Asupra recursului de față;
Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:
Prin acțiunea înregistrată la 18 august 2008 reclamantul M.L. a chemat în judecată pârâtul Ordinul Geodezilor din România, solicitând să se dispună anularea parțială a Regulamentului de organizare și funcționare a Ordinului Geodezilor din România și de exercitare a profesiei de geodez, respectiv anularea prevederilor art. 79 alin. (1), alin. (2) și alin. (4) privind pierderea valabilității autorizării emise anterior în baza Legii nr. 7/1996 cu începere de la data de 20 martie 2008.
În motivarea acțiunii, reclamantul a arătat că prin regulamentul contestat s-a impus o nouă procedură de autorizare pentru exercitarea profesiei de geodez, condiționat de obligativitatea asocierii în Ordinul Geodezilor din România, ceea ce contravine dispozițiilor art. 53 din Constituție, deoarece restrângerea adusă dreptului său de a exercita profesia nu este proporțională cu situația care a determinat-o și este discriminatorie.
Curtea de Apel Alba Iulia, secția de contencios administrativ și fiscal, a respins acțiunea ca nefondată prin sentința nr. 141/F/CA/2008 din 16 septembrie 2008.
Instanța de fond a reținut că dispozițiile art. 79 alin. (1), alin. (2) și alin. (4) din Regulamentul de organizare și funcționare a Ordinului Geodezilor din România și de exercitare a profesiei de geodez sunt în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (2), art. 8, art. 20 alin. (3) și art. 21 alin. (2) din Legea nr. 16/2007, potrivit cărora pentru exercitarea profesiei este necesară obținerea dreptului de semnătură, acordat în mod exclusiv doar de Ordinul Geodezilor din România.
S-a avut în vedere că prin Legea nr. 16/2007 a fost prevăzută condiția obținerii dreptului de semnătură pentru asigurarea unor servicii de calitate la standarde europene, dar și pentru unificarea cadrului legal ce reglementează această profesie cu cel al U.E., în vederea garantării liberei circulații a forței de muncă în spațiul european.
Împotriva acestei sentințe, a declarat recurs reclamantul, solicitând casarea hotărârii ca nelegală și netemeinică.
Recurentul a susținut că instanța de fond a constatat greșit legalitatea regulamentului contestat, care restrânge în mod nejustificat dreptul său de exercitare a profesiei, pentru care a fost autorizat să realizeze lucrări de specialitate în domeniile cadastrului, geodeziei și cartografiei, conform Legii nr. 7/1996.
Analizând actele și lucrările dosarului, în raport și de prevederile art. 304 și art. 3041 C. proc. civ., Înalta Curte va admite prezentul recurs pentru următoarele considerente:
Regulamentul de organizare și funcționare a Ordinului Geodezilor din România, publicat în M. Of. nr. 601 din 31 august 2007, a fost aprobat în baza Legii nr. 16/2007 privind organizarea și exercitarea profesiei de geodez.
Prin intrarea în vigoare a Legii nr. 16/2007 a fost abrogată O.G. nr. 10/2000 privind desfășurarea activității de realizare și de verificare a lucrărilor de specialitate din domeniile cadastrului, geodeziei și cartografiei de către persoanele fizice și juridice autorizate pe teritoriul României, aprobată prin Legea nr. 795/2001, în temeiul căreia recurentul a fost autorizat să realizeze lucrări de specialitate în domeniile cadastrului, geodeziei și cartografiei din categoria B.C.
După judecarea cauzei la instanța de fond, prin Decizia nr. 1150 din 6 noiembrie 2008 pronunțată de Curtea Constituțională și publicată în M. Of. al României, Partea I, nr. 832 din 10 decembrie 2008, s-a constatat neconstituționalitatea Legii nr. 16/2007.
Conform art. 147 alin. (1) și alin. (4) din Constituția României, republicată, decizia pronunțată de Curtea Constituțională este general obligatorie și dispozițiile din legile și ordonanțele în vigoare, precum și cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituționale, își încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituționale cu dispozițiile Constituției.
Față de aceste prevederi legale și de decizia susmenționată, pronunțată de instanța de contencios constituțional, se constată că au încetat efectele juridice ale Legii nr. 16/2007 și pe cale de consecință, aceeași concluzie se impune în privința actului normativ adoptat în baza acestei legi și anume, Regulamentul de organizare și funcționare a Ordinului Geodezilor din România și de exercitare a profesiei de geodez.
Reglementarea cuprinsă în art. 79 alin. (1), alin. (2) și alin. (4) din acest regulament a devenit lipsită de temei legal și nu mai poate produce efecte juridice în privința valabilității certificatelor emise anterior intrării în vigoare a Legii nr. 16/2007 și a procedurii de autorizare a persoanelor fizice pentru realizarea de lucrări în domeniul geodeziei.
Din acest motiv, se constată că este întemeiată cererea de anulare parțială a acestui regulament în privința prevederilor care au fost contestate de recurentul - reclamant prin acțiune.
Pentru considerentele expuse, Înalta Curte va admite prezentul recurs, va casa hotărârea instanței de fond și pe fond, va admite acțiunea formulată de reclamant și va anula dispozițiile art. 79 alin. (1), alin. (2) și alin. (4) din Regulamentul de organizare și funcționare a Ordinului Geodezilor din România și de organizare a profesiei de geodez.
PENTRU ACESTE MOTIVE
ÎN NUMELE LEGII
D E C I D E
Admite recursul declarat de M.L. împotriva sentinței civile nr. 141/F/CA din 16 septembrie 2008 a Curții de Apel Alba Iulia, secția de contencios administrativ și fiscal .
Casează hotărârea atacată și pe fond admite acțiunea formulată de reclamantul M.L.
Anulează dispozițiile art. 79 alin. (1), alin. (2) și alin. (4) de Regulamentul de organizare și funcționare a Ordinului Geodezilor din România și de organizare a profesiei de geodez.
Irevocabilă.
Pronunțată, în ședință publică, astăzi 18 februarie 2009.