Ședințe de judecată: Noiembrie | | 2024
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 2969/2024

Decizia nr. 2969

Şedinţa publică din data de 30 mai 2024

Deliberând asupra conflictului negativ de competenţă de faţă,

Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

1. Circumstanţele cauzei

Prin cererea înregistrată la data de 15.09.2023 pe rolul Tribunalului Alba sub nr. x/2023, reclamantul Secretariatul de Stat pentru recunoaşterea meritelor luptătorilor împotriva regimului comunist instaurat în Romania în perioada 1945-1989 a solicitat, în contradictoriu cu pârâtul A., anularea Certificatului seria x.

2. Hotărârile care au generat conflictul negativ de competenţă

2.1. Prin sentinţa civilă nr. 12 din data de 1 februarie 2024, Tribunalul Alba, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal a admis excepţia necompetenţei sale materiale şi a declinat soluţionarea cauzei privind pe reclamantul Secretariatul de Stat pentru recunoaşterea meritelor luptătorilor împotriva regimului comunist instaurat în România în perioada 1945-1989 şi pe pârâtul A. în favoarea Curţii de Apel Alba Iulia, secţia de contencios administrativ şi fiscal.

În justificarea soluţiei pronunţate, Tribunalul Alba a reţinut, în esenţă, că Legea nr. 341/2004 stabileşte competenţa specială a tribunalului, secţia de contencios administrativ şi fiscal în cazul acţiunilor privind preschimbarea ori neefectuarea preschimbării certificatelor (art. 9 alin. (5), contestaţiilor privind noile certificate - Luptător cu Rol Determinant (92 alin. (7) şi cele legate de aplicarea dispoziţiilor acestei legi, în care acţiunea este formulată în contradictoriu cu Secretariatul de Stat (art. 26).

În raport de aceste aspecte, Tribunalul Alba a opinat că, în cazul acţiunii având ca obiect anularea Certificatului de Luptător pentru Revoluţia din decembrie 1989 - Luptător rănit, formulată de către Secretariatul de Stat, rămân aplicabile normele generale privind competenţa, art. 8 alin. (7) din Legea nr. 341/2004 neprevăzând vreo derogare în acest sens.

2.2. Prin sentinţa civilă nr. 95 din 10 aprilie 2024, Curtea de Apel Alba Iulia - sectia de contencios administrativ si fiscal a admis, la rându-i, excepţia necompetenţei sale materiale, a declinat soluţionarea cauzei în favoarea Tribunalului Alba şi, constatând ivit conflictul negativ de competenţă, a dispus înaintarea dosarului Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, în vederea soluţionării acestuia.

Pentru a pronunţa hotărârea indicată mai sus, Curtea de Apel Alba Iulia a învederat, în esenţă, că prevederile art. 26 din Legea nr. 341/2004 în forma actualizată, reglementează o ipoteză de excepţie de la prevederile normei generale, aplicabilă inclusiv în cazul unei acţiuni precum cea pendinte, în care titularul acţiunii este Secretariatul de Stat pentru recunoaşterea meritelor luptătorilor împotriva regimului comunist instaurat în România în perioada 1945-1989.

În acest sens, Curtea de Apel Alba Iulia a arătat că atâta timp cât speţa priveşte un litigiu în contradictoriu cu Secretariatul de Stat pentru recunoaşterea meritelor luptătorilor împotriva regimului comunist, împrejurarea că acesta se legitimează procesual activ - respectiv ca şi reclamant - şi nu în calitate de pârât, nu este de natură a deroga de la normele de competenţă specială, astfel cum sunt reglementate de legiuitor în forma art. 26 din Legea nr. 341/2004.

3. Soluţia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie

Analizând prezentul conflict negativ de competenţă, în raport de hotărârile pronunţate şi de înscrisurile aflate la dosarul cauzei, Înalta Curte constată că instanţa competentă să soluţioneze cauza este Tribunalul Alba, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, pentru considerentele ce succedă:

Din perspectiva determinării cadrului analizei deferite soluţionării în prezentul regulator de competenţă, Înalta Curte observă că aspectul care a generat conflictul negativ între cele două instanţe care şi-au declinat reciproc competenţa de a judeca acelaşi proces (Curtea de Apel Alba Iulia, secţia de contencios administrativ şi fiscal şi Tribunalul Alba, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal) îl constituie, în esenţă, chestiunea competenţei materiale, în raport de legea incidentă în determinarea acesteia.

Înalta Curte reţine că obiectul prezentului demers judiciar îl reprezintă cererea formulată de reclamantul Secretariatul de Stat pentru recunoaşterea meritelor luptătorilor împotriva regimului comunist instaurat în România în Perioada 1945 - 1989 în contradictoriu cu pârâtul A., prin care reclamantul a solicitat anularea certificatului preschimbat de luptător rănit, emis pe numele pârâtului.

În susţinerea solicitării de anulare, reclamantul a invocat faptul că certificatul sus indicat a fost eliberat cu încălcarea legislaţiei primare prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b), pct. 1 din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

În raport de obiectul cererii de chemare în judecată, circumscris cauzei juridice a demersului judiciar, Înalta Curte reţine că litigiul pendinte este legat de aplicarea dispoziţiilor Legii nr. 341/2004.

Potrivit art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, modificată prin Legea nr. 212/2018:

"(1) Litigiile privind actele administrative emise sau încheiate de autorităţile publice locale şi judeţene, precum şi cele care privesc taxe şi impozite, contribuţii, datorii vamale, precum şi accesorii ale acestora de până la 3.000.000 de RON se soluţionează în fond de tribunalele administrativ-fiscale, iar cele privind actele administrative emise sau încheiate de autorităţile publice centrale, precum şi cele care privesc taxe şi impozite, contribuţii, datorii vamale, precum şi accesorii ale acestora mai mari de 3.000.000 de RON se soluţionează în fond de secţiile de contencios administrativ şi fiscal ale curţilor de apel, dacă prin lege organică specială nu se prevede altfel. (...)"

Aşadar ca regulă generală, potrivit criteriului rangului autorităţii emitente, litigiile privind actele administrative emise sau încheiate de autorităţile publice centrale, se soluţionează în fond, de secţiile de contencios administrativ şi fiscal ale curţilor de apel, dacă prin lege specială nu se prevede altfel.

În cauza pendinte, însă, se constată incidenţa unei norme speciale, reprezentate de dispoziţiile art. 26 din Legea nr. 341/2004, ce prevăd altfel decât dispoziţiile normei generale, în sensul că:

"Prin derogare de la dispoziţiile art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, litigiile legate de aplicarea dispoziţiilor prezentei legi, în care acţiunea este formulată în contradictoriu cu Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din decembrie 1989 sau Comisia parlamentară a revoluţionarilor din decembrie 1989, se soluţionează, în fond, de secţia de contencios administrativ şi fiscal a tribunalului, iar în recurs, de secţia de contencios administrativ şi fiscal a curţii de apel."

Referirea din textul legal în discuţie la situaţia formulării acţiunii în contradictoriu cu Secretariatul de Stat nu poate fi interpretată în sensul că derogarea de la norma generală de competenţă ar viza doar acţiunile formulate de persoana vătămată prin emiterea/neemiterea certificatului de luptător, iar nu şi acţiunile formulate de Secretariatul de Stat în aplicarea dispoziţiilor Legii nr. 341/2004, întrucât este de neconceput ca, în situaţia în care se schimbă calitatea părţilor, aceeaşi categorie de litigii să fie soluţionate de instanţe de grad diferit, în condiţiile în care soluţionarea litigiului vizează verificarea respectării aceloraşi dispoziţii legale.

Art. 26 din Legea nr. 341/2004 a fost introdus prin art. V din Legea nr. 2/2013 privind unele măsuri de degrevare a instanţelor judecătoreşti, precum şi pentru pregătirea punerii în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind C. proc. civ., iar scopul edictării Legii nr. 2/2013 a fost cel evidenţiat în titlul său, mai precis degrevarea instanţelor judecătoreşti. În acest scop, prin textul sus indicat, a fost instituită o derogare de la dispoziţiile art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, în sensul că revine tribunalului, ca instanţă de fond de contencios administrativ, competenţa de soluţionare a cauzelor legate de aplicarea dispoziţiilor Legii nr. 341/2004 ce au drept parte Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din decembrie 1989 sau Comisia parlamentară a revoluţionarilor din decembrie 1989, chiar dacă acestea au calitatea de autoritate publică centrală, raţionamentul neputând fi diferit în funcţie de calitatea Secretariatului de Stat de pârât sau de reclamant.

Totodată, se observa că Legea nr. 341/2004 a fost modificată prin Legea nr. 242/2021, publicată la data de 8.10.2021, iar potrivit art. II alin. (1), în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Secretariatul de Stat va finaliza verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 8 alin. (2) şi (3) din Legea recunoştinţei pentru victoria Revoluţiei Române din decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Braşov din noiembrie 1987 şi pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului - Lupeni - august 1977 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare, de către toţi titularii de titluri şi de certificate obţinute anterior în temeiul Legii nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Persoanele care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 8 alin. (1)-(3) din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare, nu mai beneficiază de drepturile acordate în temeiul acestei legi, iar certificatul acordat acestora se retrage prin decizia Secretariatului de Stat. În cazul retragerii unui certificat, Secretariatul de Stat va propune Preşedintelui României retragerea titlului atribuit în baza acestuia. Decizia de retragere a certificatului poate fi contestată de titular la instanţa de contencios administrativ, conform prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu respectarea competenţei prevăzute la art. 25 din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Astfel, legiuitorul a menţinut aceeaşi derogare în ceea ce priveşte competenţa de soluţionare în fond a litigiilor generate de aplicarea Legii nr. 341/2004, prin toate modificările aduse actului normativ special din anul 2013 şi până în prezent, motiv pentru care, competenţa de soluţionare a cauzelor revine tribunalului şi nu curţii de apel, neprezentând nicio relevanţă faptul că este învestită instanţa cu acţiune în anulare a unui certificat, care se pretinde că a fost emis cu încălcarea dispoziţiilor legale, acţiunea în instanţă fiind promovată în conformitate cu dispoziţiile art. 1 alin. (6) din Legea nr. 554/2004, întrucât actul administrativ a intrat în circuitul civil, fără a mai putea fi revocat.

În concluzie, Înalta Curte constată că revine tribunalului în a cărui rază teritorială are domiciliul pârâtul competenţa materială de soluţionare a cauzei, date fiind şi prevederile art. 10 alin. (3) teza a II-a din Legea nr. 554/2004, conform cărora:

"reclamantul autoritate publică, instituţie publică sau asimilată acestora se adresează exclusiv instanţei de la domiciliul sau sediul pârâtului". Având în vedere că pârâtul are domiciliul în circumscripţia Tribunalului Alba, competenţa de soluţionare a cauzei aparţine secţiei de contencios administrativ şi fiscal a acestei instanţe.

În consecinţă, pentru considerentele expuse şi în conformitate cu dispoziţiile art. 135 alin. (4) din C. proc. civ., Înalta Curte va stabili competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Alba, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

D E C I D E

Stabileşte competenţa de soluţionare a cauzei privind pe reclamantul Secretariatul de Stat pentru recunoaşterea meritelor luptătorilor împotriva regimului comunist instaurat în România în perioada 1945-1989 în contradictoriu cu pârâtul A., în favoarea Tribunalului Alba, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă.

Pronunţată astăzi, 30 mai 2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.