Ședințe de judecată: Decembrie | | 2024
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 1694/2024

Decizia nr. 1694

Şedinţa publică din data de 23 martie 2024

Asupra contestaţiei de faţă;

Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

1. Obiectul contestaţiei

Prin cererea comunicată prin poştă electronică la data de 22 martie 2024 ora 23:18 şi înregistrată pe rolul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – secţia de contencios administrativ şi fiscal la aceeaşi dată, ora 23:24, sub nr. x/2024, contestatorii A., prin dl. B., A.- Organizaţia Judeţeană Brăila, A.- Organizaţia Judeţeană Sibiu, A.- Organizaţia Judeţeană Arad, A.- Organizaţia Judeţeană Caraş Severin, A.- Organizaţia Judeţeană Botoşani, B., C., D., E., F. şi G. au formulat contestaţie împotriva Deciziei nr. 2D/20.03.2024, de admitere a protocolului de constituire a alianţei electorale "H.", emisă de Biroul Electoral Central pentru alegerea membrilor din România, în Parlamentul European, şi pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale din anul 2024.

În motivarea contestaţiei, s-a susţinut, în esenţă, că nelegalitatea actului decizional de admitere a Protocolului de constituire a alianţei electorale dintre H. şi A., reprezentat prin domnul I., înregistrat la Biroul Electoral Central cu nr. x/BEC2024 din 20.03.2024, derivă din faptul că protocolul a fost adoptat/emis fără verificarea situaţiei juridice a fiecăreia dintre părţile semnatare, mai precis a conducerii formaţiunii politice A..

Contestatorii au învederat că protocolul antereferit a fost semnat nelegal de către domnul I., cu încălcarea art. 45 alin. (1) lit. i) din Statutul A., ce indică, în mod imperativ, necesitatea exercitării atribuţiei de aprobare a participării partidului la alianţele electorale, de către Comitetul National de Conducere al A., respectiv de către C.N.C., forul deliberativ al partidului.

Au arătat contestatorii că aprobarea Comitetului Naţional de Conducere al Alianţei Electorale nu a existat, acesta nefiind nici măcar convocat în condiţiile statutului, organizaţiile din partid neavând cunoştinţă despre această alianţă sau despre semnarea protocolului, atât semnarea protocolului cât şi participarea la alegeri în cadrul unei alianţe electorale, nefiind supusă aprobării forurilor competente în acest sens.

De asemenea, contestatorii au subliniat că Alianţa Electorală "H." nu a fost negociată de către Biroul Naţional de Conducere al Partidului, forul executiv potrivit statutului A., ce, conform dispoziţiilor art. 46 alin. (1) lit. v) din statut, negociază alianţele cu alte formaţiuni politice.

Printr-un alt set de argumente, contestatorii au evocat nelegalitatea semnării atât a protocolului înregistrat la Biroul Electoral Central cu nr. x/BEC2024 din 20.03.2024, cât şi a alianţei electorale "H." de către domnul I., câtă vreme acesta nu ar mai avea calitatea de preşedinte al partidului de 4 ani, respectiv din anul 2020, când a candidat la alegerile generale din 2020, pe listele altui partid politic, respectiv, pe listele J.. În susţinerea acestui argument contestatorii au furnizat o succintă prezentare a demersurilor întreprinse în vederea schimbării conducerii partidului şi a contextelor litigioase generate de acestea.

2. Considerentele Înaltei Curţi asupra contestaţiei

Înalta Curte, examinând cu prioritate excepţia tardivităţii, raportat la dispoziţiile legale incidente, o apreciază ca fiind întemeiată şi o va admite, pentru considerentele ce urmează:

Cu titlu prealabil, Înalta Curte reţine că obiectul dosarului nr. x/2024 este reprezentat de contestaţia comunicată prin posta electronică la data de 22 martie 2024, ora 23:18 şi înregistrată pe rolul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – secţia de contencios administrativ şi fiscal la aceeaşi dată, ora 23:24 sub nr. x/2024.

Contestatorii afirmă că la data de 21 martie 2024 ar fi realizat o procedură de comunicare a contestaţiei şi prin intermediul serviciilor poştale, în acest sens fiind menţiunea olografă de pe contestaţia comunicată prin poştă electronică . În susţinerea acestei afirmaţii contestatorii au depus copii ale unor documente despre care susţin că ar reprezenta plicul în interiorul căruia ar fi fost comunicată contestaţia expediată prin serviciul poştal, fără a depune, însă, dovezi privind conţinutul concret al plicului.

Înalta Curte reţine că potrivit dispoziţiilor art. 5 alin. (1) din O.U.G. nr. 21/2024: "La alegerile din data de 9 iunie 2024, alianţele electorale se constituie pe bază de protocol pentru fiecare scrutin în parte, în condiţiile Legii nr. 33/2007, republicată, cu modificările ulterioare, şi ale Legii nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare."

În conformitate cu prevederile art. 7 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 33/2007 "Biroul Electoral Central se pronunţă în şedinţă publică asupra admiterii sau respingerii protocolului de constituire a alianţei electorale, în termen de 24 de ore de la înregistrarea acestuia" şi "Decizia Biroului Electoral Central de admitere a protocolului de constituire a alianţei electorale poate fi contestată de orice persoană fizică sau juridică interesată la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în termen de 24 de ore de la afişare."

În ceea ce priveşte calculul termenelor pe ore, relevante sunt prevederile art. 181 alin. (1) pct. 1 C. proc. civ., conform cărora: "când termenul se socoteşte pe ore, acesta începe să curgă de la ora zero a zilei următoare".

Pe cale de consecinţă, întrucât termenul pentru formularea contestaţiei prevăzute de art. 7 alin. (4) din Legea nr. 33/2007 este un termen pe ore, ce se împlineşte potrivit regulilor descrise mai sus, comunicarea prin poştă electronică a cererii contestatorilor din data de 22 martie 2024, ora 23:18 reprezintă un demers de sine stătător de învestire a instanţei, distinct de demersul de formulare a contestaţiei despre care contestatorii afirmă că ar fi fost expediată către instanţă prin intermediul serviciului poştal.

Determinante sunt şi prevederile art. 7 alin. (6) din Legea nr. 33/2007, conform cărora "Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie se pronunţă asupra contestaţiilor prevăzute la alin. (4) şi (5) în termen de 24 de ore de la înregistrarea contestaţiei, prin hotărâre definitivă."

Or, câtă vreme contestaţia despre care se afirmă că ar fi fost comunicată prin serviciul poştal la data de 21.03.2024 nu a fost, încă, livrată de prestatorul serviciului către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, astfel încât nu a fost înregistrată de rolul acesteia, în raport de caracterul urgent al procedurii şi de obligaţia ce incumbă instanţei de a se pronunţa asupra contestaţiei în termenul antereferit, calculat de la înregistrare, Înalta Curte consideră că este învestită, în cauza pendinte, exclusiv cu soluţionarea contestaţiei depuse prin poştă electronică la data de 22 martie 2024, ora 23:18, potrivit dovezii de la dosar şi urmează a verifica exclusiv reperele legale ale formulării acesteia.

Verificând termenul de formulare a contestaţiei antereferite, Înalta Curte reţine că, prin Decizia nr. 2D/20.03.2024, emisă de Biroul Electoral Central, a fost admis protocolul de constituire a alianţei electorale "H." pentru alegerea membrilor din România, în Parlamentul European, şi pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale din anul 2024, iar conform Procesului-verbal de afişare nr. x PVA/Bec 2024 din data de 20.03.2024, decizia antereferită a fost publicată pe site-ul www.x.ro/la data de 20.03.2024 ora 22:00.

În raport de prevederile art. 5 alin. (1) din O.U.G. nr. 21/2024 şi art. 7 alin. (4) din Legea nr. 33/2007, coroborate cu art. 181 alin. (1) pct. 1 C. proc. civ., termenul pentru formularea contestaţiei a început să curgă la ora zero a zilei de 21.03.2024 şi s-a împlinit la ora zero a zilei de 22.03.2024. Înalta Curte reţine că O.U.G. nr. 21/2024 şi Legea nr. 33/2007 nu cuprind norme proprii privind calculul termenului ce se socoteşte pe ore, acesta fiind motivul pentru care prevederile normei speciale se completează, în virtutea dispoziţiilor art. 2 alin. (1) C. proc. civ., cu cele ale normei generale, reprezentate de art. 181 alin. (1) pct. 1 C. proc. civ.

Prin urmare, în considerarea şi a prevederilor art. 183 alin. (3) C. proc. civ., conform cărora menţiunea datei şi orei primirii e-mail-ului, astfel cum acestea sunt atestate de către calculatorul de primire al instanţei, servesc ca dovadă a datei depunerii actului de către partea interesată, contestaţia depusă la data de 22 martie 2024 ora 23:18 a fost formulat de contestatorii A. prin B., A.-Organizaţia Judeţeană Brăila, A.-Organizaţia Judeţeană Sibiu, A.-Organizaţia Judeţeană Arad, A.-Organizaţia Judeţeană Caraş Severin, A.-Organizaţia Judeţeană Botoşani, B., C., D., E., F. şi G. în afara termenului de 24 de ore prevăzut de lege, ultima dată la care putea fi promovată fiind 22.03.2024 ora zero.

În raport de considerentele arătate, în temeiul dispoziţiilor art. 5 alin. (1) din O.U.G. nr. 21/2024 şi art. 7 alin. (4) din Legea nr. 33/2007, coroborate cu art. 185 alin. (1) C. proc. civ., Înalta Curte va admite excepţia tardivităţii, invocată atât din oficiu cât şi de către intimaţii A. prin I., H. şi H. cu ocazia dezbaterilor de la termenul la care cauza a fost reţinută spre soluţionare şi va respinge contestaţia formulată de contestatorii A. prin B., A.-Organizaţia Judeţeană Brăila, A.-Organizaţia Judeţeană Sibiu, A.-Organizaţia Judeţeană Arad, A.-Organizaţia Judeţeană Caraş Severin, A.-Organizaţia Judeţeană Botoşani, B., C., D., E., F. şi G. împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 2/D/20.03.2024, transmisă prin poştă electronică la data de 22 martie 2024, ora 23: 18 şi înregistrată la data de 22 martie 2024, ora 22:24, ca tardiv formulată.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

D E C I D E

Admite excepţia tardivităţii.

Respinge contestaţia formulată de contestatorii A. prin B., A.-Organizaţia Judeţeană Brăila, A.-Organizaţia Judeţeană Sibiu, A.-Organizaţia Judeţeană Arad, A.-Organizaţia Judeţeană Caraş Severin, A.-Organizaţia Judeţeană Botoşani, B., C., D., E., F. şi G. împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 2/D/20.03.2024, transmisă prin poştă electronică la data de 22 martie 2024, ora 23: 18 şi înregistrată la data de 22 martie 2024, ora 22:24, ca tardiv formulată.

Definitivă.

Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 23 martie 2024, ora 17:55.