Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 1367/2003

Pronunțată în ședință publică, astăzi 3 aprilie 2003.

            S-a luat în examinare recursul declarat de Administrația Finanțelor Publice a municipiului Târgu Jiu în numele Direcției Generale a Finanțelor Publice a județului Gorj împotriva sentinței civile nr.463 din 25 iunie 2001 a Curții de Apel Craiova – Secția de contencios administrativ.

            La apelul nominal s-au prezentat intimatele-pârâte Administrația Finanțelor Publice a Municipiului Târgu Jiu și Direcția Generală a Finanțelor Publice a județului Gorj, ambele prin consilierul juridic V.C.S., lipsind intimata-reclamantă S.C. „E.” SA Târgu Jiu fostă SC „B.” SA.

            Procedura completă.

            Consilierul juridic V.C.S. a susținut recursul, solicitând admiterea acestuia, pe aspectul necompetenței materiale a Curții de Apel Craiova în soluționarea cererii de suspendare a executării actului administrativ.

            Reprezentanta Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justiție a solicitat admiterea recursului, casarea hotărârii atacate și trimiterea cauzei spre competentă soluționare Tribunalului Gorj.

 

C U R T E A

 

            Asupra recursului de față;

            Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

            Prin sentința civilă nr.463 pronunțată la data de 25 iunie 2001 în dosarul nr.915/A/2001 Curtea de Apel Craiova, Secția contencios administrativ a admis cererea formulată de reclamanta S.C. „B.”SA Târgu Jiu, a dispus suspendarea executării deciziei nr.1819 din 19 februarie 2001 emisă de Direcția Generală a Finanțelor Publice Gorj, reținând că sunt aplicabile prevederile art.9 din Legea nr.29/1990 privind contenciosul administrativ.

            Împotriva acestei soluții a formulat recurs D.G.F.P. Gorj, prin Administrația Finanțelor Publice a municipiului Târgu Jiu susținând, în principal, că potrivit prevederilor O.U.G. nr.138/2000 care au modificat Codul de procedură civilă, competența de soluționare a cauzei aparține Tribunalului Gorj, ca instanță de contencios administrativ.

            Recursul este întemeiat.

            Este necontestat că obiectul cauzei îl constituie cererea, formulată în temeiul art.9 din Legea nr.29/1990 privind contenciosul administrativ, pentru suspendarea executării unui act administrativ emis de un organ descentralizat la nivelul județului aparținând administrației publice ministeriale: decizia nr.1819/ 19 februarie 2001 a D.G.F.P. Gorj.

            Potrivit prevederilor art.2 pct.1 lit.c), coroborate cu prevederile art.3 pct.1 din Codul de procedură civilă, modificate și completate prin O.U.G. nr.138/2000, intrată în vigoare la 03 mai 2001, tribunalul judecă, în primă instanță, procesele și cererile în  materie de contencios administrativ care nu privesc actele autorităților și instituțiilor centrale.

            Având în vedere că cererea de față fusese înregistrată la Curtea de Apel Craiova – Secția contencios administrativ la data de 18 iunie 2001, deci după intrarea în vigoare a modificărilor aduse Codului de procedură civilă prin O.U.G. nr.138/2000, această instanță a soluționat cauza cu încălcarea competenței altei instanțe, hotărârea fiind casabilă în condițiile art.304 pct.3 Cod procedură civilă.

            Susținerea formulată în întâmpinarea depusă de intimata-reclamantă, cum că D.G.F.P. Gorj ar fi o instituție centrală la nivelul județului, ceea ce ar atrage competența Curții de apel, este neîntemeiată.

            Este adevărat că Direcțiile generale județene ale finanțelor publice sunt servicii publice descentralizate ale Ministerului Finanțelor

Publice în unitățile administrativ-teritoriale județene, dar acestea au statutul de organe ale administrației publice județene aflate în subordinea acestui minister, potrivit anexei 2 la Hotărârea Guvernului nr.18/2001 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice.

            De asemenea, este necontestat că actul atacat a fost emis de către D.G.F.P. Gorj ca organ al administrației publice de nivel județean, potrivit competenței legale, acest organ având o capacitate juridică proprie de drept administrativ.

            Astfel fiind, recursul va fi admis, sentința atacată va fi casată, iar cauza va fi trimisă pentru soluționare instanței competente, care va cerceta ca apărări de fond celelalte motive de recurs.

 

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

DECIDE:

 

            Admite recursul declarat de Administrația Finanțelor Publice a Municipiului Târgu-Jiu în numele Direcției Generale a Finanțelor Publice a județului Gorj împotriva Sentinței civile nr.463 din 25 iunie 2001 a Curții de Apel Craiova – Secția de contencios administrativ.

            Casează sentința atacată și trimite cauza spre competentă soluționare la Tribunalul Gorj.

            Pronunțată în ședință publică, astăzi 3 aprilie 2003.