Ședințe de judecată: Decembrie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal

Decizia nr. 744/2003

Pronunțată în ședință publică, astăzi 25 februarie 2003.

Asupra recursului de față;

Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

Cu cererea din 26 noiembrie 2001, N.I. și D.M. au chemat în judecată Consiliul Local al orașului Filiași, pentru a fi obligat să accepte transferul lor în interesul serviciului, dispus de Direcția Sanitar-Veterinară Dolj, conform legislației în vigoare.

De asemenea, au solicitat obligarea pârâtului, la înscrierea mențiunilor cuvenite în carnetul de muncă, la plata drepturilor salariale aferente perioadei 1 aprilie – 1 septembrie 1999, reactualizate, precum și a cheltuielilor de judecată.

La termenul din 12 februarie 2002, Consiliul Local al orașului Filiași a formulat cerere reconvențională, solicitând instanței să constate nulitatea absolută a scrisorii comune a Departamentului Administrației Publice Locale și Ministerului Agriculturii și Alimentației, prin care s-a dispus transferul personalului de la centrele sanitar-veterinare, la consiliile locale.

Prin încheierea din 14 martie 2002, Tribunalul Dolj, secția conflicte de muncă și litigii de muncă, a dispus judecarea celor două cereri și a fixat termen la 28 martie 2002, „pentru înregistrarea cu număr de dosar a cererii reconvenționale”.

Aceeași instanță, prin încheierea pronunțată în dosarul nr. 347/CM/2002, la 28 martie 2002, și-a declinat competența de soluționare a cererii formulate de Consiliul Local al orașului Filiași, în favoarea Curții de Apel Craiova.

Secția de contencios administrativ a acestei din urmă instanțe, prin sentința nr. 216 din 1 iulie 2002, a respins cererea reconvențională, reținând că actul atacat a fost emis cu respectarea normelor juridice conținute în Legea nr. 189/1998, privind finanțele publice locale, precum și în Legea bugetară nr. 36/1999.

Împotriva acestei hotărâri a declarat recurs Consiliul Local al orașului Filiași.

Recurentul a susținut că prima instanță a omis să analizeze apărarea sa în legătură cu nesocotirea principiului autonomiei locale, de către autoritățile emitente ale scrisorii comune, ce formează obiectul litigiului.

Totodată, a reținut eronat că măsurile de transfer ale celor doi asistenți veterinari, anume N.I. și D.M. sunt conforme cu dispozițiile Legii nr. 36/1999.

A concluzionat că în lipsa unor dispoziții legale exprese și derogatorii de la dreptul comun, nici cele două ministere și nici prefectul nu pot să oblige consiliile locale să preia personalul Direcțiilor Sanitar-Veterinare.

Recursul este fondat, dar în sensul considerentelor ce se vor expune în continuare.

Cum deja s-a arătat, obiectul cererii principale care a format obiectul dosarului nr. 12/CM/2002 al Tribunalului Dolj, secția conflicte și litigii de muncă, îl constituie pretenția formulată de N.I. și D.M., de obligare a Consiliului Local al orașului Filiași, să accepte transferul lor în interesul serviciului, dispus de către Direcția Sanitar-Veterinară Dolj.

În cadrul acestui litigiu de muncă, pârâtul a invocat, pe calea cererii reconvenționale, nulitatea absolută a unei scrisori comune întocmită de Departamentul Administrației Publice Locale și Ministerul Agriculturii și Alimentației, trimisă prefecturilor din județe.

S-a cerut prefecților să dispună măsuri în teritoriu pentru transferul în interes de serviciu al personalului din circumscripțiile sanitar-veterinare de asistență din cadrul Direcțiilor Sanitar-Veterinare, în cadrul aparatului propriu al consiliilor locale, cu menținerea încadrării în gradația și gradul profesional avute.

Scrisoarea comună nu stabilește. însă, obligații pentru Consiliul Local al orașului Filiași și nici nu se referă la vreunul din cei doi asistenți veterinari care au declanșat litigiul.

Ea nu întrunește cerințele de fond și de formă. necesare pentru a fi considerată un act administrativ de autoritate, producător de efecte juridice și cenzurabil pe calea contenciosului administrativ. instituită de Legea nr. 29/1990.

Validitatea unui asemenea act poate fi totuși examinată în cadrul litigiului de muncă, pe calea indirectă a excepției de nelegalitate și evident, de instanța judecătorească căreia i s-a atribuit competența de soluționare a unor atare litigii.

Rezultă, așasar, că în mod greșit tribunalul s-a dezinvestit în ceea ce privește soluționarea cererii reconvenționale, iar curtea de apel a examinat-o în fond, considerându-se competentă să o judece ca un contencios administrativ, în cadrul unui dosar separat.

Având în vedere aceste considerente, urmează a se admite recursul și a fi casată sentința, cu trimiterea cauzei spre soluționare, la instanța sesizată inițial, respectiv la Tribunalul Dolj, secția conflicte de muncă.

Văzând și dispozițiile art. 313 C. proc. civ.

 

 

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

D E C I D E

 

 

Admite recursul declarat de Consiliul Local Filiași, împotriva sentinței nr. 216 din 1 iulie 2002, a Curții de Conturi Craiova, secția de contencios administrativ.

Casează sentința atacată și trimite cauza spre soluționare, Tribunalului Dolj, secția conflicte de muncă

Pronunțată în ședință publică, astăzi 25 februarie 2003.