Şedinţa publică din data de 7 martie 2024
Asupra conflictului negativ de competenţă de faţă;
Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:
1. Obiectul acţiunii şi hotărârea primei instanţe aflate în conflict
Prin cererea de chemare în judecată înregistrată la data de 02.09.2022 pe rolul Curţii de Apel Bucureşti – secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal, reclamanta S.C. A. S.R.L. a solicitat, în contradictoriu cu pârâtele Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti-Serviciul Soluţionare Contestaţii 2 şi Administraţia Finanţelor Publice pentru Contribuabili Mijlocii-DGRFP Galaţi, anularea Deciziei nr. 122/09.03.2022 de soluţionare a contestaţiei emise de DGRFP Bucureşti-Serviciul Soluţionare Contestaţii 2, a Procesului-verbal nr. x/27.02.2008, a Raportului de inspecţie fiscală nr. x/27.02.2008 şi a Deciziei de impunere nr. x/27.02.2008.
Prin sentinţa civilă nr. 355 din 24 februarie 2023, Curtea a admis excepţia necompetenţei teritoriale ridicate din oficiu şi a declinat competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Curţii de Apel Galaţi – secţia de contencios administrativ şi fiscal.
A reţinut instanţa dispoziţiile art. 10 alin. (3) din Legea nr. 554/2004, în vigoare la data înregistrării cererii, care prevăd competenţa teritorială exclusivă, a instanţei de la domiciliul reclamantului, în cauză, reclamanta S.C. A. S.R.L. având sediul în Municipiul Galaţi, în circumscripţia teritorială a Curţii de Apel Galaţi.
2. Hotărârea celei de-a doua instanţe
Cauza a fost înregistrată pe rolul Curţii de Apel Galaţi – secţia de contencios administrativ şi fiscal la data de 22.05.2023.
Prin sentinţa nr. 305 din 5 decembrie 2023, Curtea a admis excepţia necompetenţei teritoriale a Curţii de Apel Galaţi, invocată de reclamanta S.C. A. S.R.L., şi a declinat competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Curţii de Apel Bucureşti – secţia IX-a contencios administrativ şi fiscal.
A reţinut instanţa, în esenţă, că dispoziţiile procedurale civile reglementate de art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 sunt diferite de dispoziţiile procedurale reglementate de art. 24 C. proc. civ. sub aspectul întinderii acestora, aplicându-se cu prioritate.
În timp ce art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 face referire la termenul de "litigii", dispoziţiile art. 24 C. proc. civ. se referă la "procese" şi "executări silite", iar termenul de "litigiu" are un înţeles mai extins decât noţiunea de proces.
Prin urmare, întrucât litigiul a început la data de 12.03.2008, anterior intrării în vigoare a Legii nr. 212/2018, conform art. 10 alin. (3) din Legea nr. 554/2004 în vigoare la acea dată, reclamanta se putea adresa şi instanţei competente de la domiciliul pârâtului.
Astfel, avându-se în vedere natura litigiului şi alegerea de competenţă făcută de reclamantă, competenţa teritorială de soluţionare aparţine Curţii de Apel Bucureşti.
Constatând ivit conflict negativ de competenţă, Curtea, în temeiul art. 134 C. proc. civ., a dispus sesizarea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie cu soluţionarea acestuia.
3. Considerentele Înaltei Curţi asupra conflictului de competenţă
Analizând conflictul negativ de competenţă intervenit între cele două instanţe, în raport cu hotărârile pronunţate şi cu înscrisurile aflate la dosarul cauzei, Înalta Curte reţine următoarele.
Aspectul care a generat conflictul negativ de competenţă între instanţele sesizate îl constituie problema instanţei competente teritorial să soluţioneze cauza, în raport cu prevederile legale incidente în materie.
Cererea introductivă de instanţă a fost înregistrată pe rolul Curţii de Apel Bucureşti – secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal la data de 02.09.2022.
Potrivit art. 10 alin. (3) din Legea nr. 554/2004, în vigoare la data introducerii acţiunii, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 212/2018,
"Reclamantul persoană fizică sau juridică de drept privat se adresează exclusiv instanţei de la domiciliul sau sediul său. Reclamantul autoritate publică, instituţie publică sau asimilată acestora se adresează exclusiv instanţei de la domiciliul sau sediul pârâtului."
Stabilirea competenţei instanţei de soluţionare a cauzei se raportează la data introducerii cererii de chemare în judecată, neprezentând nicio relevanţă data formulării contestaţiei administrative de către reclamanta S.C. A. înregistrate la AFPCM Galaţi sub nr. x/12.03.2008.
Din perspectiva aplicării în timp a noii reglementări cuprinse în art. 10 din Legea nr. 554/2004, modificată prin Legea nr. 212/2018, fiind vorba despre o normă de procedură, în privinţa determinării instanţei competente din punct de vedere teritorial să soluţioneze cauza sunt relevante prevederile art. 24 C. proc. civ., potrivit cărora "dispoziţiile legii noi de procedură se aplică numai proceselor şi executărilor silite începute după intrarea acesteia în vigoare".
Aşa fiind, competenţa instanţei de judecată nu este determinată în raport cu data formulării contestaţiei administrativ-fiscale, 12.03.2008, ci se stabileşte raportat la cererea iniţială prin care a fost învestită instanţa de judecată, 02.09.2022.
În cauză, avându-se în vedere că sediul societăţii reclamante este în Galaţi, judeţul Galaţi, competenţa teritorială aparţine exclusiv instanţei în a cărei circumscripţie se află sediul acesteia, reclamanta neavând niciun drept de opţiune.
Referitor la data formulării contestaţiei administrative, aceasta prezintă relevanţă numai în ceea ce priveşte procedura de soluţionare a contestaţiilor împotriva actelor administrativ-fiscale, determinând normele materiale şi procedurale aplicabile.
Astfel, în conformitate cu prevederile art. 352 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, procedura de soluţionare a contestaţiilor împotriva actelor administrativ-fiscale care a fost începută anterior datei de 01.01.2016 rămâne suspusă legii vechi de procedură fiscală, O.G. nr. 92/2003, iar o procedură începută după data de 01.01.2016 este supusă dispoziţiilor legii noi, nr. 207/2015.
În cauză, procedura administrativă de soluţionare a contestaţiilor a fost începută la data de 12.03.2008, anterior datei de 01.01.2016, fiind supusă, aşadar, normelor de procedură prevăzute de O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, inclusiv decizia de soluţionarea a contestaţiei, nr. 122/09.03.2022, fiind emisă conform O.G. nr. 92/2003.
4. Temeiul legal al soluţiei adoptate
Pentru considerentele expuse şi în conformitate cu dispoziţiile art. 135 alin. (1) şi (4) C. proc. civ., Înalta Curte va stabili competenţa de soluţionare a cauzei, în primă instanţă, în favoarea Curţii de Apel Galaţi – secţia de contencios administrativ şi fiscal.
PENTRU ACESTE MOTIVE
ÎN NUMELE LEGII
D E C I D E
Stabileşte competenţa de soluţionare a cauzei privind pe reclamanta A. S.R.L. Galaţi şi pe pârâtele Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti-Serviciul Soluţionare Contestaţii 2 şi Administraţia Finanţelor Publice pentru Contribuabili Mijlocii Galaţi în favoarea Curţii de Apel Galaţi – secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă.
Pronunţată astăzi, 7 martie 2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.