Şedinţa publică din data de 18 februarie 2021
Asupra recursului de faţă;
Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:
I. Circumstanţele cauzei
1. Obiectul cererii de chemare în judecată
Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Tribunalului Mehedinţi la data de 01 februarie 2018, sub nr. x/2018, contestatoarea Comuna Ponoarele, în contradictoriu cu intimaţii Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Craiova - Serviciul de Inspecţie Economico - Financiară Compartiment Mehedinţi şi Ministerul Finanţelor Publice - Serviciul de Soluţionare a Plângerilor Prealabile şi Contestaţiilor, a solicitat anularea Procesului-verbal de inspecţie nr. CRR_AIF nr. 1230/19.04.2017, emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Craiova - Serviciul de Inspecţie Economico - Financiară Compartiment Mehedinţi şi a Deciziei nr. 8/C/20.07.2017, emisă de către Ministerul Finanţelor Publice - Serviciul de soluţionare a plângerilor prealabile şi contestaţiilor.
Prin sentinţa civilă nr. 292 din data de 20 aprilie 2018, Tribunalul Mehedinţi a admis excepţia necompetenţei materiale şi a declinat competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Curţii de Apel Craiova, secţia de contencios administrativ şi fiscal, dosarul fiind înregistrat pe rolul acestei instanţe sub nr. x/2018.
2. Hotărârea instanţei de fond
Prin sentinţa civilă nr. 372 din 04 iulie 2018, Curtea de Apel Craiova, secţia de contencios administrativ şi fiscal a respins contestaţia formulată de reclamanta Comuna Ponoarele, în contradictoriu cu pârâţii Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Craiova - Serviciul de Inspecţie Economico - Financiară Compartiment Mehedinţi şi Ministerul Finanţelor Publice - Serviciul de Soluţionare a Plângerilor Prealabile şi Contestaţiilor.
3. Calea de atac exercitată în cauză
Împotriva sentinţei civile nr. 372 din 04 iulie 2018, pronunţată de Curtea de Apel Craiova, secţia de contencios administrativ şi fiscal, a declarat recurs reclamanta Primăria Comunei Ponoarele, în temeiul dispoziţiilor art. 488 alin. (1) pct. 8 din C. proc. civ., solicitând admiterea recursului, casarea sentinţei atacate şi, rejudecând cauza, admiterea cererii de chemare în judecată.
Recurenta-reclamantă a învederat că, în cauză, sunt aplicabile dispoziţiile art. 10 şi ale art. 11 din Legea nr. 554/2004, astfel cum se menţionează şi la art. 3 din Decizia nr. 8/C/20.07.2017, emisă de către Ministerul Finanţelor Publice - Serviciul de soluţionare a plângerilor prealabile şi contestaţiilor.
Având în vedere că decizia contestată i-a fost comunicată la data de 11 august 2017, apreciază că cererea de chemare în judecată a fost formulată în termen.
4. Apărările formulate în cauză
4.1. Prin întâmpinarea înregistrată la dosarul cauzei la data de 18 octombrie 2018, intimatul-pârât Ministerul Finanţelor Publice - Serviciul de Soluţionare a Plângerilor Prealabile şi Contestaţiilor a solicitat respingerea recursului, ca nefondat, învederând că cererea de chemare în judecată a fost formulată cu depăşirea termenului imperativ de 6 luni prevăzut de dispoziţiile art. 11 din Legea nr. 554/2004.
II. Soluţia instanţei de recurs
Analizând actele şi lucrările dosarului, precum şi sentinţa recurată, în raport de motivul de casare invocat, Înalta Curte constată că recursul declarat de reclamanta Primăria Comunei Ponoarele este nefondat, reţinând următoarele considerente:
Prin sentinţa recurată, prima instanţă a respins, ca tardiv formulată, contestaţia promovată de reclamantă împotriva Deciziei nr. 8/C/20.07.2017, emisă de către Ministerul Finanţelor Publice - Biroul de soluţionare a plângerilor prealabile şi contestaţiilor.
Înalta Curte constată că Decizia nr. 8/C/20.07.2017 a fost comunicată reclamantei, prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, la data de 25 iulie 2017, astfel că susţinerea recurentei-reclamante potrivit căreia decizia privind soluţionarea contestaţiei i-ar fi fost comunicată la data de 11 august 2017 este nefondată. Faptul că recurenta a înregistrat adresa nr. x/20.07.2017, emisă de Ministerul Finanţelor Publice - Serviciul de soluţionare a plângerilor prealabile şi a contestaţiilor, prin care s-a comunicat decizia contestată, abia la data de 11 august 2017, nu are nicio relevanţă în cauză, atât timp cât există dovada că aceasta i-a fost comunicată la data de 25 iulie 2017.
Având în vedere că reclamanta a înaintat prin serviciul poştal contestaţia la data de 31 ianuarie 2018, Înalta Curte constată că aceasta a fost introdusă cu nerespectarea termenului legal, din perspectiva ambelor dispoziţii legale considerate a fi incidente în cauză, respectiv prevederile art. 22 alin. (8) din O.G. nr. 119/1999, reţinute de către instanţa de fond în motivarea soluţiei criticate şi dispoziţiile art. 11 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 554/2004, apreciate a fi aplicabile în speţă, în opinia intimatului-pârât Ministerul Finanţelor Publice - Serviciul de Soluţionare a Plângerilor Prealabile şi Contestaţiilor.
În concluzie, se reţine că acţiunea reclamantei a fost tardiv formulată, Înalta Curte constatând că hotărârea instanţei de fond care a sancţionat această conduită este dată cu interpretarea şi aplicarea corectă a normelor de drept material aplicabile.
Pentru considerentele expuse, nefiind identificat motivul de casare a sentinţei prin prisma prevederilor art. 488 alin. (1) pct. 8 C. proc. civ., Înalta Curte, în temeiul dispoziţiilor art. 20 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, coroborat cu art. 496 alin. (1) C. proc. civ., va respinge recursul, ca nefondat.
PENTRU ACESTE MOTIVE,
ÎN NUMELE LEGII
D E C I D E
Respinge recursul declarat de reclamanta Primăria Comunei Ponoarele împotriva sentinţei civile nr. 372 din 04 iulie 2018 a Curţii de Apel Craiova, secţia de contencios administrativ şi fiscal, ca nefondat.
Definitivă.
Pronunţată în şedinţă publică, astăzi 18 februarie 2021.