Ședințe de judecată: Iulie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Autoritate administrativă condusă de un organism colegial. Consecinţe asupra stabilirii răspunderii  instituite de art. 24 din Legea nr. 554/2004.

 

Legea nr. 554/2004, art. 24

 

Caracterul colegial al procedurii  de  adoptare a deciziilor  nu poate fi invocat drept argument pentru exonerarea conducătorului autoritătii publice de aplicarea sancţiunii prevăzute de dispozitiile art. 24 alin. (2) din Legea nr. 554/2004, pentru neexecutarea in termen a unei hotărâri definitive și irevocabile pronuntată de instanta de contencios administrativ.

 

Decizia nr. 425 din 27 ianuarie 2012

 

 

Reclamanţii OI, IK și OB au chemat în judecată pe pârâta Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor (C.C.S.D) solicitând obligarea conducătorului autorităţii publice pârâte, președintele C.C.S.D., în conformitate cu dispoziţiile art. 24 alin. (2) din Legea nr. 554/2004, la plata unei amenzi de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, începând din data de 06.06.2011 și până la executarea efectivă a Sentinţei civile nr. 307/14.09.2010 a Curţii de Apel Cluj - Secţia comercială, de contencios administrativ și fiscal, pronunţată în dosarul nr. 941/33/2010, irevocabilă, în sensul emiterii deciziei reprezentând titlul de despăgubire urmare a evaluării efectuate în condiţiile art. 16 al.(5) și (6) din Titlul VII din Legea nr. 247/2005, pentru imobilul situat în Cluj-Napoca str. x nr. y, înscris în C.F. nr. 1.xxx Cluj-Napoca cu număr topo 1xxx/1/2 și obligării pârâtei să plătească reclamanţilor cu titlu de cheltuieli de judecată suma de 1500 lei, reprezentând onorariu avocaţial; obligarea pârâtei, în conformitate cu dispoziţiile art. 24 alin. (2) din Legea nr. 554/2004, la plata de despăgubiri pentru întârziere, de 1500 de lei pe zi, în favoarea reclamanţilor, începând din data de 06.06.2011 și până la executarea efectivă a Sentinţei civile nr. 307/14.09.2010 a Curţii de Apel Cluj, Secţia comercială, de contencios administrativ și fiscal, pronunţată în dosarul nr. 941/33/2010, irevocabilă; obligarea pârâtei la plata cheltuielilor de judecată.

În motivarea acţiunii s-a arătat că prin Sentinţa civilă nr.307/ 14.09.2010 a Curţii de Apel Cluj - Secţia comercială, de contencios administrativ și fiscal, pronunţată în dosarul nr. 941/33/2010, instanţa a admis în parte cererea de chemare în judecată precizată introdusă de către reclamanţii OI, IK și OB împotriva pârâtei Comisia Centrală Pentru Stabilirea Despăgubirilor și, în consecinţă, a obligat pârâta la emiterea unei decizii reprezentând titlul de despăgubire având ca obiect acordarea de despăgubiri în condiţiile legii speciale privind regimul de stabilire și plată a despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv, urmare a evaluării efectuate în condiţiile art. 16 alin. (5) și (6) din Titlul VII din Legea nr. 247/2005 și a respins cererea de obligare a pârâtei la plata sumei de 1.000 lei cu titlul de despăgubire pe zi de întârziere a executării.

Prin decizia nr. 2589/06.05.2011 a Înaltei Curţi de Casaţie și Justiţie, Secţia de contencios administrativ și fiscal, instanţa a respins ca nefondat recursul declarat de pârâta Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor împotriva sentinţei menţionate. 

Prin sentinţa civilă nr. 654 din 8 noiembrie 2011, Curtea de Apel Cluj a admis, în parte, acţiunea formulată de reclamanţii OI, IK și OB, împotriva pârâtei Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor  și în consecinţă a obligat pe conducătorul autorităţii publice pârâte la plata sumei de 20 % din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, începând cu data rămânerii irevocabile a prezentei sentinţe și până la emiterea unei decizii reprezentând titlul de despăgubire potrivit sentinţei  nr.307/ 14.09.2010 a Curţii de Apel Cluj.

A respins capătul de cerere privind obligarea  pârâtei la plata de despăgubiri pentru  întârziere de  1.500 lei pe zi în favoarea  reclamanţilor.

A  fost obligată pârâta la plata  sumei de  250 lei, cheltuieli de  judecată  parţiale.

A reţinut instanţa de  fond că în cauză sunt incidente  dispoziţiile  art. 24 alin.(1) și (2)  din Legea nr. 554/2004 având în vedere că prin sentinţa civilă nr. 307 din 14.09.2010 pronunţată de Curtea de Apel Cluj în dosar nr. 941/33/2010 a fost admisă în parte cererea de chemare în judecată precizată introdusă de către reclamanţii OI, IK și OB, împotriva pârâtei Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor și a fost obligată pârâta la emiterea unei decizii, reprezentând titlul de despăgubire – sentinţă ce a devenit irevocabilă și implicit executorie prin respingerea recursului prin Decizia nr. 2589/6.05.2010 a Înaltei Curţi de Casaţie și Justiţie.

A apreciat instanţa de fond că amenda va fi executată de la momentul rămânerii irevocabile a prezentei hotărâri judecătorești deoarece nu există nici un argument ca amenda să fie plătită și pentru trecut, anterior aplicării acesteia printr-o hotărâre judecătorească care să constate neexecutarea culpabilă.

Capătul de cerere privind obligarea la plata despăgubirilor pentru întârziere în cuantum de 1500 lei pe zi în favoarea reclamanţilor a fost apreciat ca fiind neîntemeiat, aceștia nefăcând dovada prejudiciului suferit în cauză, aceasta și din perspectiva faptului că în cauză este vorba despre emiterea titlului de despăgubire și nu a titlului de plată.

Împotriva acestei sentinţe a declarat recurs pârâta Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor invocând  dispoziţiile  art. 304 pct.9 și 3041 Cod procedură civilă.

            Recurenta critică hotărârea  Curţii de apel sub următoarele aspecte:

1. Ignorarea fluctuaţiei existente la nivelul funcţiei de  președinte  al Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor și necitarea  actualului președinte.

            Recurenta susţine că  prima  instanţă  nu a  avut în vedere că  la președinţia autorităţii publice s-au  succedat mai multe persoane, iar cu președintele în funcţie, nu s-a  îndeplinit  procedura de citare.

            2. Nu s-a ţinut  seama de caracterul colegial  al adoptării  deciziilor  de  către  Comisie.

            Potrivit recurentei, între  membrii comisiei  nu există  raporturi de subordonare așa încât președintele „nu are competenţa de a constrânge  pe ceilalţi membri să adopte  o anume  decizie”. Citând  o decizie de speţă a Înaltei Curţi de Casaţie și Justiţie-Secţia contencios administrativ și fiscal  nr. 1346/7 martie  2011, recurenta  susţine că în cazul neexecutării unei hotărâri judecătorești răspunderea  aparţine  întregii  Comisii, și, deci, președintele  singur  nu poate fi  amendat.

            3. În cauză  nu există   intenţia de  tergiversare a  executării.

Decizia reprezentând  titlu de  despăgubire nu a  putut  fi emisă  întrucât  la data de   14 decembrie  2011 nu s-au  putut  desfășura  lucrările  comisiei  din lipsă de cvorum.

În lipsa  culpei procesuale, recurenta  consideră  că  obligarea  sa la plata cheltuielilor  de judecată de  250 lei este nelegală.

Considerentele Înaltei Curţi asupra  recursului:

 Înalta Curte a constatat că recursul este nefondat, pentru argumentele  expuse  în continuare.

1. Argumente de  fapt și de drept relevante

Intimaţii-reclamanţi OI, IK și OB au învestit  instanţa  de  contencios administrativ cu o  cerere  având  ca obiect  aplicarea  unei  amenzi de  20% din salariul  minim brut pe economie președintelui Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor, cu titlu de sancţiune pentru  neexecutarea în termen a sentinţei civile nr.  307/14 septembrie  2010 a Curţii de  Apel Cluj - Secţia comercială, de contencios administrativ și fiscal, irevocabilă prin Decizia nr. 2589/6 mai  2011 a Înaltei Curţi de Casaţie și Justiţie - Secţia contencios administrativ și fiscal .

Potrivit dispoziţiilor art. 24 alin.(1) și (2) din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ:

„(1) Dacă în urma admiterii acţiunii autoritatea publică este obligată să încheie, să înlocuiască sau să modifice actul administrativ, să elibereze un alt înscris sau să efectueze anumite operaţiuni administrative, executarea hotărârii definitive și irevocabile se va face în termenul prevăzut în cuprinsul ei, iar în lipsa unui astfel de termen, în cel mult 30 de zile de la data rămânerii irevocabile a hotărârii.

(2) În cazul în care termenul nu este respectat, se aplică conducătorului autorităţii publice sau, după caz, persoanei obligate, o amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, iar reclamantul are dreptul la despăgubiri pentru întârziere.”

În temeiul acestor prevederi legale, președintele Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor era obligat ca, până la data de 6 iunie 2011, potrivit  dispozitivului  sentinţei  indicate, să  ia toate  măsurile  pentru „emiterea  unei decizii  reprezentând titlul de despăgubire având ca obiect acordarea de despăgubiri în condiţiile legii speciale privind regimul de stabilire și plată a despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv, urmare a evaluării efectuate în condiţiile  art. 15 alin.(5) și (6) din Titlul VII al  Legii nr. 247/2005,  pentru imobilul situat  în Cluj-Napoca, str. x, nr. y, înscris  în CF nr. 1xxx, Cluj-Napoca cu nr. topo 1xxx/1/2”.

 Necontestat, acest  fapt nu s-a realizat, așa încât  soluţia  Curţii de apel, de amendare a președintelui Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor, este  legală.

Răspunzând punctual criticilor formulate de recurentă, Înalta Curte reţine următoarele:

1. Referitor la  persoanele  care au  exercitat  funcţia  de președinte și la  necitarea   actualului  președinte.

Problema fluctuaţiei existente la nivelul funcţiei de  președinte al Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor, ridicată de  recurentă,  nu prezintă nicio relevanţă în cauză.

Cu ocazia executării  silite vor fi identificaţi conducătorii  autorităţii publice sub al căror  mandat  nu s-au  îndeplinit  dispoziţiile  cuprinse  în titlul executoriu, procedându-se în consecinţă.

De altfel, în cauza de faţă, considerând  nejustificat (dar acest aspect nu poate fi supus reformării întrucât reclamanţii nu au declarat recurs) că nu  are temei  pentru a  aplica  amenda de  la expirarea  termenului legal de  30 de zile, prima instanţă a stabilit  că aceasta va fi datorată „începând cu data rămânerii irevocabile a  prezentei  sentinţe și până la  emiterea  unei  decizii reprezentând titlul de  despăgubire potrivit sentinţei  nr. 307/14 septembrie 2010 a Curţii de  Apel Cluj”.

În acest context, cu atât mai mult  fluctuaţia  invocată  nu  prezintă relevanţă.

Cât privește necitarea actualului președinte al Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor, această  critică este  lipsită de  consistenţă.

Potrivit citaţiei existentă la dosarul de  fond, s-a  dispus citarea „Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor prin președinte”, pe actul de procedură menţionându-se, în clar, ca obiect al cauzei: „Fond–amendă pentru neexecutarea hotărârii judecătorești, art. 24 din  Legea nr. 554/2004”.

De altfel, din întâmpinarea semnată de președintele  în funcţie rezultă cunoașterea cuprinsului cererii de chemare în judecată, neputându-se invoca vreo nulitate în condiţiile art. 105 alin.(2) Cod procedură civilă pentru  că vătămarea nu  există.

2. Referitor la  caracterul colegial al procedurii  de  adoptare a deciziilor 

Împrejurarea că potrivit art. 13 din Titlul VII al Legii nr.247/ 2005, Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor funcţionează  ca un organism colegial, voturile  membrilor săi fiind  egale, nu poate ca un fi invocată ca argument pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești în termenul legal. Conducătorul  autorităţii  publice  avea obligaţia legală de a organiza activitatea comisiei într-o asemenea  manieră încât să  asigure  respectarea  termenului  de  30 de zile  de la  rămânerea  irevocabilă a   hotărârii. Cu  atât mai mult  în cauza  de faţă, în raport de  termenul  stabilit,  recurenta  nu are  nicio  justificare legală.

 Cât privește referirea recurentei la o decizie de speţă conducătorul autorităţii  a Înaltei Curţi de Casaţie și Justiţie,  în care  a fost  exonerat de  răspundere  pe ideea că   organul  care adopta decizia era  colegial, instanţa reţine  că acea hotărâre  reprezintă un  caz  izolat în jurisprudenţa secţiei, care a  fost  reconsiderată în sensul  deciziei de  faţă.

3. Referitor la  demersurile  recurentei în vederea executării

Apărarea circumscrisă acestui punct  nu poate fi primită, câtă vreme intervalul  6 mai  2011 – 27  ianuarie  2012, data  soluţionării  recursului, era îndestulător pentru îndeplinirea tuturor etapelor  procedurii administrative și pentru emiterea deciziei  reprezentând  titlu de despăgubire, recurenta neputând invoca deficienţele  organizatorice proprii pentru  amânarea  sine die a termenului de executare.

În plus, la data redactării întâmpinării depuse în primă instanţă, 19 octombrie  2011, raportul de  evaluare  era deja  efectuat  și  se punea  problema „finalizării  procedurii prin aprobarea  sumei  rezultate  în următoarea ședinţă a Comisiei  Centrale”.

Or, nici până la data  soluţionării acestui recurs  decizia reprezentând  titlul de despăgubire nu a fost  emisă.

Pentru  considerentele  expuse, recursul a fost respins ca  nefondat.