Ședințe de judecată: Decembrie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 5784/2024

Decizia nr. 5784

Şedinţa publică din data de 5 decembrie 2024

Asupra conflictului negativ de competenţă de faţă;

Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

I. Circumstanţele cauzei

1. Cadrul procesual

Prin cererea înregistrată pe rolul Curţii de Apel Bucureşti – Contestaţii Electorale la data de 05.11.2024, sub nr. x/2024, reclamanta A.., în contradictoriu cu pârâţii Biroul Electoral Central şi Biroul Electoral de Circumscripţie Judeţeană nr. 13 Cluj a solicitat, în temeiul art. 14 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, suspendarea executării procesului-verbal nr. x/30.10.2024 încheiat de Biroul Electoral de Circumscripţie Judeţeană nr. 13/Cluj.

2. Hotărârile care au generat conflictul de competenţă

2.1. Hotărârea Curţii de Apel Bucureşti – Contestaţii Electorale

Prin sentinţa civilă nr. 73 din 07.11.2024, Curtea de Apel Bucureşti – Contestaţii Electorale a admis excepţia necompetenţei materiale, invocată din oficiu, şi a declinat competenţa de soluţionare a cauzei privind pe reclamanta A.. şi pe pârâţii Biroul Electoral de Circumscripţie nr. 13 Cluj şi Biroul Electoral Central, în favoarea Tribunalului Cluj.

Pentru a pronunţa această soluţie, a reţinut că delimitarea competenţei materiale în primă instanţă de soluţionare a acţiunilor de contencios administrativ şi fiscal, între tribunal şi curtea de apel, se face, ca principiu, pe baza criteriului rangului autorităţii de la care emană actul administrativ contestat, respectiv a cărui suspendare se solicită, cu excepţia litigiilor privitoare la taxe, impozite, contribuţii, datorii vamale, precum şi accesorii ale acestora, unde criteriul este cel al sumei în discuţie.

Curtea a apreciat că, în prezenta cauză, competenţa de soluţionare se stabileşte în funcţie de criteriul rangului autorităţii emitente a actului contestat, întrucât procesul-verbal nr. x/30.10.2024 nu are ca obiect taxe şi impozite, contribuţii, datorii vamale, precum şi accesorii ale acestora. Or, de esenţa litigiului dedus judecăţii este contestarea unui act emis de Biroul Electoral de Circumscripţie Judeţeană nr. 13 Cluj, respectiv suspendarea executării actului administrativ vătămător reprezentat de procesul – verbal nr. x/30.10.2024 încheiat de Biroul Electoral de Circumscripţie Judeţeană nr. 13 Cluj.

2.2. Hotărârea Tribunalului Cluj, secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal, conflicte de muncă şi asigurări sociale

Prin sentinţa civilă nr. 2806 din 22.11.2024, Tribunalul Cluj, secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal, conflicte de muncă şi asigurări sociale a admis excepţia necompetenţei materiale şi teritoriale, invocată din oficiu, a declinat competenţa de soluţionare a cererii către Curtea de Apel Bucureşti, a constatat ivit conflictul negativ de competenţă, a suspendat judecata cauzei şi a înaintat dosarul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pentru soluţionarea conflictului.

Pentru a pronunţa această soluţie, s-a reţinut că instanţa competentă să soluţioneze cererea de suspendare este aceeaşi instanţă care este competentă să soluţioneze fondul litigiului.

În speţă, reclamanta a formulat o cale de atac împotriva Deciziei nr. 188D/30.10.2024 emise de Biroul Electoral Central, prin care s-a respins contestaţia formulată împotriva procesului – verbal nr. x/30.10.2024 încheiat de Biroul Electoral de Circumscripţie Judeţeană nr. 13 Cluj, înregistrată sub nr. dosar x/2024

În ceea ce priveşte instanţa competentă să soluţioneze dosarul x/2024, având în vedere că decizia nr. 188D/30.10.2024 a fost emisă de Biroul Electoral Central, cu sediul în Bucureşti, tribunalul a apreciat că sunt incidente dispoziţiile art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004. Asfel, fiind vorba despre un act emis de o autoritate publică centrală, instanţa competentă material este Curtea de Apel, iar teritorial, având în vedere că ambele părţi au sediul în Bucureşti, rezultă că este competentă instanţa din municipiul Bucureşti.

Prin urmare, tribunalul a apreciat că instanţa competentă se raportează la obiectul dosarului de fond, x/2024, fiind evidentă strânsa legătură între cele două litigii.

II. Considerentele Înaltei Curţi asupra regulatorului de competenţă

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, învestită cu soluţionarea conflictului de competenţă, în conformitate cu dispoziţiile art. 135 din C. proc. civ., analizând obiectul cererii deduse judecăţii în raport de dispoziţiile legale incidente, va trimite cauza spre competentă soluţionare Curţii de Apel Bucureşti – Contestaţii Electorale, pentru considerentele ce urmează:

1. Argumentele de fapt şi de drept relevante

Obiectul prezentului demers judiciar îl reprezintă solicitarea reclamantei A.. de suspendare a executării procesului-verbal nr. x/30.10.2024 încheiat de Biroul Electoral de Circumscripţie Judeţeană nr. 13/Cluj.

Înalta Curte constată că actul atacat vizează alegerile din 2024 pentru Senat şi Camera Deputaţilor.

De asemenea, Înalta Curte constată că, în cadrul dosarului nr. x/2024, reclamanta din prezenta cauză a învestit instanţa cu cererea privind anularea Deciziei nr. 188D/30.10.2024, emisă de Biroul Electoral Central în soluţionarea contestaţiei formulate împotriva Procesului-verbal nr. x/30.10.2024 încheiat de Biroul Electoral de Circumscripţie Judeţeană nr. 13/Cluj, precum şi anularea acestui proces-verbal.

Prin decizia nr. 5695 din data de 4 decembrie 2024, pronunţată în dosarul antereferit, soluţionând conflictul negativ de competenţă ivit între Curtea de Apel Bucureşti - Contestaţii Electorale şi Tribunalul Cluj, secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal, conflicte de muncă şi asigurări sociale, cu privire la soluţionarea acţiunii formulate de reclamanta A.., în contradictoriu cu pârâţii Biroul Electoral Central şi Biroul Electoral de Circumscripţie Judeţeană nr. 13 Cluj, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – secţia de contencios administrativ şi fiscal a stabilit competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Curţii de Apel Bucureşti – Contestaţii electorale.

Totodată, potrivit dispoziţiilor art. 14 din Legea nr. 554/2004, "(1) În cazuri bine justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente, după sesizarea, în condiţiile prevederilor art. 7, a autorităţii publice care a emis actul sau a autorităţii ierarhic superioare sau în termen de maximum 30 de zile de la luarea la cunoştinţă a conţinutului actului care nu mai poate fi revocat, persoana vătămată poate să ceară instanţei competente să dispună suspendarea executării actului administrativ unilateral până la pronunţarea instanţei de fond. În cazul în care persoana vătămată nu introduce acţiunea în anulare a actului în termen de maximum 60 de zile de la introducerea acţiunii în suspendare şi dacă fondul cererii de suspendare nu a fost soluţionat, instanţa învestită cu cererea de suspendare va constata această împrejurare şi va respinge cererea de suspendare ca lipsită de interes. Dacă suspendarea s-a dispus, aceasta încetează de drept şi fără nicio formalitate."

Prin urmare, în considerarea faptului că soluţionarea acţiunii în anularea deciziei nr. 188D/30.10.2024 şi a procesului-verbal nr. x/30.10.2024 încheiat de Biroul Electoral de Circumscripţie Judeţeană nr. 13/Cluj a fost stabilită de ÎCCJ-SCAF prin regulator de competenţă în favoarea Curţii de Apel Bucureşti – Contestaţii Electorale, Înalta Curte constată că aceeaşi instanţă, respectiv Curtea de Apel Bucureşti – Contestaţii Electorale este instanţa competentă din punct de vedere material să soluţioneze şi prezenta cauză, având ca obiect cererea de suspendare a executării procesului-verbal menţionat.

2. Temeiul legal al soluţiei adoptate

În consecinţă, pentru considerentele anterior expuse şi în conformitate cu dispoziţiile art. 135 alin. (4) din C. proc. civ., Înalta Curte va stabili competenţa soluţionării cauzei privind pe reclamanta A.. şi pe pârâţii Biroul Electoral Central şi Biroul Electoral de Circumscripţie Judeţeană nr. 13 Cluj în favoarea Curţii de Apel Bucureşti – Contestaţii electorale.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

D E C I D E

Stabileşte competenţa soluţionării cauzei privind pe reclamanta A.. şi pe pârâţii Biroul Electoral Central şi Biroul Electoral de Circumscripţie Judeţeană nr. 13 Cluj în favoarea Curţii de Apel Bucureşti – Contestaţii electorale.

Definitivă.

Pronunţată astăzi, 5 decembrie 2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.