Ședințe de judecată: Decembrie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 1098/2003

Pronunțată în ședință publică, astăzi  19 martie 2003.

            S-a luat în examinare recursul declarat de Primăria Municipiului Brașov împotriva sentinței civile nr.27/F din 18 martie 2002 a Curții de Apel Brașov – Secția comercială și de contencios administrativ.

            La apelul nominal  părțile în cauză, respectiv recurenta reclamantă Primăria Municipiului Brașov și intimatul pârât Consiliul Județean Brașov, nu s-au prezentat.

            Procedura completă.

            Referind asupra cauzei, magistratul asistent a arătat că recurenta reclamantă Primăria Municipiului Brașov a solicitat, în scris, judecarea cauzei în lipsă (fila 3, dosar recurs).

 

C U R T E A

            Asupra recursului de față;

            Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

            Prin acțiunea înregistrată la Curtea de Apel Brașov sub nr.360/F/CA din 6 aprilie 2000, reclamanta Primăria Municipiului Brașov a solicitat, în contradictoriu cu pârâtul Consiliul Județean Brașov, ca, prin hotărârea ce se va pronunța, să se anuleze, decizia nr.8 din 21 noiembrie 1997 emisă de Delegația permanentă a Consiliului Județean Brașov, în partea privind transmiterea în folosință  gratuită pe o perioadă de 5 ani, către Asociația Sportivă „Rugby Club” Brașov, a  terenurilor de sport, precum și a construcțiilor aferente acestora, situate în  municipiul Brașov, str. Murelor nr.17, înscrise în Cartea Funciară nr.4043 Brașov și  identificate potrivit  schiței anexă la decizia menționată.

            În motivarea acțiunii, reclamanta a susținut următoarele:

            -conform art.80 din Legea nr.69/1991, republicată și art.3, alin.4 din Legea nr.213/1998 privind proprietatea publică și regimul juridic al acesteia,  terenurile în discuție fac obiectul dreptului de proprietate publică a municipiului Brașov și figurează împreună cu Lacul „Nova” la poziția 32 din inventarul bunurilor care alcătuiesc domeniul public al municipiului Brașov, inventar ce a fost  însușit prin Hotărârea nr.286 din 27 septembrie 1999 a Consiliului Local  la Municipiului Brașov;

            -prin  decizia luată, Consiliul Județean Brașov a încălcat prerogativele conferite Consiliului Local al Municipiului Brașov de art.20, lit.”g” din Legea nr.69/1991, cu privire la administrarea domeniului public și privat al municipiului Brașov. Totodată, reclamanta a solicitat obligarea pârâtei la plata cheltuielilor de judecată.

            Instanța de fond – Curtea de Apel Brașov – Secția comercială și de contencios administrativ, prin sentința civilă nr.27/C din 18 martie 2002 a respins acțiunea reclamantei, ca neîntemeiată.

            Pentru a pronunța astfel, instanța de fond a reținut că:

            -prin decizia nr.645 din 4 octombrie 1986, Biroul Permanent al fostului Comitet Executiv al Consiliului Popular al Județului Brașov, imobilul în  litigiu a fost transmis din administrarea Comitetului Executiv al Consiliului Popular al  Municipiului Brașov în folosința fără termen și fără plată a Comitetului Județean Brașov al UTC, această decizie determinând natura de interes județean  a imobilului în litigiu;

            -prin Hotărârea nr.23 din 14 noiembrie 1992 a  Consiliului Județean Brașov, Baza Sportivă „Nova” Brașov care funcționează pe terenul în litigiu, a  fost inclusă pe lista bunurilor din patrimoniul public și privat de interes județean;

            -înscrierea dreptului de proprietate a Statului Român s-a făcut în anul 1986, prin aceasta fiind făcută dovada predării – preluării efective a imobilului.

            Împotriva acestei sentințe a declarat recurs reclamanta Primăria Municipiului Brașov, invocând motivul de casare prevăzut de art.304, pct.10 din Codul de procedură civilă – „când instanța nu s-a pronunțat asupra unui mijloc de apărare sau asupra unei dovezi administrate care erau  hotărâtoare pentru dezlegarea pricinii”.

            Motivându-și recursul, recurenta reclamantă a arătat  în esență că:

            -prin încheierea din 11 iulie 2000, instanța de fond a dispus suspendarea judecării cauzei, pe motivul existenței unui litigiu în curs de soluționare la Tribunalul Brașov, între Consiliul Județean Brașov și Consiliul Local al Municipiului Brașov, având ca obiect anularea parțială a Hotărârii nr.286 din 27 septembrie 1999 privind  inventarul bunurilor care alcătuiesc domeniul public al municipiului Brașov, printre pozițiile de bunuri a căror anulare s-a cerut, aflându-se și poziția de la pagina 123 din lista anexă la hotărâre, la care este înscris  terenul situat în Brașov, str. Murelor nr.17;

            -litigiul privind bunurile care alcătuiesc domeniul public al municipiului Brașov a fost soluționat irevocabil, prin decizia nr.60/R din 1 februarie 2002 a Curții de Apel Brașov, în  dispozitivul acesteia fiind menționate pozițiile anulate din inventarul bunurilor aprobat prin Hotărârea nr.286 din 27 septembrie 1999, printre acestea  neregăsindu-se poziția la care este înscris terenul situat în  Brașov, str. Murelor nr.17, teren ce face obiectul cauzei de față;

            -deși la repunerea cauzei pe rol, reclamanta a depus la dosarul cauzei, hotărârea judecătorească sus-menționată, instanța de fond nu s-a pronunțat cu privire la aceasta, reținând, în mod greșit, că suspendarea judecării cauzei s-a făcut ca urmare a existenței pe rolul Curții Supreme de Justiție a recursului formulat de Fundația pentru Tineret Brașov, ori, această fundație nu este parte în cauza de față.

            Examinând  sentința atacată în raport cu criticile formulate, cu proble administrate  și cu dispozițiile legale incidente cauzei, inclusiv cele ale art.3041 din Codul de procedură civilă, Curtea constată că recursul este fondat pentru considerentele ce vor fi expuse în continuare.

            La termenul din 11 iulie 2000, potrivit încheierii de ședință de la acea dată (fila 14, dosar fond), pârâtul a solicitat suspendarea judecării cauzei, în temeiul art.244, alin.1, pct.1 din Codul de procedură civilă, întrucât pe rolul Curții Supreme de Justiție se află o cauză având ca obiect anularea deciziei nr.8 din 21 noiembrie 1997 a Consiliului Județean Brașov, acțiunea fiind promovată de Fundația pentru Tineret Brașov. Cererea fiind respinsă, pârâta a reiterat-o motivată pe faptul că pe rolul Tribunalului Brașov se află acțiunea prin care Consiliul Județean Brașov a solicitat anularea în parte a Hotărârii nr.286 din 27 septembrie 1999 privind însușirea inventarului bunurilor care alcătuiesc domeniul public al municipiului Brașov. Reprezentanta  reclamantei a confirmat existența acestui litigiu iar instanța a dispus suspendarea judecării cauzei până la soluționarea cauzei aflată pe rolul Tribunalului Brașov.

            Cauza fiind repusă pe rol, la dosarul acesteia a fost depusă decizia nr.60/R din 1 februarie 2002 prin care Curtea de Apel Brașov – Secția comercială și de contencios administrativ a admis recursul declarat de pârâtul Consiliul local al municipiului Brașov împotriva sentinței nr.1199 din 15 octombrie 2001 a Tribunalului Brașov    și  a   modificat    sentința   atacată,    în sensul     anulării actului   administrativ   atacat,   doar   cu  privire la anumite poziții

din   inventarul   bunurilor   care   alcătuiesc   domeniul   public   al  municipiului Brașov, așa cum acestea au fost stabilite prin dispozitivul deciziei pronunțate în recurs (filele 47-58, dosar fond).

            Printre pozițiile de bunuri anulate din lista de inventar prin decizia nr.60/R din 1 februarie 2002 a Curții de Apel Brașov, nu se regăsește poziția la care este înscris terenul situat în municipiul Brașov, str. Murelor nr.17, Cartea Funciară nr.4043 Brașov, teren ce face obiectul cauzei de față.

            Deși decizia nr.60/R din 1 februarie 2002 pronunțată de Curtea de Apel Brașov  este chemată să clarifice lista bunurilor care alcătuiesc domeniul public al municipiului Brașov, instanța de fond a soluționat cauza fără să țină seama de această decizie.

            Soluția instanței de fond este criticabilă și sub aspectul aprecierii pe care o face aceasta, cum că decizia administrativă nr.645 din 4  octombrie 1986 (fila 31, dosar fond) prin care  imobilul în litigiu a fost transmis din administrarea Comitetului Executiv al Consiliului Popular al Municipiului Brașov în folosința fără termen și fără plată  a Comitetului Județean Brașov  al UTC, ar determina natura de interes județean a imobilului în litigiu. Dimpotrivă, actul administrativ invocat de instanța de fond atestă faptul că  la acel moment, imobilul se afla în administrarea  autorității administrativ-teritoriale locale, fiind transmis  doar cu titlu de folosință unui organism cu caracter  obștesc iar instanța de fond avea obligația să solicite acte privind administrarea,  și folosința  terenului până la 4 octombrie 1986 și după această dată.

            Față de considerentele expuse, recursul va fi  admis, sentința atacată va fi casată iar cauza va fi trimisă spre rejudecare Tribunalului Brașov.

            Pentru clarificarea regimului juridic al bunurilor ce fac obiectul prezentului litigiu, Tribunalul Brașov va proceda la rejudecarea cauzei în fond și va solicita depunerea de acte privind administrarea și folosința terenului până la 4 octombrie 1986 și după  această dată.

 

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

 

 

DECIDE:

 

            Admite recursul declarat de Primăria Municipiului Brașov împotriva sentinței civile nr.27/F din 18 martie 2002 a Curții de Apel Brașov – Secția comercială și de contencios administrativ.

            Casează hotărârea atacată și trimite cauza spre rejudecare la Tribunalul Brașov.

            Pronunțată în ședință publică, astăzi  19 martie 2003.