Ședințe de judecată: Decembrie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Notificare formulată în temeiul Legii nr. 10/2001. Încetarea activității persoanei juridice notificate ulterior depunerii cererii. Lipsa capacității de folosință. Calitatea de entitate competentă să emită dispoziția motivată de soluționare a notificării.

 

Cuprins pe materii : Drept civil. Drepturi reale. Legea nr. 10/2001.

Index alfabetic : notificare

-          măsuri reparatorii

-          capacitate de folosință

-          calitate procesuală pasivă

-          radiere

-          persoană juridică

                                                                        Legea nr. 10, art. 21, art. 26

                                                                        Legea nr. 247/2005, Titlul I, art. IV

 

             În situația radierii persoanei juridice învestite cu soluționarea notificării, intervenită după intrarea în vigoare a legii speciale, Legea nr. 10/2001 nu conține o dispoziție expresă, astfel cum este prevăzută pentru situația încetării activității persoanei juridice anterior intrării în vigoare a legii reparatorii (art. IV alin. (1) din Titlul I al Legii nr. 247/2005).

            Drept urmare, ubi eadem est ratio, eadem lex esse debet, nimic nu se opune ca și în cazul în care momentul încetării activității persoanei juridice prevăzute de art. 21 alin. (1) [fost art. 20 alin. (1)] se plasează după intrarea în vigoare a legii și, mai mult decât atât, după învestirea sa cu soluționarea unei notificări formulate cu respectarea dispozițiilor legale, soluționarea notificării să revină și în acest caz aceleiași entități ca cea indicată prin norma sus citată – respectiv, cea care a exercitat, în numele statului, calitatea de acționar la respectiva societate comercială -, deoarece altfel, subiectul pasiv al raportului de restituire nu ar putea fi identificat, ceea ce este inacceptabil din perspectiva art. 3 Cod civil 1865.

 

Secția I civilă, decizia nr. 1625 din 22 martie 2013

 

Prin cererea înregistrată  pe rolul Tribunalului Dâmbovița, reclamanții E.T.E., G.V., G.M.D. și Ș.M. au chemat în judecată pe pârâta SC C. SA, solicitând restituirea în natură a imobilului situat în comuna Crevedia – moșia Crevedia, format din conac și curtea aferentă acestuia.

            În motivarea cererii, reclamanții au arătat că sunt moștenitorii defuncților G.G. și G.D., iar moșia Crevedia a fost dobândită de M.G. de la M.A., conform actului de vânzare-cumpărare autentificat sub nr. 9xx/1917; în urma decesului  proprietarului, bunul a revenit celor doi fii, respectiv G.M.G. și D.M.G., așa cum rezultă din actul de partaj voluntar, întocmit la data de 16.04.1948.

            În continuare, s-a învederat că imobilul a fost supus naționalizării, fiind preluat prin două procese-verbale, din 6 iulie 1949 și, respectiv, din 12 august 1949, iar la data de 8 noiembrie 2001 au formulat notificarea nr.79, în  termen legal și cu respectarea condițiilor impuse de lege, dar, cu toate diligențele depuse, societatea notificată nu a răspuns; prin urmare, Tribunalul Dâmbovița a obligat societatea la emiterea unei decizii motivate prin care să soluționeze notificarea formulată, precum și la plata de daune moratorii.

            La  data de 27.10.2008 s-a dispus introducerea în cauză a pârâtei SC C.C. SA - prin SC I.P.E. SRL, iar la 17.11.2008 au fost  introduși  pârâții Statul Român prin Ministerul Finanțelor Publice și Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, ca urmare a completării acțiunii reclamanților.

            Prin întâmpinare, pârâta Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților a invocat excepția lipsei calității sale procesuale pasive, arătând că, în cursul procedurii administrative de restituire prevăzută de Legea nr.10/2001, nu a fost învestită cu emiterea deciziei de restituire în natură sau echivalent, ci alte entități, anume precizate de către legiuitor, în funcție de obiectul pretențiilor de restituire și de situația juridică a imobilului.

            SC C.C. SA, prin SC I.P.E. SRL a formulat întâmpinare prin care a arătat că procedura falimentului s-a închis la data de 11.12.2008,  terenul nu mai este în administrarea acesteia, iar conacul nu a fost niciodată administrat de societate, solicitând respingerea cererii reclamanților cu privire la restituirea în natură a imobilului și admiterea cererii de acordare de măsuri reparatorii prin echivalent pentru aceleași bunuri.

Prin sentința nr.786 din 23 martie 2009, Tribunalul Dâmbovița a admis excepția lipsei calității procesuale pasive a ANRP, a respins acțiunea față de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, ca fiind formulată față de o persoană fără calitate procesuală pasivă și a  respins acțiunea formulată de reclamanți în contradictoriu cu  pârâții S.C. C.C. SA și Statul Român prin Ministerul Finanțelor Publice.

            Instanța a reținut, în ceea ce privește excepția invocată de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, că această entitate nu are calitate procesuală pasivă, întrucât are atribuții de a asigura lucrările Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor, comisie ce funcționează în subordinea Ministerului Economiei și Finanțelor, în scopul analizării și stabilirii cuantumului final al despăgubirilor care se acordă, neavând competențe în soluționarea pe fond a notificărilor formulate  în baza  Legii nr. 10/2001.

            Pe fondul cauzei, s-a constatat că deși au depus o serie de înscrisuri doveditoare ale dreptului de proprietate al autorilor lor, reclamanții nu au identificat suprafața de 8 ha teren solicitată prin notificare.

            Mai mult, cu toate că au solicitat administrarea probei cu  înscrisuri, martori și expertiză tehnică în specialitatea topografie, nu s-au mai prezentat în instanță.

            Pe cale de consecință, a conchis tribunalul, în condițiile în care nu s-a putut identifica imobilului solicitat, pentru a se putea verifica dacă acesta a făcut parte din patrimoniul pârâtei, cererea formulată nu a putut fi analizată, reclamanții manifestând dezinteres față de acțiunea introdusă.

            Împotriva acestei sentințe, au formulat apel reclamanții, criticând-o pentru nelegalitate și netemeinicie, pentru considerentul că instanța de fond în mod greșit a reținut că nu a fost  identificată suprafața de 8 ha solicitată, deoarece s-au depus la dosar, odată cu cererea de chemare în judecată, două rapoarte de expertiză din cuprinsul cărora, în mod evident, reies limitele imobilului revendicat, precum și amplasamentul acestuia.

            Totodată, apelanții au arătat că instanța de fond în mod neîntemeiat a sancționat solicitarea  de a  se judeca cauza în lipsa lor, solicitare întemeiată pe dispozițiile art. 242 alin. (2) C.proc.civ., care prevăd că în măsura în care părțile nu înțeleg să se prezinte la termenele de judecată beneficiază de posibilitatea de a solicita judecarea cauzei în lipsă.

            Astfel, au precizat că, dat fiind faptul că domiciliază în București și fondul cauzei s-a judecat la Tribunalul Dâmbovița, în orașul Târgoviște, costurile procesuale nu le-au permis să se prezinte la fiecare dintre termenele de judecată, cu atât mai mult cu cât prezenta cauză nu prezintă aspecte neclare și au depus la dosar toate înscrisurile utile cauzei de care înțeleg să se folosească, caz în care  lipsa lor nu a fost de natură a prejudicia judecata cauzei și, cu atât mai puțin, nu poate constitui  un motiv de  respingere a cererii de chemare în judecată.

            Instanța de apel, în temeiul art. 295 C.proc.civ., a dispus completarea probatoriilor cu efectuarea unei expertize topometrice și a unei expertize construcții în vederea identificării imobilului solicitat prin notificare.

            La data de 17.06.2009, intimata pârâtă Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților a solicitat scoaterea sa din  cauză, întrucât prin sentința apelată, prima instanță a constatat că nu are calitate procesuală pasivă, prin admiterea excepției cu acest obiect.

De asemenea, la 11.02.2010, Ministerul Finanțelor Publice a solicitat scoaterea sa din cauză, întrucât potrivit art. II din Legea nr. 302/2009, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului se  substituie și dobândește calitatea procesuală a Ministerului Finanțelor Publice și a instituțiilor publice implicate în privatizare.      

            Prin încheierea de ședință din 24.02.2010, Curtea de apel,  în temeiul dispozițiilor cap. VII din Legea nr.10/2001, a admis excepția lipsei calității procesuale pasive a pârâtei ANRP București și, în atare situație, a dispus ca instituția respectivă să nu mai fie citată în cauză.

            De asemenea, la același termen, în baza art. II din Legea nr. 302/2009,  s-a admis excepția lipsei calității procesuale pasive a Ministerului Finanțelor Publice, motiv pentru care nu a mai fost citat și s-a dispus introducerea în cauză, în calitate de intimată, a Autorității pentru Valorificarea Activelor Statului.

            Prin decizia civilă nr. 206 din 13 octombrie 2010, Curtea de Apel Ploiești a admis apelul formulat de reclamanți, a schimbat în parte sentința, în sensul că a admis în parte acțiunea completată și a constatat dreptul reclamanților la măsuri reparatorii constând în despăgubiri pentru terenul în suprafață de 24.671 mp, situat pe raza localității Crevedia, astfel cum  a fost identificat în raportul de expertiză; pentru construcțiile identificate în procesul-verbal din 12.08.1949 constând în: clădire casă de locuit parter, etaj și mansardă, construită din cărămidă, acoperită cu tablă, având 20 de încăperi și pivniță (suprafață construită de 181 mp, 30% uzură), o clădire (garaj) cu 4 încăperi construite din cărămidă (în suprafață de 115 mp, uzură 50%), o clădire (fostă bucătărie de vară) cu 3 încăperi (în suprafață de 40 mp, 80% uzură), un cuptor pentru copt pâine construit din chirpici (60% uzură), un bordei acoperit cu stuf (în suprafață de 16 mp) și pentru construcțiile identificate în procesul-verbal din 06 iulie  1949 constând în: un grajd de cărămidă, acoperit cu țiglă roșie și o cocină pentru porci, compusă din 4 boxe, acoperită cu tablă neagră uzată, un pătul din șipci de brad, acoperit cu tablă neagră și așezat pe picioare de cărămidă deteriorată, cu un șopron în spatele pătulului, o magazie  de cărămidă acoperită cu tablă galvanizată și o casă pentru  personal, din paiantă acoperită cu țiglă, compusă din două camere, un antreu  și un celar.

            Prin aceeași decizie, s-a respins cererea reclamanților privind restituirea în natură a  imobilului format din conac și curtea aferentă acestuia, situat  în localitatea Crevedia și s-a menținut restul dispozițiilor sentinței privind admiterea excepției lipsei calității procesuale pasive invocată de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților și respingerii acțiunii față de această instituție ca fiind formulată împotriva unei persoane fără calitate procesuală pasivă.

            Împotriva acestei decizii, a declarat recurs intimata pârâtă A.V.A.S., criticând-o pentru motivul de  nelegalitate prevăzut de art. 304 pct. 9 C.proc.civ.

            Prin decizia civilă nr. 7147 din 14 octombrie 2011, Înalta Curte de Casație și Justiție, Secția I Civilă a admis recursul, a casat decizia recurată și a trimis cauza spre rejudecare aceleiași instanțe de apel.

            Pentru a pronunța această soluție, instanța supremă a apreciat în sensul celor ce urmează:

Instanța de apel a făcut o aplicare greșită a Legii nr. 302/2009 pentru modificarea alin. (3) al art. 31 al Legii nr. 10/2001. Astfel, în art. II din acest act normativ se prevede că, începând cu data intrării în vigoare a acesteia, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului se substituie Ministerului Finanțelor Publice în toate cauzele având ca obiect stabilirea, potrivit art. 31 din Legea nr.l0/2001, a măsurilor reparatorii prin echivalent.

Înalta Curte a constatat că acesta este temeiul de drept în raport de care instanța de apel a schimbat persoana care are calitate procesuală pasivă în cauză, deși temeiul juridic al prezentei cauze este altul, anume art. 21 alin. (1) din Legea nr. 10/2001.

Această susținere s-a întemeiat pe argumentul că reclamanții, în calitate de moștenitori ai fostului proprietar al imobilului, au solicitat măsuri reparatorii în baza Legii nr. 10/2001 de la IAS C.C. Crevedia, căreia i-au înaintat notificarea din 8.11.2001, ce nu a fost soluționată.

Instanța de casare a mai reținut că la data intrării în vigoare a Legii nr. 10/2001, SC C.C. Crevedia avea capital majoritar de stat, în proporție de 95%, astfel încât în cauză sunt incidente prevederile art. 21 alin. (1) din Legea nr. 10/2001, potrivit cu care imobilele – terenuri și construcții – preluate în mod abuziv, indiferent de destinație, care sunt deținute, la data intrării în vigoare a prezentei legi, de o societate comercială la care statul sau o autoritate a administrației publice centrale sau locale este acționar ori asociat majoritar, vor fi restituite persoanei îndreptățite, în natură, prin decizie sau, după caz, prin dispoziție motivată a organelor de conducere ale unității deținătoare.

În speță, la data preluării imobilul de către stat, acesta era deținut în proprietate de două persoane fizice, frații G. și D.G., în urma partajului voluntar intervenit între ei, ca moștenitori ai proprietarului G.M., menționat în contractul de vânzare-cumpărare nr. 9xx/1917. Ulterior, după apariția Legii nr. 10/2001, notificarea formulată în temeiul acestei legi a fost adresată unei societăți comerciale cu capital majoritar de stat, deci neprivatizată, astfel încât nu se poate identifica vreo obligație în sarcina recurentei nici în raport de prevederile art. 29 alin. (3) al Legii nr.10/2001, care stabilesc în sarcina instituției implicate în privatizare, respectiv A.V.A.S., obligația de a propune măsurile reparatorii în echivalent.

Prin urmare, instanța de casare a apreciat că în cauză nu sunt incidente prevederile art. 31 din Legea nr.10/2001, care reglementează o altă ipoteză, aceea a despăgubirilor solicitate de persoanele fizice, în calitate de asociați ai persoanei juridice care deținea imobilele și alte active în proprietate, la data preluării acestora în mod abuziv.

Ca atare, Legea nr. 302/2009 vizează exclusiv modificarea art. 31 din Legea nr.10/2001, însă cum acest text nu constituie temeiul juridic al acțiunii, nici Legea nr. 302/2009 nu își găsește aplicarea în prezenta cauză, astfel cum în mod corect a învederat recurenta.

În consecință, Înalta Curte a apreciat că măsura dispusă de instanța de apel la termenul din 24.02.2010 de scoaterea din cauză a Ministerului Finanțelor Publice și de introducere a Autorității pentru Valorificarea Activelor Statului în considerarea Legii nr. 302/2009, este nelegală, fiind dată cu aplicarea greșită a acestui act normativ.

Luând în considerare că A.V.A.S. nu poate fi obligată în raportul juridic dedus judecății, nici în temeiul art. 29 alin. (3) și nici al art. 31 din Legea nr.10/2001, instanța de casare a constatat că au rămas fără obiect celelalte critici invocate în recurs.

Constatând că apelul a fost soluționat în contradictoriu cu o persoană fără calitate procesual pasivă, în temeiul art. 312 alin. (5) C.proc.civ., a admis recursul, a casat decizia recurată și a trimis cauza spre rejudecare la instanța de apel.

S-au dat dispoziții de îndrumare potrivit cărora, cu ocazia rejudecării apelului se vor administra probe pentru dovedirea existenței celor trei contracte de vânzare-cumpărare prin care SC C.C. Crevedia ar fi vândut terenul în litigiu, contracte la care se face referire în raportul de expertiză topo, urmând a se avea în vedere împrejurarea că din înscrisurile administrate rezultă că unitatea căreia i-a fost adresată notificarea, SC C.C. Crevedia, se află în procedura falimentului, începută la data de 15.04.2004 și finalizată la 11.12.2008, sens în care se va depune hotărâre judecătorească irevocabilă.

            Primind cauza spre rejudecare, după depunerea de către apelanții-reclamanți a unui extras emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului, din care reiese că intimata-pârâtă SC C.C.  SA este radiată, ca urmare  a închiderii procedurii de faliment, Curtea de Apel Ploiești a admis excepția lipsei capacității procesuale de folosință și, implicit, de exercițiu, a acesteia, excepție invocată din oficiu.

            De asemenea, în considerarea dispozițiilor din decizia de casare, s-a dispus citarea în cauză în calitate de intimat-pârât a Ministerului Finanțelor Publice București, ulterior fiind depuse la dosar și copii ale contractelor de vânzare-cumpărare autentificate sub nr. 3xx/2001 de BNP F.E.G., sub nr. 5xx/2000 și sub nr. 8xx/2000 de BNP G.D.

Prin decizia civilă nr. 53 din 28 iunie 2012, pronunțată de Curtea de Apel Ploiești, Secția I civilă, apelul reclamanților a fost admis, sentința apelată a fost schimbată în parte în sensul că s-a admis în parte acțiunea completată și a constatat dreptul reclamanților la despăgubiri pentru terenul în suprafață de 24.671 mp, situat pe raza localității Crevedia, astfel cum  a fost identificat în raportul de expertiză; pentru construcțiile identificate în procesul-verbal din 12.08.1949 și pentru construcțiile identificate în procesul-verbal din 06 iulie  1949. Prin aceeași decizie, s-a respins cererea reclamanților privind restituirea în natură a  imobilului format din conac și curtea aferentă acestuia, situat  în localitatea Crevedia și s-a menținut restul dispozițiilor sentinței privind admiterea excepției lipsei calității procesuale pasive invocată de ANRP și respingerii acțiunii față de această instituție ca fiind formulată împotriva unei persoane fără calitate procesuală pasivă.

            Curtea de apel a reținut următoarele:

            În temeiul Legii nr.10/2001, reclamanții, în calitate de moștenitori ai defunctului G.M., prin  notificarea din 8.11.2001, au solicitat restituirea în natură sau despăgubiri legale pentru terenul intravilan  în suprafață de  8 ha, situat în localitatea Crevedia, curtea și conacul preluate de Serviciul Gospodăriei Agrozootehnice, o moară și  terenul din jurul ei, precum și pentru  crescătoria avicolă.

            Motivat de faptul că, ulterior notificării, moara  și terenul aferent acesteia, dar și crescătoria solicitate, se aflau în proprietatea unei alte unități deținătoare, prin prezenta acțiune, reclamanții au solicitat restituirea în natură sau  acordarea de despăgubiri de la  SC C. SA, doar pentru conacul moșiei Crevedia și curtea aferentă acestuia.

            Prin actul de vânzare-cumpărare  transcris la Grefa Tribunalului Dâmbovița sub nr. 9xx/1917, s-a făcut dovada că M.G. a cumpărat de la M.M.A. moșia Dârza, pendinte de comuna Crevedia, cu toate clădirile și îmbunătățirile  aflate pe aceasta, limitele  și vecinătățile acestei moșii, fiind cele arătate în „Cartea de hotărnicie a moșiei Dârza”.

            În anul 1938, între  moștenitorii defunctului M.G. s-a realizat un partaj voluntar, ocazie cu care frații G. și D.G. au primit „Moșia Crevedia  cu tot ce se afla pe ea, situată în comuna Crevedia, județ Ilfov, care avea o suprafață de 80 ha”.

            După instaurarea regimului comunist, la 6 iulie 1949, în baza unui proces-verbal întocmit în baza Ordinului Comitetului Provizoriu al județului Ilfov s-au inventariat și preluat de la frații G. și D.G., pe lângă o serie de animale, obiecte și terenul în  suprafață de 23.668 mp, și următoarele clădiri: un grajd de cărămidă cu țiglă roșie și o cocină pentru porci compusă din patru boxe, acoperită cu tablă neagră, un pătul din șipci de brad, acoperit cu tablă neagră și așezat pe picioare de cărămidă deteriorată, cu un  șopron în spatele  pătulului,  o magazie de cărămidă acoperită cu tablă galvanizată și o casă pentru personal, din paiantă acoperită cu țiglă, compusă din 2 camere, un antreu și un celar.

            În temeiul unui alt proces-verbal, încheiat la data de 12 august 1949, frații G. au predat ferma Crevedia, compusă din 72 ha teren,  unelte agricole și următoarele construcții: clădire casă de locuit parter, etaj și mansardă, construită din cărămidă, acoperită cu tablă, având 20 de încăperi și pivniță, având  o suprafață construită de 181 mp (30% uzură), o clădire (garaj) cu 4 încăperi construite din cărămidă, (suprafață de 115 mp 50% uzură), o clădire (fostă bucătărie de vară) cu 3 încăperi, în suprafață de 40 mp (80% uzură), un cuptor pentru copt pâine, construit din chirpici (60% uzură) și  un bordei acoperit cu stuf, în suprafață de 16 mp.

            Instanța de apel a mai apreciat că prin actele de stare civilă depuse, reclamanții au făcut dovada că sunt persoane îndreptățite să beneficieze de dispozițiile Legii nr. 10/2001, conform art. 4 alin. (2) din acest act normativ, în calitate de moștenitori ai defuncților G. și D.G.

            Expertiza construcții efectuată în cauză, pe baza verificării actelor de proprietate și a constatărilor din teren, a stabilit că nu mai există construcțiile (despre care se face vorbire în procesele verbale de preluare) în materialitatea lor, ele fiind demolate.

            Pe de altă parte, expertiza topo a concluzionat  că terenul ce face obiectul dosarului este  în suprafață de 24.671 mp și a fost vândut de SC C. SA Crevedia, către SC A.B. SRL, conform contractului de vânzare-cumpărare nr. 3xx/2001 (13.787 mp), către P.G., în baza contractului de vânzare-cumpărare nr. 5xx/2000 (4.285 mp) și SC K.L. SRL, potrivit actului de vânzare nr. 8xx/2000 (6.599mp).

            Prin probele administrate, s-a făcut dovada faptului că statul a preluat imobilul aparținând autorilor reclamanților, în mod abuziv, încălcând regimul constituțional al ocrotirii proprietății, prin obligația impusă proprietarilor de a preda bunurile, situație în care s-a constatat incidența art. 2  din Legea 10/2001.

            De asemenea, s-a probat împrejurarea că autorii reclamanților au avut calitatea de proprietari ai construcțiilor identificate  în procesele-verbale  încheiate la 6  iulie 1949 și 12 august 1949 (astfel cum au fost detaliate) și a terenului aferent acestora, bunuri care alcătuiau moșia Crevedia.

            În condițiile în care construcțiile solicitate de reclamanți nu mai există în materialitatea  lor, iar terenul aferent lor face obiectul unor contracte de vânzare încheiate înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 10/2001, acte de înstrăinare cu privire la care nu s-a constatat nulitatea absolută, în condițiile prevăzute de  art.  45 din Legea nr. 10/2001, conform art. 18 lit. c) din acest  act normativ, imobilul solicitat nu poate fi restituit în natură,  motiv pentru care a fost respinsă cererea sub acest aspect,  iar măsurile reparatorii, potrivit cererii părților exprimată prin acțiunea introductivă, au fost stabilite sub forma despăgubirilor al căror cuantum se va efectua conform prevederilor Titlului VII din Legea nr. 247/2005, de către Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor.

            În raport de considerentele expuse, instanța de apel a apreciat că acțiunea formulată de reclamanți este întemeiată și în mod nelegal prima instanță a  dispus respingerea cererii.

Având  în vedere situația de fapt expusă, instanța a constatat dreptul reclamanților la  măsuri

reparatorii constând în  despăgubiri pentru imobilele identificate în dispozitivul deciziei, admițându-se apelul și schimbându-se în tot sentința apelată, în sensul celor arătate.

Împotriva acestei decizii, pârâtul Ministerul Finanțelor Publice a promovat recurs întemeiat pe motivul de nelegalitate prevăzut de art. 304  pct. 8 și 9 C.proc.civ.

În dezvoltarea motivelor de recurs, recurentul învederează că măsurile reparatorii constând în despăgubiri se acordă de către Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor, potrivit prevederilor Titlului VII din Legea nr. 247/2005, astfel încât recurentul că nu are calitate procesuală pasivă în cauză.

Potrivit art. 16 din Titlul VII al Legii nr. 247/2005, notificările formulate potrivit prevederilor Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicată, cu modificările și completările ulterioare care nu au fost soluționate în sensul arătat la alin. (1) până la data intrării în vigoare a prezentei legi, se predau pe bază de proces-verbal de predare-primire  Secretariatului Comisiei Centrale pentru  Stabilirea Despăgubirilor, însoțite de deciziile/dispozițiile emise de entitățile investite cu soluționare notificărilor, a cererilor de retrocedare sau, după caz, ordinelor conducătorilor administrație publice centrale conținând propunerile motivate de acordare a despăgubirilor, după caz,  situația juridică actuală a imobilului obiect al restituirii și de întreaga documentație aferente acestora, inclusiv orice acte juridice care descriu imobilele construcții demolate depuse de persoana îndreptățită și/sau regăsite în arhivele proprii, în termen de 30 de zile de la data rămânerii definitive a deciziilor/dispozițiilor sau după caz, a ordinelor.

Urmare a modificărilor și completărilor aduse Legii nr. 10/2001 prin Legea nr. 247/2005, competența privind modalitatea de acordare și stabilire a cuantumului măsurilor reparatorii, revine Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor, care emite la finalul procedurii o decizie ce va cuprinde și cuantumul despăgubirilor ce vor consta în titluri de despăgubiri.     

Evaluarea făcută prin expertiză tehnică în cadrul procedurii contestației întemeiate pe dispozițiile art. 26 din Legea nr. 10/2001 este provizorie și nu leagă Comisia Centrală în procedura stabilită prin art. 16 alin.(1)-(2), finalizată prin emiterea raportului de evaluare ce va conține cuantumul despăgubirilor în limita cărora vor fi acordate titlurile de despăgubire.

Analizând și dispozițiile art. 16 din Titlul VII al Legii nr.247/2005, instanța a constatat că, pe baza situației juridice a imobilului pentru care s-a propus acordarea de despăgubiri, urmează ca Secretariatul Comisiei Centrale să procedeze la analizarea dosarelor prevăzute la alin. (1)-(2) în privința legalității respingerii cererii de restituire în natură. Împotriva aceste proceduri și a dispozițiilor emise de către Comisia Centrală, persoana interesată are deschisă calea de atac în fața instanței de contencios administrativ.

Pe de altă parte, prin art.1 alin. (1) din Titlul VII al Legii nr. 247/2005 sunt reglementate sursele de finanțare, cuantumul și procedura de acordare a despăgubirilor aferente imobilelor care nu mai pot fi restituire în natură. În acest sens, art. 13 alin. (1) precizează că pentru analizarea și stabilirea cuantumului final al despăgubirilor care se acordă potrivit prevederilor Legii nr. 247/2005, se constituie, în subordinea Cancelariei Primului Ministru, Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor, iar conform ari. 13 alin. (5), secretariatul acestei comisii se asigură de către Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților.

Recursul formulat este fondat, potrivit celor ce urmează.

Prin cererea formulată la 4.07.2008, în aplicarea efectelor Deciziei nr. XX/2007 pronunțată de Secțiile Unite ale Înaltei Curți de Casație și Justiție, intimații reclamanți au solicitat instanței de judecată soluționarea pe fond a pretențiilor ce fac obiectul notificării din 8.11.2001 adresate unității deținătoare SC C. SA în termenul legal prevăzut de Legii nr. 10/2001, (acordarea de măsuri reparatorii pentru terenul în suprafață de 24.671 mp și a  conacului și celorlalte construcții – demolate, potrivit precizării cererii), întrucât entitatea notificată a refuzat în mod nejustificat emiterea deciziei motivate de soluționare a notificării, deși anterior acțiunii de față s-a pronunțat sentința civilă nr. 770/2007 de Tribunalul Dâmbovița prin care s-a dispus obligarea sa în acest sens.

Din punct de vedere al cadrului procesual pasiv, Înalta Curte constată că intimații reclamanți, prin cererea depusă la prima instanță, au precizat și completat cererea inițială; astfel, în ce privește pârâta chemată în judecată – SC C. SA au învederat că denumirea corectă a acesteia este SC C.C. SA, arătând, totodată, că alături de pârâta inițială înțeleg să cheme în judecată în calitate de pârâți și Statul Român prin Ministerul Finanțelor Publice și Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, fără ca însă reclamanții să motiveze în  vreun fel calitatea procesuală pasivă a acestora, iar instanța a dispus introducerea în cauză a entităților chemate în judecată în calitate de pârâți.

Prin soluția pronunțată de prima instanță, între altele, a fost admisă excepția lipsei calității procesuale pasive a Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților potrivit considerentelor arătate.

În ce privește prezența procesuală a recurentului pârât Statul Român prin Ministerul Finanțelor Publice, astfel cum rezultă din expozeul prezentei decizii, în fața instanței de apel, în primul ciclu procesual, acest pârât a invocat excepția lipsei calității  sale procesuale pasive, în susținerea căreia s-a prevalat de dispozițiile art. II din Legea 302/2009 prin care au fost modificate dispozițiile art. 31 alin. (3) din Legea nr. 10/2001, astfel că a invocat că în cauză operează o transmitere legală de calitatea procesuală pasivă în favoarea AVAS care îl va substitui în proces.

La termenul din 24.10.2010, instanța de apel a dispus scoaterea din cauză a Statului Român prin Ministerul Finanțelor Publice și introducerea în cauză a Autorității pentru Valorificarea Activelor Statului.

Recursul formulat de AVAS a fost admis prin decizia civilă nr. 7147 din 14 octombrie 2011a Înaltei Curți de Casație și Justiție, Secția I civilă, care a statuat că dispozițiile art. 31 alin. (3) din Legea nr. 10/2001 nu sunt incidente în speță, situație în care s-a apreciat că în mod nelegal Ministerul Finanțelor Publice a fost scos din cauză și ca atare, nelegal s-a constatat preluarea calității sale procesuale pasive de către AVAS care a fost citată în cauză în calitate de intimată pârâtă; drept urmare, s-a casat decizia instanței de apel întrucât calea de atac a fost soluționată în contradictoriu cu o persoană fără calitate procesuală pasivă.

Prin aceeași decizie de casare, instanța de recurs a mai stabilit că pentru soluționarea cererii de acordare a măsurilor reparatorii, în cauză sunt incidente dispozițiile art. 21 alin. (1) din Legea nr. 10/2001, dată fiind împrejurarea că la momentul formulării notificării către SC C.C. SA, aceasta era o societate cu capital majoritar de stat, structura capitalului social fiind aceeași și la 1.04.2003, astfel cum s-a reținut că rezultă din întâmpinarea formulată de aceasta la prima instanță.

Totodată, instanța de casare a stabilit că la momentul rejudecării apelului se vor administra probe pentru dovedirea existenței celor trei contracte de vânzare-cumpărare prin care SC C.C. SA ar fi vândut terenul în litigiu, urmând a se avea în vedere împrejurarea că din înscrisurile cauzei a rezultat că unitatea căreia i-a fost adresată notificarea - SC C.C. SA - se afla în procedura falimentului, începută la data de 15.04.2004 și finalizată la 11.12.2008.

Cu respectarea dispozițiilor art. 315 C.proc.civ., în rejudecare, instanța de apel, în ședința publică din data de 23 februarie 2012 a dispus citarea în cauză în calitate de intimat-pârât a Ministerului Finanțelor Publice București; de asemenea, s-au solicitat relații de la Oficiul Național al Registrului Comerțului, din care reieșit că intimata-pârâtă SC C.C. SA este radiată din 30.01.2009, procedura insolvenței fiind, într-adevăr, finalizată.

Drept urmare, la termenul din 3.05.2012 curtea de apel a invocat din oficiu excepția lipsei capacității procesuale de folosință (și de exercițiu) a intimatei pârâte, excepție care a fost admisă la același termen.

După adoptarea acestei măsuri, entitatea notificată a fost eliminată din cadrul procesual al cauzei și, astfel, Ministerul Finanțelor Publice a devenit singurul pârât al pricinii.

De asemenea, instanța de rejudecare a dispus depunerea la dosar și a contractelor de vânzare-cumpărare menționate în raportul de expertiză topo efectuat în cauză, fiind astfel depuse în copie trei contracte: contractul autentificat sub nr. 3xx/2001 de BNP F.E.G., sub nr. 5xx/2000 și sub nr. 8xx/2000 de BNP G.D., dovedindu-se astfel că întreaga suprafață de teren (24.671 mp ce face obiectul pricinii) era înstrăinată la data intrării în vigoare a Legii nr. 10/2001, construcțiile fiind demolate.

Înalta Curte constată că, în condițiile în care entitatea deținătoare nu și-ar fi pierdut capacitatea procesuală de folosință pe parcursul soluționării pricinii ca urmare a radierii ei după închiderea procedurii insolvenței, calitatea procesuală pasivă în cauză îi revenea, conform legii, așa

cum deja s-a statuat în decizia de casare.

Calitatea de entitate competentă să emită dispoziția motivată de soluționare a notificării decurge din dispozițiile art. 21 alin. (1) din Legea 10/2001, chiar în condițiile în care terenurile solicitate prin notificare erau deja înstrăinate, date fiind prevederile art. 26 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 care dispun: „(2) Dispozițiile alin. (1) sunt aplicabile și în cazul imobilelor înstrăinate de persoanele juridice prevăzute la art. 21 alin. (1), (2) și (4).”

Pe de altă parte, cererea de față fiind formulată în aplicarea efectelor Deciziei nr. XX/2007, raportul juridic dedus judecății purta între entitatea notificată (SA C.C. SA) și titularii notificării ce se pretind persoane îndreptățite la măsuri reparatorii (intimații reclamanți), notificarea fiind adresată acesteia și fără a fi fost înaintată unei alte entități  până la momentul radierii și a dispariției sale ca subiect de drept.

Pentru o astfel de ipoteză a radierii persoanei juridice învestite cu soluționarea notificării produsă după intrarea în vigoare a legii speciale, Legea nr. 10/2001 nu conține o dispoziție expresă, însă, se constată că pentru situația încetării activității persoanei juridice anterior intrării în vigoare a legii reparatorii, la art. IV alin. (1) din Titlul I al Legii nr. 247/2005 se prevede în următorul sens:

     „(1) În cazul în care, la data intrării în vigoare a prezentei legi, societatea comercială prevăzută la art. 20 alin. (1) și (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicată, cu modificările aduse prin prezentul titlu, și-a încetat activitatea ca persoană juridică, competența de soluționare a cererii de restituire revine entității care a exercitat, în numele statului, calitatea de acționar la respectiva societate comercială.”

            Drept urmare, ubi eadem est ratio, eadem lex esse debet, Înalta Curte constată că nimic nu se opune ca și în cazul în care momentul încetării activității persoanei juridice prevăzute de art. 21 alin. (1 ) [fost art. 20 alin. (1)] se plasează după intrarea în vigoare a legii și, mai mult decât atât, după învestirea sa cu soluționarea unei notificări formulate cu respectarea dispozițiilor legale, soluționarea notificării să revină și în acest caz aceleiași entități ca cea indicată prin norma  citată, deoarece altfel, subiectul pasiv al raportului de restituire nu ar putea fi identificat, ceea ce este inacceptabil din perspectiva art. 3 Cod civil 1865.

Ca atare, prin analogia legii, Înalta Curte apreciază că, în cauză, competența soluționării notificării intimaților reclamanți revine acționarului în numele statului la fosta societate SC C.C. SA, anume, Agenția Domeniilor Statului care a avut calitatea de acționar majoritar cu o cotă de participație de 98,4135%, astfel cum reiese din adresa emisă de Oficiul Național al Registrului Comerțului.

Totodată, același tip de raționament [analogia legii - cu dispozițiile art. 27 alin. (1)- (4) din Legea nr. 10/2001, republicată], indică soluția potrivit căreia de la data pronunțării prezentei decizii (ca moment al identificării persoanei juridice cu competență în soluționarea notificării și al luării la cunoștință de către intimații reclamanți despre aceasta) aceștia au un nou termen cu cel prevăzut de art. 22 alin.(1) din Legea nr. 10/2001, republicată pentru a adresa notificarea către Administrația Domeniilor Statului, entitate desemnată prin dispozițiile legii în vederea soluționării notificării. 

În consecință, față de cele arătate, reiese că excepția lipsei calității procesuale pasive invocată de recurent este întemeiată, întrucât nici la data atragerii sale în proces de către reclamanți prin cererea completatoare din 17.09.2008 (fără o justificare și motivare în temeiul dispozițiilor legii speciale) nu avea vreo competență în legătură cu soluționarea notificării și nici ulterior după radierea persoanei juridice notificate. În același timp, se impune precizarea că asupra excepției lipsei calității procesuale pasive a Ministerului Finanțelor Publice nu există autoritate de lucru judecat, față de temeiurile scoaterii din cauză acestui pârât reținute de instanța de apel în primul ciclu procesual, art. II din Legea nr.302/2009, act normativ neincident, întrucât raportul juridic dedus judecății nu este guvernat de dispozițiile art. 31 din Legea nr. 10/2001, ci de art. 21 alin. (1), normă în raport cu care se identifică și părțile între care poartă acest raport și, implicit, se verifică și calitatea procesuală pasivă.

În plus, Înalta Curte constată că dispozițiile art. 28 din Legea nr. 10/2001, invocate de intimații reclamanți (pentru a legitima chemarea în proces a Ministerului Finanțelor Publice) nu sunt incidente, deoarece aceștia nu se aflau în situația de a nu fi cunoscut unitatea deținătoare și de a se fi adresat, în termenii acestei norme, cu o solicitare în acest sens primăriei în a cărei rază teritorială se află terenul; dimpotrivă, reclamanții au avut cunoștință de unitatea deținătoare ca fiind SC C.C. SA (ceea ce a fost confirmat și prin probele cauzei de față) au formulat în termen legal notificarea pe care au adresat-o acesteia, însă entitatea legal învestită nu a soluționat-o până la momentul încetării sale ca subiect de drept.

Având în vedere toate aceste considerente, Înalta Curte, în temeiul art. 312 alin. (1) și (3) raportat la art. 304 pct. 9 C.proc.civ. a admis recursul pârâtului, a modificat în tot decizia recurată în sensul că s-a admis excepția lipsei calității procesuale pasive a Ministerului Finanțelor Publice, fiind schimbată în parte sentința; drept urmare, cererea formulată împotriva pârâtului Ministerului Finanțelor Publice a fost respinsă pe calea acestei excepții; au fost păstrate celelalte dispoziții ale sentinței.