Proprietate preluată de stat. Teren expropriat. Cerere de restituire după încetarea scopului pentru care terenul a fost expropriat, dar pe care s-a construit, ulterior, „sala de festiviăţi” a primăriei.
Cuprins pe materii. Drept civil. Drept de proprietate. Teren expropriat. Cerere de restituire după încetarea scopului pentru care terenul a fost expropriat, dar pe care s-a construit, ulterior, „sala de festiviăţi” a primăriei.
Index alfabetic. Drept civil.
- Proprietăţi expropriate.
- Teren expropriat.
- Expropriere (teren).
- Restituire. (Excepţii reglementate de art. 16 al Legii nr. 10/2001)
Legea nr. 10/2001: art. 16
Pentru terenul expropriat, persoana îndreptăţită are dreptul la măsuri reparatorii prin echivalent, iar nu la restituire în natură, chiar dacă nu mai este folosit în scopul exproprierii, dar pe el s-a construit, de primăria localităţii, „sala de festivităţi” – cămin cultural -, „care constituie așezământ social – cultural” exceptat de la restituirea în natură prin art. 16 al Legii nr. 10/2001.
Î.C.C.J., secţia civilă și de proprietate intelectuală, decizia nr. 6585 din 24 noiembrie 2004
Tribunalul Bacău, prin decizia civilă nr. 244 din 9 mai 2003, a admis în parte contestaţia reclamantului R.N., a anulat în parte dispoziţia nr. 8 din 11 februarie 2002 a primarului comunei Zemeș, conform prevederilor Legii nr. 10/2001, și a obligat Primăria comunei Zemeș, printre altele, să restituie un teren, în suprafaţă de 1255 m.p., pe care s-a construit „sala de festivităţi” a primăriei.
Curtea de Apel Bacău, secţia civilă, prin decizia nr. 77 din 16 octombrie 2003, printre altele, a confirmat soluţia instanţei de fond, de restituire a terenului în discuţie.
Instanţele au reţinut, prin hotărârile susmenţionate, în esentă, privitor la terenul în discuţie, că trebuie restituit în natură deoarece nu mai este folosit în scopul pentru care a fost expropriat și că prin construirea sălii de festivităţi s-au încălcat dispoziţiile art. 11 din Legea nr. 50/1991.
Recursul declarat de primărie este fondat.
Terenul, în suprafaţă de 1255 mp, a fost expropriat de la autoarea intimatului-reclamant prin Decretul nr. 338/1958, și face parte din suprafaţa totală de 3089 mp situată în comuna Zemeș, judeţul Bacău.
După ce scopul exproprierii a fost realizat (amplasarea unei sonde de extracţie a petrolului, drum de acces și un laborator de noroi), terenul a ajuns în posesia și folosinţa recurentei-pârâte, ce are sediul pe o porţiune de 268,97 mp. Pentru această suprafaţă, instanţa de apel a considerat că terenul fiind ocupat de o instituţie publică, este exceptat, conform art. 16 din Legea nr.10/2001, de la restituirea în natură, persoana îndreptăţită având vocaţia de a primi măsurile reparatorii prevăzute de lege.
Cu privire la „sala de festivităţi”, construită de primărie în anul 1993, având toate avizele și autorizaţiile cerute de lege, s-a considerat că s-au încălcat dispoziţiile art. 11 din Legea nr. 50/1991 și, drept urmare, s-a dispus restituirea terenului în suprafaţă de 1255 mp, aferent construcţiei respective.
Potrivit art. 16 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989 „În situaţia imobilelor ocupate de unităţi bugetare din învăţământ, din sănătate, așezăminte social-culturale sau de instituţii publice, sedii ale partidelor politice legal înregistrate, de misiuni diplomatice, oficii consulare, reprezentanţele organizaţiilor internaţionale interguvernamentale acreditate în România, precum și ale personalului cu rang diplomatic al acestora, în vederea continuării, activităţilor de interes public, social – cultural sau obștesc, foștilor proprietari li se acordă măsuri reparatorii, prin echivalent, în condiţiile prezentei legi”.
Din perspectiva acestei dispoziţii legale „sala de festivităţi – cămin cultural” din comuna Zemeș face parte din categoria unui așezământ social-cultural necesar continuării activităţilor obștești sau social-culturale din localitate, exceptat de la restituirea în natură (respectiv terenul destinat clădirii și utilităţilor). Pentru terenul de 1255 mp, rămâne ca intimatului reclamant să i se acorde măsuri reparatorii prin echivalent, așa cum s-a prevăzut în dispoziţia nr. 8/2002 emisă de primarul comunei Zemeș.
Sub acest aspect, instanţa de apel a aplicat și interpretat greșit art. 16 din Legea nr. 10/2001 și nu a luat în consideraţie că bunul în litigiu aparţine domeniului public al comunei.
Faţă de cele ce preced, s-a admis recursul, s-a casat decizia Curţii de Apel și sentinţa Tribunalului în sensul că s-a înlăturat obligaţia Primăriei comunei Zemeș de a restitui în natură terenul intravilan în suprafaţă de 1255 mp.
S-au menţinut alte dispoziţii din cele două hotărâri.