Ședințe de judecată: Decembrie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Teren expropriat. Cerere de măsuri reparatorii fondată pe disspozițiile Legii nr. 10/2001.

 

Cuprins pe materii. Drept civil. Drept procesual civil.Dreptul de proprietate. Teren expropriat.Măsuri reparatorii. Contestație. Calitate procesuală pasivă. Expertiză.

 

Index alfabetic. Drept civil. Drept procesual civil.

-          Imobil/Teren expropriat

-          Contestație. Admisibilitate.

-          Măsuri reparatorii.

-          Calitate procesuală pasivă.

-          Expertiză.

 

Legea nr. 10/2001: art. 10-11, art. 21(1), art. 23 (1), art. 24(2)

Legea nr. 15/1990: art. 20(2)

C.pr.civ.: art. 207-211

 

  1. Societatea comercială privatizată, deținătoare a imobilului/terenului preluat de stat prin expropriere are calitate procesuală pasivă și obligația de a răspunde la notificarea ce i s-a  adresat de persoanele îndreptățite(art. 21 alin.(1) din Legea nr. 10/2001 și art. 20 alin.(2) din Legea nr. 15/1990).
  2. Are calitate procesuală pasivă, alături de societatea comercială privatizată, și instituția publică implicată în privatizare.
  3. În lipsa răspunsului la notificarea ce i s-a adresat, pentru măsuri reparatorii, în termenul prevăzut de art. 23 alin(1) din Legea nr. 10/2001, este admisibilă – iar nu prematură – contestația adresată tribunalului, prin care se solicită stabilirea măsurilor reparatorii.
  4. Raportul de expertiză întocmit cu respectarea dispozițiilor art. 207-211 C.pr.civ. constituie o probă legală, chiar dacă nu a fost comunicat părților, legea neprezentând obligativitatea acestei comunicări.
  5. Măsurile reparatorii în natură sau în echivalent se stabilesc în raport cu natura și legalitatea exproprierii.(art. 10-11 și art. 24 alin. (2) din Legea nr. 10/2001).

 

NOTĂ. Textele din Legea nr. 10/2001 invocate în motivarea deciziei se regăsesc, în parte, sub altă numerotare în Legea republicată în M-Of. Partea I nr. 789 din 2 septembrie 2005.

 

Î.C.C.J., Secția civilă și de proprietate intelectuală, decizia nr. 3120 din 19 aprilie 2005.

 

Prin notificarea formulată la 14 august 2001, B.E. și alții, în calitate de moștenitori ai autorilor G.G. și G.M., acordarea de măsuri raparatorii în echivalent, sub forma despăgubirilor bănești, pentru terenul în suprafață totală de 8000 m2 situat în Bârsești, județul Gorj, preluat abuziv prin Decretul nr. 383/1963.

Întrucât unitatea deținătoare a terenului S.C, LAFARGE ROMNCIM S.A. nu s-a conformat dispozițiilor art. 23 alin. 1 din Legea nr. 10/2001, aceleași solicitări au fost reiterate și prin acțiunea formulată la 5 martie 2003, în contradictoriu cu societatea comercială menționată și cu Agenția de Privatizare și Administrare a Participațiilor Statului.

Tribunalul Gorj, secția civilă, prin sentința nr. 267 din 2 octombrie 2003, a respins excepția lipsei calității procesuale pasive invocată de pârâta S.C. Lafarge Romcim S.A., a admis acțiunea în parte și a dispus acordarea de măsuri reparatorii prin echivalent  de 819.905.000 de lei,

Prima instanță a reținut că terenul, care a fost preluat cu titlu valabil, este evidențiat în patrimoniul societății pârâte, privatizată cu respectarea dispozițiilor legale, și nu poate fi restituit în natură întrucât lucrările, pentru care s-a dispus exproprierea ocupă întreaga suprafață, în cauză fiind incidente dispozițiile art. 11 pct. 4 din Legea nr. 10/2001.

Cu aceeași motivare, Curtea de Apel Craiova, secția Civilă, prin decizia nr. 630 din 26 martie 2004, a respins ca nefondate apelurile declarate de reclamanți și cele două pârâte.

În cauză, au declaratrecurs atât reclamanții  precum și pârâtele S.C. Lafarge Romcim S.A. și Autoritatea pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului.

În recursul lor reclamanții susțin, în esență, că hotărârea a fost dată cu aplicarea greșită a legii, întrucât, potrivit art. 24 alin. 2 din Legea nr. 10/2001, măsurile reparatorii trebuiau stabilite sub forma despăgubirilor bănești, terenul aflându-se în intravilanul localității și având ca destinație construcția de locuințe.

Invocând același temei de modificare a hotărârii atacate, recurenta S.C. Lafarge Romcim S.A. susține că în mod greșit instanțele nu au reținut lipsa calității sale procesuale pasive întrucât, potrivit Legii nr. 10/2001, în cazul societăților comerciale privatizate cu respectarea dispozițiilor legale, notificarea se adresează nu deținătorului imobilului, ci instituției publice implicată în privatizare, în speță A.P.A.P.S. actuala A.V.A.S.

Recurenta Autoritatea pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului, critică decizia pronunțată în apel, după cum urmează:

- instanța de control judiciar nu a reținut încălcarea de către tribunal, a dispozițiilor art. 129 și respectiv 86 (1) din Codul de procedură civilă, urmare necomunicării raportului de expertiză dispus în cauză, atât cu privire la terenuri cât și la construcție;

- în mod greșit nu s-a admis excepția privind lipsa calității sale procesuale pasive în condițiile în care societatea deținătoare a imobilului era cea obligată, potrivit legii, să emită dispoziție motivată cu privire la acordarea măsurilor reparatorii prin echivalent, în cazul în care restituirea în natură nu este posibilă;

- acțiunea este prematur introdusă și deci inadmisibilă în condițiile în care reclamanții nu au parcurs procedura administrativă prealabilă prevăzută de lege, în cauză nefiind emisă o decizie sau dispoziție motivată care să se pronunțe asupra notificării;

- instanțele au încălcat dispozițiile art. 1291 alin. 6 din Codul de procedură civilă, acordând reclamanților, ceea ce nu au cerut întrucât acțiunea se referea în principal la restituirea în natură iar în subsidiar la acordarea despăgubirilor bănești.

Recursurile sunt nefondate.

Imobilul în litigiu, teren în suprafață totală de 6530,50 mp, a fost expropriat prin Decretul Consiliului de Stat nt. 383/1963.

Ca atare, dispozițiile aplicabile în cauză sunt cele ale art. 11 din Legea nr. 10/2001 care, spre deosebire de caracterul de normă generală al art. 10, au natura unei norme speciale, nefiind aplicabile decât preluărilor abuzive în forma exproprierii.

Și în cazul imobilelor expropriate, principiul îl constituie restituirea în natură, restituirea prin echivalent prezentând diferențe de reglementare după cum măsura reparatorie privește imobile care aveau sau nu destinația de locuință la data exproprierii.

Sub aspectul “tipului de echivalent” acordat persoanei îndreptățite în situațiile vizate de dispozițiile alineatului 4 al art. 11 din lege, - cazul în speță - măsurile reparatorii constau numai în acordarea de titluri de valoare nominală folosite exclusiv în procesul de privatizare sau în acțiuni la societăți comerciale tranzacționate pe piața de capital, în funcție de opțiunea persoanei îndreptățite.

Prin urmare, spre deosebite de imobilele susceptibile de restituire în echivalent la care se referă art. 24 (2) din lege, pentru care măsura reparatorie se poate acorda și sub forma unor despăgubiri bănești, imobilele expropriate care nu se pot restitui în natură, nu pot face obiectul unor măsuri reparatorii de acest gen.

În ce privește recursul formulat de S.C. Lafarge Romcim S.A., în mod corect au apreciat instanțele asupra calității procesuale pasive a acestei pârâte, - în acord cu dispozițiile art. 21 (1) din lege,  - avându-se în vedere calitatea sa de persoană juridică deținătoare, precum și faptul că regimul juridic al bunurilor aflate în patrimoniul societăților comerciale este guvernat de dispozițiile art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990, conform cărora aceste bunuri sunt proprietatea societăților comerciale în al căror patrimoniu se află.

Nefondate sunt și criticile formulate de recurenta pârâtă Autoritatea pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului, actuala Autoritate pentru Valorificarea Activelor Statului.

Astfel, în sistemul procedural existent expertiza se înfățișează ca un mijloc de probă a cărui particularitate rezidă esențialmente în caracterul tehnic al constatărilor făcute de expert.

Pentru a se garanta dreptul la apărare al părților, art. 207-211 Cod procedură civilă, instituie obligația acestuia de a-și depune lucrarea la dosar cu cel puțin 5 zile înainte de termenul fixat pentru judecată, părților      fiindu-le recunoscut dreptul de a pune întrebări.

De asemenea, când pentru efectuarea expertizei este nevoie de o lucrare la fața locului, aceasta nu poate fi făcută decât după citarea părților, prin carte poștală recomandată.

Nicăieri însă, în codul de procedură civilă, nu se prevede obligativitatea comunicării raportului de epxertiză, art. 129 (1), invocat de recurentă, instituind deopotrivă, îndatorirea părților de a urmări desfășurarea și finalizarea procesului.

În ceea ce privește calitatea procesuală pasivă a pârâtei A.V.A.S., aceasta este atrasă de implicarea sa în procesul de privatizare al societății deținătoare, ambele pârâte fiind ținute să răspundă în legătură cu modalitățile de acordare a măsurilor reparatorii prevăzute expres de lege.

Sunt nefondate de asemenea și criticile vizând prematuritatea și respectiv inadmisibilitatea acțiunii în condițiile în care instituțiile notificate nu s-au conformat dispozițiilor art. 23 alin. 1 din Legea nr. 10/2001, în sensul de a se pronunța, în termen de 60 de zile, prin decizie sau dispoziție motivată.

Astfel, cazul dedus recursului de față pune în discuție și situația în care lipsește răspunsul persoanei juridice notificate, lipsă datorată conduitei culpabile a acesteia, conduită ce nu poate afecta interesele persoanelor îndreptățite și nici să le lipsească, în fapt, de posibilitatea de a-și apăra drepturile recunoscute de lege.

De asemenea, se constată că instanțele au soluționat litigiul în raport de cererile persoanelor îndreptățite, în limitele sesizării și în cadrul procesual strict, fixat prin dispozițiile Legii nr. 10/2001, potrivit căreia în cazul în care restituirea în natură nu este posibilă se vor stabili măsuri reparatorii în echivalent, modalitate reparatorie antamată de reclamanți în chiar cuprinsul cererii introductive.

Față de cele ce preced, recursurile au fost respinse, ca nefondate.