Ședințe de judecată: Decembrie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
Completurile de 5 judecători

Decizia nr. 174/2011

Pronunțată, în ședință publică, astăzi 18 iulie 2011.

Asupra recursului de față;

În baza lucrărilor din dosar, constată următoarele:

Prin încheierea nr. 983 din 1 iulie 2011 pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție, secția penală, a fost respinsă cererea de liberare provizorie pe cauțiune formulată de inculpatul C.M., ca neîntemeiată, s-a dispus restituirea către inculpat a sumei de 10.000 RON plătită cu titlu de cauțiune și consemnată la SC C.B. SA, unitatea Victoria, cu recipisa de consemnare din 1 iulie 2011 și a fost obligat inculpatul la plata cheltuielilor judiciare către stat.

Pentru a pronunța această hotărâre prima instanță a reținut următoarele:

La data de 29 iunie 2011, pe rolul Secției penale a Înaltei Curți de Casație și Justiție, a fost înregistrată cererea de liberare provizorie pe cauțiune formulată de inculpatul C.M., cercetat și arestat preventiv în dosarul nr. 160/P/2010 al D.N.A.

S-a arătat de către inculpat că în cauză erau îndeplinite ambele cerințe prevăzute de art. 160 C. proc. pen. pentru acordarea liberării provizorii sub control judiciar, atât în ceea ce privește limita maximă de pedeapsă prevăzută pentru infracțiunile reținute în sarcina sa, cât și în ceea ce privește celelalte condiții impuse de alin. (2) al aceluiași articol.

A fost menționată inexistența oricăror date sau indicii care să prezume existența unui risc real de repetare a infracțiunilor, de neprezentare la proces ori de împiedicare a administrării justiției, având în vedere comportamentul anterior al inculpatului, situația personală actuală și imposibilitatea obiectivă de alterare sau distrugere a mijloacelor de probă.

În acest sens, a fost subliniată împrejurarea că acuzațiile formulate în cauză se întemeiază în principal pe conținutul convorbirilor telefonice interceptate și că respectivele mijloace de probă nu ar putea fi denaturate de apărare în ipoteza continuării anchetei cu inculpatul în stare de libertate.

În plus, s-a arătat că în situația în care ar fi administrate și alte probatorii în cursul anchetei la procuror, obligațiile impuse pe timpul liberării provizorii înlăturau orice posibilitate pentru inculpat de a influența bunul mers al cercetărilor.

S-a mai arătat și că cererea de liberare provizorie nu putea fi refuzată numai pe temeiul gravității faptelor, liberarea provizorie pe cauțiune, ca măsură alternativă la arestarea preventivă, asigurând deopotrivă scopul în vederea căruia se dispune oricare dintre măsurile preventive, având în vedere prioritar circumstanțele personale favorabile ale inculpatului.

Cererea formulată în cauză a fost susținută și cu argumente vizând jurisprudența Curții Europene în materie.

Examinând cererea inculpatului în raport de motivele invocate, datele cauzei și dispozițiile legale aplicabile, prima instanță a reținut că:

Prin încheierea nr. 759 din 25 mai 2011 a Înaltei Curți de Casație și Justiție, secția penală, s-a dispus arestarea preventivă a inculpatului C.M. sub acuzația de săvârșire a infracțiunilor de aderare și sprijinire a unui grup infracțional organizat prevăzută de art. 7 alin. (1) din Legea nr. 39/2003 și complicitate dare și luare de mită în formă continuată prevăzute de art. 26 C. pen. raportat la 255 alin. (1) C. pen. cu referire la art. 6 și art. 7 alin. (2) din Legea nr. 78/2000 și art. 254 alin. (1) și (2) C. pen. cu referire la art. 6 și art. 7 alin. (1) din Legea nr. 78/2000, ambele cu aplicarea art. 41 alin. (2) C. pen.

Măsura arestării preventive dispusă față de inculpat, alături de alți 28 coacuzați, a fost luată pe o durată de 30 zile, cu începere de la 25 mai 2011 până la 23 iunie 2011, reținându-se incidența în cauză a prevederilor art. 143 și art. 148 lit. f) C. proc. pen.

Ulterior, prin încheierea nr. 888 din 18 iunie 2011 a Înaltei Curți de Casație și Justiție, măsura preventivă a fost prelungită cu încă 30 zile, constatându-se că temeiurile arestării inițiale justificau în continuare privarea inculpatului de libertate.

La momentul procesual al luării măsurii preventive, cât și ulterior, în procedura prelungirii mandatului, s-a apreciat că lăsarea inculpatului în libertate prezintă pericol concret pentru ordinea publică, având în vedere natura și gravitatea acuzațiilor, presupusa modalitatea de comitere a faptelor, scopul în vederea căruia se acționase și rezultatul negativ produs asupra imaginii instituțiilor statului.

S-a considerat că o altă măsura preventivă mai puțin restrictivă de libertate nu era suficientă pentru protejarea eficientă a interesului public, interes circumscris și nevoii de restabilire a prestigiului și încrederii publicului în instituțiile statului.

În analiza efectuată a fost evidențiată anvergura activității ilicite și frecvența de săvârșire a presupuselor acte de corupție, cu consecințe grave asupra sistemului de acumulare a veniturilor realizate din activități vamale, împrejurări reținute ca fiind de natură să creeze un sentiment de insecuritate socială, în condițiile în care investigațiile efectuate indicau că activitatea infracțională era generalizată la nivelul majorității transportatorilor, lucrătorilor și comisionarilor vamali, fiind posibil ca orice persoană implicată în acțiuni ilegale (contrabandă), în înțelegere cu membrii rețelei, să introducă în țară și bunuri periculoase sau interzise la deținere.

S-a reținut că actele de cercetare efectuate conturau indicii cu privire la săvârșirea de către inculpat împreună cu coacuzatul Ț.V. a mai multor acte materiale specifice de complicitate la dare și luare de mită, în perioada septembrie 2010 - martie 2011, precum și faptul că aderase și sprijinise gruparea infracțională constituită la nivelul instituțiilor vamale și portuare din municipiul Constanța, având drept scop deturnarea activităților de import-export mărfuri prin birourile vamale de pe raza D.R.A.O.V. Constanța, dar și a municipiului București.

Rețeaua infracțională astfel constituită folosea practici specifice în instituirea unei modalități structurale funcționale de taxare ilicită a containerelor cu produse procesate în punctele vamale, cu consecința perceperii unor sume de bani necuvenite, iar infracțiunile ce ar fi constituit și mijloacele de acțiune ale grupului infracțional organizat erau darea și luarea de mită, traficul de influență, evaziunea fiscală, contrabanda, falsul în înscrisuri sub semnătură privată, falsul material în înscrisuri oficiale, falsul intelectual, uzul de fals, folosirea de documente falsificate la autoritatea vamală, infracțiuni contra drepturilor de marcă industrială înregistrată.

Cu referire la inculpatul C.M., participația acestuia la derularea activității infracționale a constat în aceea că împreună cu coacuzatul Ț.V. ar fi negociat cu lucrătorii vamali sumele pe care aceștia urmau să le primească de la comercianți sau au pretins de la importatori diferite foloase necuvenite pentru vameși în vederea introducerii în țară de mărfuri contrafăcute sau nedeclarate la vamă, precum și faptul că i-ar fi promis suma de 500 dolari S.U.A. coacuzatului Ț.V. pentru a fi plătită lucrătorilor vamali în schimbul permiterii intrării în țară și acordării liberului de vamă pentru un container cu mărfuri.

În concret, activitatea infracțională desfășurată de acest inculpat a vizat mai multe acte materiale, după cum urmează:

La data de 27 octombrie 2010, inculpatul a convenit cu coacuzatul Ț.V. pretinderea unei sume de bani de la un client al firmei de comisionariat vamal pentru remiterea cu titlu de mită către lucrătorii vamali de la B.V.C.S.A. în scopul de a se permite intrarea în țară a unui container conținând o cantitate de 2 tone marfă, suplimentar celei declarate.

La data de 2 decembrie 2010, inculpatul i-a promis coacuzatului Ț.V. suma de 500 dolari S.U.A. pe care acesta se obligase să o plătească cu titlu de mită către lucrătorii vamali de la B.V.C.S.A. în schimbul introducerii în țară a unor containere cu mărfuri.

La data de 6 decembrie 2010, în înțelegere cu coacuzatul Ț.V., inculpatul s-a angajat să negocieze cu lucrătorii vamali de la B.V.C.S.A., între care și acuzatul M.A., plata unei sume de bani, cu titlu de mită, pentru introducerea în țară a unui container conținând bunuri nedeclarate la vamă.

La data de 28 ianuarie 2011, inculpatul l-a informat pe coacuzatul Ț.V. că un lucrător vamal de la B.V.C.S.A. i-a pretins suma de 2.500 dolari S.U.A. pentru a permite intrarea în țară a unui container, ce conținea mărfuri contrafăcute sau mărfuri în plus față de cele declarate.

Tot astfel, la data de 3 martie 2011, cei doi inculpați au stabilit modalitatea în care să se intervină pe lângă lucrătorii vamali și comisarii G.F. Ilfov pentru rezolvarea situației privind un container cu mărfuri diverse indisponibilizat de doi ofițeri de poliție judiciară din cadrul I.G.P.F., container ce conținea mărfuri contrafăcute și în cantitate net superioară celei declarate în vamă, valoarea prejudiciului cauzat statului fiind de 232.186,21 RON.

În raport de situația de fapt prezentată, prima instanță a apreciat că gravitatea deosebită a infracțiunilor este de necontestat.

Actele de urmărire penală efectuate în cauză nu au infirmat indiciile inițiale privind implicarea inculpatului în activitățile grupului infracțional organizat și nici suspiciunea rezonabilă că acesta ar fi comis faptele de care este acuzat.

De asemenea, s-a constatat că și interesul public al prezervării ordinii publice continuă să fie actual în raport de gravitatea infracțiunilor, faptul că acestea au fost săvârșite în participație cu persoane care dețineau funcții implicând exercițiul autorității de stat, lucrători vamali și funcționari din cadrul poliției, consecințele produse asupra sistemului de acumulare a veniturilor realizate din activitățile vamale și impactul negativ asupra imaginii și prestigiului instituțiilor publice.

Cu toate acestea, tulburarea ordinii publice provocată ca urmare a comiterii unei infracțiunii nu poate constitui un motiv pertinent și suficient pentru refuzul de eliberare din detenție provizorie, decât dacă indicii concrete demonstrează că prin lăsarea acuzatului în libertate ordinea publică ar fi realmente amenințată.

Prima instanță a constatat că nu există date sau indicii concrete care să prezume riscul de repetare a infracțiunilor, având în vedere circumstanțele personale ale inculpatului, necunoscut cu antecedente penale și cu conduită corespunzătoare în societate până la data formulării acuzațiilor.

Pentru acordarea liberării provizorii este însă deopotrivă necesară și îndeplinirea condiției privitoare la inexistența oricărui risc de influențare a anchetei.

În speță, prima instanță a constatat că un asemenea risc există în cauză și că acesta nu ar putea fi în mod obiectiv eliminat prin instituirea unui control judiciar care la acest moment procesual nu poate fi corespunzător anticipat.

Activitatea infracțională ce formează obiectul cercetărilor în cauză s-a întins pe o perioadă relativ lungă de timp și a implicat un număr mare de participanți și de acte materiale de executare.

Probațiunea în cauză până la acest moment procesual se întemeiază în principal pe convorbirile telefonice interceptate, aspectele infracționale rezultate din aceste convorbiri necesitând multiple verificări în fapt cu privire la activitățile de vămuire desfășurate, societățile și persoanele beneficiare implicate.

În plus, s-a reținut că inculpatul în cauză a negat acuzațiile formulate.

În acest context, având în vedere dificultățile și problemele deosebite pe care ridică cercetarea infracțiunilor, există posibilitatea ca inculpatul să împiedice bunul mers al anchetei, iar în condițiile în care nu a fost încă stabilită identitatea tuturor persoanelor implicate în comiterea faptelor de care inculpatul este acuzat, în participație cu coinculpatul Ț.V., cu poziție procesuală asemănătoare, nici nu poate fi impus un control judiciar corespunzător în timpul liberării provizorii.

Împotriva acestei încheieri a declarat recurs, în termen legal, inculpatul.

Amplele concluzii ale apărătorului recurentului inculpat, ale reprezentantului parchetului precum și ultimul cuvânt al inculpatului au fost consemnate în partea introductivă a prezentei hotărâri.

Analizând cauza prin prisma criticilor invocate și sub toate aspectele, potrivit dispozițiilor art. 3856 alin. (3) C. proc. pen. se constată că recursul este nefondat și va fi respins, pentru considerentele ce urmează.

Astfel, după cum rezultă din analiza dispozițiilor art. 136 alin. (1) și (2) C. proc. pen., scopul măsurilor preventive îl constituie asigurarea bunei desfășurări a procesului penal sau împiedicarea sustragerii învinuitului sau inculpatului de la urmărirea penală, de la judecată sau de la executarea pedepsei, aceste scopuri putând fi atinse și prin liberarea provizorie sub control judiciar sau pe cauțiune.

În același sens sunt și dispozițiile art. 53 din Convenția Europeană pentru Apărarea Drepturilor Omului și a Libertăților Fundamentale care prevede că persoana arestată sau reținută beneficiază, între altele, de dreptul de a putea fi eliberată în cursul procedurii, punerea în libertate putând fi subordonată unei garanții care să asigure prezentarea persoanei în cauză la audiere.

Referitor la reglementările interne în materie se constată că art. 1604 alin. (1) raportat la art. 1602 alin. (1) și (2) C. proc. pen. prevăd condițiile concrete în care aceasta poate fi acordată.

Rezultă așadar că liberarea provizorie pe cauțiune reprezintă o măsură preventivă, neprivativă de libertate, a cărei acordare este lăsată la latitudinea instanței [art. 1602 alin. (1) C. proc. pen.] și care presupune îndeplinirea unor condiții, expres reglementate, privind cuantumul pedepsei închisorii prevăzută de lege pentru infracțiunea comisă, forma de vinovăție cu care aceasta a fost săvârșită și inexistența datelor din care să rezulte necesitatea de a-l împiedica pe învinuit sau inculpat să săvârșească alte infracțiuni, sau că acesta va încerca să zădărnicească aflarea adevărului prin influențarea unor părți, martori sau experți, alterarea ori distrugerea mijloacelor de probă sau prin alte asemenea fapte. De asemenea, o condiție ce rezultă implicit din reglementarea normativă precizată o constituie preexistența măsurii arestării luate față de învinuit sau inculpat.

Raportând considerațiile teoretice expuse cauzei concrete dedusă judecății se constată că prin încheierea din Camera de Consiliu nr. 759 din 24/25 mai 2011, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție, secția penală, în dosarul nr. 4374/1/2011, (definitivă prin încheierea nr. 143 din 31 mai 2011 pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție, completul de 5 judecători, în dosarul nr. 4454/1/2011, prin respingerea, ca nefondat a recursului formulat de inculpat) Înalta Curte de Casație și Justiție, a dispus în baza art. 1491 raportat la art. 143, art. 148 alin. (1) lit. f) și art. 151 C. proc. pen., arestarea preventivă a inculpatului C.M. pe o durată de 29 de zile, de la data încarcerării.

În motivarea încheierii, instanța a reținut că în cauză există probe și indicii temeinice suficiente ce fac verosimilă săvârșirea de către inculpat a infracțiunilor pentru care este cercetat, prevăzute și pedepsite de art. 7 pct. 1 din Legea nr. 39/2003, art 26 C. pen. raportat la art. 255 pct. 1 C. pen., art. 6 și art. 7 pct. 2 din Legea nr. 78/2000, cu aplicarea art. 41 alin. (2) C. pen., art. 26 C. pen. raportat la art. 254 pct. 1 și 2 C. pen., art. 6 și art. 7 pct. 1 din Legea nr. 78/2000 cu aplicarea art. 41 alin. (2) C. pen. și art. 255 pct. 1 C. pen. raportat la art. 6 și art. 7 pct. 2 din Legea nr. 78/2000.

Ulterior, măsura arestării preventive a inculpatului a fost prelungită de către instanță.

Se reține, astfel, că inculpatul C.M., în perioada 27 octombrie 2010 – 3 martie 2011 împreună cu inculpatul Ț.V. au negociat cu lucrătorii vamali sumele pe care urmau aceștia să le primească de la comercianți sau au cerut de la importatori diferite foloase necuvenite pentru vameși în vederea introducerii în țară de mărfuri contrafăcute sau nedeclarate la vamă.

De asemenea, la data de 2 octombrie 2010 i-a promis suma de 500 dolari S.U.A. inculpatului Ț.V. pentru a fi plătită lucrătorilor vamali în schimbul permiterii intrăii în țară și acordării liberului de vamă pentru un container cu mărfuri.

De asemenea, se are în vedere că realizarea scopurilor măsurilor preventive prevăzute de art. 136 C. proc. pen. nu poate fi îndeplinită în absența privării de libertate a inculpatului, ținându-se cont de faptul că există dubii suficient de puternice, apte să justifice în mod rezonabil presupunerea că atașamentul inculpatului față de normele de conviețuire sociale nu sunt suficient de puternice pentru a-l împiedica să încerce îngreunarea procedurilor judiciare, în condițiile în care în cauză sunt cercetați mai mulți inculpați, unii aflați în poziții sociale și profesionale de vârf în cadrul statului.

Față de aspectele anterior relevate se constată că, deși cererea de liberare provizorie pe cauțiune îndeplinea condițiile legale referitoare la cuantumul maxim al pedepsei, aceasta nu realiza cerința oportunității, rezultând implicit din interpretarea coroborată a prevederilor art. 136 alin. (1) și (2) C. proc. pen., raportat la art. 1602 C. proc. pen.

Din coroborarea elementelor privind gravitatea faptelor despre care există indicii că au fost comise de către inculpat rezultă că lăsarea acestuia în libertate constituie un pericol concret pentru ordinea publică, liberarea sa provizorie la acest moment procesual neputând conduce la realizarea scopurilor măsurilor preventive, de asigurare a bunei desfășurări a procesului penal.

Așa fiind, se reține că soluția dispusă de către prima instanță este legală și temeinică, dând o corectă interpretare și aplicare prevederilor legale ce reglementează instituția juridică a liberării provizorii pe cauțiune și a măsurilor preventive, în general.

Dreptul părții aflată în stare de detenție provizorie și vocația acesteia de a fi pusă în libertate în cursul procesului penal nu creează în sarcina instanței obligația de a dispune o atare măsură în detrimentul dezideratului asigurării bunei desfășurări a procesului penal și a ocrotirii interesului public, în cauza dedusă judecății, interesul public primând față de cel individual, al inculpatului, de a fi cercetat și judecat în stare de libertate.

Astfel, detenția provizorie a inculpatului apare ca fiind legitimă, atât față de existența indiciilor concrete care impun luarea în considerare a unui interes public ce se impune a fi protejat precumpănitor, față de cel al individului, de a beneficia de cercetarea în stare de libertate, cât și față de durata măsurii și necesitatea normalei desfășurări a procesului penal, liberarea provizorie a inculpatului, la momentul procesual actual, nefiind oportună, deoarece nu ar conduce la realizarea scopurilor măsurilor preventive, astfel după cum acesta este reglementat de art. 136 C. proc. pen.

Criticile invocate de apărare sunt nefondate și vor fi respinse.

Circumstanțele personale ale inculpatului nu trebuie examinate în mod exclusiv, ci în corelație cu interesul public, respectiv protejarea de riscul repetării unor fapte similare, aspectele personale nefiind suficient de puternice pentru a constitui un temei de admitere a cererii.

Așa fiind, se constată că încheierea atacată este legală, temeinică și riguros motivată, motivele de recurs invocate fiind nefondate.

Pentru considerentele ce preced, în temeiul dispozițiilor art. 38515 pct. 1 lit. b) C. proc. pen. raportat la art. 1609 C. proc. pen., recursul declarat de inculpat va fi respins, ca nefondat.

În baza art. 192 alin. (2) C. proc. pen., recurentul inculpat va fi obligat la plata sumei de 400 RON, cu titlu de cheltuieli judiciare către stat, din care suma de 25 RON, reprezentând onorariul apărătorului desemnat din oficiu, până la prezentarea apărătorului ales, se va avansa din fondul Ministerului Justiției.

 

 

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

D E C I D E

 

 

Respinge, ca nefondat, recursul declarat de inculpatul C.M. împotriva încheierii nr. 983 din 1 iulie 2011, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție, secția penală, în dosarul nr. 5462/1/2011.

Obligă recurentul inculpat la plata sumei de 400 RON, cu titlu de cheltuieli judiciare către stat, din care suma de 25 RON, reprezentând onorariul apărătorului desemnat din oficiu, până la prezentarea apărătorului ales, se va avansa din fondul Ministerului Justiției.

Definitivă.

Pronunțată, în ședință publică, astăzi 18 iulie 2011.