S-a luat în examinare recursul declarat de Consiliul local Segarcea, județul Dolj împotriva sentinței nr.163 din 24 mai 2002 a Curții de Apel Craiova – Secția de contencios administrativ.
La apelul nominal s-au prezentat: recurentul reclamant Consiliul local Segarcea, județul Dolj reprezentat de consilierul juridic E.A.S. și intimatul pârât Ministerul Finanțelor Publice reprezentat de consilierul juridic V.C.S., lipsind intimata pârâtă Direcția Generală a Finanțelor Publice a județului Dolj.
Procedura completă.
Consilierul juridic E.A.S. a solicitat admiterea recursului, potrivit motivelor dezvoltate în scris, casarea sentinței atacate și pe fond, admiterea acțiunii.
Consilierul juridic V.C.S. a solicitat respingerea recursului ca nefondat și menținerea hotărârii atacate, ca legală și temeinică.
Procurorul a pus concluzii pentru respingerea recursului ca nefondat.
C U R T E A
Asupra recursului de față;
Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:
Prin acțiunea înregistrată la Curtea de Apel Craiova, la data de 18 martie 2002, sub nr.437/A/2002, reclamantul Consiliul local Segarcea, județul Dolj a solicitat în contradictoriu cu Ministerul Finanțelor Publice și Direcția Generală a Finanțelor Publice a județului Dolj, anularea procesului verbal de control nr.9565 din 6 decembrie 2001 și deciziei nr.173 din 19 februarie 2002 întocmite de Direcția Generală a Finanțelor Publice a județului Dolj și de Ministerul Finanțelor Publice, susținând în motivarea acțiunii că veniturile obținute din concesiuni sunt surse ale bugetelor locale și nu sunt supuse TVA, iar concesionarea bunurilor imobile nu este asimilată cu prestațiile de servicii, astfel că, suma stabilită de organul de control nu este corectă, întrucât consiliul local nu a colectat TVA.
Curtea de Apel Craiova – Secția de contencios administrativ prin sentința nr.163 din 24 mai 2002 a respins acțiunea formulată de Consiliul local Segarcea, județul Dolj împotriva pârâților Direcția Generală a Finanțelor Publice a județului Dolj și Ministerul Finanțelor Publice.
În motivarea soluției s-a reținut că, închirierea și concesionarea de bunuri aparținând domeniului public și privat nu se regăsește în activitățile de administrație publică prevăzute în Hotărârea Guvernului nr.656/1997 și că închirierea și concesionarea unor bunuri imobile aparținând domeniului public și privat al statului reprezintă operațiuni impozabile, din punct de vedere al TVA.
Împotriva acestor hotărâri a declarat recurs în termen, reclamantul Consiliul local Segarcea, județul Dolj, criticând-o pentru nelegalitate și netemeinicie, susținând, în esență, că activitatea de concesionare a bunurilor imobile nu este asimilată cu prestările de servicii prevăzute de Ordonanța Guvernului nr.43/1992 și Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.401/2001, că taxele pentru folosința locurilor publice din piețe și târguri au un caracter special și constituie surse de venit pentru bugetul local. Ca atare, reclamantul nu datorează TVA asupra taxelor de folosință a domeniului public sau privat al localității.
Examinând sentința atacată, în raport cu criticile formulate, probele administrate în cauză, precum și dispozițiile legale incidente pricinii se constată că recursul nu este fondat, pentru considerentele ce vor fi expuse în continuare.
Taxa pe valoarea adăugată reprezintă venit al bugetului de stat din categoria impozitelor indirecte, care se aplică asupra operațiunilor privind livrările de bunuri mobile, transferul proprietății bunurilor imobile, importul de bunuri, prestările de servicii, precum și operațiunile asimilate acestora.
În sfera de aplicare a TVA se cuprind, potrivit dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr.3/1992 și O.U.G. nr.17/2000, operațiunile cu plată precum și cele asimilate acestora, efectuate de o manieră independentă de către contribuabil, iar pentru contribuabili sunt prevăzute și alte persoane (decât cele fizice și juridice expres prevăzute) asociații sau organizații de orice fel, care desfășoară activități cu caracter economic, social, etc. sau de natură publică.
Totodată, în Legea nr.109/1998, Legea nr.36/1999, Legea nr.76/2000 și Legea nr.216/2001, toate privind bugetul de stat, anexa IV cuprinde lista impozitelor, taxelor și celorlalte venituri, la Cap.I pentru bugetul de stat, iar la Cap. II pentru bugetele locale. TVA-ul ca impozit indirect, este prevăzut la Cap.I, în timp ce veniturile nefiscale din concesiuni și închirieri (B lit.d) sunt prevăzute la Cap.II.
În conformitate cu art.19 din Legea nr.215/2001 prin care s-a abrogat Legea nr.69/1991 republicată, comunele, orașele și județele sunt persoane juridice de drept public, acestea având patrimoniu propriu și capacitate juridică deplină, iar potrivit art.21 din aceeași lege, autoritățile administrației publice prin care se realizează autonomia locală sunt consiliile locale și primarii.
Printre atribuțiile consiliului local, potrivit art.38 din Legea nr.215/2001 se prevede distinct: administrarea domeniului public și domeniului privat al unității administrativ teritoriale (lit.f) și hotărârea, în condițiile legii, de a vinde, concesiona sau închiria bunurile proprietate privată (lit.h) sau darea în administrare, concesionare sau închirierea bunurilor proprietate publică (lit.g) ale unității administrativ teritoriale.
Sumele reprezentând taxa pe valoarea adăugată datorate de către autoritățile administrației publice locale pentru prestări de servicii constând în închiriei și/sau concesiuni de bunuri imobile, care până la data de 31 mai 2002 nu au fost facturate beneficiarilor și nu au fost achitate la bugetul de stat, se anulează, inclusiv majorările de întârziere și penalitățile de întârziere aferente, dar acest aspect urmează a se avea în vedere cu ocazia executării.
Așa fiind, recursul declarat de reclamant este nefondat și urmează a fi respins ca atare, instanța făcând o apreciere corectă a probelor administrate.
PENTRU ACESTE MOTIVE
ÎN NUMELE LEGII
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Consiliul local Segarcea, județul Dolj împotriva sentinței nr.163 din 24 mai 2002 a Curții de Apel Craiova – Secția de contencios administrativ, ca nefondat.
Pronunțată în ședință publică, astăzi 13 martie 2003.