Ședințe de judecată: Decembrie | | 2024
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 1687/2024

Decizia nr. 1687

Şedinţa publică din data de 22 martie 2024

Asupra conflictului negativ de competenţă de faţă;

Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

Prin sentinţa civilă nr. 536 din 27 septembrie 2023, Tribunalul Buzău – secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal a admis excepţia necompetenţei materiale invocată din oficiu şi a declinat competenţa de soluţionare a cauzei privind pe reclamantele A., B. şi C., în contradictoriu cu pârâţii Ministerul Apărării Naţionale, prin reprezentant Direcţia Generală Juridică, Ministerul Apărării Naţionale - Direcţia Generală Management Resurse Umane, prin reprezentant Direcţia Generală Juridică, Ministerul Apărării Naţionale - U.M. 02000 Buzău, prin reprezentant Direcţia Generală Juridică, Ministerul Apărării Naţionale - U.M. 01671 Buzău, prin reprezentant Direcţia Generală Juridică şi Ministerul Apărării Naţionale - U.M. 01454 Buzău, în favoarea Curţii de Apel Ploieşti, secţia de contencios administrativ şi fiscal.

Învestită prin declinare, Curtea de Apel Ploieşti, secţia de contencios administrativ şi fiscal, prin sentinţa civilă nr. 11 din 10 ianuarie 2024, a admis excepţia necompetenţei materiale, invocată din oficiu, a declinat judecarea cauzei în favoarea Tribunalului Buzău, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, a constatat invit conflictul negativ de competenţă şi a sesizat Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în vederea soluţionării conflictului negativ de competenţă.

Ivindu-se conflictul negativ de competenţă a fost sesizată, în baza art. 135 din C. proc. civ., Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – secţia contencios administrativ şi fiscal pentru soluţionarea acestuia.

Înalta Curte constată că, în cauză, competenţa de soluţionare a litigiului aparţine Curţii de Apel Ploieşti, secţia de contencios administrativ şi fiscal.

Pentru a hotărî astfel, instanţa a avut în vedere considerentele în continuare arătate.

Contenciosul administrativ este definit prin art. 2 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 554/2004, modificată, ca fiind activitatea de soluţionare, de către instanţele de contencios administrativ competente potrivit legii organice, a litigiilor în care cel puţin una dintre părţi este o autoritate publică, iar conflictul s-a născut fie din emiterea sau încheierea, după caz, a unui act administrativ, în sensul acestei legi, fie din nesoluţionarea în termenul legal ori din refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau interes legitim, astfel cum rezultă din prevederile art. 8, care reglementează obiectul acţiunii judiciare.

Actul administrativ este actul unilateral cu caracter individual sau normativ, emis de o autoritate publică în vederea executării ori a organizării executării legii, dând naştere, modificând sau stingând raporturi juridice.

Competenţa materială a instanţei de contencios administrativ şi fiscal este reglementată de dispoziţiile art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 potrivit cărora "(1) Litigiile privind actele administrative emise sau încheiate de autorităţile publice locale şi judeţene, precum şi cele care privesc taxe şi impozite, contribuţii, datorii vamale, precum şi accesorii ale acestora de până la 3.000.000 de RON se soluţionează în fond de tribunalele administrativ-fiscale, iar cele privind actele administrative emise sau încheiate de autorităţile publice centrale, precum şi cele care privesc taxe şi impozite, contribuţii, datorii vamale, precum şi accesorii ale acestora mai mari de 3.000.000 de RON se soluţionează în fond de secţiile de contencios administrativ şi fiscal ale curţilor de apel, dacă prin lege organică specială nu se prevede altfel.".

Obiectul prezentei cauze îl constituie obligarea pârâţilor la stabilirea posturilor contractuale pe care le ocupă ca funcţii publice de stat - corespunzătoare clasei şi gradului profesional ale funcţiei publice raportat la condiţiile de vechime în specialitatea studiilor fiecărei reclamante începând cu data de 15.11.2019 şi la comunicarea către ANFP a modificărilor intervenite cu consecinţa emiterii ulterior şi a ordinele de numire pe funcţiile publice de stat astfel stabilite, în condiţiile prevăzute de art. 612 din Codul administrativ, începând cu data de 15.11.2019.

Potrivit art. 407 din Codul administrativ, invocat ca temei de drept de reclamante: "Funcţiile publice se stabilesc pe baza activităţilor prevăzute la art. 370 alin. (1) - (3), pentru fiecare autoritate şi instituţie publică, prin act administrativ al conducătorului acesteia, respectiv prin hotărâre a consiliului judeţean sau, după caz, a consiliului local."

Conform art. 1 din Legea nr. 346/2006, "Ministerul Apărării Naţionale este organul de specialitate al administraţiei publice centrale, care conduce şi desfăşoară, potrivit legii, activităţile în domeniul apărării ţării. Ministerul Apărării Naţionale este format din structuri centrale, structuri şi forţe subordonate acestora."

Înalta Curte reţine că, în raport cu dispoziţiile legale expuse, precum şi cu obiectul cererii de chemare în judecată, competenta soluţionării cauzei aparţine Curţii de Apel Ploieşti – secţia de contencios administrativ şi fiscal, întrucât actul administrativ care se solicită a fi emis, prin pronunţarea unei hotărâri, urmează a fi emis de o autoritate publică centrală, respectiv Ministerul Apărării Naţionale.

Subsecvent emiterii acestui act se poate vorbi de exercitarea unor drepturi sau obligaţii, de o neîndeplinire sau o îndeplinire necorespunzătoare.

Astfel fiind, pentru considerentele arătate şi în conformitate cu dispoziţiile art. 135 alin. (1) şi (4) C. proc. civ., Înalta Curte va stabili competenţa de soluţionare a cauzei, în favoarea Curţii de Apel Ploieşti, secţia de contencios administrativ şi fiscal.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

D E C I D E

Stabileşte competenţa de soluţionare a cauzei privind pe reclamantele A., B. şi C., în contradictoriu cu pârâţii Ministerul Apărării Naţionale, prin reprezentant Direcţia Generală Juridică, Ministerul Apărării Naţionale - Direcţia Generală Management Resurse Umane, prin reprezentant Direcţia Generală Juridică, Ministerul Apărării Naţionale - U.M. 02000 Buzău, prin reprezentant Direcţia Generală Juridică, Ministerul Apărării Naţionale - U.M. 01671 Buzău, prin reprezentant Direcţia Generală Juridică şi Ministerul Apărării Naţionale - U.M. 01454 Buzău, în favoarea Curţii de Apel Ploieşti, secţia de contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă.

Pronunţată astăzi, 22 martie 2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.