Ședințe de judecată: Decembrie | | 2024
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 397/2024

Decizia nr. 397

Şedinţa publică din data de 25 ianuarie 2024

Asupra conflictului negativ de competenţă de faţă;

Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

I. Circumstanţele cauzei

1. Obiectul acţiunii deduse judecăţii

Prin acţiunea înregistrată la data de 16.03.2023 pe rolul Tribunalului Timiş – secţia a II-a Civilă sub nr. x/2023, reclamanta A. S.A. a solicitat obligarea pârâtei B. S.A. la plata sumei totale de 210.013,96 RON, reprezentând penalităţi conform pct. 1.9.1 din Anexa nr. 1 la Contractul nr. x/V34/1931/10.06.2021 şi obligarea pârâtei la plata cheltuielilor de judecată.

2. Prin sentinţa civilă nr. 707/PI/2023 din 12 septembrie 2023 pronunţată de Tribunalul Timiş, secţia a II-a civilă s-a admis excepţia necompetenţei teritoriale a Tribunalului Timiş şi s-a trimis litigiul spre competentă soluţionare Tribunalului Mureş.

Pentru a pronunţa această soluţie instanţa a reţinut că sunt incidente prevederile art. 53 alin. (11) din Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului National de Soluţionare a Contestaţiilor, forma în vigoare la data introducerii acţiunii, potrivit cărora: "Litigiile şi cererile care decurg din executarea contractelor administrative şi cele care decurg din rezilierea, rezoluţiunea, denunţarea unilaterală sau încetarea anticipată a contractelor de achiziţie publică din motive independente de autoritatea contractantă se soluţionează în primă instanţă, de urgenţă şi cu precădere, de către secţia civilă a tribunalului în circumscripţia căruia se află sediul autorităţii contractante sau în circumscripţia în care îşi are sediul social/domiciliul reclamantul."

3. Prin sentinţa civilă nr. 1288 din 30 octombrie 2023 pronunţată de Tribunalul Mureş – secţia civilă s-a admis excepţia necompetenţei materiale a Tribunalului Mureş, invocată din oficiu, şi s-a declinat competenţa de soluţionare a cererii de chemare în judecată formulată de reclamanta A. S.A în contradictoriu cu pârâta B. S.A. în favoarea secţiei de contencios administrativ şi fiscal din cadrul Tribunalului Mureş.

Pentru a pronunţa această soluţie instanţa a reţinut că dispoziţiile art. 53 alin. (11) din Legea nr. 101/2016 au fost modificate prin Legea nr. 75/2003, în cauză fiind incidentă Decizia nr. 11 din 19.06.2023 pronunţată de ÎCCJ – Completul pentru soluţionarea recursului în interesul legii, potrivit căreia competenţa de soluţionare a litigiilor privind executarea contractelor de achiziţii publice înregistrate pe rolul instanţelor după intrarea în vigoare a modificărilor aduse Legii nr. 101/2016 prin Legea nr. 208/2022, respectiv după data de 10.09.2022, aparţine secţiei de contencios administrativ şi fiscal a tribunalului.

4. Prin sentinţa nr. 831 din 6 decembrie 2023 pronunţată de Tribunalul Mureş – secţia contencios administrativ şi fiscal s-a admis excepţia necompetenţei teritoriale exclusive, invocată din oficiu şi s-a declinat în favoarea Tribunalului Timiş competenţa de soluţionare a cauzei. S-a constatat ivit conflictul de competenţă între Tribunalul Mureş şi Tribunalul Timiş, s-a dispus suspendarea judecăţii dosarului şi trimiterea cauzei spre competentă soluţionare a conflictului negativ de competenţă Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

Pentru a pronunţa această soluţie instanţa a constatat că dispoziţiile art. 53 şi următoarele din Legea nr. 101/2016 nu sunt aplicabile în speţă. A reţinut că între părţi s-a încheiat un contract administrativ, fiind incidenţe dispoziţiile art. 8 alin. (2) şi art. 10 alin. (1) şi (3) din Legea 554/2004. Astfel, a stabilit că raportat la valoarea obiectului cererii, competenţa materială şi funcţională revine tribunalului administrativ-fiscal, iar competenţa teritorială revine exclusiv instanţei de la sediul pârâtului, faţă de calitatea de autoritate publică a reclamantei.

II. Considerentele Înaltei Curţi asupra sesizării formulată de Tribunalul Timiş – secţia contencios administrativ şi fiscal

1. Argumente de fapt şi de drept relevante

Potrivit art. 133 pct. 2 din C. proc. civ., republicat, există conflict de competenţă "când două sau mai multe instanţe şi-au declinat reciproc competenţa de a judeca acelaşi proces sau, în cazul declinărilor succesive, dacă ultima instanţă învestită îşi declină la rândul său competenţa în favoarea uneia dintre instanţele care anterior s-au declarat necompetente."

În raport de circumstanţele cauzei expuse la pct. I din prezenta decizie, Înalta Curte constată că nu sunt îndeplinite condiţiile necesare pentru existenţa unui conflict negativ de competenţă, reglementate de art. 133 pct. 2 C. proc. civ.

Astfel, instanţa învestită iniţial de către reclamantă prin cererea de chemare în judecată, respectiv Tribunalul Timiş, secţia a II -a civilă şi-a declinat competenţa teritorială de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Mureş – secţia civilă care, la rândul său, şi-a declinat competenţa materială de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Mureş – secţia contencios administrativ şi fiscal.

Ultima instanţă investită, respectiv Tribunalul Mureş – secţia contencios administrativ şi fiscal a reţinut că este competentă material, funcţional şi teritorial să judece cauza Tribunalul Timiş – secţia contencios administrativ şi fiscal, declinându-şi competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea acestei instanţe.

Fiind în situaţia unor declinări succesive, Înalta Curte constată că ultima instanţă învestită, Tribunalul Mureş – secţia contencios administrativ şi fiscal, nu şi-a declinat competenţa în favoarea uneia dintre instanţele care anterior s-au declarat necompetente (Tribunalul Timiş, secţia a II -a civilă sau Tribunalului Mureş – secţia civilă), pentru a exista un conflict de competenţă astfel cum prevăd dispoziţiile legale anterior redate.

Prin urmare, Înalta Curte constată că sentinţa nr. 831 din 6 decembrie 2023 pronunţată de Tribunalul Mureş – secţia contencios administrativ şi fiscal nu a generat un conflict negativ de competenţă, motiv pentru care, sesizarea formulată de această instanţă este inadmisibilă.

2. Temeiul legal al soluţiei pronunţate

Pentru aceste considerente, în temeiul art. 135 alin. (4) raportat la 133 alin. (2) din C. proc. civ., Înalta Curte va constata inexistenţa conflictului negativ de competenţă şi va respinge sesizarea formulată de Tribunalul Timiş – secţia contencios administrativ şi fiscal, ca inadmisibilă.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

D E C I D E

Constată inexistenţa conflictului negativ de competenţă.

Respinge sesizarea formulată de Tribunalul Timiş – secţia contencios administrativ şi fiscal, ca inadmisibilă.

Definitivă.

Pronunţată astăzi, 25 ianuarie 2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.