Teren preluat de stat în baza Legii nr. 58/1974. Cerere de
restituire, fondată pe Legea nr. 10/2001.
Cuprins pe materii. Drept civil. Drept de proprietate. Teren preluat de stat în baza Legii nr. 58/1974 Cerere de restituire, fondată pe Legea nr. 10/2001.
Index alfabetic. Drept civil.
- Teren preluat de stat (în baza art. 30 din Legea nr. 58/1974).
- Restituire
Legea nr. 58/1974;
Legea nr. 10/2001: art. 3 alin. (1) lit. a
Terenurile intrate în proprietatea statului potrivit Legii nr. 58/1974, nu pot fi retrocedate în baza Legii nr. 10/2001, iar persoanele care solicită retrocedarea nu pot fi considerate persoane îndreptăţite în înţelesul art. 3 alin. (1) lit. a din aceeași lege, întrucât aceștia nu au avut niciodată proprietatea terenului ce a trecut la stat, ci numai folosinţa acestuia.
Î.C.C.J., Secţia civilă și de proprietate intelectuală, decizia nr. 550 din 19 ianuarie 2006.
Prin decizia nr. 635 din 11 mai 2005 a Curţii de Apel Ploiești, secţia civilă, s-a admis apelul contestatorilor; s-a schimbat în tot sentinţa nr. 300 din 14 martie 2005 a Tribunalului Prahova; s-a anulat dispoziţia nr. 1894 din 11 august 2004 emisă de intimat; au fost constatate drepturile contestatorilor de a beneficia de măsuri reparatorii prin echivalent pentru terenul de 628 m.p. identificat de expert și evaluat la suma de 412.482.960 lei.
În motivarea deciziei sale, instanţa de apel a reţinut că prin contractul de vânzare-cumpărare autentificat sub nr. 637/1984 contestatorul a dobândit casa și terenul de 2850 m.p., terenul trecând în proprietatea statului conform Legii nr. 58/1974.
S-a mai reţinut că în baza Legii nr. 18/1991 s-a reconstituit în beneficiul contestatorului proprietatea a 2222 m.p. teren din totalul de 2850 m.p.
S-a ţinut cont că, potrivit raportului de expertiză diferenţa de suprafaţă de teren de 628 m.p. este compusă din 263,24 m.p., ce se află în domeniul public și reprezentând curtea Muzeului Grigorescu, iar restul de 317,73 m.p. constituie drum de acces, așa încât ambele suprafeţe au fost inventariate în domeniul public al municipiului Câmpina.
S-a apreciat că, fiind utilităţi publice, aceste terenuri nu se pot restitui în natură.
Împotriva susnumitei decizii a declarat recurs Primarul municipiului Câmpina care susţine în esenţă că intimaţii nu se încadrează în categoria persoanelor îndreptăţite în sensul dispoziţiilor art. 3 alin. (1) lit. a din Legea nr. 10/2001, ci, cel mult, de măsurile reparatorii ale legii pot beneficia foștii proprietari vânzători, deoarece cumpărătorii pot avea vocaţie pentru terenul aferent construcţiei în temeiul Legii nr. 18/1991.
Deliberând, Înalta Curte de Casaţie și Justiţie va admite recursul pentru următoarele raţiuni:
În condiţiile în care imobilul a fost dobândit prin actul autentic de vânzare-cumpărare care, încheiat la 5 martie 1974, a specificat în privinţa terenului că urmează regimul Legii nr. 58/1974, înseamnă că intimaţii contestatori au dreptul numai cu privire la terenul aferent construcţiei, teren, de altfel, reconstituit în temeiul Legii nr. 18/1991, și care, fiind exceptat de art. 8 din Legea nr. 10/2001, nu poate face obiectul contestaţiei în cauza de faţă
Pentru revendicarea restului terenului, contestatorii nu pot fi consideraţi ca persoane îndreptăţite în înţelesul art. 3 lit. a din Legea nr. 10/2001 deoarece aceștia nu au avut nicicând proprietatea acestui teren ce a trecut la stat, urmând regimul Legii nr. 58/1974, fără a mai discuta și faptul că acest teren constituie domeniul public, aferent Casei memoriale „Nicolae Grigorescu” și constituie și cale de acces public.
Cu alte cuvinte, ignorând un astfel de regim juridic pentru terenul în limita suprafeţei de 628 m.p., s-a dat o legitimare procesuală greșită părţii în a pretinde măsurile reparatorii prin echivalent cu privire la acest teren.
De aceea, aplicând greșit legea, instanţa de apel a dat o soluţie incorectă, impunându-se pe fondul cauzei, pentru argumentele arătate, respingerea contestaţiei lor referitoare la dispoziţia primarului.
Așadar, s-a admis recursul cu privire la soluţia instanţei de apel, și s-a menţinut soluţia instanţei de fond.