Ședințe de judecată: Noiembrie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 1145/2003

Pronunțată în ședință publică, astăzi 21 martie 2003.

            S-a luat în examinare recursul declarat de Casa de Asigurări de Sănătate Bihor împotriva deciziei nr.595 din 6 noiembrie 2001 a Curții de Conturi – Secția jurisdicțională.

            La apelul nominal au lipsit recurenta Casa de Asigurări de Sănătate Bihor și intimații Spitalul  Clinic Județean Oradea, U.I.T. și Curtea de Conturi a României.

            Procedura completă.

            S-a referit că recurenta Casa de Asigurări de Sănătate Bihor a solicitat judecarea cauzei în lipsă potrivit art.242 pct.2 Cod procedură civilă, iar prin întâmpinare U.I.T. a solicitat același lucru.

C U R T E A

            Asupra recursului de față;

            Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

            Colegiul Juirsdicional al Camerei de Conturi Bihor prin sentința nr.47 din 4.09.2001, a respins ca inadmisibil actul de sesizare nr.52/9223/D/20 iunie 2001 al procurorului financiar de pe lângă Camera de Conturi Bihor, prin care s-a solicitat obligarea Spitalului Clinic Județean Oradea la plata sumei de 308.685.817 lei cu titlu de despăgubiri civile și a sumei de 267.415.531 lei foloase nerealizate în favoarea Casei de Asigurări de Sănătate Bihor.

            A respins actul de sesizare și cu privire la cererea de obligare a pârâtului U.I.T. la plata sumei de 308.685.817 lei despăgubiri civile și 267.415.531 lei foloase nerealizate în favoarea Spitalului Clinic Județean Oradea, reținând că acesta nu are calitate procesuală în cauză.

            Pentru a hotărî astfel, s-a reținut că actul de sesizare a fost întocmit în baza procesului verbal de constatare nr.523/37/14.X.2001 încheiat de organele de control financiar ale Camerei de Conturi Județene Bihor la Casa de Asigurări de Sănătate Bihor, privind execuția bugetară pe anul 2000, care a reținut că în perioada 1999 – 2000 în raportările transmise de Spitalul Clinic Județean Oradea către Casa de Asigurări de Sănătate Bihor au fost cuprinse și acceptate la plată operații constând în corecții estetice efectuate de către doctor U.I.T., deși acestea nu se suportă din fondul asigurărilor de sănătate.

            S-a precizat că s-au încălcat dispozițiile art.25 lit.b din Legea nr.145/1997 potrivit cărora asigurații în vârstă de peste 18 ani suportă costul serviciilor medicale și materiale acordate pentru corecțiile estetice la Ordinul Președintelui CAS nr.143/792/1999, ce prevede nedecontarea tratamentelor chirurgicale plastice și reparații în scop estetic.

            Organul de control a determinat cuantumul zilelor de spitalizare suportate nelegal de la bugetul asigurărilor sociale de sănătate, valoarea pagubei fiind de 308.665.817 lei, iar foloasele nerealizate de 287.415.531 lei.

            Instanța a reținut că nu este competentă material a judeca raporturile contractuale dintre Spitalul Clinic Județean Oradea și furnizorul de servicii medicale și că lipsește calitatea procesuală pasivă a Spitalului Clinic Oradea.

            Considerând hotărârea netemeinică și nelegală, Casa de Asigurări de Sănătate Bihor a declarat recurs jurisdicțional și a susținut că instanța de fond a Curții de Conturi îi revenea competența de soluționare a cauzei întrucât este vorba de o pagubă cauzată în legătură cu utilizarea unor forme de sprijin financiar din partea unei instituții publice pentru  acordarea asistenței medicale, finanțare considerată a fi realizată din fonduri publice.

            Ca argument se aduce în discuție și calitatea avută de U.I.T., de ordonator de credite cu o responsabilitate față de Spitalul  Clinic Județean Oradea.

            Consideră eronate reținerile instanței privind efectuarea unei plăți nedatorate și că refinanțările făcute  de Spitalul Județean s-au făcut pe zile de spitalizare ce nu au fost distinct raportate pe secții, situație ce a atras plata nelegală a operațiilor externe de către Casa de Asigurări de Sănătate Bihor.

            Secția Jurisdicțională a Curții de Conturi, prin decizia nr.595 din 6 noiembrie 2001, a respins recursul reținând legalitatea și temeinicia hotărârii atacate.

            Considerând ambele hotărâri netemeinice și nelegale, Casa de Asigurări de Sănătate Bihor a declarat recurs și a solicitat admiterea lui, casarea cu trimitere spre rejudecare, instanța fiind competentă întrucât contractul de furnizare de servici medicale conține clauze de natură reglementară specifice contractelor de finanțare a serviciilor publice.

            Recursul este nefondat.

            Prejudiciul constatat de organul de control este rezultatul unui  raport contractual între Casa de Asigurări de Sănătate Bihor și Spitalul Clinic Județean Oradea este în sumă de 308.685.817 lei la care s-au calculat foloase nerealizate de 267.415.531 lei, și reprezintă costurile de serviciile medicale și de materiale sanitare acordate pentru corecții estetice efectuate prin încălcarea pevederilor Legii nr.145/1997 art.25 lit.b, care arată că aceste cheltuieli trebuie suportate de persoanele fizice majore care au beneficiat de aceste servicii.

            In consecință, conform contractului dintre părți restituirea a ceea ce s-a plătit necuvenit cu eventualele daune interese sau penalități contractuale se poate cere numai pe calea acțiunii în fața instanței de drept comun chiar dacă plățile s-au făcut din resurse publice.

            In consecință, soluția fiind temeinică și legală recursul  se privește nefondat și în baza art.312 Cod procedură civilă urmează a fi respins.

 

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

DECIDE:

 

            Respinge recursul declarat de Casa de Asigurări de Sănătate Bihor împotriva deciziei nr.595 din 6 noiembrie 2001 a Curții de Conturi – Secția jurisdicțională, ca nefondat.

            Pronunțată în ședință publică, astăzi 21 martie 2003.