Ședințe de judecată: Decembrie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Notificare formulată în temeiul Legii nr. 10/2001 prin care se solicită restituirea unui imobil preluat abuziv. Contract de cesiune de drepturi litigioase.Lipsa calității de persoană îndreptățită a cesionarului de a solicita restituirea bunurilor în natură sau acordarea măsurilor reparatorii.

 

Cuprins pe materii : Drept civil. Drepturi reale. Drept de proprietate.

Index alfabetic : notificare

-          persoană îndreptățită

-          măsuri reparatorii

-          cesiune de drepturi litigioase

                                                                 Legea nr. 10/2001, art. 3, art. 4

 

Potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. 1 lit. a și art. 4 alin. 2 din Legea nr. 10/2001, sunt îndreptăţite, la măsuri reparatorii, constând în restituirea în natură sau prin echivalent, persoanele fizice, proprietari ai imobilelor la data preluării în mod abuziv a acestora, precum și moștenitorii legali sau testamentari ai persoanelor fizice îndreptăţite.

În stabilirea persoanelor îndreptăţite la restituire, legiuitorul indică limitativ, restrictiv, singura excepţie de la regula instituită prin dispoziţiile art. 3 din lege, care consacră caracterul intuitu pesonae al reparaţiei, aceea prevăzută de art. 4 alin. 2 din lege, care recunoaște acest drept și moștenitorilor persoanei fizice îndreptăţite.

Succesorul cu titlu particular, în baza unui contract de cesiune de drepturi litigioase, perfectat cu persoana ce s-a pretins proprietara bunurilor solicitate prin notificare, nu poate fi considerată persoană îndreptăţită în condiţiile și sensul Legii nr. 10/2001, pentru a putea recurge la procedura acestei legi în scopul restituirii în natură sau prin echivalent a bunurilor solicitate prin notificare. Calitatea de persoană îndreptăţită, în accepţiunea legii speciale, aparţine doar fostei proprietare, singura în măsură să solicite restituirea imobilului pe calea Legii nr. 10/2001. Împrejurarea încheierii unui contract de cesiune de drepturi litigioase, fiind o chestiune ce interesează strict părţile contractante, nu poate influenţa raportul juridic născut ca urmare a formulării de către fosta proprietară a cererii de restituire în temeiul prevederilor legii speciale.

 

ICCJ, Secția I-a Civilă, decizia civilă nr. 7073 din 12 octombrie 2011

 

            Reclamanta B.M.R.  a chemat în judecată pe pârâţii  Primăria Municipiului Timișoara – Comisia Tehnică de Aplicare a Legii nr.10/2001 și Primarul Municipiului Timișoara, solicitând să se dispună restituirea în natură a imobilelor ce formează obiectul notificării  transmisă prin Biroul de Executori Judecătorești J.C. și D.D., iar în subsidiar, dacă restituirea în natură nu este posibilă, să se dispună acordarea în compensare de alte bunuri sau servicii ori acordarea de despăgubiri în condiţiile legii speciale.

            Reclamanta a arătat că prin notificarea nr. 82/2002 numita S.B.A.R. a formulat cerere în temeiul Legii nr.10/2001, prin care a solicitat restituirea în natură sau, în subsidiar, despăgubiri bănești pentru imobilele înscrise iniţial în CF nr. 9622 și 17937 Timișoara.

            Numita S.B.A.R. a dobândit imobilele anterior menţionate cu titlu de moștenire, însă acestea au fost preluate în mod abuziv de către Statul Român.

            Prin contractul de cesiune de drepturi litigioase autentificat sub nr. 1537/2001 de BNP T.F., reclamanta susţine că a dobândit toate drepturile litigioase asupra imobilelor anterior menţionate, ce au fost proprietatea numitei S.B.A.R.

            Deși reclamanta învederează că a depus la dosarul întocmit de către Comisia Tehnică de aplicare a Legii nr. 10/2001, toate actele prevăzute de lege, respectiv înscrisurile care atestă calitatea de persoană îndreptăţită, precum și înscrisuri cu privire la imobil, aceasta a refuzat în mod abuziv soluţionarea notificării, invocând în mod repetat necesitatea completării dosarului administrativ cu diverse înscrisuri, care de altfel erau deja depuse.

            Prin sentinţa civilă nr. 279/2010, Tribunalul Timiș  a respins cererea formulată de reclamantă ca fiind introdusă de o persoană fără legitimare procesual activă.

            Tribunalul a reţinut că, prevalându-se de dispoziţiile Legii nr.10/2001, numita S.B.A.R. a adresat Primăriei municipiului Timișoara, notificare prin care a solicitat restituirea în natură a imobilelor evidenţiate în CF nr.9622 Timișoara și CF nr.17037 Timișoara, nr. top.23326, 23276 și 29657, despre care susţine că au fost proprietatea sa cu titlu de moștenire, fiind preluate abuziv de Statul Român.

            După constituirea dosarului administrativ, reclamanta a înaintat o notificare primăriei, învederând că solicită restituirea în natură a imobilelor  individualizate pe numele său, dat fiind că are calitatea de cesionară a drepturilor litigioase privind cota de 3/4 părţi din imobilele arătate, urmare încheierii contractului oneros de cesiune de drepturi litigioase  cu notificatoarea S.B.A.R.

          Invocând cesiunea de drepturi litigioase, reclamanta cesionară a promovat prezenta acţiune, solicitând obligarea primarului municipiului Timișoara la soluţionarea, în favoarea sa a notificării formulate de cedenta S.B.A.R., situaţie ce impune cu precădere clarificarea legitimării procesuale a cesionarei, în lumina dispoziţiilor legii reparatorii.

Astfel, Legea nr.10/2001 este o lege cu caracter reparator ce vizează restituirea imobilelor preluate în mod abuziv de la foștii proprietari și care reglementează o procedura specială de  restituire în natură, sau, în situaţia în aceasta nu este posibilă,  de stabilire a  unor măsuri reparatorii în echivalent. Procedura reglementată de Legea nr.10/2001 debutează obligatoriu cu etapa administrativă, declanșată prin notificarea formulată de persoana îndreptăţită a beneficia de prevederile legii, către persoana juridică deţinătoare a imobilului, potrivit art.21 din lege, cea de-a doua etapă, jurisdicţională, facultativă de această dată, fiind reglementată de prevederile art. 26 alin. 3 și alin.4. Așadar, legiuitorul a stabilit fără echivoc cine sunt subiecţii implicaţi în această procedură specială

Potrivit  art. 26 alin.3 și alin.4 din Lg. nr.10/2001, pus în corelaţie cu art. 3 și art.4 din aceeași lege, numai persoana îndreptăţită la restituire ori măsuri reparatorii are facultatea de a declanșa procedura jurisdicţională, prin sesizarea instanţei de judecată cu o acţiune împotriva actului prin care s-a soluţionat cererea sa de restituire (sau, după caz, împotriva refuzului nejustificat de a soluţiona notificarea).

 Tribunalul a reţinut că, în speţă, numai numita S.B.A.R. legitima calitatea procesuală activă în a declanșa  litigiul pendinte (care se caracterizează drept o acţiune îndreptată contra refuzului nejustificat al persoanei juridice deţinătoare a imobilului de a soluţiona notificarea), în calitate de persoană îndreptăţită a beneficia de măsurile reparatorii prevăzute de această lege specială. Numai persoana care invocă și justifică un drept de proprietate asupra bunului, fie în calitate de proprietar, fie în calitate de moștenitor, poate contesta  modul de soluţionare sau refuzul de soluţionare a notificării ce are drept obiect cererea sa de restituire a unui bun preluat abuziv.

Reclamanta B.M.R., chiar dacă are calitatea de cesionar de drepturi litigioase, nu își justifică legitimarea procesuală activă de a declanșa  etapa judiciară, contencioasă a procedurii speciale reglementate de Legea nr.10/2001, faţă de imperativul art. 3, art.4 și art. 26 alin. 3 și alin.4, ea nefiind nici subiect în cadrul etapei necontencioase, administrative, iniţiată prin remiterea notificării  de către persoana ce se consideră îndreptăţită și anume numita S.B.A.R. 

În alte cuvinte, reclamanta nu se poate prevala de calitatea sa de succesoare în drepturi cu titlu particular, pentru a se substitui persoanei îndreptăţite a acţiona în temeiul Legii nr.10/2001.

            Prin decizia nr. 43 A/2010, Curtea de Apel Timișoara – Secţia civilă a respins ca nefondat apelul reclamantei, reţinând că, în mod corect, tribunalul  a apreciat că  Legea nr. 10/2001, este o lege cu caracter reparator care vizează  înlăturarea prejudiciului cauzat persoanelor îndreptăţite, prin naţionalizarea  abuzivă  a imobilelor deţinute de către aceste persoane sau autorii lor.

            Aceasta înseamnă că, de esenţa legii, este  restabilirea, prin restituire, tocmai a situaţiei juridice si de protecţie a drepturilor  reale patrimoniale, existente  înainte de actul abuziv al naţionalizării. Acest scop al legii  nu poate fi eludat, prin substituirea  unor terţe persoane în sfera calităţii  de persoane îndreptăţite la restituirea în natură, prin diferite  construcţii juridice speculative.

            Legile cu caracter reparator nu au conţinut comercial și nu  dau expresie speculaţiilor de pe piaţa imobiliară, scopul acestor legi  fiind doar acela de restabilire  a unei  situaţii istorico - juridice  înfrânte printr-o conduită abuzivă a fostului stat socialist, și de reparare  a prejudiciului cauzat  doar în patrimoniul persoanelor care au suferit intervenţia brutală  a autorităţii. Tocmai de aceea, au fost constituite prin legile speciale  și o serie de interdicţii temporare  cu privire la drepturile reale  constituite.

            Ca atare,  nu sunt de domeniul Legii nr. 10/2001  acele construcţii juridice  încheiate  între persoana îndreptăţită și  terţe persoane  care nu au nici un fel de legătură cu imobilul naţionalizat  în ideea substituirii  terţelor persoane, titularului dreptului  prevăzut de Legea nr. 10/2001.

            Persoana îndreptăţită  poate da mandat de reprezentare unei alte persoane, dar nu poate substitui în dreptul său subiectiv, conferit de legea specială, dreptul unei terţe persoane, în patrimoniul căreia  să se localizeze în final  caracterul reparator al legii.

            Aceasta este o ficţiune juridică care nu ţine de domeniul  de aplicare al Legii nr. 10/2001.

             Din această perspectivă s-a reţinut ca legală soluţia Tribunalului Timiș de respingere a cererii reclamantei B.M.R.

Împotriva susmenţionatei hotărâri a declarat recurs reclamanta, criticând-o pentru nelegalitate, sens în care a susţinut că în virtutea contractului de cesiune de drepturi litigioase încheiat cu S.B.A.R., proprietara bunurilor litigioase, aceasta din urmă s-a obligat să-i transmită inclusiv dreptul de proprietate cu privire la aceste imobile, ceea ce, în conformitate cu prevederile art. 974 C.civ., o legitimează procesual și în cauza dedusă judecăţii.

În acest context, în mod eronat, urmare a unei interpretări greșite a dispoziţiilor Legii nr. 10/2001, instanţa de apel a apreciat că o cesiune de drepturi litigioase nu poate interveni cu privire la bunuri ce formează obiectul notificărilor prin care se solicită restituirea în natură a unor imobile preluate în mod abuziv de către stat.

Se omite faptul că și în cazul cesiunii de drepturi litigioase se obţine aceeași reparare a prejudiciului produs persoanei care a deţinut imobilul preluat abuziv de către stat sau a moștenitorilor acestei persoane, cu atât mai mult cu cât urmare a acestei cesiuni, cedenta a dobândit ca efect al cesiunii un anumit beneficiu (preţul bunurilor ce formează obiectul cesiunii), nefiind nicidecum în situaţia unei operaţiuni speculative.

Mai mult, dispoziţiile Legii nr. 10/2001 nu interzic încheierea unei cesiuni de drepturi litigioase cu privire la imobilele ce formează obiectul notificărilor formulate în temeiul acestui act normativ și nici nu instituie vreo interdicţie sau limitare cu privire la bunurile a căror restituire în natură se solicită, context în care sunt eronate considerentele instanţei de apel privind existenţa unor interdicţii temporare cu privire la drepturile reale astfel constituite.

În același sens, este și practica Curţii europene a drepturilor omului care statuează faptul că orice limitare cu privire la valorificarea drepturilor reale în cazul reconstituirii și/sau restituirii unor anumite bunuri reprezintă o gravă încălcare a prevederilor convenţiei, de natură să aducă atingere caracterului reparator al dispoziţiilor legale prin care au fost reglementate aceste proceduri.

Recursul nu este fondat.

Reclamanta a declanșat prezenta procedură judiciară în calitatea sa de cumpărătoare (cesionară) de drepturi litigioase, rezultate din notificarea înregistrată sub nr. 82/2002 formulată de cedenta S.B.A.R., în calitate de fostă proprietară a bunurilor solicitate prin notificare, preluate în mod abuziv de către stat.

Potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. 1 lit. a și art. 4 alin. 2 din Legea nr. 10/2001, sunt îndreptăţite, în înţelesul acestui act normativ, la măsuri reparatorii, constând în restituirea în natură sau, după caz, prin echivalent, persoanele fizice, proprietari ai imobilelor la data preluării în mod abuziv a acestora, precum și moștenitorii legali sau testamentari ai persoanelor fizice îndreptăţite.

Ca atare, în stabilirea persoanelor îndreptăţite la restituire, legiuitorul indică limitativ, restrictiv, singura excepţie de la regula instituită prin dispoziţiile art. 3 din lege, care consacră caracterul intuitu personae al reparaţiei, aceea prevăzută de art. 4 alin. 2 din lege, care recunoaște acest drept și moștenitorilor persoane fizice îndreptăţite, prin succesiune legală sau testamentară.

Or, în speţă, reclamanta nu are calitate de moștenitor, fiind doar un succesor cu titlu particular, în baza unui contract de cesiune de drepturi litigioase, perfectat cu persoana ce s-a pretins proprietara acestor bunuri, contract încheiat anterior formulării notificării.

În acest context, calitatea de persoană îndreptăţită, în accepţiunea legii speciale, aparţine doar fostei proprietare, singura în măsură să solicite restituirea imobilului (liber) pe calea Legii nr. 10/2001.

Împrejurarea încheierii unor contracte de cesiune de drepturi litigioase fiind o chestiune ce interesează strict părţile contractante, nu poate influenţa raportul juridic născut ca urmare a formulării cererii de restituire în temeiul prevederilor legii speciale.

Așadar, chiar dacă reclamanta se consideră a fi creditoarea transmiţătoarei (cedentei) cu privire la obligaţia acesteia de a-i transmite dreptul de proprietate ce poartă asupra imobilelor pretinse în procedura legii speciale, nu poate fi considerată persoană îndreptăţită în condiţiile și sensul Legii nr. 10/2001, pentru a putea recurge la procedura acestei legi în scopul restituirii în natură sau prin echivalent a bunurilor solicitate prin notificare.

Practica Curţii europene invocată – drept argument în susţinerea criticilor aduse hotărârii atacate privește, astfel după cum însăși partea a arătat și după cum rezultă și din cele dezvoltate în considerentele prezentei decizii, garantarea dreptului de proprietate recunoscut, așa cum și legea naţională dispune, în favoarea titularului său (din al cărui patrimoniu a fost preluat) și nu, astfel cum pretinde recurenta în favoarea unei terţe  persoane, alta decât cea stabilită de lege ca fiind beneficiarul actului de reparaţie.

          Așa fiind, și întrucât, în speţă, nu este îndeplinită una dintre cerinţele esenţiale ale legii speciale, respectiv calitatea de persoană îndreptăţită la restituire în accepţiunea acestei legi, se vădesc ca fiind legale dispoziţiunile instanţelor precedente, motiv pentru care, în temeiul art. 312 alin.(1) C.proc.civ., recursul dedus judecăţii a fost respins ca nefondat.