelor Publice Bucureşti.

Nici solicitarea  referitoare  la  cuantumul  excesiv nu poate fi  primită, întrucât suma de  3.150 lei acordată  cu titlu de cheltuieli de  judecată include  taxa de timbru şi onorariul de  expert, iar  recurentele-pârâte nu au  invocat elemente  care să  conducă la concluzia  unui cuantum  excesiv al onorariului de  expertiză care  să   justifice  reducerea  în condiţiile  art. 451 alin.3 Cod procedură civilă.

6.2. În ceea ce  priveşte  recursul incident declarat de recurenta-reclamantă A SA, Înalta Curte reţine că motivele de recurs vizează neregularităţi de ordin  procedural, respectiv depăşirea  duratei maxime a  inspecţiei  fiscale şi stabilirea  nelegală de accesorii pentru intervalul care  depăşeşte durata de  efectuare a inspecţiei fiscale.

Potrivit situaţiei de fapt fiscale, la data de 18.09.2013 organele de inspecţie fiscală din cadrul DGAMC („OIF") au demarat inspecţia fiscală cu privire la perioada 01.07.2009 - 31.07.2013, astfel cum rezultă din Registrul Unic de Control al Societăţii.

Ulterior, la data de 16.01.2014, Societatea a fost notificată, prin Adresa nr. 199181/16.01.2014, că, începând cu data de 15.01.2014, inspecţia fiscală a fost suspendată în temeiul art. 2 lit. g) din OPANAF nr. 467/2013, respectiv „în vederea îndeplinirii condiţiilor privind solicitarea unor informaţii suplimentare de la autorităţile fiscale similare din alte state membre ale Uniunii Europene."

La data de 15.06.2015, conform comunicării cu privire la reluarea inspecţiei fiscale nr. 59/08.06.2015, inspecţia fiscală a fost reluată, iar la data de 31.08.2015 Societăţii i-au fost comunicate prin poştă Raportul de Inspecţie fiscală nr. F-MC 231/24.08.2015 şi Decizia de impunere nr. F-MC 2102/24.08.2015 ce fac obiectul prezentei cereri.

Înalta Curte  reţine că, potrivit art. 104 Cod procedură fiscală 2003, „(1) Durata efectuării inspecţiei fiscale este stabilită de organele de inspecţie fiscală sau, după caz, de compartimentele de specialitate ale autorităţilor administraţiei publice locale, în funcţie de obiectivele inspecţiei, şi nu poate fi mai mare de 3 luni.    (2) În cazul marilor contribuabili sau al celor care au sedii secundare, durata inspecţiei nu poate fi mai mare de 6 luni. (3) Perioadele în care derularea inspecţiei fiscale este suspendată nu sunt incluse în calculul duratei acesteia, conform prevederilor alin. (1) şi (2),  (4) Conducătorul inspecţiei fiscale competent poate decide suspendarea unei inspecţii fiscale ori de câte ori sunt motive justificate pentru aceasta.”

Contrar susţinerilor recurentei-reclamante, Înalta Curte,  în acord cu  instanţa de fond,  constată că  termenul prevăzut de  art. 104 alin.2 Cod procedură fiscală nu este  un termen  de decădere, întrucât  din raţiuni de  tehnică legislativă, legiuitorul  înţelege să sancţioneze  nerespectarea unui termen de decădere cu nulităţi exprese, or, în speţă, o astfel de   nulitate  nu este  reglementată.

 Înalta Curte reţine, de asemenea că, nulitatea  absolută  în materia actelor  administrativ fiscale este limitativ reglementată de dispoziţiile art.46 Cod procedură fiscală, potrivit  căruia „Nulitatea actului administrativ fiscal. Lipsa unuia dintre elementele actului administrativ fiscal, referitoare la numele, prenumele şi calitatea persoanei împuternicite a organului fiscal, numele si prenumele ori denumirea contribuabilului a obiectului actului administrativ sau a semnăturii persoanei împuternicite a organului fiscal, cu excepţia prevăzută la art. 43 alin. (3), atrage nulitatea acestuia. Nulitatea se poate constata la cerere sau din oficiu”.

Prin urmare, depăşirea   duratei maxime  a inspecţiei fiscale de 6 luni  pentru marii contribuabili nu se  constituie într-un motiv  de nulitate  absolută, ci reprezintă  un motiv de nulitate  relativă care se  examinează  în raport cu  vătămarea  produsă contribuabilului.

 Sub aspectul  vătămării, Înalta Curte reţine că  pretinsa vătămarea recurentei-reclamante prin  nemotivarea  deciziei de suspendare  nu poate fi primită, de vreme ce  respectiva decizie este  motivată de  organul fiscal în fapt şi  în drept (fila 43, vol.I dosar fond).

Aşadar, în mod corect instanţa de fond  a conchis că actele administrativ fiscale  contestate  au fost emise  cu respectarea  cerinţelor  procedurale prescrise de  lege.

 Nefondate  sunt şi  criticile  referitoare la  stabilirea  nelegală a  accesoriilor fiscale pentru perioada care  depăşeşte  durata  maximă a  inspecţiei  fiscale, întrucât faptul  generator al calculării accesoriilor îl reprezintă, potrivit dispoziţiilor  art. 119 şi art. 1201 Cod procedură fiscală, neplata la scadenţă  a obligaţiilor  fiscale datorate la bugetul de stat.

Astfel, potrivit art.119 alin.1 din OG nr.92/2003 „Pentru neachitarea la termenul de scadenţă de către debitor a obligaţiilor de plată, se datorează după acest termen dobânzi şi penalităţi de întârziere.”

De asemenea, conform art. 120 alin.1 şi 2 din acelaşi act normativ „(1)Dobânzile reprezintă echivalentul prejudiciului creat titularului creanţei fiscale ca urmare a neachitării de către debitor a obligaţiilor de plată la scadenţă şi se calculează pentru fiecare zi de întârziere, începând cu ziua imediat următoare termenului de scadenţă şi până la data stingerii sumei datorate inclusiv.

(2)Pentru diferenţele suplimentare de creanţe fiscale rezultate din corectarea declaraţiilor sau modificarea unei decizii de impunere, dobânzile se datorează începând cu ziua imediat următoare scadenţei creanţei fiscale pentru care s-a stabilit diferenţa şi până la data stingerii acesteia inclusiv”, iar conform art. 1201 Cod procedură fiscală „(1) Penalităţile de întârziere reprezintă sancţiunea pentru neîndeplinirea obligaţiilor de plată la scadenţă şi se calculează pentru fiecare zi de întârziere, începând cu ziua imediat următoare termenului de scadenţă şi până la data stingerii sumei datorate inclusiv. Dispoziţiile art. 120 alin. (2) - (6) sunt aplicabile în mod corespunzător. (2) Nivelul penalităţii de întârziere este de 0,02% pentru fiecare zi de întârziere. (3) Penalitatea de întârziere nu înlătură obligaţia de plată a dobânzilor.”

În raport de dispoziţiile legale menţionate  Înalta Curte  reţine că legiuitorul a stabilit că pentru neachitarea la termenul scadent a obligaţiilor de plată, debitorul este obligat să plătească dobânzi şi penalităţi de întârziere, acestea fiind calculate începând cu ziua imediat următoare termenului de scadenţă şi până la data stingerii sumei datorate inclusiv, fără a corela cuantumul accesoriilor de durata efectuării inspecţiei fiscale sau de perioadele de suspendare.

7. Temeiul legal al soluţiei instanţei

Pentru toate considerentele arătate, nefiind  identificate  motive  de  casare  a sentinţei din perspectiva criticilor  întemeiate pe dispoziţiile art. 488 alin.1 pct.6 şi 8 Cod procedură civilă, Înalta Curte în baza  art. 496 Cod procedură civilă  şi art. 20 din Legea nr. 554/2004 a respinS  recursurile ca  nefondate.