S-a luat în examinare recursul declarat de Compania Națională Administrația Porturilor Dunării Fluviale SA Giurgiu împotriva deciziei nr.639 din 22 noiembrie 2001 a Curții de Conturi a României – Secția jurisdicțională.
La apelul nominal s-au prezentat: recurenta Compania Națională Administrația Porturilor Dunării Fluviale SA Giurgiu prin consilierul juridic B.M. și intimatul R.G. personal, lipsind intimatele U.C. și Curtea de Conturi a României.
Procedura completă.
Consilierul juridic B.M. a susținut recursul, solicitând admiterea acestuia astfel cum a fost formulat în scris.
Intimatul R.G. a lăsat soluționarea recursului la aprecierea instanței.
C U R T E A
Asupra recursului de față;
Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:
Prin decizia nr.639 pronunțată la data de 22 noiembrie 2001 în dosarul nr.441/2001, Secția jurisdicțională a Curții de Conturi a respins recursul jurisdicțional formulat de C.N. Administrația Porturilor Dunării Fluviale S.A. Giurgiu împotriva sentinței nr.40 pronunțată la 11 decembrie 2000 în dosarul nr.45/1998 de Colegiul jurisdicțional din cadrul Camerei de Conturi Giurgiu.
Secția jurisdicțională a reținut că prin sentința nr.40 din 11 decembrie 2000 a fost admis în parte actul de sesizare al procurorului financiar de pe lângă Camera de Conturi Giurgiu și s-a dispus obligarea C.N. Administrația Porturilor Dunării Fluviale S.A. Giurgiu la plata sumei de 439.509.937 lei reprezentând alocații bugetare utilizate nelegal, venituri din restituiri de fonduri din finanțarea anilor precedenți și venituri realizate din dobânzi bancare către bugetul de stat, constatându-se că prejudiciul a fost recuperat.
Totodată, prin aceeași sentință, au fost respinse capetele de sesizare privind obligarea C.N. Administrația Porturilor Dunării Fluviale S.A. Giurgiu și a pârâților U.C. și R.G. la plata majorărilor de întârziere aferente prejudiciului, constatându-se incidența prevederilor Ordonanței Guvernului nr.68/1999 modificată prin Ordonanța Guvernului nr.109/1999.
În considerentele deciziei nr.639 din 22 noiembrie 2001, Secția jurisdicțională, referindu-se la criticile formulate în recursul jurisdicțional: că sentința nu cuprinde motivele de drept, iar concluziile raportului de expertiză au fost înlăturate nemotivat, a reținut următoarele:
În perioada 1994 – 1997, R.A. Administrația Porturilor Dunării Fluviale Giurgiu, actuala C.N. Administrația Porturilor Dunării Fluviale S.A. Giurgiu, a beneficiat de alocații bugetare pentru obiectivele de investiții la Portul Combinatului Siderurgic Călărași, Portul de încărcare Parjoaia Călărași și Strămutarea Portului Drobeta Turnu Severin, organele de control constatând mai multe abateri.
Nu s-au înregistrat alocațiile bugetare cu sumele reprezentând TVA deductibilă aferentă bunurilor și serviciilor finanțate din surse proprii ce trebuiau virate din contul de disponibilități proprii în contul de alocații bugetare și cu care a fost diminuat TVA aferentă bunurilor și serviciilor achiziționate pentru investiții ce trebuia rambursată de la bugetul de stat urmare a compensării matematice a acestora din decontul de TVA.
Nu s-au vărsat la bugetul de stat veniturile din restituiri de fonduri din finanțarea anilor precedenți obținute prin recuperarea cheltuielilor din alocații bugetare efectuate în anii precedenți pentru plata TVA ce trebuia achitată din disponibilitățile proprii.
Nu s-au vărsat la bugetul statului veniturile din restituiri de fonduri din finanțarea anilor precedenți obținute din valorificarea bunurilor achiziționate din alocații bugetare.
Alocațiile bugetare au fost utilizate în alte scopuri, și au fost reîntregite cu întârziere.
Nu s-au virat la bugetul statului veniturile realizate din dobânzi bancare obținute din credite bugetare virate în contul curent de disponibilități proprii pentru investiții, ca urmare a ținerii necorespunzătoare a evidenței contabile privind operațiunile impozabile.
Alocațiile bugetare au fost utilizate în alte scopuri decât cele pentru care au fost acordate și nu s-a dispus virarea sumelor cuvenite bugetului de stat cu titlu de restituiri de fonduri din finanțarea anilor precedenți.
Împotriva acestei decizii a fost formulat recursul de față C.N. Administrația Porturilor Dunării Fluviale S.A. Giurgiu susținând că Secția jurisdicțională a aplicat greșit legea: Hotărârea Guvernului nr.233/1992 și nu s-a pronunțat cu privire la dovezile administrate, în special expertiza efectuată în cauză.
Recursul este neîntemeiat.
Cu privire la prima critică: hotărârea Secției jurisdicționale a fost dată cu aplicarea greșită a legii și anume a Hotărârii Guvernului nr.233/1992.
Hotărârea Guvernului nr.233/1992 se referă la clasificarea pe categorii de încadrare a unităților de cazare și de alimentație publică, reglementare străină de natura cauzei, astfel că instanțele jurisdicționale nu erau obligate să le aplice, critica fiind astfel neîntemeiată.
În ceea ce privește a doua critică: Secția jurisdicțională nu a precizat motivele pentru care nu a omologat raportul de expertiză;
Într-adevăr, în cursul judecării cauzei la Colegiul jurisdicțional Giurgiu a fost efectuat un raport de expertiză de către expertul Lazăr Valentina de concluziile căruia instanța jurisdicțională nu a ținut cont.
Dar, Secția jurisdicțională, în considerentele deciziei recurate se referă la raportul de expertiză și își motivează soluția pe baza celorlalte probe administrate în cauză care au confirmat încălcările prevederilor legale constatate de controlorii financiari.
De altfel, în mod corect Secția jurisdicțională nu și-a însușit concluziile expertului care își depășise domeniul de specialitate făcând aprecieri cu privire la interpretarea și aplicarea unor prevederi legale incidente în cauză, ceea ce constituie o prerogativă exclusivă a instanței jurisdicționale.
Astfel fiind, recursul va fi respins, decizia Secției jurisdicționale fiind legală și temeinică.
PENTRU ACESTE MOTIVE
ÎN NUMELE LEGII
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Compania Națională Administrația Porturilor Dunării Fluviale SA Giurgiu împotriva deciziei nr.639 din 22 noiembrie 2001 a Curții de Conturi a României – Secția jurisdicțională, ca nefondat.
Pronunțată în ședință publică, astăzi 3 aprilie 2003.