Ședințe de judecată: Decembrie | | 2024
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 374/2024

Decizia nr. 374

Şedinţa publică din data de 25 ianuarie 2024

Asupra cererii de revizuire de faţă;

Din examinarea actelor şi lucrărilor dosarului, constată următoarele:

I. Circumstanţele cauzei

1. Obiectul cererii de revizuire

Prin cererea înregistrată pe rolul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, secţia de contencios administrativ şi fiscal la data de 19.05.2023, A. a formulat, în temeiul art. 509 alin. (1) pct. 8 C. proc. civ., în contradictoriu cu intimata Autoritatea Electorală Permanentă, cerere de revizuire a deciziei civile nr. 3041 din 28 septembrie 2021 pronunţate de Tribunalul Bucureşti, secţia a II-a contencios administrativ şi fiscal în dosarul nr. x/2019, faţă de Decizia nr. 5491 din 16 noiembrie 2022 pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, secţia de contencios administrativ şi fiscal în dosarul nr. x/2019, solicitând, în principal, anularea Deciziei nr. 3041 din 28 septembrie 2021, rejudecarea apelului şi respingerea acestuia, ca neîntemeiat, cu consecinţa menţinerii sentinţei civile nr. 4899 din 6 august 2020 a Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.

Totodată, a solicitat suspendarea executării deciziei atacate în temeiul art. 512 C. proc. civ.

A susţinut revizuenta, în esenţă, că sunt incidente dispoziţiile art. 509 alin. (1) pct. 8 C. proc. civ., pentru că, în dosarul nr. x/2019, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a analizat aceeaşi problemă de drept şi a pronunţat o hotărâre potrivnică celei a cărei revizuire o solicită.

2. Apărările formulate

Intimata Autoritatea Electorală Permanentă a depus întâmpinare, prin care a solicitat respingerea cererii de suspendare a executării deciziei atacate şi respingerea cererii de revizuire ca inadmisibilă. Pe fond, a solicitat respingerea cererii de revizuire, ca nefondată.

II. Decizia instanţei de control judiciar

Înalta Curte, sesizată cu soluţionarea cererii de revizuire, în raport cu lucrările dosarului şi cu dispoziţiile legale incidente, urmează a analiza cu prioritate, conform art. 248 C. proc. civ., excepţia tardivităţii cererii de revizuire, ridicată din oficiu.

1. Aspecte de fapt şi de drept relevante

Potrivit art. 185 alin. (1) C. proc. civ., "Când un drept procesual trebuie exercitat într-un anumit termen, nerespectarea acestuia atrage decăderea din exercitarea dreptului, în afară de cazul în care legea dispune altfel. Actul de procedură făcut peste termen este lovit de nulitate."

Cererea de revizuire formulată de A. a fost întemeiată pe dispoziţiile art. 509 alin. (1) pct. 8 C. proc. civ.

Conform art. 511 alin. (1) pct. 8 din acelaşi cod,

"Termenul de revizuire este de o lună şi se va socoti: (...) în cazul prevăzut la art. 509 alin. (1) pct. 8, de la data rămânerii definitive a ultimei hotărâri."

Or, în cauză, revizuentul A. a solicitat revizuirea deciziei civile nr. 3041 din 28 septembrie 2021 pronunţate de Tribunalul Bucureşti, secţia a II-a contencios administrativ şi fiscal în dosarul nr. x/2019, faţă de Decizia nr. 5491 din 16 noiembrie 2022 pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, secţia de contencios administrativ şi fiscal în dosarul nr. x/2019.

Ultima hotărâre, Decizia nr. 5491/2022 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, a fost pronunţată în soluţionarea recursului formulat de Autoritatea Electorală Permanentă împotriva sentinţei nr. 690 din 3 august 2020 a Curţii de Apel Bucureşti, secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.

Conform art. 634 alin. (1) pct. 5 C. proc. civ., sunt hotărâri definitive hotărârile date în recurs, chiar dacă prin acestea s-a soluţionat fondul pricinii.

Prin urmare, Decizia nr. 5491/2022 a devenit definitivă la data pronunţării acesteia, 16.11.2022.

Cererea de revizuire a fost înaintată de către revizuent prin poştă electronică (e-mail) la data de 19.05.2023, fiind înregistrată la aceeaşi dată pe rolul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, secţia de contencios administrativ şi fiscal, cu mult după împlinirea termenului de o lună de la data rămânerii definitive a ultimei hotărâri prevăzut de art. 511 alin. (1) pct. 8 C. proc. civ.

Înalta Curte nu poate reţine susţinerile revizuentei, formulate în şedinţă publică, în sensul că ultima decizie, în raport de care a formulat cererea de revizuire, Decizia nr. 5491/2022, nu i-ar fi fost comunicată, pentru că dispoziţiile legale sunt neechivoce, termenul pentru formularea cererii de revizuire întemeiate pe art. 509 alin. (1) pct. 8 C. proc. civ. nefiind condiţionat de comunicarea deciziei, ci de data rămânerii definitive a acesteia.

După cum s-a arătat, decizia civilă menţionată a fost pronunţată în soluţionarea unui recurs, fiind definitivă încă de la data pronunţării.

2. Temeiul legal al soluţiei instanţei asupra cererii de revizuire

Faţă de considerentele expuse, Înalta Curte, în baza dispoziţiilor art. 185 C. proc. civ. coroborate cu art. 509 şi art. 513 alin. (1) C. proc. civ., va respinge cererea de revizuire, ca tardivă.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

D E C I D E

Respinge, ca tardivă, cererea de revizuire formulată de revizuentul A. împotriva Deciziei nr. 3041 din 28 septembrie 2021 a Tribunalului Bucureşti, secţia a II-a contencios administrativ şi fiscal pronunţate în dosarul nr. x/2019.

Definitivă.

Pronunţată astăzi, 25 ianuarie 2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.