Ședințe de judecată: Decembrie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 564/2003

Pronunțată în ședință publică, astăzi 12 februarie 2003.

Asupra recursului de față;

Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

Prin acțiunea înregistrată la Curtea de Apel Cluj, secția comercială și de contencios administrativ, la 4 ianuarie 2002, reclamanta SC F. 1 SRL Cluj Napoca a solicitat în contradictoriu cu Ministerul Finanțelor Publice, anularea deciziei nr. 2028 din 14 decembrie 2001 și stabilirea taxei de timbru datorată, pentru acțiunea ce formează obiectul dosarului nr. 4033/2001, aflat pe rolul Tribunalului Cluj, la nivelul celei plătite deja.

În motivarea acțiunii, reclamanta a susținut că a timbrat cu 90.000 lei, cererea pentru constatarea nulității absolute a contractului de vânzare-cumpărare a terenului din stada Rarău și cu 2.045.000 lei, intabularea în C.F., prin refacerea situației anterioare. Reclamanta a susținut că în mod eronat. Tribunalul Cluj a apreciat că taxa de timbru datorată este de 73.895.000 lei.

Prin sentința civilă nr. 79 din 20 februarie 2002, Curtea de Apel Cluj, secția comercială și de contencios administrativ, a admis acțiunea formulată de SC F. 1 SRL Cluj Napoca, a dispus anularea deciziei nr. 2028 din 14 decembrie 2001, emisă de Ministerul Finanțelor și a stabilit taxa de timbru datorată de reclamantă, pentru acțiunea ce formează obiectul dosarului nr. 4033/2001, al Tribunalului Cluj, la suma de 90.000 lei, pentru constatarea nulității absolute și 60.000 lei, pentru restabilirea situației de carte funciară. A obligat pârâtul să plătească reclamantei, suma de 4.000.000 lei, cheltuieli de judecată.

Pentru a pronunța această soluție, instanța de fond a reținut că reclamanta datorează o taxă de timbru, de 90.000 lei, în temeiul art. 3 lit. a) din Legea nr. 146/1997, pentru capătul de acțiune privind constatarea nulității contractului și 60.000 lei, pentru al doilea capăt de acțiune, care se referă la restabilirea situației anterioare de carte funciară, fiind o cerere neevaluabilă în bani.

Împotriva sentinței civile sus-menționate a declarat recurs Ministerul Finanțelor Publice, care a susținut, în esență, că acțiunea petiționarei SC F. 1 SRL Cluj Napoca este o cerere evaluabilă în bani și în consecință, timbrarea acesteia trebuie să fie făcută în mod corespunzător, valoarea la care se calculează taxele judiciare de timbru, fiind cea prevăzută în acțiune sau în cerere.

Recursul este nefondat.

Se reține că prin acțiunea care formează obiectul dosarului nr. 4033/2001 al Tribunalului Cluj, reclamanta SC F. 1 SRL Cluj Napoca a solicitat să se constate nulitatea absolută a contractului de vânzare-cumpărare autentificat sub nr. 1001/1997, prin care a fost vândut terenul din Cluj-Napoca, încheiat cu pârâții S.M. și A.M. și să îndepărteze toate efectele produse de actul de vânzare-cumpărare, respectiv prin repunerea părților în situația anterioară.

În mod întemeiat, instanța de fond a reținut că potrivit dispozițiilor art. 3 lit. a) din Legea nr. 146/1997, pentru acțiunea în constatarea nulității contractului se prevede o taxă de timbru de 90.000 lei, iar al doilea capăt de acțiune, care se referă la restabilirea situației anterioare de carte funciară, operațiune care constă în radierea dreptului de proprietate, se timbrează cu suma fixă de 60.000 lei, conform art. XII din H.G. nr. 752/1999, de modificare a art. 13 din Legea nr. 146/1997, fiind o cerere neevaluabilă în bani.

În ceea ce privește taxa judiciară de timbru de 2.045.000 lei, această sumă a fost achitată de societatea reclamantă și a fost în mod corect raportată la valoarea de vânzare a terenului înscrisă în contractul de vânzare-cumpărare încheiat între părți, anume la valoarea de 25.000.000 lei.

În consecință, stabilirea de către Tribunalul Cluj, în sarcina reclamantei, a unei taxe de timbru în valoare de 73.895.000 lei, este nelegală, hotărârea instanței de fond, de admitere a acțiunii reclamantei, urmând a fi menținută și va fi respins ca nefondat, recursul declarat în cauză, de Ministerul Finanțelor Publice.

 

 

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

D E C I D E

 

 

Respinge recursul declarat de Ministerul Finanțelor Publice, împotriva sentinței civile nr. 79 din 20 februarie 2002, a Curții de Apel Cluj, secția comercială și de contencios administrativ, ca nefondat.

Pronunțată în ședință publică, astăzi 12 februarie 2003.