Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Dreptul  persoanelor  asigurate de a beneficia de  tratament medical  în spaţiul Uniunii Europene. Condiţii de eliberare a formularului E 112.

Regulamentul Consiliului European (CEE) nr. 1408/71

Regulamentul Consiliului European (CEE) nr. 574/72

 

 

 

Pentru a putea beneficia de tratament medical în spaţiul Uniunii Europene, în  temeiul formularului  E 112, este necesară îndeplinirea a două condiţii cumulative, respectiv ca tratamentul să se regăsească printre serviciile medicale prevăzute în pachetul de servicii de bază de care beneficiază asiguraţii din sistemul de asigurări sociale de sănătate din România, și ca acest tratament să nu se poată acorda pacientului în intervalul de timp necesar în mod normal pentru obţinerea tratamentului respectiv în România, luând în considerare starea de sănătate a persoanei solicitante și evoluţia probabilă a bolii.

Neîndeplinirea uneia dintre cele două condiţii prevăzute de reglementările europene în materie face ca refuzul rambursării integrale a cheltuielilor aferente serviciilor medicale de care o persoană a beneficiat în străinătate, să aibă un caracter justificat.

 

Decizia nr. 889 din 21 februarie 2012

 

 

Prin acţiunea înregistrată pe rolul Curţii de Apel Timișoara-Secţia Contencios Administrativ și Fiscal, reclamantul TM a solicitat în contradictoriu cu pârâtele Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Timiș și Casa Naţională de Asigurări de Sănătate București, obligarea în solidar a acestora din urmă la plata sumei de 12.548,10 euro, sau a echivalentului în lei la data plăţii, cu titlu de despăgubiri pentru prejudiciul cauzat prin neplata contravalorii serviciilor medicale de care a beneficiat în străinătate, la Spitalul General al Orașului Viena din Austria.

În motivarea acţiunii, în esenţă, reclamantul a susţinut că urmare a diagnosticului medical a beneficiat de o intervenţie chirurgicală la Spitalul General al Orașului Viena din Austria, totalul costurilor fiind reprezentat de suma de 12.548,10 euro.

Mai susţine că la data de 10.12.2008 a solicitat pârâtei Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Timiș, cu cererea înregistrată sub nr.52344/10.12.2008, rambursarea acestei sume,însă pârâta i-a solicitat să depună factura detaliată care să ateste contravaloarea serviciilor medicale primite în Austria, precum și dovada achitării sumei.

În drept a invocat prevederile art.8 alin.1 și urm. din Legea nr.554/2004.

Prin întâmpinarea formulată, pârâta Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Timiș a solicitat , în principal, admiterea excepţiei de necompetenţă materială a instanţei de contencios administrativ și fiscal iar, în subsidiar, respingerea acţiunii ca neîntemeiată.

În susţinerea excepţiei, pârâta a arătat că obiectul dedus
judecăţii este de natură civilă întrucât, reclamantul nu a fost
vătămat într-un drept al său sau într-un interes legitim, de către
pârâţi, printr-un act administrativ sau prin nesoluţionarea în
termen legal a unei cereri, în cauză fiind vorba despre o solicitare
de rambursare a unei sume de bani, deci o acţiune în
pretenţii, situaţie în care, competenţa revine Judecătoriei Timișoara
- secţia civilă.                                                                   

2.1. Curtea de Apel Timișoara, printr-o primă sentinţă, cu nr.413/26.11.2009, a declinat competenţa soluţionării acţiunii formulate de reclamantul TM în contradictoriu cu pârâtele Casa de Asigurări de Sănătate Timiș și Casa Naţională de Asigurări de Sănătate București, în favoarea Judecătoriei Timișoara - Secţia civilă.

În motivarea soluţiei pronunţate, instanţa a indicat că obiectul dedus judecăţii este o acţiune în pretenţii, ce nu se încadrează la dispoziţiile art. 8 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, situaţie în care, competenţa materială de soluţionare a cauzei revine, instanţei de drept comun, respectiv Judecătoriei Timișoara - Secţia civilă.

Prin  recursul declarat de reclamantul TM Înalta Curte de Casaţie și Justiţie - Secţia Contencios Administrativ și Fiscal, prin decizia nr.2633/19.05.2010, a admis recursul și a dispus casarea sentinţei atacate și trimiterea cauzei la aceeași instanţă iniţial sesizată pentru continuarea judecăţii.

2.2.Reînvestită cu soluţionarea cauzei, Curtea de Apel Timișoara, prin sentinţa nr. 138 pronunţată în data de 29 martie 2011, a admis numai în parte acţiunea formulată de reclamant în contradictoriu cu pârâtele Casa de Asigurări de Sănătate Timiș și Casa Naţională de Asigurări de Sănătate București și, în consecinţă, a obligat pârâtele la plata către reclamant a sumei de 4.061,64 lei reprezentând contravaloarea serviciilor medicale de care a beneficiat reclamantul în străinătate.

În ceea ce privește excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a pârâtei Casa Naţională de Asigurări de Sănătate București, excepţie invocată de această pârâtă prin întâmpinare, instanţa a respins-o ca neîntemeiată, întrucât cererea reclamantului este supusă verificării și aprobării acestei instituţii, care transmite la nivelul pârâtei C.J.A.S. Timiș situaţia centralizatoare a solicitărilor pentru aprobare de prevederi bugetare, și numai după această procedură C.A.S. Timiș deschide necesarul de credite bugetare ce urmează să fie achitate începând cu luna următoare.

Pe fondul cauzei, instanţa a constatat că reclamantul se încadrează la dispoziţiile art. 7 ind. 1 alin. 1 și 2 din Ordinul nr. 122/2007   pentru   aprobarea   Normelor   metodologice   privind rambursarea și recuperarea cheltuielilor reprezentând asistenţa medicală acordată în baza documentelor internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii la care România este parte.

A mai reţinut prima instanţă, că potrivit expertizei medicale efectuată în cauză, s-a stabilit fără dubii că intervenţia suferită de reclamant în Austria se putea efectua oriunde în România, în cele 6 centre mari de neurochirurgie, în aceleași condiţii de risc și cu aceleași mijloace tehnice ca și la Spitalul General al Orașului Viena, astfel că nu se impune   decontarea   în   totalitate   a   sumei   solicitate   de   către reclamant.

Împotriva acestei sentinţe, reclamantul a declarat recurs.

Invocând ca  temei legal  al  căii de  atac  promovate prevederile  art. 304 pct.7, 8 și 9 Cod procedură civilă, recurentul a  arătat că  soluţia  primei instanţe de admitere în  parte a acţiunii, în sensul  obligării  intimatelor-pârâte  numai la plata  în favoarea  sa a sumei de 4.061,64 lei este  criticabilă, în esenţă, în  considerarea  următoarelor  aspecte și critici prezentate:

- instanţa de fond a interpretat greșit actele normative incidente în cauză pentru a concluziona că nu se impune  decontarea  în totalitate  a sumelor  suportate  pentru intervenţia  chirurgicală și serviciile   aferente, în perioada  23 octombrie 2008 – 27 octombrie 2008, realizate  la Spitalul  General al  Orașului  Viena, în  cuantum de  12.548,01 Euro;

- dispoziţiile art. 71 alin.1  și 2 din  Ordinul nr. 122/2007 pentru  aprobarea Normelor metodologice privind rambursarea și recuperarea cheltuielilor reprezentând asistenţa  medicală acordată   în baza  documentelor  internaţionale, au fost  greșit reţinute  de prima  instanţă întrucât  acest text de  lege a  fost abrogat prin  Ordinul CNAS nr. 729/2009;

-prevederile  art. 236 din Legea nr. 95/2006,  modificată prin  Legea nr. 264/2007,  coroborate cu  dispoziţiile  art. 2 din  Normele  aprobate prin Ordinul  CNAS nr. 729/2009 și cu  prevederile  regulamentului CEE nr. 1408/1971 conduc la interpretarea  conform  căreia  nu exista obligaţia pentru recurent de a solicita  aprobarea  prealabilă a casei de  asigurări de  sănătate pentru  a primi  tratament medical  într-un stat  membru al  Uniunii Europene și nici  de a  face  dovada  că  acest  tratament  s-ar fi  putut  acorda  și în  România, cum greșit a  reţinut  instanţa de  fond;

-în fine, s-a susţinut că atâta vreme cât recurentul a suportat  cheltuielile medicale aferente intervenţiei  chirurgicale, în vederea  respectării  dreptului său la  asigurarea  asistenţei  medicale gratuite, în calitate de asigurat  în  sistemul  naţional de asigurări, acesta  era  îndreptăţit la rambursarea   întregii sume achitate.

Recursul nu  este fondat.

Examinând  sentinţa atacată prin prisma  criticilor  ce i-au fost   aduse, raportat la prevederile legale incidente din materia supusă  verificării  și sub toate  aspectele, conform art. 3041 Cod procedură civilă, Înalta Curte reţine că nu subzistă în cauză motive de nelegalitate de natură a atrage fie casarea, fie modificarea  hotărârii  primei instanţe, în considerarea   celor în continuare  arătate.

Actele dosarului atestă că la data de 23 octombrie 2008 recurentul-reclamant diagnosticat în anul 2008 în România cu  prolaps discal C5/C6 și stenoză vertebrală a fost supus unei   intervenţii  chirurgicale la Viena, al  cărei cost,  incluzând serviciile suportate  de  acesta,  s-a ridicat  la suma de  12.548,1 Euro.

La data de 10 decembrie 2008, deci ulterior intervenţiei, recurentul a solicitat Casei de Asigurări de Sănătate Timiș  rambursarea  serviciilor  medicale, documentaţia completă cerută de autoritatea  sesizată reclamantului fiind  înregistrată abia la data de  24  martie  2009, sub nr. 14512.

Nu este întemeiată critica recurentului vizând greșita  aplicare  de către prima instanţă a prevederilor legale menţionate, cu  referire la  Ordinul nr. 122/2007, publicat  în Monitorul Oficial nr. 251 din  16 aprilie  2007 (art. 71) care a fost  în vigoare și ca atare aplicabil la data efectuării intervenţiei chirurgicale în străinătate și la momentul plăţii  serviciului medical de  către  reclamant. Acest  ordin a fost  abrogat  de  Ordinul nr. 729/2009 abia la data de  5 august  2009, deci ulterior  datei la care a fost înregistrată și solicitarea de decontare a recurentului, la autoritatea  română.

Rezultă  așadar, fără  îndoială, că la  data  acordării  în favoarea  recurentului a serviciului  medical  în străinătate, nu  era  în vigoare  Ordinul președintelui CNAS nr. 729/2009, indicat prin  motivele de recurs și care a  servit ca  temei al  criticilor  formulate.

Înalta Curte reţine că nu sunt întemeiate  criticile recurentului   și în condiţiile  în care,  în cuprinsul  sentinţei atacate, raportat la   dispoziţiile  art. 71 alin.1 și 2  din  Ordinul nr. 122/2007, aplicabil în situaţia recurentului pentru  argumentele  deja  înfăţișate, s-a  reţinut  motivat că  suma de 4.061,64 lei, oferită cu titlu de  servicii  medicale  rambursate de pârâtele-intimate - și care de altfel a fost deja plătită   recurentului - a  fost corect calculată, conform  indicilor  și a formulei de  calcul prevăzute în  acel text  de lege.

În fine, nefondate  sunt și criticile  vizând  nesocotirea   dreptului  persoanelor  asigurate de a beneficia de  tratament medical  în spaţiul Uniunii Europene, în  temeiul formularului  E 112,  potrivit  Regulamentului  CEE nr. 1408/1971, privind  aplicarea  regimurilor  de securitate  socială salariaţilor  și  familiilor  acestora care se  deplasează  în cadrul  comunităţii.

În acord cu  cele  înfăţișate și de  prima instanţă, Înalta Curte  arată că  pentru eliberarea formularului  E 112, în situaţia trimiterii la tratament  medical, Regulamentele  europene stipulează necesitatea îndeplinirii a două condiţii  cumulative:

(i) tratamentul respectiv se regăsește printre serviciile medicale prevăzute în pachetul de servicii de bază  de care beneficiază asiguraţii din sistemul de asigurări sociale de sănătate din România; și

(ii) acest tratament nu se poate acorda pacientului în intervalul de timp necesar în mod normal pentru obţinerea tratamentului respectiv în România, luând în considerare starea de sănătate a persoanei solicitante și evoluţia probabilă a bolii.

Referitor la prima condiţie, Legea nr. 95/2006, cu modificările și completările ulterioare, la art. 210 alin. 1 lit. c) reglementează în mod expres faptul că „pachetul de servicii de bază se acordă asiguraţilor și cuprinde serviciile medicale, serviciile de îngrijire a sănătăţii, medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale și alte servicii la care au dreptul asiguraţii și se suportă din fond, în condiţiile contractului-cadru".

În speţa de faţă această condiţie este îndeplinită având în
vedere faptul că asistenţa medicală acordată face parte din pachetul de servicii medicale de bază de care beneficiază asiguraţii din sistemul de asigurări sociale de sănătate în România.

În ceea ce privește însă punctul (ii) al condiţiei cumulative prevăzute în regulamentele europene, după cum  bine s-a reţinut, reclamanta nu a făcut dovada că acest tratament nu se putea acorda în intervalul de timp necesar, în mod normal, pentru obţinerea tratamentului respectiv în România, luând în considerare starea de sănătate și evoluţia probabilă a bolii. Astfel, rezultă că recurentul reclamant nu a urmat procedura stabilită de regulamentele europene, cât și cele reglementate de către actele normative naţionale, astfel că nu poate beneficia de rambursarea integrală a unor servicii medicale acordate în alte ţări, dacă nu a epuizat toate procedurile interne administrative de rezolvare a problemei medicale.

În ceea ce privește prezentarea temeiurilor legale din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările și completările ulterioare, aceste temeiuri nu au incidenţă directă în ceea ce privește rambursarea și recuperarea cheltuielilor reprezentând asistenţa medicală acordată în baza documentelor internaţionale la care România este parte.   

Faţă de  toate cele  mai  sus arătate, recursul a fost respins ca nefondat.