Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 967/2006

Pronunțată în ședință publică, astăzi 22 martie 2006.

Asupra recursului de față;

Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

Prin acțiunea formulată la 29 noiembrie 2004, reclamantele SC M.S. SRL, comuna Bratu, județul Argeș și SC B.T. SRL Râmnicu Vâlcea, au chemat în judecată A.R.R. și Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informațiilor, solicitând, pe cale de ordonanță președințială, suspendarea actului nr. 1133 din 21 octombrie 2004, emis de A.R.R., agenția Vâlcea și a Programului de transport persoane prin servicii regulate în trafic județean, anexă la adresa menționată, până la data eliberării licenței de execuție pentru traseu, urmare a atribuirii efective a traseului (051) Drăgășani - Râmnicu Vâlcea; obligarea A.R.R. să emită în regim de urgență, un act prin care să solicite Ministerului Comunicației și Tehnologiei Informației, publicarea pe site a programului de transport regulat în trafic județean pe perioada 2005 - 2007 și obligarea Ministerului Comunicației și Tehnologiei Informației, să atribuie electronic traseele din acest program.

În motivarea cererii, reclamantele au susținut că prin adresa nr. 1133/2004, s-au încălcat dispozițiile art. 30 alin. (1) și (2) din Ordinului Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței nr. 1842/2001, modificat prin Ordinul nr. 215/2004 și că, practic, s-a înlăturat programul de transport rutier, aprobat prin hotărârea nr. 47/2004, pentru o perioadă de 3 ani.

În cauză a formulat cerere de intervenție accesorie, Consiliul Județean Vâlcea.

Prin sentința civilă nr. 1481 din 3 decembrie 2004, Curtea de Apel Pitești, secția de contencios administrativ, a admis în parte acțiunea, în sensul că a dispus suspendarea efectelor actului nr. 1133/2004, emis de A.R.R. și constatând lipsa calității procesuale pasive a Ministerului Comunicației și Tehnologiei Informației, a respins acțiunea față de acesta.

Prin aceeași hotărâre s-a respins, ca inadmisibil, capătul de cerere privind emiterea actului administrativ și ca rămasă fără obiect, cererea privind atribuirea electronică.

S-a reținut că modificarea programului de transport justifică urgența cererii reclamantelor și dovedește îndeplinirea cerințelor art. 581 C. proc. civ., dispoziție care nu condiționează soluționarea cererii, de îndeplinirea unei proceduri prealabile sau de depunerea într-un anumit termen și care nu ar mai fi făcut posibilă prevenirea pagubei într-un termen scurt.

Împotriva acestei sentințe au declarat recurs, A.R.R. și Consiliul Județean Vâlcea care au susținut, în esență, inadmisibilitatea cererii de suspendare a actului administrativ pe cale de ordonanță președințială.

Recursurile sunt întemeiate.

Prin hotărârea atacată, instanța de fond a admis cererea de ordonanță președințială formulată de reclamante și în temeiul dispozițiilor art. 581 C. proc. civ., a dispus suspendarea executării adresei nr. 1133 din 21 octombrie 2004, emisă de A.R.R., agenția Vâlcea.

Procedând astfel, instanța a încălcat prevederile art. 9 Legea nr. 29/1990, privind contenciosul administrativ, potrivit cărora suspendarea executării unui act administrativ se poate soluționa numai în limitele acestei proceduri speciale cu caracter derogatoriu de la normele dreptului comun.

Justificarea soluției, prin caracterizarea acestei proceduri, ca fiind mai puțin rapidă în stoparea unui eventual prejudiciu determinat de executarea actului administrativ, este vădit greșită, fiind în contradicție cu normele legale speciale care reglementează modalitățile de suspendare ale unui act administrativ.

Astfel fiind și având în vedere dispozițiile art. 312 C. proc. civ.

 

 

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

D E C I D E

 

 

Admite recursurile declarate de A.R.R. București și de Consiliul Județean Vâlcea, împotriva sentinței civile nr. 148/F/C din 13 decembrie 2004, a Curții de Apel Pitești, secția comercială și de contencios administrativ.

Casează sentința atacată și în fond, respinge acțiunea formulată de reclamanta SC M.S. SRL și SC B.T. SRL.

Pronunțată în ședință publică, astăzi 22 martie 2006.