Ședințe de judecată: Decembrie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Remunerație compensatorie pentru copia privată. Obligația de plată a importatorului de suporturi/aparate

 

 

Cuprinsul pe materii : Dreptul proprietății intelectuale. Drept de autor.

 

Index pe materii : Dreptul proprietății intelectuale.

-         Drept de autor ;

-         Remunerație compensatorie pentru copia privată.

 

                                        

                      Legea nr.8/1996 : art.8, art. 34 alin. 1, art.107 alin. 1

                                                                              

 

        Potrivit art.107 alin.1 din Legea nr.8/1996, autorii operelor susceptibile de a fi reproduse prin înregistrări sonore sau audiovizuale pe orice tip de suport, precum și cei ai operelor susceptibile de a fi reproduse pe hârtie, direct ori indirect, în condițiile prevăzute la art. 34 alin. (1), au dreptul, împreună cu editorii, producătorii și cu artiștii interpreți sau executanți, după caz, la o remunerație compensatorie pentru copia privată, conform art. 34 alin. (2).

          Aliniatul 2 al aceluiași articol prevede că remunerația compensatorie pentru copia privată se plătește de fabricanții și/sau importatorii de suporturi/aparate, prevăzute la art. 34 alin. (2).                 

         Importatorul produselor ce reprezintă suporturile pe care se pot realiza înregistrări sonore sau audiovizuale  precum și aparatele ce permit realizarea de copii este obligat să plătească remunerația chiar dacă nu beneficiază în mod direct de folosirea lor.

 

I.C.CJ. Sectia civila si de proprietate intelectuală, decizia nr. 1861 din 27 februarie 2007

 

       

          Prin sentința civilă nr. 406 din 15 martie 2006, Tribunalul București – Secția a III-a Civilă a admis acțiunea formulată de reclamanta Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România – Asociația pentru Drepturi de Autor în contradictoriu cu pârâta SC P.E.I SRL București și a obligat-o pe pârâtă să plătească reclamantei suma de 304025,51 RON reprezentând remunerația compensatorie pentru copia privată, plus 42761 RON reprezentând dobânda legală aferentă perioadei  01 ianuarie 2004 – 20 iunie 2005.

          Pentru a decide astfel, tribunalul a reținut că pârâta, care este o societate ce are ca obiect de activitate importul și comercializarea de echipamente electronice, a importat în perioada 01 ianuarie 2004 – 20 iunie 2005  aparate ce permit reproducerea înregistrărilor sonore și nu a plătit reclamantei procentul de 5% prevăzut de art. 34 alin. 2 din Legea nr. 8/1996 din valoarea acestor importuri, procent reprezentând remunerația compensatorie pentru copia privată. S-a mai reținut că reclamanta a funcționat ca unic organism de colectare a remunerației private pentru copia privată în domeniul înregistrărilor sonore până la data de 20 iunie 2005 și a obligat-o pe pârâtă, căreia îi sunt aplicabile dispozițiile art. 107 alin. 12 și alin. 5 din Legea nr. 8/1996,  să-i plătească reclamantei suma stabilită prin expertiza contabilă  administrată în cauză.

          Împotriva acestei sentințe pârâta a declarat apel.

 

 

        Curtea de Apel București – Secția a IX-a Civilă și pentru cauze privind proprietatea intelectuală, prin decizia nr. 174 A din 22 septembrie 2006, a respins ca nefondat apelul pârâtei.

         Instanța de control judiciar a motivat că obiectul cererii de chemare în judecată este plata unei sume de bani iar pentru determinarea cuantumului exact al sumei reclamanta a indicat drept criteriu concluziile raportului de expertiză, nefiind necesară o precizare ulterioară expresă din partea acesteia. Instanța de apel a mai reținut că actele care au stat la baza efectuării expertizei i-au fost puse la dispoziție expertului chiar de pârâtă, că aparatele/suporturile importate, în raport cu a căror valoare expertul a aplicat procentul de 5%, se încadrează în categoria celor care permit reproducerea operelor înregistrate sonor și că, deși pârâta a indicat în cererea de apel că ar exista în raportul de expertiză și aparate care nu ar permite reproducerea operelor înregistrate sonor, nu a precizat sau argumentat care ar fi acele aparate și de ce nu s-ar încadra în ipoteza normei legale.

          Împotriva deciziei Curtii de Apel a declarat recurs pârâta SC P.E.I. SRL care a susținut că:

          1. Instanța de apel a acordat ceea ce nu a fost solicitat în mod concret de către reclamantă ; aceasta trebuia să își precizeze cuantumul pretențiilor după depunerea raportului de expertiză.

2. Dispozițiile art. 107 alin. 2 din Legea nr. 8/1996  nu sunt aplicabile în speța dedusă judecății întrucât remunerația prevăzută de alin. 1 al art. 107 se plătește numai în momentul punerii în circulație a aparaturii și suporturilor și simplul import nu creează automat obligația plății de către importator a remunerației.

 

Prevederile  art. 107 din Legea nr. 8/1996 duc la concluzia că  în situația în care cumpărătorul unui suport sau aparat nu îl folosește în vederea reproducerii unei opere de artă nu încalcă dispozițiile legii și, ca atare, comercializarea unor asemenea produse, în acest scop, nu este supusă plății remunerației.

      3. Instanțele de fond și apel, în mod neîntemeiat, au considerat că expertul contabil a calculat în mod corect cuantumul sumei datorate ca urmare a aplicării procentului de 5%  deoarece acesta a avut la baza efectuării expertizei  o serie de anexe nesemnate de către reprezentanții societății pârâte.

Analizând hotărârea atacată, în limitele criticii formulate prin motivele de recurs și în raport de dovezile administrate în toate etapele procesuale, Înalta Curte a constatat că recursul nu este întemeiat pentru următoarele considerente.     

          Prin petitul acțiunii, reclamanta a solicitat instanței obligarea pârâtei la „plata procentului de 5% datorat UCMR-ADA din valoarea importurilor de aparate și/sau suporturi ce permit reproducerea operelor înregistrate sonor pentru perioada 01 ianuaie 2004 - 07 iunie 2005,  arătând că suma reprezentând cuantumul obligațiilor nu i-a fost comunicată de pârâtă deși a fost notificată în acest sens și, în consecință, va fi stabilită prin expertiză judiciar-contabilă de specialitate în raport cu volumul suporturilor și/sau aparatelor importate”. Reclamanta a mai arătat în acțiune că solicită remunerațiile datorate de către pârâtă, astfel stabilite,  reactualizate conform OG nr. 9/2000 privind nivelul dobânzii legale pentru obligații bănești iar la primul termen de judecată a precizat că perioada pentru care cere plata remunerației este 01 ianuarie 2004 - 20 iunie2005.

 

 Reiese astfel că obiectul cererii de chemare în judecată este suficient determinat sau cel puțin determinabil pentru a îndeplini condițiile formale prevăzute de art. 112 alin. 1 pct. 3 din Codul de procedură civilă care dispune că „cererea de chemare în judecată va cuprinde obiectul cererii și valoarea lui, după prețuirea reclamantului, atunci când prețuirea este cu putință”.

Reclamanta a cerut obligarea pârâtei la plata sumei de bani datorate în temeiul art. 107 al Legii nr. 8/1996, precizând că suma solicitată este cea care va rezulta din concluziile raportului de expertiză, întrucât la  momentul introducerii acțiunii nu deținea nici o informație cu privire la cantitatea și valoarea produselor importate și, drept urmare, nu avea posibilitatea de a estima cuantumul precis al sumei pretinse.

        Susținerea pârâtei referitoare la faptul că reclamanta trebuia să-și precizeze acțiunea conform concluziilor raportului de expertiză nu poate fi primită deoarece reclamanta a indicat prin chiar petitul acțiunii că suma pretinsă de la pârâtă este cea care va rezulta din concluziile raportului de expertiză, la care nu a formulat nici un fel de obiecțiuni.

         Astfel fiind, critica  pârâtei în sensul că instanța de apel a reținut,  în mod neîntemeiat, că reclamanta nu trebuia să-și precizeze cererea de chemare în judecată după depunerea la dosar a concluziilor raportului de expertiză contabilă și că a acordat  „ceea ce în concret nu a fost solicitat de reclamantă”, nu este fondată.

 Nici susținerea pârâtei vizând faptul că expertul n-ar fi calculat corect cuantumul sumei datorate întrucât „ a avut la baza efectuării expertizei o serie de anexe nesemnate de reprezentanții societății” nu poate fi primită cât timp această „serie de anexe nesemnate” este invocată doar generic și pur formal, fără a oferi date concrete de

 

identificare a respectivelor anexe și fără a preciza clar din ce motive calculul expertului ar fi eronat. 

Instanța de apel în mod corect a reținut că actele care au stat la baza efectuării expertizei au fost puse la dispoziția expertului chiar de pârâtă, acesta coroborându-le cu facturile de export și cu declarațiile vamale de import ale pârâtei, iar prin motivele de apel nici nu s-a contestat faptul că expertul ar fi avut în vedere eventuale importuri ce nu ar fi fost realizate de pârâtă, iar pârâta nu nu a formulat nici un fel de obiecțiuni la raportul de expertiză în fața instanței fondului.

Cu privire la critica pârâtei referitoare la faptul că art. 107 din Legea nr. 8/1996 nu ar fi incident în speță, sunt de reținut următoarele:

          Potrivit art. 107 alin.1 din Legea nr. 8/1996, autorii operelor susceptibile de a fi reproduse prin înregistrări sonore sau audiovizuale pe orice tip de suport, precum și cei ai operelor susceptibile de a fi reproduse pe hârtie, direct ori indirect, în condițiile prevăzute la art. 34 alin. (1), au dreptul, împreună cu editorii, producătorii și cu artiștii interpreți sau executanți, după caz, la o remunerație compensatorie pentru copia privată, conform art. 34 alin. (2). Dreptul la remunerația compensatorie pentru copia privată nu poate face obiectul unei renunțări din partea beneficiarilor.

          Alineatul 2 al aceluiași articol prevede că remunerația compensatorie pentru copia privată se plătește de fabricanții și/sau importatorii de suporturi/aparate, prevăzute la art. 34 alin. (2).

          Totodată, alin.3 dispune că importatorii și fabricanții de suporturi și aparate, prevăzute la art. 34 alin. (2), sunt obligați să se înscrie la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, în Registrul Național al Copiei Private, și pot desfășura activitățile respective de import sau de

 

producție numai după obținerea de la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor a certificatului de înregistrare. Acest certificat se eliberează de Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, pe baza dovezilor privind obiectul de activitate declarat legal și a Certificatului unic de înregistrare

la registrul comerțului, în termen de 5 zile de la depunerea acestora.

          Potrivit alin. 7 al art. 107 din aceeași lege, remunerația compensatorie pentru copia privată se calculează la valoarea în vamă, în cazul importurilor și, respectiv, la valoarea facturată fără TVA, în cazul fabricanților. Remunerația este scadentă la data de 25 a lunii următoare efectuării importului, respectiv facturării de către fabricanți.

          În raport cu dispozițiile legale redate, rezultă că simplul import al unor astfel de produse duce automat la plata remunerației.

          Lipsită de temei este și susținerea că nu este corect ca importatorul produselor ce reprezintă suporturile pe care se pot realiza înregistrări sonore sau audiovizuale  precum și aparatele ce permit realizarea de copii  să plătească remunerația întrucât nu beneficiază în mod direct de folosirea lor.

          Această obligație de plată este impusă în mod expres, prin Legea nr.8/1996 în sarcina importatorilor unor astfel de produse, scutirile de la plata remunerației  operând numai în cazul importatorilor prevăzuți  de art.108 din lege, din care însă pârâta nu a făcut dovada că face parte.

Având în vedere considerentele  arătate, Înalta Curte a constatat că nu sunt întemeiate criticile formulate de pârâtă, motiv pentru care, în temeiul art. 312 alin. 1 Cod procedură civilă, a respins recursul ca nefondat.