Ședințe de judecată: Martie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 1721/2003

Pronunțată în ședință publică, astăzi 8 mai 2003.

            S-a luat în examinare recursul declarat de H. N. I. împotriva hotărârii nr.22 din 29 mai 2001 a Consiliului de Administrație al Băncii Naționale a României.

            La apelul nominal s-au prezentat: recurentul H. N. I. reprezentat de avocatul H. V. și intimata Banca Națională a României reprezentată de consilierul juridic M. R.

            Procedura completă.

            Avocatul H. V. a solicitat admiterea recursului, potrivit motivelor dezvoltate în scris și anularea hotărârii atacate.

            Consilierul juridic M. R. a pus concluzii pentru respingerea recursului ca nefondat și menținerea hotărârii nr.22 din 29 mai 2001 a Consiliului de Administrație al Băncii Naționale a României.

C U R T E A

 

            Asupra recursului de față;

            Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

            La data de 19 iunie 2001 s-a înregistrat la Curtea Supremă de Justiție, Secția contencios administrativ recursul  introdus de H. N. I., în temeiul prevederilor art.83 alin.2 din Legea bancară nr.58/1998, cu modificările ulterioare, împotriva hotărârii nr.22 din 29 mai 2001 adoptată de Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României prin care îi fusese respinsă contestația formulată împotriva Ordinului nr.95 din 16 noiembrie 2000 emis de  viceguvernatorul Băncii Naționale a României.

            În motivarea cererii sale, recurentul a  susținut, în esență, că hotărârea Consiliului de administrație este nelegală și, împreună cu Ordinul viceguvernatorului,  netemeinică.

            Ca motiv de nelegalitate, a fost invocată împrejurarea că, la contestația formulată împotriva ordinului viceguvernatorului, i s-a comunicat cu adresa nr.XI/G/362 din 28 decembrie 2000 că această contestație fusese respinsă, deși ședința Consiliului  de administrație urma să aibă loc abia la data de 12 ianuarie 2001, iar hotărârea nr.22 a Consiliului de  administrație apare ca fiind adoptată la data de 29 mai 2001.

            Un alt motiv de nelegalitate invocat este acela că hotărârea Consiliului de administrație nu a fost motivată.

            Pe fond, recurentul a susținut că hotărârea Consiliului de administrație și ordinul viceguvernatorului sunt netemeinice, organele de control constatând doar deficiențe vizând aspectele formale ale activității curente fără legătură cu atribuțiile sale.

            Recursul este nefondat.

Din probele aflate la dosar rezultă că, în perioada 11 – 15 septembrie 2000, organul de control din cadrul Direcției Supraveghere din B.N.R. au efectuat o verificare la banca R. I. B. SA București, unde recurentul H. N. I. deține funcția de director general adjunct, constatând că, în perioada 30 septembrie 1999 – 31 august 2000, în activitatea băncii s-au produs deficiențele consemnate în procesul-verbal încheiat la 15 septembrie 2000, înregistrat la această bancă sub nr.364 din 27 septembrie 2000.

În baza acestor constatări, prin Ordinul nr.95 din 16 noiembrie 2000, viceguvernatorul B.N.R. a  retras recurentului aprobarea calității de conducător  al  băncii R. I. B. SA București, respectiv pe aceea de director general adjunct ce-i fusese acordată prin scrisoarea nr.VII/2/2243 din 16 noiembrie 1999.

            Prin hotărârea  nr.22 din 29 mai 2001 adoptată de Consiliul de Administrație al B.N.R. a fost respinsă contestația formulată împotriva ordinului viceguvernatorului, reținându-se că sancțiunea aplicată este legală și proporțională cu gravitatea deficiențelor constatate de către organele de control: acordarea unor credite în condiții nelegale și neregulamentare.

            În ceea ce privește motivul de nelegalitate invocat de recurent, rezultă că este neîntemeiat, hotărârea Consiliului de administrație fiind luată în procedura de urgență reglementată de art.9 din Regulamentul nr.1/1998 privind funcționarea Consiliului de administrație al B.N.R., urgență impusă de împrejurarea că drept urmare a  controlului, la data de 29 noiembrie 2000, acesta și-a prezentat demisia din funcție (fila 122), iar Consiliul de Administrație al băncii R.  I. B. SA București aprobase revocarea sa din funcția de director general adjunct.

            Astfel, voturile membrilor Consiliului de Administrație al B.N.R. au fost colectate individual (fila 110-114) la data de 20 decembrie 2000, hotărârea de respingere a contestației fiind luată în această modalitate, soluție ce i-a și fost comunicată contestatorului  cu adresa nr.XI/G/362 din 28 decembrie 2000.

            Este adevărat că ședința formală a  Consiliului de Administrație al B.N.R. a  avut loc ulterior, adică la data de 12 ianuarie 2001, când la pct. 3 „Materiale analizate prin procedura  de urgență prevăzută de Regulament” se menționează aprobarea notei cu nr.VII/2/12930 din 20 decembrie 2000 privind  respingerea contestației respective (fila 132-133).

            În ceea ce privește hotărârea nr.22 a Consiliului de administrație, aceasta apare datată 29 mai 2001 (data redactării) dar se referă explicit la ședința din 12 ianuarie 2001 a consiliului, când se aprobase soluția de respingere a  contestației formulate împotriva ordinului viceguvernatorului.

            În ceea ce privește motivele de  critică vizând fondul cauzei și  netemeinicia actelor administrative atacate, este necontestat că organele de control al B.N.R. au constatat încălcări ale legislației bancare în activitatea R.I.B. SA București, constând în existența unor contracte de credit nesemnate, fie de bancă, fie de clienți, acordarea unor credite fără respectarea condițiilor de formă (în lipsa unei cereri de  credit din partea clientului, fără aprobarea sau înainte de aprobarea organelor competente ale băncii, angajarea răspunderii băncii printr-o singură semnătură, etc.) sau de fond (acordarea unor credite fără efectuarea unei analize economico-financiare).

            Toate aceste diferențe constatate au fost însușite de reprezentanții băncii  controlate care au semnat fără obiecțiuni procesul-verbal de control.

            De asemenea, est necontestat că recurentul a ocupat funcția de director general adjunct responsabil cu activitatea de creditare, potrivit organigramei băncii, ceea ce impunea coordonarea și urmărirea activității de creditare a  băncii.

            Or, deficiențele constatate probează lipsa unei coordonări/ o coordonare defectuoasă a activității de creditare, ceea ce constituie o încălcare a prevederilor art.26, 56, 69 alin.1 lit.a) din Legea nr.58/998, astfel că sancțiunea aplicată, prevăzută de art.69 alin.2 lit.d) din Legea nr.58/1998 este legală și temeinică.

            În concluzie, reținând că actele administrative atacate sunt legale și temeinice, Curtea va respinge recursul de față.

 

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

DECIDE:

 

            Respinge recursul declarat de H. N. I. împotriva Hotărârii nr.22 din 29 mai 2001 a Consiliului de Administrație al Băncii Naționale a României, ca nefondat.

            Pronunțată în ședință publică, astăzi 8 mai 2003.